Aihe: Uusi kitara (haarukointia konseptin pohjalta)
1 2
PJS
06.09.2004 20:02:30

Kokeileppa, Music man Axis:ta ja vieläpä sitä supersport mallia...Ei oo mikityksen puolesta sama, mutta sen voi korjata. Oma mielipiteeni että siitä ei voi enää kitara parantua sellaisen hankin vielä joskus.
Minä olen paras kaikessa. Kaikki muut on perseestä. PJS rulettaa!
Jii
06.09.2004 20:20:50
Mielenkiintoisia ehdotuksia. Keep 'em coming.

Kävin tässä välissä Musamaailmassa soittamassa ESP -kitaroita. Sellaista kiinteätallaista neck-thru-body Horizonia soitin ENGL -combon kanssa.

Hassu juttu. Soitin Kesällä Horizon FR-2:sta. Tuossahan on myös floikka. Tuossakin varmaan oli lakattu kaula, mutta soittotuntumaltaan kitara oli erinomainen. Mulla on strato ja tiedän, mitä haet satiinilakalla tai himmeällä lakalla. Tuo ESP oli hyvä. Tosin jos kitara oli juuri puhdistettu, niin en kaulan pintaan luonnollisestikaan kiinnittänyt huomiota.

Toinen kitara, jota omalla useamman vuoden kokemuksella suosittelen, on PRS Custom 24. Keikkailuun tarkoitettuna soittimena se on hyvä. Soundi on omansa, ei siitä kuitenkaan saa suoraa stratoa tai LP:tä. Soittotuntuma on kevyt. Siinä kyllä on tuo lakkakaula...
Birth, copulation, and death. Is this your life?
askomiko
06.09.2004 20:23:38
Ja tuo teettäminen ... Miksei. Sen prosessin pitäisi vaan olla sitten hyvä sen rakentajan kanssa. Semmoinen, että voisi rauhassa miettiä eri ratkaisuja, ja kokeilla eri juttuja, ennenkuin lyö lukkoon sen tilattavan kitaran konseptin.

Oothan nää soittanu jo kymmeniä vuosia, kyllähän nää tierät jo mitä nää tahrot.
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Eemil
06.09.2004 21:18:55
Ja tuo teettäminen ... Miksei. Sen prosessin pitäisi vaan olla sitten hyvä sen rakentajan kanssa. Semmoinen, että voisi rauhassa miettiä eri ratkaisuja, ja kokeilla eri juttuja, ennenkuin lyö lukkoon sen tilattavan kitaran konseptin.

Noissa rakennusfirmoissa tyyliin Amfisound jne. on käsittääkseni melko lailla mahdotonta testata eri vaihtoehtoja kitaraa teetettäessä, ellei siitä erikseen tietysti maltaita tahdo maksaa. Yksityinen soitinrakentaja on mun suositus tässä tapauksessa. Teettäminen on halvempaa kuin lafkassa ja jos olet mukava mies niin varmaan onnistuu tuo kokeilemalla voittoon-tekniikka ainakin joltain osin.

Huonoja puolia on taas se, että ensin sun pitäis tuntea joku yksityinen soitinrakentaja. Mutta ehkä sä tunnetkin.

Tuntuu tosiaan siltä, että tiedät mitä kitaralta haluat eikä tehtaalta tunnu löytyvän sitä sopivaa. Teettämään vain rohkeasti, ei se maksa niin paljoa kun usein luullaan.
Olli S.
06.09.2004 21:43:13

Music Manit kannattaa kyllä testata. PRS:kin on hyviä ja monipuolisia soittimia. Tosin ainakin MM Silhouettessa on paksu ja melko kapea kaula, mutta kannattaa testata se ja Axis. Petrucci-mallissa on käsittääkseni hieman modernimmat kaulan mitat, jos ei nimi häiritse. Jos rahaa on niin itse teettäisin.
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani.
Shaft
06.09.2004 23:23:26
Siinä on vaan se kenkku juttu, että valmista kitaraa ei voi testata ennen ostopäätöstä :-) Kun moni yksityiskohta siinä konseptissa on auki, niin en osaa varmasti sanoa esim. minkä tallan haluaisin jne. Mutta harkitsen tätäkin ...

Itse custom-soittimen teettäneenä en pitäisi tätä ainakaan suurena ongelmana. Asiantunteva rakentaja osaa kyllä kertoa erilaisista vaihtoehdoista ja ohjata valintoja oikeaan suuntaan. Voit esimerkiksi pyytää rakentajaa kopioimaan Ibanezin kaulaprofiilin, jos pidät siitä.

Noissa rakennusfirmoissa tyyliin Amfisound jne. on käsittääkseni melko lailla mahdotonta testata eri vaihtoehtoja kitaraa teetettäessä, ellei siitä erikseen tietysti maltaita tahdo maksaa.

