Lieneekö kotisoitossa vahvistin tarpeellinen, jos vahvistimella kuitenkin tulee soiteltua esim. treenikämpällä? Ehkä fiiliksen kannalta, mutta ne kotivolyymithan eivät kuitenkaan ole samat kuin "oikeasti" (vaikka pikkuiset vahvistimet olisivatkin), joten niistä ei myöskään vahvistimen ja kitaran yhteissointia opi. (Treenikämpällä vola taas on yleensä tuplaten liian iso keikkavolaan nähden.) Mä olen 27 vuotta ratkaissut ongelman treenaamalla kaikki treenaamiset ilman sähköä. Jos sähkökitaran saa laulamaan ja soimaan hyvin sellaisenaan, on lopputulos vahvarin kanssa vielä perempi, kuten nimimerkki 'feg' jossain ketjussa totesi. |
moottorisaha 13.09.2004 17:35:30 | |
---|
Mä olen 27 vuotta ratkaissut ongelman treenaamalla kaikki treenaamiset ilman sähköä. Jos sähkökitaran saa laulamaan ja soimaan hyvin sellaisenaan, on lopputulos vahvarin kanssa vielä perempi, kuten nimimerkki 'feg' jossain ketjussa totesi. Sekin riippuu taas hyvin paljon siitä että mitä treenaa. Mielestäni ei ole kovin mielekästä treenata esimerkiksi näitä arpeggiosweeppauksia ilman sähköä, koska siinä voi käydä niin, että treenaat aikasi ja toteat että tämähän kuulostaa nyt ihan hyvältä. Sitten laitat vahvarin ja säröt kehiin, ja vedät samaa juttua niin se onkin hirveää epäselvää puuroa, johtuen siitä että sweepatessa soi herkästi kaksi ääntä hetkellisesti päällekkäin, josta ei ole puhtaalla soitettaessa läheskään siinä määrin haittaa kuin säröllä. Tämä esimerkkinä. Muutenkin jos käyttää paljon gainia, pitää liikkeiden olla huomattavasti tarkempia ja herkempiä, muuten syntyy helposti kaikkea ylimäärästä "häröä" ja sivuääniä. Niin, ja turha ruveta nyt vääntämään tästä väittelyä tyyliin "vaan tyylitajuttomat tiluttajahomot käyttää paljon gainia!" ;) |
Hohhoijaa 13.09.2004 18:04:28 | |
---|
Niin, ja turha ruveta nyt vääntämään tästä väittelyä tyyliin "vaan tyylitajuttomat tiluttajahomot käyttää paljon gainia!" ;) No mutta niinhän se on! ;D Anteeksi, pilaan oman threadini. "I didn't lie to you! I just... I just talked bullshit!" |
viltsu77 14.09.2004 05:27:29 | |
---|
No jos se sun kitara on ihan täys paska ja aivan kauhee soittaa, ni sit tietty kitara. Jos sil on ihan hyvä soitella ja saat säädettyä sen sillein että kielet ei enää rämise, ni ostaisin vahvarin. Hyvä kitaristi ku soittaa, ni ei se oo kitarasta kiinni ... ikävä kyllä tämä ei ole väline urheilua. Jos osaisin soittaa samalla tavalla ku esim. Gary Moore vain ostamalla 5000euron Les Paulin ni hakisin heti lainaa ja ostaisin moisen kapistuksen .. |
Hohhoijaa 15.09.2004 14:47:28 | |
---|
Jos sil on ihan hyvä soitella ja saat säädettyä sen sillein että kielet ei enää rämise Eilen tuli vähän säädettyä tallaa. Heti parani. "I didn't lie to you! I just... I just talked bullshit!" |
HeavyMachinery 01.10.2004 19:14:03 | |
---|
Mietin tämmöstä...Kumpi pitäisi ottaa ensiksi? . Otetaan ensin kalja..... Huuto ei auta-Voimaa pitää olla ! |
Anoppi 01.10.2004 20:10:08 | |
---|
No kitara tietysti. Vaikka olis 3000€ vahvistin niin ei se soittotaitoo paranna. Veit sanat suustani.... |
saha 01.10.2004 20:45:34 | |
---|
Ilman muuta hyvä kitara. Jos on kitara joka ei pidä virettä pendeissä ja tuntuma on huono ja rumakin vielä, niin ei sillä jcm-800:lla tee yhtään mitään. Ota poika ohvia.
