LHU 11.09.2004 01:50:06 | |
---|
Kyse on siitä että miksaajalla on älyä käyttää vermeitään. Onko hänellä viisautta tehdä se palvelemaan musaa? No sanoppa se, noin niinkuin kokeneempana. Ei ne vuodet, vaan ne kilometrit... |
No sanoppa se, noin niinkuin kokeneempana. Nuolekko sä mun persettä? Ei. Pilkallinen oot. Aika tuttu sapluuna täällä määrätyiltä tahoilta. Mä kysyin ensin. Mitä jos ihan koittaisit ottaa kantaa asiaan? Vai ookkos sä pelimanni alkuunkaan? Kerro jos oot niin luen juttus ihan eri asenteella. Asiaan on tietysti vaikea ottaa kantaa jos ei oo myös pelimanni. Jos ei tiedä muusta kun miksaamisesta. Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan. |
pitk 11.09.2004 19:00:08 | |
---|
En tarkoittanut vinoilla sulle vaan yleisesti koko suurelle porukalle joka soittaa, hoitaa äänentoistoa ja kuuntelee pop/rockmusaa. Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paskan täytyy olla hyvää. Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! |
Jami 11.09.2004 19:53:15 | |
---|
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paskan täytyy olla hyvää. Mä oonki se pörriäinen joka vaatii jotain parempaa. Historia näyttää kumpi oli oikeassa. Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan. |
Meisseli 11.09.2004 20:44:16 | |
---|
Sellaisen kaverin joka aiemmin vain soitti, nykyään vain miksaa, tietää jo älykkääksi ja viisaaksi siittä että on älynnyt tehdä niin. Kiitos kaikille miksaajille jotka pitävät työstään ja ovat ystävällisiä soittajille. Itse henk koht. soittajana yritän aina olla ystävällinen toisille soittajille ja miksaajille, jotkut miksaajat ovat sitten taas osoittautuneet hieman hankaliksi, yhteistyöhalukkuutta soittajien ja miksaajien välillä voisi tässä maassa olla enemmänkin. sama vene,sama vene. Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle. |
Jami 11.09.2004 20:51:25 | |
---|
Makustelin moneen kertaan kirjoittamaasi. Taidan painaa sulle ynnän. Oli niin paljo järkevää ja sovittelevaa tekstiä. No toki piikkiä niin mulle kuin muillekkin. Emme ole tunteettomia. Tunnemme kyllä tavallamme jokainen. Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan. |
hörhö 15.09.2004 11:59:26 (muokattu 15.09.2004 12:02:10) | |
---|
En oikeasti tajua, mitä haette noilla käsitteillä. Yleisesti käsitteet viisas ja älykäs määritellään seuraavasti: Älykäs: hyvä ongelmanratkaisukyky esim. matemaattisissa pulmissa tai sisäistää eli oppii nopeasti ja helposti. Viisaalla ihmisellä on puolestaan paljon tietoa. Älykkyyttä vaatii sitten hyödyntää tuota tietoa ongelmanratkaisussa. EDIT: Yleinen näkemys on se, että itseään on helppo kehittää viisaammaksi opiskelemalla. Sensijaan älykkyys voi kehittyä vain hyvin pieniä määriä, jos ollenkaan. Ainakin noita määrittelyjä mensalaiset käsittääkseni käyttävät. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
Chemo 15.09.2004 12:13:42 | |
---|
En oikeasti tajua, mitä haette noilla käsitteillä. Ilmeisesti viitataan taannoisiin desibelikeskusteluihin. Että pystyykö päättelemään desibelejä mittaamalla onko musa liian kovalla vai ei. Vai pitäisikö ratkaisua hakea muualta kuin mittareista. Mun oma mielipiteeni on se, että asia on loppujen lopuksi aika moniulotteinen: mun korvaani esimerkiksi jotkut taajuudet kuulostavat toisia rasittavammilta (ja tämähän on ihan luonnollista; funtsikaa vaikka mihin evoluutio on muokannut vauvojen itkun - ärsyttävimmäksi ja