Aihe: Mitä hyvä äänentoisto merkitsee sinulle?
1 2 3
Zammy
13.09.2004 12:45:40
Millaisia äänentoistolaitteita sinulta kotoa löytyy? Onko ne mielestäsi hyvät/tyydyttävät vai olisiko päivittäminen mielessä?

Mielestäni on kovin outoa, kun lähes kaikki kaverini ovat joko muusikkoja taikka vähintään erittäin kovasti musiikin kuuntelusta innostuneita. Silti hyvin harva on millään tavalla panostanut musiikin kuunteluun kotona, vaikka bändikämpältä löytyy kaikenlaista vekotinta joissa on omaisuus kiinni. Ja paljon löytyy kavereita jotka kyllä kuulevat paljon eroja vaikkapa kahden eri vuosimallin Bassmanin nupeissa (en väitä, etteikö eroja olisi) mutta silti kotona musiikkia kelpaa kuunnella jostain kelloradion kokoisesta gettoblasterista. Minusta nurinkurista. Toisaalta kyllä itsekin olen sitä mieltä, että hyvä kappale kuulostaa hyvältä vaikka siitä kelloradiosta, mutta kyllä siitä enemmän irti saa kunnon laitteilla.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
Zammy
13.09.2004 12:49:58 (muokattu 13.09.2004 13:48:59)
Ja voinpa itse aloittaa laitteistani. Cd-soitin, vahvistin ja DVD-soitin on ihan perus "aloitustason" hifikamaa, Sonya ja Yamahaa. Mallinimiä ei voi muistaa. Kaiuttimina on 5 kpl Choruksen Compact 662:ia. Tällä hetkellä olen varsin tyytyväinen tuohon settiin, isompi ja akustiikaltaan parempi huone olisi toiveissa, vaikkei nykyinenkään kovin toivoton ole. Nykyisessä huoneessa hyvänä puolena on seinien kevytrakenteisuus, jolloin äänet ei jää kumisemaan. Myös naapuri arvostaa tätä runsaasti.

EDIT: Ehkä jopa suurimman osan musiikista "nautiskelen" töissä tällaisista tietokoneen pikkukaiuttimista, kuulokkeet ei tule kyseeseen, koska täytyy aika paljon olla myös puhelimessa. Tosin työssä musiikki on paljolti taustamusaa ja kotona sitä tulee oikeasti kuunneltua. Myös autossa tulee kuunneltua todella paljon musiikkia ja siellä on perus cd-soitin ja alkuperäiset kaiuttimet (pienehkö erillissarja) jotka on erittäin posiitivisesti yllättäneet laadullaan.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
Jäärä
13.09.2004 12:53:31
Millaisia äänentoistolaitteita sinulta kotoa löytyy? Onko ne mielestäsi hyvät/tyydyttävät vai olisiko päivittäminen mielessä?

Nykyään on sellanen Philipsin halpiskökkösarja. Pikkuhiljaa oon keräämässä uutta settiä, kajarit ja levysoittimen olen jo ostanut käytettynä, vahvistinpuoli on hakusessa koko ajan.

En ole mikään hifisti ja hifismi on mun(kin) mielestä sairaus.
Suomen Hiihtoliiton luvalla.
Zammy
13.09.2004 12:57:32
hifismi on mun(kin) mielestä sairaus.

Yleisesti ottaen kyllä. Pyrin mieluummin itseäni miellyttävään äänentoistoon kuin johonkin ylempään totuuteen. Johtojen välillä en kuule eroja, enkä ole huomannu vahvistintani "sisäänajettaessa" muutoksia äänessä jne.
Wiitala
13.09.2004 13:02:25 (muokattu 13.09.2004 13:32:32)
Sonyn stereot ja Jamon kaiuttimet. Kuulokkeina 70-luvun Sennheiserit. Hifistelyä en ymmärrä, mutta kyllä tiettyyn pisteeseen saakka laatu on laatua...siltikin. Ero "1000dB - Super ultra bass WOOFER"-mankan, ja kunnon stereoitten välillä on kuitenkin päätähuimaava. Mutta sitten kun aletaan nussimaan omaisuuksia maksavien värkkien kanssa, niin rahalleen ei saa samanlaista vastinetta per uhratut saturaiset.

