Aihe: Urut bändisoitossa
1 2
Kaleface
07.09.2004 20:33:04 (muokattu 07.09.2004 20:44:17)

Pistetäänpä tänne kamajuttujen keskelle välillä vähän toisen tyypistä juttua.

Eli: kiinnostaisi saada vähän näkemyksiä, minkälaisia juttuja ihmiset soittavat uruilla bändissä.

Itse olen jonkinaikaa vedellyt urkuja "moniulotteista pop/rockia" (jos nyt jonkinmoista tyyliä pitää heittää, tuo nyt sinänsä on varsin idioottimainen määritelmä) soittavassa kollektiossa, ja simppeleillä jutuilla homman on saanut skulaamaan varsin kivasti. Välillä vaan tuntuu, että sama lähestymistapa puskee läpi biisissä kuin biisissä: eli alkuun jotain melodialinjaa tai komppausta ja kun biisi "yltyy", ujeltavia sointuja ja eri käännöksiä ylöspäin nousevasti, pientä melodista juttua mausteeksi heittäen. Tietysti kaikenlaisia variaatioita riittää, mutta tuo perusresepti tuntuu tulevan vahvasti selkäytimestä. Joskin kyllähän se tiätty sinänsä hyvin toimii.

Ja ikuinen Ray Manzarek-dilemma tietysti on, että minkälaista järkikäyttöä vasemmalle kädelle on mahdollista kehitellä? Nyt sitä tulee käytettyä lähinnä glissandoissa, drawbarien säätämisessä (lähinnä 1':tä) ja kahden käden rytmijutuissa. Sekä välillä kahden käden voicingeissa, mutta nekin tuntuvat pääasiassa turhilta, kun yhden käden voicingit soivat paljon kivemmin.

Ja en nyt etsi mitään oikeaa vastausta tai neuvoa, vaan ylipäätään kiinnostaa kuulla erilaisia lähestymistapoja.
"Tää on paska planeetta, täällä ei oo painovoimaa."
baron
07.09.2004 22:24:00

Tää nyt ainakin on tuttua, että pianolla voi soittaa kahdella kädellä, uruilla parempi vasemmalla vaikka kaivaa nenäänsä.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Experience. "Mäkin haluun meshiin"
R.Syke
08.09.2004 06:29:59
Tää nyt ainakin on tuttua, että pianolla voi soittaa kahdella kädellä, uruilla parempi vasemmalla vaikka kaivaa nenäänsä.

Tähän tuli aikanaan hyvä vastaus:

-Toisella kädellä toista ja toisella toista.
Listen
08.09.2004 10:06:31 (muokattu 08.09.2004 12:35:13)
Itse en juuri koskaan käyttänyt uruilla (tai urkusoundeilla) soittaessa vasenta kättä. korkeintaan modulaatiopyörän säätöön ja soundien vaihtoon. Muuten vasen käsi oli suunnilleen lähinnä taskussa (hmm, ai miten niin kuulostaa pervolta...). Yksikätisyyden kyllä huomasi sitten kiusallisen hyvin pianon ääressä.

Mutta urkusoundi kuulostaa minusta usein paremmalta yhdellä kädellä soittaessa, ainakin jos siinä on säröä ja/tai leslietä. Ja bändissä on muitakin soittajia kuin rumpali ja basisti.

Jossain vaiheessa piti vielä testata rajojaan (kanssasoittajilla tuskin olisi ollut mitään testaamattomuutta vastaan...) soittamalla sopiviin väleihin yhtä aikaa syntikoita ja saksofonia. Eli oikealla kädellä vaikka sointuja urkusoundilla, vasemmalla fonia sen verran minkä pystyi (peukalo oktaaviläpällä, kolme seuraavaa sormea yläläpillä).
"Viittä vaille villi ja vapaa." - Ismo Alanko
Fuzzy Boner
08.09.2004 11:09:42

Vasemmalla on hyvä soittaa vaika ghost-nuotteja ku urutellaan
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
Leevo
08.09.2004 12:18:05

Olen joskus ottanu vasempaan oktaavibasson, joko ihan vaan mattoa juurisävelellä tai sitten disco tyyliin kahdeksasosia.
Hanoi Rocks Rocks!!
Päärynä
09.09.2004 13:51:39
Soittele "turhalla" kädellä vaikka perkussioita. Itse olen joskus pändeissä soitellut vasurilla urkuja ja oikealla tamburiinia tai lehmänkelloa.
Jatsi on paskaa!
Listen
10.09.2004 10:36:46 (muokattu 13.09.2004 10:14:24)
Jos alkaa olla leipääntynyt nykyisessä bändissä, niin keikalla voi urkuja soittaessa vasemmalla kädellä vaikka:

- naputella sormenpäillä kyllästyneesti syntikan pintaa

- haukotella kättä suun edessä liikuttaen

- vilkuilla tämän tästä rannekelloa

- kaivaa nenää ja tutkia, mitä tällä kertaa löytyikään

- polttaa tupakkaa (kerran soolokitaristillakin on röksä coolisti suupielessä...)

- kun laulusolisti vetää vaikeaa sankaritenoriosuutta, häntä voi heittää vaikka paperipallolla

- salaa käännellä sattumanvaraisesti kitaravahvistimen potikoita. Tai ainakin vääntää volumea ja diskantteja reilusti pienemmälleen, kun se styrkkari huutaa taas kerran korvaan kuin hinaaja

- jos on vasenkätinen (tai sitten soittaa konkreettisestikin vasemmalla kädellä), kirjoittaa yleisönosastokirjoitusta tai kauppalistaa. Tai piirtää.