läpitunkevimmaksi taajuudeksi ja ääneksi mitä moisesta äänilähteestä voi tulla IMO). Eli ainakaan mä en voi sanoa, mikä desibelilukema on liian kovaa, kun asioita kokee niin eri tavoilla, ja eri tilanteissakin. Tietysti silloin kun mennään terveydelle vaarallisille alueille on hyvä että asiaa seurataan (vaikka mittareilla sitten), ettei tietämättään vahingoita itseään ja muita. Tää nyt on vähän niinkuin Tuntemattomassa Sotilaassa; joku voi laskeskella kaloreita jossain, mutta eipä siitä saa selville onko mulla nälkä vai ei. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
sormunen 15.09.2004 19:05:14 | |
---|
Hörhö: musta viisaudelle hyvä määritelmä on, että viisaus on moraalista, eettistä ja siis myös sosiaalista älykkyyttä. |
Roadari 16.09.2004 00:45:57 | |
---|
Täällä on sorruttu lillukanvarsiin oikein komeasti. Kyse on siitä että miksaajalla on älyä käyttää vermeitään. Onko hänellä viisautta tehdä se palvelemaan musaa? Toisilla on, toisilla ei... Meitä on niin moneen junaan. Kerrottakoon tyhmille että Miksaaja ei ole eläinlaji, (vaikka yleensä karvainen) vaan ihminen, ammatiltaan miksaaja. Meitä on niin moneen junaan. Kuten rumpaleitakin. Haitaristit jätetään vielä luokiteltavan eläimiin. Ovat tosin kesyyntyneet pahasti. ÄLÄ RUOKI HAITARISTEJA!!! Roadari "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa." |
Jami 17.09.2004 11:40:53 | |
---|
En oikeasti tajua, mitä haette noilla käsitteillä.. Koitan selittää mitä minä tarkaitan. Älykkyyttä on monenlaista. Pääsääntöisesti ilmeisesti seitsemää sorttia. Miksaajalta vaaditaan matemaattista ja teoreettista älykkyyttä että oppii käyttämään vermeitään. Muusikolta taas vaaditaan musiikillista älykkyyttä joka ilmenee esim. kykynä kuulla sävyjä, harmonioita, dynamiikanvaihteluita jnejne. Musiikki taiteena on täynnä hienoviritteisiä asioita. Balanssit, dynamiikanvaihtelut, soittimen soinnin eri sävyt, harmoniat jne. Muusikko hallitsee ja ymmärtää nuo asiat. Miksaajalla on mittareita ja vipstaageja jotka hän tuntee ja tietää miten ne teoriassa toimii. Eli kysymys kuuluu: Onko miksaajalla viisautta käyttää vermeitään tavalla joka tyydyttää muusikkoa tai/ja palvelee musiikkia. Vai onko hänellä oikeutus sanoa muusikolle että kun mittari näyttää noin niin pidä sinä soittajanretale suus kiinni. Vaihda alaa kun et ymmärrä matematiikkaa. Näillä palstoilla nimittäin on käynyt niin että monet valittaa liiallisesta volumesta. Ammattimiksaajat on pyrkiny todistamaan mittarilukemilla että valittajat ei ymmärrä mistään ja tämä heidän loihtimansa äänenpaine on oikein. Musiikin tekijät ja kuulijat ovat siis mittareilla todistetusti väärässä. Oikeassa ovat nämä matemaattisälykkäät. Ehkä he sitten ovat se voima miksi musa on hienoa. Vai? Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan. |
sormunen 17.09.2004 11:54:54 (muokattu 17.09.2004 12:24:47) | |
---|
Näillä palstoilla nimittäin on käynyt niin että monet valittaa liiallisesta volumesta. Ammattimiksaajat on pyrkiny todistamaan mittarilukemilla että valittajat ei ymmärrä mistään ja tämä heidän loihtimansa äänenpaine on oikein. Trolli! PS EDIT: Tarkemmin ajatellen eihän toi trolli olekaan (vissiin). Mutta kyllähän toi käytiin jo Lavakartta -keskustelussa läpi, missä sulle yritettiin selittää, ettei roudausfirma ole oikea paikka määrätä bändien soitosta. Ja tuossa melutriidissä, ettei enemmän tai vähemmän poliittinen mittarilukema raamattua.
