Aihe: Dunlop univibe
1 2
biibob
11.09.2004 12:23:02
Haluaisin saada tietoa tuosta laitteesta. Ihan yleisiä mielipiteitä. Semmoinen noin hinta? Laittakaa joitain käyttäjiä/kappaleita joissa tuota kuulee. Ainakin jimi hendrix tuota käytti. Muistaakseni myös jimmy page, saatan kyllä sotkea. Nytkun kuuntelin led zeppelin kappaleita niin toi univibe ei kuitenkaan kuulu niissä, eli sanokaa joitain zeppeliinejä joissa page on univibea käyttänyt, jos nyt koskaan on kyseiseen peliin koskenutkaan. Laittakaa myös muita hyviä univibe "klooneja" Mitenkäs pakollinen toi pedaalin ostaminen olisi siihen mukaan? Sillähän ilmeisesti pystyy säätelemään sitä nopeutta.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
zepeteus
11.09.2004 12:41:14
Psykedeelinen phase-veivaaja, jonka soundista ainakin itse pidän todella paljon.

Artisteista, Hendrixin lisäksi, kannattaa ehdottomasti tsekata Robin Trower. Bridge Of Sighs on univibe-klassikko jos mikä.

Dunlopin Univibe ei ole originaali, eikä (tietenkään) asiantuntijoiden mukaan se parhaimmalta soundaava. Hendrixin originaali taisi olla Univox Univibe, ja myöhemmin herra Roger Mayer astui kuvaan omine tuotteineen.

Vaihtoehdoista, siis Dunlopin lisäksi, kannattanee tsekata ainakin myös Voodoo Labsin Microvibe, halpisluokassa siis. Ja kalliimmissa esim. Roger Mayerin Voodoo Vibe ja Fulltonen Dejavibe ovat saaneet kovasti kannatusta.

Siinäpä alkua, toiset jatkavat...
Dumb
11.09.2004 13:03:29

Laittakaa joitain käyttäjiä/kappaleita joissa tuota kuulee.

KoRn (Head & Munky):

Follow the Leader - It's On! (intro & säk., Head)
Follow the Leader - Got the Life (väliosa, Mynky)
Issues - Falling Away From Me (intro & säk., Head)

Headin soiton kuulee vasemmasta kaiuttimesta, Munkyn oikeasta.
Dr. Muff
11.09.2004 13:06:06
Haluaisin saada tietoa tuosta laitteesta. Ihan yleisiä mielipiteitä. Semmoinen noin hinta? Laittakaa joitain käyttäjiä/kappaleita joissa tuota kuulee. Ainakin jimi hendrix tuota käytti. Muistaakseni myös jimmy page, saatan kyllä sotkea. Nytkun kuuntelin led zeppelin kappaleita niin toi univibe ei kuitenkaan kuulu niissä, eli sanokaa joitain zeppeliinejä joissa page on univibea käyttänyt, jos nyt koskaan on kyseiseen peliin koskenutkaan. Laittakaa myös muita hyviä univibe "klooneja" Mitenkäs pakollinen toi pedaalin ostaminen olisi siihen mukaan? Sillähän ilmeisesti pystyy säätelemään sitä nopeutta.

Mä oon antanu itselleni kertoa että toi Dunlop ei ole yhtä hyvä kuin vastaavat vaikka kallis onkin. Tota Dunlopin Uni-Vibeä voi kuulla vaikka Pearl Jamin aiemmilla konsenttitaltioinneilla, nykyään ainakin Mikellä on Rotovibe. Ainakin biisissä Yellow Ledbetter toi oli käytössä livenä.

Hendrix käytti aika lailla paljon, paras esimerkki olis ehkä se klassinen Machine Gun. Tai Woodstock keikalla ainakin Isabellassa ja Villanova Junctionissa, näin ulkomuistista. Mutta paljon muuallakin.

Muita tustumisen arvoisia parempia ja kalliita olisi Hughes&Kettnerin Rotovibe, Voodoo Labin Micro Vibe, Roger Mayerin Voodoo-Vide ja Junior Vibe. Noi Roger Mayerin tuotteet on varmasti lähimpänä Hedrixin käyttämiä koska hänhän niitä modasi ja kehitteli.