Mikäs tämä olikaan tarina hifististä, joka oli ostanut "maailman parhaat stereot/kaiuttimet. Sitten piti toki saada maailman parasta piuhaa. Noh, piuha maksoi 3000mk/metri. Koska toinen kaiutin oli vain puolen metrin päässä vahvistimesta, ja toinen huoneen toisella puolella neljän metrin päässä, oli tietenkin pakko ostaa kaksi neljän metrin piuhaa, ettei tule viivettä.

Kun hifismi iskee, tulisi ensimmäisenä ajatella että onko kuuntelutila akustisesti oikeanmuotoinen, ja onko seinissä varmasti oikeanlaista puuviilua parantamassa kuuntelukokemusta. Jos ei näin ole, niin helvetin isot ja kalliit poppivehkeet ovat lähinnä lusikallinen hunajaa ämpärillisessä paskaa.
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Juho L
13.09.2004 13:07:52 (muokattu 13.09.2004 13:09:05)
Tällä hetkellä käytössä on vintage-Kenwood (80-luvun alku ehkä) vahvistimena ja kaiuttimina on kaksi 70-luvulta peräisin olevaa SAES:in elementeistä kyhättyä laatikkoa. Kuulostaa varsin hyvälle, vaikka ei suoranaista super-hifiä olekaan. Minun puukorvilla ei kuule eroa budjetti-hifin ja paremman hifin välillä, siispä ei ole siltä osin tarvetta alkaa sijoittamaan järjettömiä summia (ei kyllä ole varaa muutenkaan) äänentoistoon.
Golf on tosimiesten peli... *rehevää naurua*
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #2.
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Bonham
13.09.2004 13:13:13 (muokattu 13.09.2004 18:05:40)
Omassa kuvauksessa mun laitelista. On tullut sijoitettua rahaa, mutta hyvillä kaupoilla murto-osa "oikeista" hinnoista...

Jonkin asteinen "hifistely" ollut harrastus jo teinistä lähtien. Kyllä minä nautin hyvistä soundeista.

Soittolaitteet:

First set:
Denon DCD-QS10II (CD)
Sony DVP-NS900V QS (DVD)
Harman/Kardon Signature 1.0 (Esivahvistin)
Harman/Kardon Signature 1.5 (Päätevahvistin)
Infinity Delta 60 (Kaiuttimet)

Second set:
Harman/Kardon HD 750 (CD)
Harman/Kardon HK 670 (Integroitu vahvistin)
Wharfedale Diamond 7.2 Anniversary Limited Edition (Kaiuttimet)
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
AP
13.09.2004 13:14:44 (muokattu 13.09.2004 13:15:36)
Ihan sitä viimeistä hifistelyä en ymmärrä minäkään, mutta eipä ehkä hifistelijä taas ymmärrä autoharrastajaa tai kalastajaa. Omat kuunteluvermeet on hyvää keskitasoa, ei mitään pakettistereoita mutta ei nyt kalleimmastakaan päästä. Mallinimiä ei saata muistaa, mutta paketissa on:
Technicsin viritinvahvistin
Technics LP-soitin (tämä on kyllä ollut uutena kallis)
Teac C-kasettidekki
LG DVD/CD-soitin
Missionin 2-tiekaiuttimet

Valtaosa vekottimista on 80-90-luvuilta, ainoastaan CD-soitin on lähes uusi.

Kivasti soivat.
Vielä kivemmin soivat aarteeni, jotka nyt ovat tilan ja ajan puutteen vuoksi vain hyllyn koristeina, eli 2 kipaletta Quad II -putkipäätteitä vuodelta -64 ja samaan sarjaan kuuluva esivahvistin ja virittimet. Niiden ääni on lievästi sanoen kaunis, sen verran eroja kuulee omakin korvani.
K100 #7
Vemmy
13.09.2004 13:15:56
Pinohiiren viritinvahvistin ja CD-vaihtaja, Kenwoodin kasettidekki, Warfedalen pääkaiuttimet ja pari B&W:n pikkumonitoreja, joista toinen keskikaiuttimena ja toinen vaatehuoneessa odottamassa parempia aikoja. Eli ei mitään oikeaa hifiä, mutta kyllä tuo ghettoblaasterit ja muovipaketit pesee.