Ostan wahin, tarjoa omaasi. |
pwallin 05.10.2004 17:52:52 | |
---|
Niin, ja turha ruveta nyt vääntämään tästä väittelyä tyyliin "vaan tyylitajuttomat tiluttajahomot käyttää paljon gainia!" ;) Itse asiassa ne gainimaisterit löytyy ihan muualta kuin tiluttajista. Kunnon tyylitaitoinen tiluttaja haluaa olla selkeä ja nojaa soittotekniikkaan laitetekniikan sijaan. Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
pwallin 05.10.2004 17:57:25 (muokattu 05.10.2004 18:00:53) | |
---|
Mä olen 27 vuotta ratkaissut ongelman treenaamalla kaikki treenaamiset ilman sähköä. Jos sähkökitaran saa laulamaan ja soimaan hyvin sellaisenaan, on lopputulos vahvarin kanssa vielä perempi, kuten nimimerkki 'feg' jossain ketjussa totesi. Väärin! Kitaran vahvistus ilman säröäkin lisää "häröjen" kuuluvuutta joita ei kuule ilman vahvaria. Aina pitää olla jonkin tason vahvistus jos haluaa hallita sähköisen soittimensa. Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
JMP71 05.10.2004 19:53:12 (muokattu 05.10.2004 19:55:36) | |
---|
Hanki parempaa luettavaa. |
rattledad 05.10.2004 21:27:03 | |
---|
Väärin! Kitaran vahvistus ilman säröäkin lisää "häröjen" kuuluvuutta joita ei kuule ilman vahvaria. Aina pitää olla jonkin tason vahvistus jos haluaa hallita sähköisen soittimensa. Saman asian voisi ajaa - paremminkin - oman soiton äänittäminen jollain vehkeellä. Varsinkin jos sattuu omistamaan PC:n ennestään, niin voi kuunnella kitaraa särönkin kanssa ilman että tarvitsee hankkia vielä vahvistinta. Mutta kokemukseni mukaan oman soiton kuunteleminen kuulostaa muutenkin riittävästi "härökitaralta". "Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." |
M-Juhana 06.10.2004 08:44:03 | |
---|
Väärin! Kitaran vahvistus ilman säröäkin lisää "häröjen" kuuluvuutta joita ei kuule ilman vahvaria. Aina pitää olla jonkin tason vahvistus jos haluaa hallita sähköisen soittimensa. Aikas jyrkkä kanta. Kyl sitä pystyy treenaan tiettyyn pisteeseen ilman sähköäkin. Sitä paitsi jos tuntee soittimensa, kyllä esim. uusien kappaleiden "raaka-treenaus" onnistuu vallan mainiosti ilman sähköäkin. En oikeen ymmärrä "vahvistus ilman säröäkin lisää "häröjen" kuuluvuutta " päätelmää ? Kyllä ne "häröt" kuuluu aina, tai sitten taitaa kirjoittaja vetää ihan ilmakitaralla. Toki vahvistuksella saadaan soitot lopulliseen formuun ja on lopullisen tuotoksen korvaamaton osa ja sähkökitaran soiton tärkein elementti. Mutta arvostella muiden tapaa treenata tällainen "aina-pitää-vahvistaa" neuvo ei tee muuta kuin osoittaa tiettyä puusilmäisyyttä. NO REMORSE ! -Lemmy- |
weelie 06.10.2004 11:16:54 (muokattu 06.10.2004 11:20:25) | |
---|