Mulla on toi RM Voodoo-Vibe ja se on kyllä ihan Brilliant. Instant Hendrix, Pink Floyd, Trower yms. Saa samanlaisen pulputuksen kun No Quarterin alussa ja paljon muuta. Olihan toi kallis mutta koskaan en ole katunut ostostani. Voishan kontrollispedu olla ihan kiva lelu, mutta en mä sitä ainakaan tarvitse.
I Smell Urine
Dr. Muff
11.09.2004 13:06:07 (muokattu 11.09.2004 13:06:54)
Hups. Sori.
I Smell Urine
maza
11.09.2004 13:31:43

Tää nyt on vähän ot mutta se No Quarterin pulputus on kylläkin tehty phaserilla (Maestro PS-1A muistaakseni), ja koko riffi ylipäätään soitettu Hohnerin sähköpianolla. Livenä Rhodesilla. Oottekos muuten huomanneet, että levyllä tuo on soitettu C#:stä ja tossa Song Remains The Same -videossa / levyllä D:stä? (:
Dr. Muff
11.09.2004 13:47:17 (muokattu 11.09.2004 13:53:55)
Tää nyt on vähän ot mutta se No Quarterin pulputus on kylläkin tehty phaserilla (Maestro PS-1A muistaakseni), ja koko riffi ylipäätään soitettu Hohnerin sähköpianolla. Livenä Rhodesilla.

That's nitpicking, isn't it. Eiköhän se kaikilla ole tiedossa, että tota alkua ei ole kitaralla soitettu, tarkoitin vaan että saa kohtuullisen hyvän imitaation tosta ko soundista.
I Smell Urine
biibob
11.09.2004 14:11:46
Mitenkäs toi jimmy pagen ja univiben yhteys? Jotenkin on jäänyt sellainen kuva, että good times bad timesin soolossa olisi käytetty rotation speakeriä? Onko jossain muissa kappaleissa? Milläs tavalla noi dunlop univibe, fulltone dejavibe, roger mayer voodoovibe eroavat? Onko muihin kuin tuohon dunloppiin mahdollisuus kiinnittää expression pedaalia?
zepeteus
11.09.2004 16:46:07
Milläs tavalla noi dunlop univibe, fulltone dejavibe, roger mayer voodoovibe eroavat? Onko muihin kuin tuohon dunloppiin mahdollisuus kiinnittää expression pedaalia?

Laiskuus iski, joten pistän linkit:

Jim Dunlop Univibe
http://www.jimdunlop.com/products/electronics/univibe/index.html
Ja Dunlopin vastaavien eroista
http://www.jimdunlop.com/support/faqs/univibe_faq.html

Roger Mayer Voodoo Vibe
http://www.roger-mayer.co.uk/voodoo_vibe.htm

Sekä Dunlopissa että RM Voodoo Vibessa on jakit kontrolleripedaalille.

Fulltone Dejavibe, minimalli
http://www.fulltone.com/miniDV.asp
Fulltonelta löytyy myös polkimella varustettu malli, Deja2
http://www.fulltone.com/DV2.asp

Ja mikäs näiden eri purkkien ero sitten on? Jos valmistajia ja mainostajia uskoo, ne kaikki on tehty enemmän tai vähemmän alkuperäistä vastaaviksi, piirejä ja komponenttivalintoja myöten. Eli kukin väittää että juuri meillä on se aito versio. Ja mihinkähän alkuperäiseen versioon mahtavat viitata? Jos jollakin valmistajalla on perusteita tähän, niin se olisi kyllä mielestäni Roger Mayer.

Hänen Voodoo Vibensa olisi muutenkin minulle todennäköisin valinta, tuo boksi kun pulputtaa käsittääkseni muuhunkin suuntaan kuin vain pelkkänä vibe-kopiona. Vaan siitähän tietää Dipshit kertoa enemmän, kun tuon omistaa.

Jo mainittujen lisäksi putiikkiversioita löytyy lisää, esim. Sweet Sound Electronics Ultra Vibe, Prescription Electronics Vibe Unit ja MJM Audio Sixties Vibe ainakin. Saatavuus ja testiteltävyys taitaa olla heikko täällä Suomessa monelle noista peleistä?