Kyllä se soittoharrastus aikoinaan lopetti lyhyeen hifiharrastuksen, rahoille löytyi muuta käyttöä. Eikä nykyiseen asuntoon ole mitään järkeäkään hommata parempia vehkeitä, nykyisetkin ylimitoitetut tähän kämppään. Vai luuleko joku että 50 neliön kämpässä oikeasti tarvitaan toistasataa wattia kanavaa kohden ja pienen pöydän kokoinen subbari? Ei tarvita, voin kertoa, oikeastaan koko laitteisto on liian iso että sitä voisi edes kunnolla soittaa, vähän sama kuin se satawattinen putkivahvistinstäkki kotisoitteluun.

Tuohon otsikon varsinaiseen kysymykseen, niin kyllähän se on hieno tunne kun saa rentoutua hyvässä nojatuolissa istuen hyvää musiikkia kunnollisesta äänentoistolaitteistosta toistettuna kuunnellen miellyttävässä ja tilavassa paikassa kaikessa rauhassa. Siinä todella rentoutuu. Ei siihen käy pakettistereoista särön rajamailla pienessä kerrostalokaksiossa luukutettu poppi, puhumattakaan jostain muovisesta pikkumankasta joka pumppaa sitä diskobassoa minkä kerkeää.
Asiasta en mitään tiedä, mutta kyllä se nyt on näin.
Torniojaws
13.09.2004 13:16:27

Aika kankeat vehkeet:

SB Audigy 2
Logitech Z-560 4.1 THX (400W RMS)

Mutta kyllä nämä menee näin pelien kanssa ja musiikkia kuunnellen. Tarkoitus olisi päivittää jahka irtoaa rahaa:

Echo MiaMIDI
Behringer Truth B2031A-pari, myöhemmin ehkä subbari (mikäli tuntuu tarvitsevan)

tai mikäli tulee lottovoitto:

2 x Genelec 1029A
1 x Genelec 7050A
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
shagriml
13.09.2004 13:24:53 (muokattu 13.09.2004 13:25:01)

hyvä äänentoisto on sitä että musiikki kuulostaa musiikilta...

tällä hetkellä laitteisto on seuraavanlainen:
Harman/Kardon AVR 505 viritinvahvistin
Dual CS 505-4 levysoitin
2x Amphion Helium 2 kaiutin

monikanavaa en edes käytä tällä hetkellä mutta sitä varten ois ikivanhat OR pöntöt kaapissa....

cd-soitin (ja/tai dvd-soitin) pitäs jossain välissä hommata, ihan vaan siks ku kaikkee hyvää musaa ei voi löytää vinyylillä :( mut onneks suurimman osan kuiteskin...
Hotakainen
13.09.2004 13:29:23
Mulla on JVC:n vahvistin jostain 70-luvulta ja kaksi Saloran kaiutinta. Tohdin jopa sanoa, että hyvin niistä kuuluu.
-Life is like a penis. Hard but not long enough.
Hohhoijaa
13.09.2004 13:31:06
Millaisia äänentoistolaitteita sinulta kotoa löytyy?

Ei mitään. Perusmankka. Tv:n kaiuttimet. Ei muuta. Ei rahaa.
MAINOS! Liity sinäkin Ihan Mukavien Ihmisten Kiltaan! Liittyminen on 100% ilmaista ja kaupan päälle useita erilaisia etuja! (no ei sentään!) Älä jätä tilaisuutta, vaan lähetä saman tien el bastardolle pikaviestiä!
Vilhelmus
13.09.2004 13:31:27

Hyvä biisi hyvin tehtynä toimii laitteessa kuin laitteessa.
Tästä huolimatta, tietysti mukava on paremmista laitteista kuunnella mutta hifismiä en sinänsä ymmärrä.

