Aihe: Vahvarista putket irti matkojen ajaksi?
1
PJS
03.09.2004 09:42:14

Kannattaako vahvistimesta ottaa putket irti keikkamatkojen ajaksi ettei ne vahingoitu? Nehän voi hajota jos ajaa autolla vaikka kuoppaan ja se pomppaa se vahvari hiukan..
Minä olen paras kaikessa. Kaikki muut on perseestä. PJS rulettaa!
Locrian
03.09.2004 10:23:10
Kannattaako vahvistimesta ottaa putket irti keikkamatkojen ajaksi ettei ne vahingoitu? Nehän voi hajota jos ajaa autolla vaikka kuoppaan ja se pomppaa se vahvari hiukan..

Varmasti parempi ottaa irti.Varmaan ihan jaksamis kysymys.
-"I eat pieces of shit like you for breakfast!" -"You eat pieces of shit for breakfast?" -Happy Gilmour
zepeteus
03.09.2004 11:19:36
Tämä taitaa olla hieman kaksipiippuinen juttu. Olisihan se hienoa jos olisi vaikkapa sellainen pehmustettu loota johon tyrkkää putket omiin lokeroihinsa siirtojen ajaksi.

Mutta mites on kaiken sen irroittelun ja kiinnittämisen laita? Takalevyä/suojakantta auki ja sitten putket irti. Ylimääräistä ruuvailua keikkapaikalla, jotta peli on taas soittokunnossa.

Keikan jälkeen taas kuumien putkien näpläilyä, etenkin jos kamojen pitää siirtyä suht joutuisaan pois. Tuntuisi että parempi antaa niiden putkien jäähtyä omilla paikoillaan sen minkä ehtivät ennen siirtelyä...ennemmin kuin altistaa ne ylimääräisille tärähtelyille kun niitä irroittelee.

Matkojen aikana putket kyllä istuvat tukevasti omissa kannoissaan ja vahvari itsessään on painavampi, eli siis vakaampi boksi, kuin erillinen putkien kuljetuslaatikko.

Olisikohan parempi vaihtoehto kuitenkin vain roudata niitä vahvistimia huolella ja antaa niille esim. keikan jälkeen hieman jäähtymisaikaa?
Mando
03.09.2004 12:29:05

Jäähtyneet putket ei tärinöitä säiky. Parhaassa turvassa ne on omissa kannoissaan.
By the way, missä osassa keikka-autoa ne putket sitten EIVÄT heiluisi...?
BaariMikko
03.09.2004 13:25:42

Mutta mites on kaiken sen irroittelun ja kiinnittämisen laita? Takalevyä/suojakantta auki ja sitten putket irti. Ylimääräistä ruuvailua keikkapaikalla, jotta peli on taas soittokunnossa.

PJS:llä taitaa olla tuo Classic 30, jossa putkien suojaus on aika olematon, eivät ole minkään levyn tai kannen takana vaan ihan paljaana esillä. Ainakin mun mallissani. Siitä se putken nykäseminen irti käy huomattavan helposti, ja toisaalta siinä putki myös hajoaa herkemmin...
dfloreno
03.09.2004 13:50:46

Jäähtyneet putket ei tärinöitä säiky. Parhaassa turvassa ne on omissa kannoissaan.
By the way, missä osassa keikka-autoa ne putket sitten EIVÄT heiluisi...?

Jep, näin se asia on - eli kylminä niille ei käy mitään. Ja tiukan huudatuksen jälkeen odottelee hetken ennen kuin lähtee heittelemään sitä vahvaria pitkin ja poikin. Lisäksi, näissä piirilevymatolaatikoissa suhtautuisin tosi varauksella semmoiseen jatkuvaan irroitteluun ja takaisin laittoon, ne kannat kun on suoraan siinä levyssä kiinni, ja monesti kiinni pelkällä tuurilla :-).
PJS
03.09.2004 14:29:53

PJS:llä taitaa olla tuo Classic 30, jossa putkien suojaus on aika olematon, eivät ole minkään levyn tai kannen takana vaan ihan paljaana esillä. Ainakin mun mallissani. Siitä se putken nykäseminen irti käy huomattavan helposti, ja toisaalta siinä putki myös hajoaa herkemmin...