Hinta saattaa pudottaa aika monen vaihtoehdon pois pelistä, mikä ei välttämättä haittaa, helpottaa kenties valintaa. Silti, esimerkiksi itse olen vieläkin harkinta-asteella, ollut jo kymmenisen vuotta ainakin. Vaan kun tätä(kään) efektiä ei välttämättä kannata joka raidalle tunkea, ei hinta/käyttömäärä ole vielä oikeuttanut ostoon.

Kaikenlaisia vibe-käyttäjien kommentteja lueskelen mielelläni lisää...
biibob
11.09.2004 19:29:47
Onkos teidän mielestä kannattavampi ostaa joku vibe vai chorus? En oikein tiedä noista kumpaan alkasi sijoitella. Kun tunne on että tarviisin jotain vaikea selittää mitä... Tossa dunlopin univibessahan on vibrato ja chorus eli haluaisin tietoa niistä? Onko ne vaan mausteita vibe soundiin vai voiko niitä käyttää yksin?
Dr. Muff
11.09.2004 20:08:24
Onkos teidän mielestä kannattavampi ostaa joku vibe vai chorus?

Molemmat on modulaatioefektejä ja jossain määrin saman toimintaperiaatten mukaan toimivat, mutta eivät oikein korvaa toisiaan. Voodoo-Vibestä saa tosin hyvin chorusmaisen efektin. Koskaan en ole choruksista pitänyt mutta voodoo labin analog chorus muutti mieleni osittain.

En oikein tiedä noista kumpaan alkasi sijoitella. Kun tunne on että tarviisin jotain vaikea selittää mitä... Tossa dunlopin univibessahan on vibrato ja chorus eli haluaisin tietoa niistä? Onko ne vaan mausteita vibe soundiin vai voiko niitä käyttää yksin?

Mä luulen että siinä voi valita noiden kahden moden väliltä, mutta eivät toimi samanaikaisesti. Toi on ihan hölmön hintanen. Melkein 300euroa ja kontrolleri päälle 100e. Tietysti pitää olla dunlopin valmistama kontrolleri. Roger Mayerissa käy mikä tahan volapedaali ja saa laajoilla säädöillä olevan tremolon samoihin kuoriin.

Kandee kuitenkin muistaa, että ketju on niin vahva, kun sen heikoin lenkki. Ei noilla tehdä satkun pikkutrankusta wanhaa plexiä tai bassmania. Käy kokeilemassa Danelectron Chicken Sallad, se on univibehenkinen ja hintaa on kymmenesosa.
I Smell Urine
zepeteus
11.09.2004 20:21:00
Tossa dunlopin univibessahan on vibrato ja chorus eli haluaisin tietoa niistä? Onko ne vaan mausteita vibe soundiin vai voiko niitä käyttää yksin?

Univibe-efektin chorus- ja vibrato-asennot ovat vain kaksi eri univibe soundia...eivät mitään erillisiä efektejä sinällään. Chorus-asento lienee se klassinen, phaser tyylinen vibe. Vibrato on sitten vahvempi, enemmän sykkivä versio.

Onkos teidän mielestä kannattavampi ostaa joku vibe vai chorus? En oikein tiedä noista kumpaan alkasi sijoitella.

Omasta mielestäni vibe-efekti on sen verran vahva, erikoinen ja soundia leimaava, ettei sitä yleensä voi käyttää kovin paljoa....siis niin paljoa kuin tavallisempia efektejä, jos nyt sellaisiakaan yleensä käyttää.

Chorus taas menee hieman eri linjoille, sinällään soveltuva melkein kaikkeen, kun kohtuudella käyttää.Choruksella saa etenkin hienoja puhtaita soundeja, tai esim. vahvempaa lead-soundia.

Mutta jos nimenomaan tuo univiben soundimaailma kiinnostaa kovasti, phase-efekti voi tarjota oivallisen kompromissin. Univibehan on pohjimmiltaan phaser, mutta tehty hieman erilailla kuin tämän päivän tavalliset phaserit.
Phaseria voi käyttää hyvin niin puhtailla kuin rosoisillakin soundeilla, kompeissa, sooloissa jne. Koska phaserit eivät ole niin vahvasti päällekäyviä efektinä, ja soundi on "suorempi", sille löytyy yleensä enemmän käyttöä kuin vibelle.