|
pitk 17.09.2004 11:56:13 | |
---|
Näillä palstoilla nimittäin on käynyt niin että monet valittaa liiallisesta volumesta. Ammattimiksaajat on pyrkiny todistamaan mittarilukemilla että valittajat ei ymmärrä mistään ja tämä heidän loihtimansa äänenpaine on oikein. Musiikin tekijät ja kuulijat ovat siis mittareilla todistetusti väärässä. Oikeassa ovat nämä matemaattisälykkäät. Ehkä he sitten ovat se voima miksi musa on hienoa. Vai? Kyllä sä jaksat. Näillä palstoilla kukaan ei ole pyrkinyt todistamaan, että mittarilukemat ovat mikään absoluuttinen totuus. Mittarilukema on ja pysyy referenssinä ja apuvälineenä. Voisitko vähitellen ihoikeasti lopettaa tahallisen vääristelyn ja väärinymmärtämisen? Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! |
LHU 17.09.2004 12:59:24 | |
---|
Voisitko vähitellen ihoikeasti lopettaa tahallisen vääristelyn ja väärinymmärtämisen? Ei väärinymmärtämistä pysty kukaan itse lopettamaan. Jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Ei sille muut mitään voi. Tässä on nyt kuitenkin aika monelta taholta yritetty asiaa selvittää, kuvalinkkejäkin on esitetty. Rautalankaahan täällä netissä on vaikea vääntää. Ensin luulin että tietyt tahot eivät halua ymmärtää mutta nyt olen aivan varma että he eivät vain ymmärrä. Ja se ei ole meidän vika. Tulee mieleen sanonta "Mitäs läksit." Se tässä ehkä on kuitenkin kaikkein huvittavinta että tyypit mitkä kirjoittavat älykkyydestä ja viisaudesta eivät ymmärrä. Se on jo hauskaa. Koomikoita taitavat olla.... Ei ne vuodet, vaan ne kilometrit... |
hörhö 17.09.2004 13:28:12 (muokattu 17.09.2004 13:29:24) | |
---|
Koitan selittää mitä minä tarkaitan. Palstan yleisen luettavuuden vuoksi en lainaa tekstiäsi, vaikka asia siihen kuuluukin. Kyse on mielipiteistä. Lisäksi se, mitä mittari näyttää ei suoraanverrannollisesti korreloi sitä, mitä kuuluu. Vai voiko miksaaja kuulla päässään kappaleen tarkan spektrianalyysin, signaalin tasomittauksen, desibelimittauksen ja oskilogrammin näkemällä? Uskoisin, että ei. Toisekseen lavalla on erilaiset fiilikset, kun miksaustiskin takana. Jos ei olisi, niin ei kukaan sitä jaksaisi katsoa(tai no ehkä minä). Se, mitä mittareista näkyy on työkalu. Se, mitä kuuluu merkitsee yleisölle ja sitä voidaan mittarilukemillakin joiltain osin tarkkailla. Miksaaja on keikalla tavallaan tuottajan asemassa. Bändi soittajan. Se, kun bändille kiikutetaan mittarilukemia tuntuu samalle, kuin kitaristille tulisi sävellyksenopettaja kommentoimaan sooloa paperilla klassisia purkauksia esimerkkeinään ja sävelsuhteita pyöritellen: ei tämä voi toimia. Ennemminkin lähestyisin miksaajana bändiä sanomalla, että kun noin kovaa pitäisi vetää, niin teidän musiikista ei voi ottaa mitään tolkkua. Äänenpaine on sellainen, että vaikka haluattekin sen kovaa tulevan, niin nyt menee puuroksi ja onko mielekästä pyytää yleisö keikalle ja heidän täytyy pitää korvatulppia. Palveleeko se tätä musiikkia, että saundit vedetään tukkoon sillä, että täytyy työntää pumpulia kuuloelimiin? Kyllä, minunkin mielestäni suurin osa keikoista voisi tulla hiljempaa. Mutta sen selittämiseen mittarit eivät ole paras työkalu. Tuo jonkun mainita lapsen itkusta oli myös hyvä. Ennemminkin bändit pitäisi viedä kuuntelemaan musiikkia ja kysyä heiltä: nytkö on paras volume musiikille? "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