Riita poikki, pojat! Se kannattaa ostaa, josta on varma että se on se mun juttu. Jos *SE* vahvistin löytyy ITSE kunnolla testaten (ei mitään m.netissä ne sano-juttuja). Jos *SE* kitara löytyy, kaulan malli, saundi, paino(piste) jne. Sanotaan vaikka, että mun juttuni on Pro Junior-vahvari ja Fender MIJ 52RI-telecaster. Noihin varmaan uppoisi joku 1400€. No ajatellaanpa että budjettini on 900€. Eli voin ostaa joko kitaran tai sitten vahvistimien ja halvan tele kopion. Ostan tietysti halvan skuieri-telen ja Pro Juniorin... tai sitten pelkän MIJ telen.. riippuen siitä kumpi noista on nimenomaisesti SE MUN JUTTU enemmän. (Itselleni tässä tapauksessa se olisi tuo Pro Junior, sillä skuier-telekin twängää hyvin sen läpi, vaikka MIJ 52RI on minusta vasta "oikea kunnon tele") Munavaikana? Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
pwallin 09.10.2004 16:36:34 | |
---|
Aikas jyrkkä kanta. Kyl sitä pystyy treenaan tiettyyn pisteeseen ilman sähköäkin. Sitä paitsi jos tuntee soittimensa, kyllä esim. uusien kappaleiden "raaka-treenaus" onnistuu vallan mainiosti ilman sähköäkin. En oikeen ymmärrä "vahvistus ilman säröäkin lisää "häröjen" kuuluvuutta " päätelmää ? Kyllä ne "häröt" kuuluu aina, tai sitten taitaa kirjoittaja vetää ihan ilmakitaralla. Toki vahvistuksella saadaan soitot lopulliseen formuun ja on lopullisen tuotoksen korvaamaton osa ja sähkökitaran soiton tärkein elementti. Mutta arvostella muiden tapaa treenata tällainen "aina-pitää-vahvistaa" neuvo ei tee muuta kuin osoittaa tiettyä puusilmäisyyttä. Heh, en tiedä kummassa silmässä se sun oma puu on, mutta tee vaikka tämä simppeli testi (jos on mahdollisuus). Soita kitaraa tietsikkaan puhtaalla soundilla eri vaikeusasteilla niin, että et soittaessasi kuule kajareista mitään muuta kuin kitaran "akustisen" äänen ja lisää jälkikäteen musasoftassa esim. säröä...putoat kummasti polvillesi ja kumarrat edessäni! Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
kerpuusi 11.10.2004 13:33:43 | |
---|
Roope Latvala sanoi joskus jossain muinaisessa Soundissa, että kitarahan se tärkein lenkki on. Kitaraa sä soittaessa sormeilet, etkä vahvistinta. Uskoisin et eniten se VARSINAINEN soittopeli soittoon vaikuttaa. Tietysti kitara ja vahvistin elävät jonkinasteisessa symbioosissa, niin että on aika vaikea sanoa tohon mitään yksiselitteistä vastausta. Parasta ostaa molemmat kerralla. :) Pyydä eduskunnalta lisäbudjettia. Yks maalaa tukkaa... ÖI! |
rattledad 12.10.2004 22:34:11 (muokattu 12.10.2004 22:36:44) | |
---|
Kumpi pitäisi ostaa ensiksi? Hyvä kitara vai hyvä vahvari? Myy vanhat kamat pois ja osta ensin pelkkä vahvistin. Kun olet soitellut sillä vuoden, voit hankkia taas kitaran. :-| :-} :-D "Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." |
Skitta 12.10.2004 23:16:30 | |
---|
Mulla oli myös ensin huono kitara ja vahvistin, ja sitten pienen pohtimisen jälkeen päädyin uuden kitaran ostoon. Mielestäni se oli oikea päätös ja suosittelen samaa kaikille, koska fiilis on ensinnäkin paljon parempi kun on hyvä kitara. Nyt on tarkoitus ostaa viimeistään jouluksi uusi vahvistin. Blues on nannaa. |
Hohhoijaa 13.10.2004 07:56:29 (muokattu 13.10.2004 07:56:42) | |
---|
Myy vanhat kamat pois ja osta ensin pelkkä vahvistin. Kun olet soitellut sillä vuoden, voit hankkia taas kitaran. :-| :-} :-D Joo. Heko heko. Baa. |