Itselläni nimenomaan Phase90 on ollut yksi hyvä syy olla vieläkään hankkimatta vibea. Potikka puolivälissä, ja se huojahtelu on niin mukavasti univibea lähellä...etenkin flangerin kanssa sopivasti yhdistettynä.
biibob
11.09.2004 20:23:04
Chorus pedaaleissa olen vahvasti ajatellut tuota dunlopin uutta chorus, mallia en nyt muista. Siinä olis toi oma eq niin sais aika laajan skaalan chorus soundia, ja mukanahan pitäs vielä saada vibraattoakin. Toi analog chorus on myös ollut vaihtoehdoissa. Mitäs mieltä olette noista choruksista, kumpi on teidän mielestä parempi? Hinnat ovat molemmilla tuoosa päälle 200e, eli ihan halpojahan noi eivät ole.
zepeteus
11.09.2004 20:34:45
Voodoo-Vibestä saa tosin hyvin chorusmaisen efektin. Koskaan en ole choruksista pitänyt mutta voodoo labin analog chorus muutti mieleni osittain.

Minulla on ollut chorus-kammo tai inho päällä 80-luvulta lähtien...

Tuosta RM:n chorus-soundista olen kuullut myös kehuja. Itse olen koettanut kaivaa chorus-korviketta ulos flangeristani. Sinnepäin menee silläkin, mutta silti erilaista.

Minulla on modulaatioefektejä kaksi, phaser ja flanger, ja niistä sitten olen sorvannut ulos kaikkea mahdollista. Varsinaisten "omien" efektiensä lisäksi on löytynyt semi-chorus, semi-vibe, ringmod-soundeja, vibrato, detune yms.

Paremmat ja aidommat lähtisivät tietenkin erillisistä bokseistaan, mutta laatikkohässäkkä lattialla ei kiinnosta ja tuleepahan hyötykäyttöä vermeille, samoin kuin kenties hieman erilaista soundia.
biibob
11.09.2004 21:04:56
Minun käyttööni joko chorus tai phaser saattaisivat sopia paremmin, koska niinkuin zepeteus sanoi, vibeä ei voi käyttää kovin monissa tilanteissa. Tarvitsisin siis jotain sellaista soolo/komppiin mukavia lisäyksiä. Phase 90 on aivan unelmapeli phasereiden puolesta. Choruksissa tuleekin sitten jo valinta ongelma. Toi univiben 300e on kyllä aika huiman kuulonen hinnalta. Käyttikö jimmy page muuten phaseria muissa led zeppelin kappaleissa kuin achilles last stand ja no quarter?
biibob
12.09.2004 01:15:22
Toi jimmy pagehan käyttää tuota roger mayer voodoo vibeä, jossa mukana on tremolo/vibrato ja ehkä jotain muutakin. Minkäslainen toi olisi.
zepeteus
12.09.2004 11:29:03
Toi jimmy pagehan käyttää tuota roger mayer voodoo vibeä, jossa mukana on tremolo/vibrato ja ehkä jotain muutakin. Minkäslainen toi olisi.

No niinkuin tuolla aiemmin jo mainittiin, laadukas ja monipuolinen vibe, jolla on toki sitten hintaakin. Monipuolisuus lienee hyvä juttu. Jos ja kun varsinaiseen vibe-efektiin kyllästyy, tai ei sitä koko aikaa käytä kuitenkaan, Voodoo Vibesta saa esiin muitakin soundeja.

Nämä HC:n arviothan kertovat mitä kertovat, mutta jotain suuntaa niistäkin voi saada...olet varmaan jo tsekannut?
http://www.harmony-central.com/Effe … yer_Electronics/Voodoo_Vibe-01.html
biibob
12.09.2004 12:30:00
Onkos tuossa voodoo vibessä mahdollisuus käyttää noita tremolo/vibrato/chorus efektejä omina efekteinään? Vai onko tuossa aina taustalla se vibe?
Exhausted
12.09.2004 12:57:23

Muita tustumisen arvoisia parempia ja kalliita olisi Hughes&Kettnerin Rotovibe

Rotosphere. Dunlop valmistaa Rotovibeä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)