Jami 17.09.2004 13:28:16 (muokattu 17.09.2004 13:43:28) | |
---|
Kyllä sä jaksat. ? Aikani kuluksi. Ei tämä paljon vaadi. Vaikka aktiivinen kolmikko ootte tekin. Kaikilla pirun kova kiire selittämään mitä on tullut alunperin tarkoitettua. Hörhö: Miksaaja on keikalla tavallaan tuottajan asemassa. Bändi soittajan. Hyvin sanottu. Ja tuosta haluaisin enemmänkin keskustella. Kuinka monella miksaajalla on pätevyyttä toimia tuottajan ominaisuudessa saundien ja volumen suhteen livetilanteessa? Onko itsestään selvä että tyyppi joka on ostanut vermeet ja peräkärryn sekä on matemaattislahjakas osatakseen lukea mittareita, kelpaa miksaajaksi. Moniko bändi ottaa miksaajan tuottajaksi ja monellako miksaaja on siksi että sillä on kamat? Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan. |
Locrian 17.09.2004 13:57:48 | |
---|
Kuinka moni tuottaja uskaltaa sanoa masteroinnissa että vedellään vähän alaspäin eikä pistetä ihan lyttyyn.Kun kaikki muut platat soi niin perkeleen lujaa. Kuinka moni illan vikan bändin miksaaja uskaltaa soitella oman pumppunsa 100 dB hiljempaa kuin "lämppääjät". Ja vaikka uskaltaisikin niin turha odottaa että levyn valmistuttua tai keikan jälkeen artistit (muiden referenssejä kuunneltuaan) tulisivat hymyssä suin taputtelemaan selkään.Taputtelemaan saattavat tulla kyllä.Jos jotkut valistuneet ymmärtäisivätkin teon motiivit niin se on pieni lohtu esimerkiksi aloittelevalle miksaajalle jonka on pakko saada nimensä muistiin myös niille ei-niin-valistuneille henkilöille jotka haluavat musiikkinsa äänekkäänä. Pyydän etukäteen anteeksi jos menin ohi aiheesta tai horisin jotain sellaista mika on jo käsitelty.Jostain syystä näitä muutamaa keskustelua ei jaksa ihan hirveän tarkkaan lukea. -"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-"You eat pieces of shit for breakfast?"
-Happy Gilmour |
pitk 17.09.2004 14:10:27 | |
---|
Aikani kuluksi. Ei tämä paljon vaadi. Vaikka aktiivinen kolmikko ootte tekin. Kaikilla pirun kova kiire selittämään mitä on tullut alunperin tarkoitettua. Pakko kai on selittää, kun jatkuvasti ymmärrät päin honki, mäntyjä ja petäjiä. Alunperin on tarkoitettu juuri sitä, mitä tässä joutuu kahdeksan tuumaisesta rautatangosta vääntämään. "Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan" Joojoo. Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! |
LHU 17.09.2004 14:14:00 | |
---|
Aikani kuluksi. Ei tämä paljon vaadi. Onko nuorisotalo remontissa vai miten sitä aikaa nyt noin on? Viisastella. Ei ne vuodet, vaan ne kilometrit... |
Notefix 17.09.2004 14:22:55 | |
---|
Kyllä mä noin musiikintekijänä oon sitä mieltä, että kokonaisuus on osien ja eri ammattiryhmien panoksien summa. Mä en tiedä lavamiksaamisesta tarpeeksi puuttuakseni niihin hommiin. Diggaan siitä, että joka pallilla on ammattilainen joka tietää mitä tekee ja johon voi luottaa. Ei siitä tule mitään, jos jokainen hämmentää soppaa. Toki toivomuksia voi ja pitää esittää, mutta ammattimies arvioi niiden toteutuskelpoisuuden. My name is Baron, Notefix Baron " |