Aihe: efektilaudasta
1
Tomtom
10.09.2004 14:58:47 (muokattu 10.09.2004 15:00:06)
Kannattanee ehkä etsiä joku perussärö, esim. Bossin DS-1 tai vastaava, jota pääsee kokeilemaan oman vahvistimen ja kitaran kanssa. Siitä sitten vaan testaamaan ja vaihtelemaan. Soundipolitiikka kun tuppa yleensä kehittymään ajan kanssa, eli sulle just oikean vastauksen antaminen on miltei mahdotonta. Varmasti saat monta hyvää kommenttia tyyliin osta Boss MT-2- se on paras tai Tubescreamer on "se aito".

Tämä ei kuitenkaan ole ihan täysi totuus. Jos haluat jonkun tietyn setupin, mitä esim. R käyttää, niin vakoile netistä mitä jampoilla on laudassa ja käy kokeilemassa. Siitä se sitten lähtee.

Niin ja unohtu vielä sanoa se, että "köyhän kannattaa ostaa kallista"- koska paskoja saa vaihtaa useasti, ennenkuin pääsee tavoitteeseen, eli "laatu" vie nopeammin hyvän soundin tielle..

Oma kokemus on se, että esim. säröpedaalien kohdalla sitä täydellistä ei ihan helpolla löydy, koska kitara-matolaatikko-vahvistinyhdistelmässä vähän kaikki vaikuttaa kaikkeen, puhumattakaan soittotatsista, minkä merkitys on yllättävän suuri. Esimerkkinä vaikka joku hyvä kitaristi, joka kaivaa hyvät särösoundit vaikka mun pikkusesta trankkukombosta, itse saa aikaan vaan karmeaa sirinää..
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Jabe
10.09.2004 15:39:24 (muokattu 10.09.2004 15:44:57)

Millaisista efekteistä laudan kasaisit? Tyylilajini on rock
Rockkitaristin efektilautaan voisi tulla esim.:
- wah -wah
- distorition -tyypinen särö
- overdrive -tyyppinen särö
- delay
- (joku modulaatio: chorus, flanger ..)

Mitkä ovat ne vastaavat klassikko-efektiboxit, ne jotka eivät tunnu lainkaan saavan vakavasti otettavia kilpailijoita
Kilpailijoita piisaa, ja varteen otettavia vaihtoehtoja. Mutta listataanpa klassikoita ... tai, no - ainakin paljon käyettyjä speduja:
- Wah: VOX V847, Dunlop Crybaby
- Distortion: BOSS DS-1, ProCo RAT
- Overdrive: Ibanez TS-9 Tubescreamer, BOSS SD-1
- Delay: BOSS DD-3/5/6, EH Memory Man Deluxe, Ibanez AD-9

.. öh, ja biljoona muuta "maailman parasta" spedua

edit kirj virh
zorro
10.09.2004 15:41:15
joo itekki jouduin kymmeniä säröjä kokeilemaan enneku löyty se mitä halusin
OSTETAAN: lace sensor Red
Juutas
10.09.2004 16:18:17
joo itekki jouduin kymmeniä säröjä kokeilemaan enneku löyty se mitä halusin

Juup, ja nykyään tuntuu olevan tyylinä, että melkein
joka jannun laudasta löytyy kahdesta viiteen erilaista
säröpurnukkaa... ;-) Eihän tämä ole mikään ihme
kun jo overdrive, distortion ja fuzz ovat luonteeltaan
hyvin erilaisia säröjä. Kun GAS seuraavan kerran iskee
samaan aikaan tilin kanssa, niin jonkinlainen fuzz täytynee
hommata.
Olen aina oikeassa, paitsi silloin kun olen väärässä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)