Aihe: Slap FAQ
1 2 3 4 5 6 79 10 11 12 13
2541
24.04.2004 02:56:45

Kuuntelin pitkästä aikaa taas Santanan Caravanserai -levyä (1972) ja siinä basisti Doug Rauch heittää muutamia maukkaita slappeja, esim. biisissä "Look Up (To See What's Coming Down). Kuulemma mies käytti peukaloa pelkästään, myös poppeihin. Sittemin edesmennyt hänkin.:(
bize
01.05.2004 22:53:16
Tony Levinin filosofia : Pärjätään niin vähällä kuin mahdollista. Samaa toitottaa myös Pat Metheny. Elikkä koko- ja puolinuotteja on tullut soiteltua paljon enemmän.

Tuohan nyt riippuukin sitten taas melko paljon musiikkityylistä. Kauhee tilu tai släppääminen kaipaa vastapainokseen rauhallisempia ja tyylitajuisia juttuja, mutta mun mielestä ne on jossain määrin symbioosissa keskenään; ei kumpaakaan jaksa yksistään.
"Hardware rule number one: NO FUCKING RACK SYSTEMS OF ANY KIND!!! "
Hicks
02.09.2004 23:36:13
piti muuten tulla kertomaan että Flea kertoo todella hyvin Slap:äyksestä, Flea: Adventures in Spontaneous jamming DVD:llä.

Puhuu muumoassa myös siitä miten nykyään Slap/pop:ingista on tullut vain machoilujuttu joka on kaukana aidosta musiikista ja taiteesta.. en muista tarkasti sitä juttua jne. joten kannattaa katsoa se jos on mahdollisuus, DVD on muutenkin todella hyvää katsottavaa varsinkin basisteille, mutta miksei myös kaikille muillekkin muusikoille.(flea, rhcp, funk faneille tietysti pakko-ostos.)

Teoriaa on mukana paljon(sopivasti) filosofia juttuja ja muita.. Flealla on hyvä asenne, ei yhtään ylimielinen vaikka voisi hyvin olla ymmärrettävistä syistä..
ja 10jammia..
Wil-J
03.09.2004 10:22:30 (muokattu 03.09.2004 10:22:55)
Flea on kyllä hieno basisti ja varmasti on asiallinen DVD... Ainoa asia mikä häiritsee on Flean hiukan epämääräinen slap tekniikka, josta ei kokemuksieni mukaan kannata mallia ottaa. Mä joskus kun slappaamista aloin opettelemaan soitin paljon Flean juttuja sen tekniikalla, mutta tulinpa myöhemmin huomaamaan että ei sillä tekniikalla muut kuin Flea kovin pitkälle pötki :)

Edit: En siis Flean tekniikalla vaan siitä mallia ottamalla :)
absqua
03.09.2004 13:13:24
Flea on kyllä hieno basisti ja varmasti on asiallinen DVD... Ainoa asia mikä häiritsee on Flean hiukan epämääräinen slap tekniikka, josta ei kokemuksieni mukaan kannata mallia ottaa. Mä joskus kun slappaamista aloin opettelemaan soitin paljon Flean juttuja sen tekniikalla, mutta tulinpa myöhemmin huomaamaan että ei sillä tekniikalla muut kuin Flea kovin pitkälle pötki :)

Edit: En siis Flean tekniikalla vaan siitä mallia ottamalla :)

Hei, mielenkiintoista! Osaatko täsmentää mikä siinä tekniikassa mättää? Minähän en släppitekniikoista mitään tajua, kunhan naputtelen menemään sen vähän mitä naputtelen. Siksi kiinnostaa jos olet tsekannut tuota asiaa tarkemmin.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Wil-J
03.09.2004 13:38:27 (muokattu 03.09.2004 13:39:44)
En ole näitä asioita kovin hyvä selittämään...Yritän selittää kuitenkin.

Fleahan roikottaa sitä bassoa tosi alhaalla ja sen käsi tulee suoraan ylhäältä käsin n. 90 asteen kulmassa kieliä kohti ja kun se slappaa niin peukalo osoittaa alas päin. Mun mielestä parempi tekniikka taas on sellainen Louis Johnson tyylinen että basso on ylempänä ja peukku vaakatasossa tai jopa vähän ylöspäin.

Voin olla väärässäkin kuten yleensä :)
absqua
03.09.2004 13:50:45

Fleahan roikottaa sitä bassoa tosi alhaalla ja sen käsi tulee suoraan ylhäältä käsin n. 90 asteen kulmassa kieliä kohti ja kun se slappaa niin peukalo osoittaa alas päin. Mun mielestä parempi tekniikka taas on sellainen Louis Johnson tyylinen että basso on ylempänä ja peukku vaakatasossa tai jopa vähän ylöspäin.

No nyt ymmärsin mitä ajat takaa.
Mun nähdäkseni tuossa on kaksi koulukuntaa tuon peukalon asennon suhteen, eikä se ole välttämättä kiinni basson korkeudesta. Itse kuulun vaakatason hiippakuntaan.
Wil-J
03.09.2004 13:53:59
No nyt ymmärsin mitä ajat takaa.
Mun nähdäkseni tuossa on kaksi koulukuntaa tuon peukalon asennon suhteen, eikä se ole välttämättä kiinni basson korkeudesta. Itse kuulun vaakatason hiippakuntaan.

