Aihe: Voiko kitaranupilla soittaa ilman kitarakaappia?
1 2 3
Karvanaama-Zakk
11.09.2004 12:08:38

Ja torilla näyttäs vieläkin olevan tuo 1*12 kaappi myynnissä...Ei muuta yhteyttä ottamaan :)
Karvojen kasvatus on miesten hommaa!!!!
JuSu
11.09.2004 17:40:00
Helppohan se on sanoa että "älä kiirehdi, kyllä löytyy jos etsii kaksi vuotta.." oon itekkin juuri kokenut saman kriisin kun on upouusi putkinuppi nurkassa ilman kaappia.

Älä kärjistä.

Kiireellä tarkoitin, että jos ei tarvitse huomenna olla. Tottahan se sylettää, jos on upouusi nuppi tyhjänpanttina eikä kaapista tietoakaan. Mutta kyllä kaappi löytyy varmastii suht sukkelaan, jos on itse aktiivinen. Oma ilmoitus Torille, Keltaiseen Pörssiin, Riffin palstalle... Ja sitten seurataan myös myynti-ilmoja sekä kierrellään musakauppoja. Ja kantsii seurata kitarakamapalstaa. Jengillä on paljon kamaa nurkissa, joita voivat myydäkin, jos tulee puheeksi.

Jos halvalla haluaa, pitää vähän nähdä vaivaa etsiäkseen. Kalliilla rahalla saa uuden kaupasta kun vaan viitsii hakea.

JuSu
Minä olen myyrä.
Miikathebest
11.09.2004 19:23:16

Hajoaakohan putkinuppikaan oikeasti jos sen kytkee päälle ilman kuormaa...
Tuntuu vaan siltä ettei kukaan ole koskaan uskaltanut kokeilla sitä.
Transistorivahvistimelle ei ainakaa käy kuinkaan vaikka ei olisi kuormaa.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
tommiot
11.09.2004 19:25:00 (muokattu 11.09.2004 19:26:15)

Mun mielestä joku täällä kyllä valitteli, kun kaveri oli laittanut trankkunupin päälle ilman piuhaa nupin ja kaapin välissä niin että mosfetit oli halkeillu.
ollisal
11.09.2004 20:57:41
Ei trankku hajoa kuormatta. Putkinupista hajoaa jotain 100% varmasti.
lxi
11.09.2004 21:03:52

Ole sankari ja kokeile!
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
Shaft
11.09.2004 21:12:11
Putkinupista hajoaa jotain 100% varmasti.

Ei nyt ehkä ihan 100% varmasti, jos vahvistimeen ei mene mitään signaalia.
skebajaba
11.09.2004 22:34:28

no itse ihailin ainakin niitä hehkuja kun en tiennyt asiasta että voi hajota jos ei ole kuorma kiinni vehkeessä.
ihan hyvin se sen jälkeen pelasi kämpillä parilla keikalla yms.

nyt varmaan jos kokeilisin ja olen kuullut että voi hajota niin varmaan hajoaisikin.=)
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitus?-
Kassu
12.09.2004 20:09:26
Kokeilin kaksi kertaa. Molemmat hajosi. Marshalleita, JCM800 ja JMP. Enkä sitten kokeillut vapaaehtoisesti, vaan vahingossa. Toisen särki kaupan setä itse mokailullaan: kun pyysin sitä pistämään nupin kokeilukuntoon, hän laittoi huolimattomasti kajaripiuhan footswitch-rööriin ja koneen käyntiin. Poks.

Hoho ei herranjumala.. Täytyyhän sitä nyt hiukan katsoa että minne sen tyrkkää eikä vaan randomisti. Onhan monissa nupeissa eri ohmeillekkin eri outputit ja kaikkea.
ollisal
12.09.2004 22:03:47
Ei nyt ehkä ihan 100% varmasti, jos vahvistimeen ei mene mitään signaalia.

Kyllä vaan, mielestäni. Esim Kankaanpään Mikko osaisi varmaan sanoa jotain asiaan liittyen? Eri asia jos päätteen perään ilmestyy joku keinotekoinen kuorma kun kaiutinjakissa ei ole mitään. Esim joku pikku vastus, joka ei kovia tehoja kuitenkaan kestä.
makoskela
13.09.2004 07:18:03

Pari kertaa on ollut kaappipiuha vahingossa irti kun virrat on laitettu päälle. Kamat on silti pysyny kunnossa.
Kaikki on annettu - mitään ei saatu.
päänahka
16.09.2004 15:53:04
Vaikuttaakohan päätteen hajoamiseen master volumen asento?

