megatherium 01.09.2004 18:00:19 (muokattu 01.09.2004 18:59:01) | |
---|
Musiikki on vaarallista ainetta, kuten jo Leo Tolstoi totesi Kreutzer-sonaatissaan osuvasti luonnehtien sen monivaikutteisia ihmismielen manipuloimiseen soveltuvia mekanismeja ja väärinkäytöksiin houkuttelevia vallanpitäjien poliittisten tendenssien motiiveja lieveilmiöineen viittaamalla mm. Kiinassa valitsevaan valtiolliseen menettelytapaan kontrolloida tarkasti musiikkia ihmisten mielivaltaisen hypnotisoinnin ehkäisemiseksi musiikin keinoin. Sain tämän kaiken tuta tänään, kun istuuduin kaikessa rauhassa kuuntelemaan Schubertin oopperan Der Graf Von Gleichen tulkinnallisesti ja rekonstuktiivisesti ehkä hiukan onnahtelevaa, mutta melodisesti niin taivaallisen kaunista 2-näytöksistä koomista oopperaa n. tunnin ajan CD-ltä. Ja kuinkas kävikään: vasen jalkani puutui lähes täysin tunnottomaksi epämukavassa istuma-asennossa, jonka sitten kauhulla huomasin session päätteeksi yrittäen saada verenkierron palaamaan jälleen normaaliksi hieronnalla ja yksijalkaisella köpöttelyllä. Onko teillä vastaavia kokemuksia muusikkoina epämukavasa asennossa soittamisesta tai minkä tahansa musiikin haltioittavasta vaikutuksesta kuuntelijan roolissa? Musiikki on ylevämpää kuin kaikki viisaus, politiikka ja filosofia |
ajs 01.09.2004 21:33:20 | |
---|
Soittaessani jotain instrumenttia keskittyneesti en saisi syödä mitään, sillä en muista tuolloin nieleskellä/hengittää, ja olen muutaman kerran ollut tukehtua tämän takia. "Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero |
sub zero 01.09.2004 22:13:12 | |
---|
Joskus vuosia sitten pianon soiton kanssa oli ongelma että rupesin tahattomasti jännittämään jotain lihasta suussani aina harjoitellessani. Se rupesi tuntumaan pian inhottavalta mutta onneksi opin nopeasti vapauttamaan lihaksen. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
northern 07.09.2004 09:22:43 | |
---|
Kitaraa soittaessani huomaan joskus että olen soittanut epämukavassa asennossa ja usein toinen jalkani on puutunut lähes tunnottomaksi. Tietäminen on sitä, että
uskoo vahvasti olevansa oikeassa. |
megatherium 07.09.2004 21:09:01 | |
---|
Kitaraa soittaessani huomaan joskus että olen soittanut epämukavassa asennossa ja usein toinen jalkani on puutunut lähes tunnottomaksi. Mittaamaton on siis musiikin lumovoima, kun se näin pystyy nujertamaan ruumiilliset heikkoudet. Musiikki on ylevämpää kuin kaikki viisaus, politiikka ja filosofia |
Karlsson 08.09.2004 11:02:59 | |
---|
Mä olen saanut jännetuppitulehduksen jalkaani tempon naputtelusta. Säm = Kondrila |
T.S. S L A Y E R 08.09.2004 19:21:26 | |
---|
Slayerin jälkeen oikea käteni on "hieman" hellänä. Varsinkaan kun ei ole lähiaikoina soitellut mitään nopeatempoisempaa. Mutta jos klassisista/orkesterimusiikista puhutaan ja pelkästä kuuntelusta niin menen aivan mahtavaan nirvanaan kuunnellessani Hans Zimmerin Gladiator-sovituksia. Näin tapahtuu myös monien muiden sinfoniasävellysten kohdilla. Mutta tämähän oli taas vain hyvä asia. |
Jos kuuntelen konsertissa jotakin pianistia, mun kädet alkaa heti hiota aivan tajuttomasti ja sitten ne jäätyy! Mutta näin ei käy esim. viulistia tai sellistiä kuunnellessa! :D "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Artur Rubinstein- |
megatherium 09.09.2004 18:57:14 | |
---|
Monasti varsinkin nuorena on saattanut käydä, että huomaan tyystin unaohtaneeni tuntikausia kestäneen kuuntelusession aikana nälästä kurnivan vatsani hirveän näläntunteen, joka vasta vähitellen kuuntelun lopetettuani antaa viitteitä olemassaolostaan. Musiikki on ylevämpää kuin kaikki viisaus, politiikka ja filosofia |
megatherium 09.09.2004 19:00:02 | |
---|
Monasti varsinkin nuorena on saattanut käydä, että huomaan tyystin unaohtaneeni tuntikausia kestäneen kuuntelusession aikana nälästä kurnivan vatsani hirveän näläntunteen, joka vasta vähitellen kuuntelun lopetettuani antaa viitteitä olemassaolostaan. Joskus kävi niinkin, että yrittäessäni keskittyä kuulokkeet korvilla Beethovenin syvällisten, taivaita syleilevien, myöhäiskvartettojen kuunteluun ja tavallaan sielun ruumiista-erkaantumisprosessiin, jotkut yläkerran huonieistossa pomppivat kakarat aiheuttivat niin paljon ääntä toimillaan, että meteli kuului häiritsevänä kuulokkeiden läpi. Musiikki on ylevämpää kuin kaikki viisaus, politiikka ja filosofia |