Näinhän se on! Joo ei se aina basson korkeudesta ole kiinni, mutta kyllä luontevimmalta tuntuu noin että vaakataso=basso ylhäällä, alaspäin=basso alhaalla :) Mäkin olen siis näitä vaakatason hiippakuntalaisia ;)
absqua
03.09.2004 16:38:41
Näinhän se on! Joo ei se aina basson korkeudesta ole kiinni, mutta kyllä luontevimmalta tuntuu noin että vaakataso=basso ylhäällä, alaspäin=basso alhaalla :) Mäkin olen siis näitä vaakatason hiippakuntalaisia ;)

Voihan se olla noinkin. Oma bassoni tosin on sellaisella korkeudella että pienellä pinnistelyllä basson yli pystyy kusemaan eikä se tuohon peukun asentoon ole vaikuttanut mitenkään.
Wil-J
03.09.2004 16:51:36
Mun basso taas on sen verran ylhäällä että sen ali voi kuseksia ihan huoletta :)
Teijo K.
03.09.2004 18:59:54

Miksi te pissailette sbassot kaulassa?
Wil-J
03.09.2004 19:17:42
Se on integroitu malli katsos ;)
absqua
03.09.2004 23:40:00
Miksi te pissailette sbassot kaulassa?

Etkö sinä? Sehän on ihan normaalia, kaikki tekee niin.
Hicks
04.09.2004 00:46:57
Jep, itseasiassa Flea kertoi että ketään ei kannata matkia vaan ottaa vaikutteita mahdollisimman monesta eri tyylistä.

totta tuo tyylikysymys, mutta minulle henk.koht se tyyli käy hyvin koska pidän bassoa aika alhaalla(hieman vyötäröä alempana). joskus kyllä livenä soittaessa joutuu vähän nostamaan muuttamalla asentoa että voi slapata paremmin.

Peukku ylöspäin ja peukku alaspäin on tosiaan kaksi erityyliä, samahan se on miten soittaa kunhan soittaa.. parashan ois mahdollisimman omaperäinen tyyli :)
Teijo K.
04.09.2004 15:08:30

Etkö sinä? Sehän on ihan normaalia, kaikki tekee niin.

Eipä ole tullut kokeiltua. Pitäisikö?
Wil-J
04.09.2004 15:45:59
Eipä ole tullut kokeiltua. Pitäisikö?

Suosittelen lämpimästi, mutta kannattaa varoa ettei mikkeihin roisku, sillä se voipi olla hieman haitallista niiden kannalta!
Tana
18.09.2004 17:19:40

Eivätkös Kornin basisti ja Flea släppäile melko samannäköisellä tavalla? Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Ja minä en näe mitään epäkohtia siinä että soittaa peukalo alaspäin ja basso alhaalla! Siitä tulee lähinnä rennompi fiilis.
Hicks
19.09.2004 06:05:10
hmmh..

Flea pitää ainakin mid-ääniä nuppi kaakossa, kun taas Kornin basisti pitää ne kuulemma täysin poissa..
Lisäksi Kornin basisti hakkaa kieliä "miten sattuu" ja pitää kieliä niin alhaalla että ne rämisee frettejä vasten.. siitä syntyy se "omalaatuinen" soundi...

En ole todellakaan mikään korn-fani ja lähes vihaan heidän basistia, mutta täytyy nostaa peukaloa kun on oman soundin keksinyt..
"Does Partyboy prefer man or woman.. he doesn't care, when bear is hungry he'll eat.." (c) Chirs Pontius(Partyboy)
VÄKIPÄÄ
23.09.2004 05:29:08 (muokattu 23.09.2004 05:29:41)

Tää on koulukuntajuttu kyl! Itse naputan peukku kielten suunnasta alas n. 30 astetta (mistä vitusta sen astemerkin saa?), basso siten että kielet on navan kohdalla tai hieman alle.

Flea pitää ainakin mid-ääniä nuppi kaakossa, kun taas Kornin basisti pitää ne kuulemma täysin poissa..
Lisäksi Kornin basisti hakkaa kieliä "miten sattuu" ja pitää kieliä niin alhaalla että ne rämisee frettejä vasten.. siitä syntyy se "omalaatuinen" soundi...

Kornin basistin soundi on juurikin yleistäen bassot ja treblet täysillä, midlet pois kokonaan, kielet pahasti alavireessä lähellä lautaa ja ei kun peukkua ala- A:han. Ei se kyllä hakkaa "miten sattuu"! Kielet on niin löysällä ja lähellä otelautaa ettei ne vaan soi kunnolla.

En ole varma tästä, mutta minusta tuntuu että Fieldy käyttää nopeissa rämistelyissä tekniikkaa jossa se lyö joka toisen iskun peukulla ja joka toisen pikkurillillä! Siis "väpättää" oikean käden ranteella peukku ja pikkurilli suorina molempien iskiessä vuoronperää samaa kieltä. Onnistuu iisisti jos basso roikkuu alhaalla. Asiaan orjentoituneet kertokoot onko näin? Itse vaan kokeilin tuota ja hyvin toimi. Saa soitettua saatanan nopeeta päkytystä!
Tällä menolla helvetti on hyvin äkkiä täynnä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)