Itse kuuntelen noilla kotistudioni Behringerin Genelec-kopioilla melkein aina musiikkia. Joskus Beyerdynamicin luureilla.
"Jostain syystä nämä karialanpiirongit maistuu ihan silakkapiffeiltä"
- Vanttera
sub zero
13.09.2004 13:40:12
Sen jälkeen kun sain joululahjaksi hyvät kuulokkeet, olen alkanut tajuta mitä tasokas äänentoisto tarkoittaa kun olen tottunut kuuntelemaan niillä hyvillä. En ole kuitenkaan vielä ehtinyt mitään hyvää vahvistin+kajarit settiä vielä hankkimaan.
What's there to live for? Who needs the peace corps?
PomppoK
13.09.2004 14:02:15 (muokattu 13.09.2004 14:06:56)

Hifistelijä en minäkään ole, mutta toki haluan musiikin toistuvan niin, että itseäni miellyttää.

Ykkössoitin on jokin hieman vanhempi Philipsin stereosetti, ei siis vielä lähelläkään näitä vilkkuvalolasershow-härpäkkeitä. Kaiuttimina näköjänsä jotkin Orodexit (dansk hifi!), joiden erottelevuus on kyllin hyvä ainakin minun korville. Toisetkin kauittimet löytyvät, ilmeisesti hieman tunnetummat OR:t, jotka tosin eivät miellytä niin paljoa, soundaa aika lailla veltommalta kuin nykyiset.

Kokonaisuudessaan soundi on melko tasapainoinen ja luonnollisen voimakkaanoloinen eq:n ollessa 'nollatilassa' (samaa ei ole aina voinut sanoa muiden yhdistelmien suhteen). Ei (luojan kiitos) irtoa mitään alapäälätkytystä tai diskanttikihinää. Keskitaajuudet tulevat napakasti ulos ja siitä tämä poika tykkää.

Joskus käytin Technicsin vintage-viritinvahvistinta erillisen soittimen kanssa, mutta tämä vehje otti ja hajosi enkä ole jaksanut viedä korjattavaksi vieläkään. Samasta setistä on tallessa ja toimivana kasettinauhuri, jota pitäisi joskus kokeilla soittoa äänittäessä. Todennäköisesti äänenlaadullisesti parempi vaihtoehto kuin tietokoneen nykyinen integroitu säästöbudjettihalpis-äänikortti. Mikserin (jota ei valitettavasti löydy) kanssa ehkäpä ihan käyttökelpoinen verme.

Enhän minä näista juurikaan pintaa syvemmältä ymmärrä, enkä edes osaa sanoa, miten huoneen akustiikka vaikuttaa tässä tapauksessa, mutta saan hyvin selvän kuulemastani ja ääni tulee napakasti ulos. Ei valittamista tahi tarvetta päivittää.

E: Kuulokkeetkin löytyvät, parinkympin Philipsit, jotka eivät enää kuulostaa niin hyviltä kuin aikoinaan. Pitäisi ehkäpä ostaa jotkin 'oikeasti hyvät' kuulokkeet joskus.
"I've been busier than a one-armed bass player."
    Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Shaft
13.09.2004 14:11:08
En ole mikään hifisti ja hifismi on mun(kin) mielestä sairaus.

Ei kai se sen enempää ole sairaus kuin useimmat muutkaan harrastukset. Aika monien mielipiteet tuntuvat perustuvan tietämättömyyteen tai stereotypioihin.
Bonham
13.09.2004 14:17:49
Ei kai se sen enempää ole sairaus kuin useimmat muutkaan harrastukset. Aika monien mielipiteet tuntuvat perustuvan tietämättömyyteen tai stereotypioihin.

Näinhän se on... minusta se on kumma, kun ihmiset väittävät, että soittimissa ja muissa vehkeissä ei muka ole eroja... kuuntelemallahan tuo selviää...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
AP
13.09.2004 14:39:34
Mulla on '60-'70-luvun taitteen Salora-merkkinen setti alkuperäisine kaiuttimineen. Sain tän sattumankaupalla ekalta omistajalta joka on lähinnä kuunnellut tällä radiota olohuoneessa. Hifistä en lähde puhumaan mitään, mutta komeelta kuulostaa. Nuo kokopuiset kaiuttimet ovat rakenteeltaan aika veikeät, bassoelementti osoittaa ylöspäin, diskantti- ja keskiäänielementit eteenpäin.

Eikun onhan tää hifiä. Täyttää muinaisen DIN45500-normin. Hoho!

Vautsivau. Kuulostaa über-tyylikkäältä.
K100 #7
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)