Signaalilla ei luulisi olevan hirveästi tekemistä asian kanssa, koska kyllähän siitä lepovirta menee läpi ilman signaaliakin. Etenkin A-luokassa.
Soolot on perseestä.
ReBeat
16.09.2004 16:05:19

Standby:n asento varmaan vaikuttaa ja master volume myös. Oman putkipäätteeni joskus käräytin. Sitä korjauttaessa alan henkilö sanoi, että jos vahvistimeen ei tule signaalia niin sitten saattaa kestää, mutta jos on kitara kiinni ja käännetään vielä volumea isommalle kun ei ääntä kuulu (ja annetaan samalla sitä signaalia kovalla kädellä), niin päätemuuntaja paistuu.
Tekemällä ei synny musiikkia.
päänahka
16.09.2004 16:11:27
Standby:n asento varmaan vaikuttaa ja master volume myös.

Tietenkin jos on standbylla, niin mitään ei tapahdu, koska virtaa menee vain hehkuille. Voi ihan turvallisesti vaihtaa kaappia tai vaikka putkia jos huvittaa.
Soolot on perseestä.
tsrautia
16.09.2004 17:36:33
Tietenkin jos on standbylla, niin mitään ei tapahdu, koska virtaa menee vain hehkuille. Voi ihan turvallisesti vaihtaa kaappia tai vaikka putkia jos huvittaa.

Siksi ihmettelenkin, että miksi jokaista putkivehjettä ei saa standby-tilaan?!:)
Mrezzye
20.09.2004 14:01:27 (muokattu 20.09.2004 14:04:48)

Onkos keino kuormissa muuten kuulokeille liitantää? Keino kuorma on kuorma ilman kajaria, joten pitäs toimia?

Koch Loadboxissa on kuulokeulostulo -> ei tartte kaappia.

Edit: tosin kaapin varmaan saa samaan hintaan.
...Let him who hath understanding, reckon the number of Ezzymania...
Hanok
20.09.2004 15:09:57 (muokattu 20.09.2004 15:12:31)
Ei trankku hajoa kuormatta. Putkinupista hajoaa jotain 100% varmasti.

Riippuu vahvistimesta kuinka nopeasti se kuumenee niin paljon että osat alkavat hajota. Käsittääkseni kuitenkin mikä tahansa putkivahvistin hajoaa lopulta jos kaiutinlähdössä ei ole impedanssia (itse asiassa se on ääretön). Vahvistin voidaan kuitenkin suojata kytkemällä kaiutinlähdön kanssa rinnan sopiva vastus (resistanssi uskoakseni 400 ohm luokkaa). Kun tuon vastuksen resistanssi on riittävän suuri suhteessa kaiuttimen vastukseen, vaikutus soundiin on merkityksetön. Selvästi suurin osa virrasta kulkee edelleen kaiuttimen, ei vastuksen läpi. Toisaalta resistanssin pitää olla riittävän pieni jotta virta pääsee kulkemaan siinä tapauksessa että kaiutin on jäänyt kytkemättä.

Sitä en osaa sanoa kuinka kauan vahvistinta on turvallista pitää päällä tuon suuruisella kuormalla, mutta arvatenkin sen verran kuin keskivertorokkarilta kestää oivaltaa oleellisen piuhan puuttuminen.

Tällaista ratkaisua käytetään joissakin vahvistimissa, mutta en osaa sanoa mistä sarjavalmisteisista laitteista sellainen löytyisi. Vanhemmista Marsuista se epäilemättä puuttuu. Toisaalta olen nähnyt JCM800-nupin laitettavan päälle ilman kaappia. Hups. Piuha paikalleen ja rokki soi.

EDIT: En tietenkään suosittele kenellekään empiirisiä tutkimuksia aiheen tiimoilta, ellei elektroniikan tuntemusta löydy niin että tiedät mitä teet. Parhaimmillaankin tuo vastus on tuolla vain turvaverkkona kallista remonttia vastaan.
päänahka
20.09.2004 15:24:55
Kun tuon vastuksen resistanssi on riittävän suuri suhteessa kaiuttimen vastukseen, vaikutus soundiin on merkityksetön.

Hyvä idea, mutta olisiko tämä vielä parempi:

Jos kaiutinlähdössä on kytkimellä varustettu jakki (tai jos ei ole niin laittaa siihen sellaisen), voi vastuksen kytkeä niin, että vastus on käytössä vain, jos plugi on irti. Ei vaikuta soundiin yhtään. Pitää varmaan olla tarpeeksi suuri vastus, ettei se kärähdä. Tiedä näistä.
Soolot on perseestä.
juhopetteri
20.09.2004 15:26:49
pistäpä nuppi päälle silleen että ei oo kaappi kytkettynä..sitten tiedät..
Born to lose Live to win
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)