- muokata laptopin editoriohjelmalla ja hiirellä ahkerasti soundeja (tosiasiassa tietokone on syntikan päällä ainoastaan langattomaan surffailuun)

Tai sitten voi toimia juuri päinvastoin, ja vaikka lyödä nyrkillä tahdissa ilmaa (vertaa http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=34583)

Oikeasti puhuen, itse tuplasin vasemmalla kädellä - varsinkin ohuemmalla kosketinsoundilla soittaessa - soinnun ylimmän äänen oktaavia alempaa. Kyllähän sen oktaavituplauksen tekee pelkästään oikealla handulla, mutta kiva saada vasemmallekin kädelle joskus tekemistä.

EDIT:
Yllä kuvatun soinnun saa ilmavammaksi, kun jättää kvinttiäänen pois.
"Kuuntele hölmön moitetta, se on ruhtinaallista imartelua." - William Blake
baron
11.09.2004 01:07:02

Mä oon sitä mieltä, että vas kädellä voi joko polttaa, pitää kaljapulloa tai lähennellä bändäriä, jalkiolla selvittää tyylikkäästi vas käden roolin.
kurmo
11.09.2004 01:16:29
Mä oon sitä mieltä, että vas kädellä voi joko polttaa, pitää kaljapulloa tai lähennellä bändäriä, jalkiolla selvittää tyylikkäästi vas käden roolin.

Tuota, nää jazz-urkumestarit (Smith, Holmes, McDuff & co) hoitivat tän jalkion ja vasemman käden roolin kollaboratiivisesti. Varsinaiset bassolinjan nuotit vasurilla ja atakkiin lisäsärähdys jalkiosta, äärimmilleen yksinkertaistaen. Huomattavan hajanaisesti muotoiltua lisätietoa:

http://organfreak.tripod.com/bass.html
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
R.Syke
11.09.2004 01:44:25
Tuota, nää jazz-urkumestarit (Smith, Holmes, McDuff & co) hoitivat tän jalkion ja vasemman käden roolin kollaboratiivisesti. Varsinaiset bassolinjan nuotit vasurilla ja atakkiin lisäsärähdys jalkiosta, äärimmilleen yksinkertaistaen. Huomattavan hajanaisesti muotoiltua lisätietoa:

http://organfreak.tripod.com/bass.html

-Monellakos muuten on jalkiolliset urut keikalla?
kurmo
11.09.2004 01:48:12 (muokattu 11.09.2004 01:48:48)

Tolla "pappaosastolla" ja perinteen jatkajilla, joista haluan mainita erikseen Joey DeFrancescon, on kyllä varmaan ihan raiderissakin jo että B-3 tai vastaava.

EDIT: niin, puristinen mielipiteeni on että jos pyydetään B-3, niin saadaan kaikki pakettiin kuuluva. Penkistä voi tinkiä, hoho.
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
musamies
11.09.2004 08:51:15

Mulla olis jalkiolliset urut, mutta empä ole viitsinyt niitä keikalle juurikaan viedä. Ja kun niissä on oktaaviajalkio, niin ei sillä vielä oikein juhlita.

Sensijaan olen miettinyt, että jos ostaisi MIDI täysjalkion, niin sittempä voisi hoitaa basistin tehtävät jaloilla. Mutta Rolandin sellainen on ainakin tolkuttoman kallis.
HK
12.09.2004 00:01:05
Uruilla on hyvä soitella hissimusiikkia.
Peltikorva puupäässä.
mutetus
12.09.2004 16:39:53

Mutta ei B3 mahdu oikein hissiin.
musamies
12.09.2004 17:47:29

B4 on siinä mielessä parempi.
baron
12.09.2004 18:24:26

Pikkuisen riippuu hissistä.
Annaliini
13.09.2004 14:42:34
Tää ei varsinaisesti liity bändisoittoon mitenkään, mutta oli pakko lisätä noihin toimettomasta vasemmasta kädestä kertoviin.. Satuin olemaan Pariisissa "urkufestivaalin" aikoihin tänä kesänä ja kävin yhdessä konsertissa, missä joku sataa vuotta lähentelevä pappa soitti urkuja (urut oli siinä parin metrin etäisyydellä yleisöstä, eikä missään parvella). Pelkkänä fyysisenä suorituksena se näytti ihan uskomattomalta: siis jalat ja kädet heiluivat kaikkialla kokoajan ja sovituksessa oli käytetty urkujen soundivalikoimaa tosi rikkaasti. Se esiintyjä vaikutti kuitenkin sellaiselta, minkä olette ehkä tottuneet näkemään köpöttelemässä suurella vaivalla kepin kera kauppatorilla. Jos sellaista soittoa saisi mitenkään yhdistettyä bändisoittoon (varmasti saisi, jos taitoa riittää) niin olisi kyllä mahtavaa kuunneltavaa&katseltavaa.
The sun is gone but I'm having fun
baron
13.09.2004 22:01:38

. Jos sellaista soittoa saisi mitenkään yhdistettyä bändisoittoon (varmasti saisi, jos taitoa riittää) niin olisi kyllä mahtavaa kuunneltavaa&katseltavaa.

Jos soittaa uruilla bassot ja melodiat ja soinnut, mitä tilaa muille jää?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)