Mulla on tota uutta sarjaa, eli sieltä takaa löytyy sellanen tubeguard...
Minä olen paras kaikessa. Kaikki muut on perseestä. PJS rulettaa!
maza
03.09.2004 21:39:26

Lisäksi mainittakoon että putkenkannat löystyvät, mistä varmasti ennen pitkää muodostuu ongelma kontaktihäiriöiden muodossa. Putket kiinni vaan, kunhan antaa ensin jäähtyä kunnolla.
UltimateFlavor
03.09.2004 22:33:19
Ja jos vahvistimella on jonkinlainen case, niin se ainkakin auttaa... Luulisi ainakin.. Joten vaatihan se rahaa, mutta säästää kuitenkin aikaa ja vaivaa.. Mutta jok. tap. kun kamat pakkaa autoon tiivisti, ettei pääse heilumaan, niin eihän ne putket hajoa...
Se jos maksaa "kalustosta", niin varmaankin maksaa myös sen kunnossa pidosta. Jos kamat särkyy, ketäpä syytät??! ;)
ReBeat
04.09.2004 13:11:23

Matkojen aikana putket kyllä istuvat tukevasti omissa kannoissaan ja vahvari itsessään on painavampi, eli siis vakaampi boksi, kuin erillinen putkien kuljetuslaatikko.

Jaahas... lauantai ja ylimääräistä aikaa pilkunviilaukselle.

Mielestäni joku erillinen putkienkuljetuslaatikko voisi hyvinkin eristää tärinät paremmin kuin vahvistin. Esineen suuri paino ei poista esineeseen kohdistuvaa tärinää mihinkään, jos esine on pakattu liikkumattomaksi siten, että se joutuu ottamaan vastaan kaiken sen tärinän, jota auton alusta ei pysty suodattamaan pois. Vahvistimessa ei ole mitään sisäistä kelluvaa rakennetta, joten putket tärisevät siellä mukana yhtä paljon kuin koko vahvistimen kotelo. Siksi ei ole tavallaan mitään hyötyä siitä, että putket istuvat tukevasti omissa kannoissaan. Päinvastoin. Näin siis, jos oletetaan, että putket eivät pääse kolisemaan mitään ylimääräistä vasten, vaan koskettavat ainoastaan putkenkantojaan. Sisältä pehmustettu (ja siten lisäjoustoa tarjoava) kuljetusboxi olisi "tiiviisti pakattuna" putkille parempi paikka.
Lisäksi oon lievästi erimieltä siitä etteikö jatkuva tärinä rasittais myös kylmiä putkia. Lämpimiä putkia se rasittaa. Jos käytössä on vahvistin, jossa putket ovat avoimesti nähtävillä, niin helppohan ne siitä olisi napsia varovasti pois ja pakata pehmustettuun laatikkoon. Ja hei... eihän niiden irroitusta tarvitse tehdä kolautellen. Väittäisin, että enemmän ne kolisevat jo siinä roudauksen aikana, kuin varovasti irti vedettäessä. Mainittu putkenkantojen kuluminen voisi olla silti ehkä ongelma.
Jos oletetaan, että keikan jälkeen putket olisivat ehtineet jäähtyä kunnolla ja edessä olisi 500km kotimatka, niin silti voisin hyvinkin ottaa putket irti ja pakata ne erilleen. Varmasti olisivat paremmin turvassa, kuin pakettiauton tai peräkärryn kovaa lattiaa vasten tärisevässä vahvistimessa.
Tekemällä ei synny musiikkia.
zepeteus
04.09.2004 14:45:22
ReBeat, olet aivan oikeassa, mitä tulee tärinöihin ja vaimennuksiin. Tarkoitin tuolla putkien tukevalla istumisella paikoillaan (vahvarissa) vain ja ainoastaan sitä....eli että tiukastihan ne paikoillaan pysyvät.

Tokihan ne putket pysyvät paikoillaan, ja toivottavasti hyvin vaimennettuina, myös erillisessä boksissaan. Tuo boksi pitäisi sitten kyllä jemmata matkan ajaksi turvalliseen paikkaan, muuten se pääsee heilumaan/putoilemaan tms. helpommin kuin itse vahvari, toinen pointti jonka mainitsin. Raskaampi vahvari itsessään siirtää kyllä kaikki matkatäristelyt itse putkiin helpommin kuin massaltaan pienempi, vaimennettu kuljetusboksi, niin kuin totesit.

Kuinka paljon näillä kaikilla tärinöillä ja kolisteluilla on sitten merkitystä putkien ikään/kuntoon? Hyvinkin yleisesti näytetään olevan sitä mieltä, ettei kuumia putkia kannata liikutella turhaan. Mutta kylmistä putkista olen nähnyt joidenkin mainitsevan, että ne kestävät kyllä enemmän kuin yleisesti luullaan ja uskotaan?

Se varsinainen huolenaihe putkien jatkuvasta swäppäilystä on kuitenkin mielestäni noiden putkikantojen kestävyys. Tämän onnistuin omassa vastineessani jättää mainitsematta, mutta myöhemmin sekin otettiin esiin. Tässäkin tulee eroavaisuuksia. Piirilevyihin kolvatut kannat eivät kai yleensä kestä nitkuttelua samassa määrin kuin koteloon kiinnitetyt, riippuen vieläpä siitä millaiset ne ovat. Siitä huolimatta on ahkerasti keikkailevia artisteja, joiden vahvaimista vaihdetaan putket jopa joka keikalle! Kuinka paljon ylimääräistä huoltamista tuo teetättää vahvistimille, sen tietänevät teknikot parhaiten...

Mitä taas tulee noihin mahdollisten suojalevyjen/kansien yms. ylimääräisiin availuihin, sehän on kunkin omasta vaivannäöstä kiinni. Okei, näinpä olen saivarrellut oman kiintiöni täyteen ;)
mikasoi
06.09.2004 23:27:14
Ennemmin kannattaa keskittyä keikan jälkeen siihen keskiketterään. Mutta jos on kovin intoa tuonlaatuiseen touhuun, niin voihan sitä joka toisella kerralla irrottaa putket ja jokatoisella esim kitarasta kielet.
Go Billy, Go and drink some jarruneste.
Rämppy
07.09.2004 10:18:17
Putkistyrkkareita on kuskattu kohta 50 vuotta Suomen kuoppaisilla teillä pakkasessa ja helteessä. Putkirikot eivät kuitenkaan ole olleet bändien murheista alkuunkaan suurimpia. Yllättävän kestäviä ovat perinteiset putkivahvistimet. Kestävät kuskaamiset ja jopa roudauksetkin vuodesta toiseen. En lähtisi näpertelemään putkien kanssa joka keikkareissulla -liian hifi-touhua. Varaputkia ja -sulakkeita on kuitenkin hyvä olla mukana mahdollisen vahingon varalta.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Jäärä
08.09.2004 09:49:28
Mä olen samoilla linjoilla kuin nuo kaksi edellistä kirjoittajaa. Jos putkien särkyminen kuitenkin huolettaa, järkevämpi vaihtoehto erillisen "putkilaatikon" sijaan olisi mun mielestä asiallinen case koko kombolle/nupille.
Suomen Hiihtoliiton luvalla.
zepeteus
08.09.2004 10:59:06
No, vaikka aiheesta onkin kiva välillä teoretisoida ja pähkäillä...etenkin sellaisia optimaalisia vaihtoehtoja, niin enpä kyllä itsekään alkaisi tuollaiseen irroita/kiinnitä tetsaukseen turhan helposti. Siis, en ole ainakaan tähän mennessä alkanut. Mikasoin vastine saikin jostain syystä hymyilemään vahvasti, joskaan keskiketterään en itse taitaisi niin vahvasti panostaa keikan jälkeen.

Tottahan se on, että putkivermeitä on kuskailtu ympäri maailmaa jos jonkinlaisissa olosuhteissa iät ja ajat, ja laitteet ovat silti toimineet ja toimivat edelleenkin. Jos nyt olisi mahdollisuuksia vieläkin pitempään käyttöikään tai parempaan kuntoon tällaisilla ylimääräisillä toimenpiteillä, niin kyllä varmaan esim. kunnolliset road caset ovat asiaa.

Putkien kestävyydestä vielä sellainen havainto, että minulla oli vuosia takaperin joku ihme jonglöörikausi meneillään. Vaihdoin tuolloin ahkeraan etuasteputkia, ja eräs niistä, muistaakseni GT:n 12AX7 tippui kovalle lattialle valehtelematta ainakin 4-5 kertaa lyhyen ajan sisällä. Ko. putki toimi vielä 3-4 vuotta tuollaisen käsittelyn jälkeen. Harvinaisuus, poikkeus vahvistaa säännön, tavallista?
Jäärä
08.09.2004 11:11:35

Putkien kestävyydestä vielä sellainen havainto, että minulla oli vuosia takaperin joku ihme jonglöörikausi meneillään. Vaihdoin tuolloin ahkeraan etuasteputkia, ja eräs niistä, muistaakseni GT:n 12AX7 tippui kovalle lattialle valehtelematta ainakin 4-5 kertaa lyhyen ajan sisällä. Ko. putki toimi vielä 3-4 vuotta tuollaisen käsittelyn jälkeen. Harvinaisuus, poikkeus vahvistaa säännön, tavallista?

En oo yksittäisiä putkia pudotellut, mutta entinen Carvin x100B-vahvistimeni tipahti lavalla olleen marsun 4x12-skoben päältä tanssilattialle (pudotusta kertyi yhteensä lähes kaksi metriä). Hyvin pelitti vielä senkin jälkeen, vaikka vähän jo meinasi alkaa hirvittämään ja hiki pukkaamaan otsalle.
Suomen Hiihtoliiton luvalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)