Amfisoundin kanssa en ole ikinä asioinut, mutta useimmilla rakentajilla on testattavana ainakin muutamia erilaisia kitaroita. Tietysti kaikkea mahdollista ei voi etukäteen kokeilla.

Huonoja puolia on taas se, että ensin sun pitäis tuntea joku yksityinen soitinrakentaja.

Mitä mahdat tarkoittaa "yksityisellä" soitinrakentajalla? Kyllä kai soittimia ammatikseen tekevät ilmoittelevat palveluistaan.
Eemil
07.09.2004 01:28:35
Mitä mahdat tarkoittaa "yksityisellä" soitinrakentajalla? Kyllä kai soittimia ammatikseen tekevät ilmoittelevat palveluistaan.

Hups. Tosiaan tarkoitin koulutuksen saaneita soitinrakentajia, jotka kuitenkin ammatikseen tekevät muita hommia. Semmoisia jotka kuitenkin aktiivisesti puuhastelevat soitinten parissa ja käytössä on tarvittavat pelit ja vehkeet.
Jabe
07.09.2004 09:27:11

Oothan nää soittanu jo kymmeniä vuosia, kyllähän nää tierät jo mitä nää tahrot.

Niinhän sitä luulis. Mä oon tällainen päättämätön nysvääjä ja ikuinen kehittelijä :-) Ja ihan oikeesti - sähkökitaroissa on nykyään niin paljon tarjontaa, että tuli mieleen perehtyä vähän laajemmin ja fundeerata kunnolla. Uuden ykkökitaran hakeminen ei oo helppoo.

Ei vaan ... kyllä tää tästä. Tässäkin ketjussa on monta fiksua ajatusta. Aion nyt syksyn mittaan testailla monia kitaroita. Ehkä päädynkin lopulta teettämään sen. Mene ja tiedä.
kulmahiomakone
07.09.2004 11:45:04
...Uuden ykkökitaran hakeminen ei oo helppoo...

Itse en teettäisi. Eihän sitä tiedä, että kolahtaako teetetty soitin sitten valmiina, vaikka se olisi juuri sellainen kuin olisi toivonutkin. Teetetyissä soittimissa on usein juuri se ongelma, että ne ovat, tai yrittävät olla täydellisiä. Ei täydellistä edes ole ja jos olisikin, ei sellaista voisi rakastaa. Viat ovat merkittävä osa persoonaa. Muutaman tarpeellisen nauhan puuttuminen tekee kitarasta rakastettavan. Niiden olemassaolo tekee kitarasta työkalun. Työkalulla taas ei ole yhtä mukava soittaa kuin rakastetulla.

Itse suosittelen vain liikkeiden kiertämistä ja mahdollisimman monen soittimen testaamista - niidenkin jotka eivät ole "konseptin mukaisia." Sitä kun ei koskaan tiedä mikä kolahtaa.

Niin, huomaat kyllä varmasti sen, kun "oikea" kitara sattuu käsiin. Mutta älä kerro kenellekään, että se on se oikea, varsinkaan myyjälle. Sano vaikka että voisit ostaa sen tunkiokitaraksi (kitara, jota soitat aina ollessasi tunkiolla) jos saat halvalla.

Tällaista paskaa ei olekaan tullut vähäänaikaan kirjoitettua. Paasto tekee herkäksi...
KAalto
07.09.2004 12:32:10
Niinhän sitä luulis. Mä oon tällainen päättämätön nysvääjä ja ikuinen kehittelijä :-) Ja ihan oikeesti - sähkökitaroissa on nykyään niin paljon tarjontaa, että tuli mieleen perehtyä vähän laajemmin ja fundeerata kunnolla. Uuden ykkökitaran hakeminen ei oo helppoo.

Ei vaan ... kyllä tää tästä. Tässäkin ketjussa on monta fiksua ajatusta. Aion nyt syksyn mittaan testailla monia kitaroita. Ehkä päädynkin lopulta teettämään sen. Mene ja tiedä.

En tiedä budjettiasi, mutta jos tiedät mitä haluat niin pyydä tarjous Tokiosta. Nuo veijarit tekevät just sellaisen kitaran kun osaat speksata, paitsi Gibson Explorer ja Flying-V kopioita.

http://www.espguitars.co.jp/oversea/customorder/index.html
Mursuviiksi
07.09.2004 13:39:17
Onhan täällä suositeltukin jo tätä, mutta kertauksena: MusicMan.

Jos vain pelimerkkejä löytyy, niin ei kun testiajolle. Itse pidin ensikokeilun perusteella eniten Luke-mallista. Kaula oli ehkä jopa paras mihin olen koskaan tarttunut ja muotoilu muutenkin erittäin toimiva. Mikeistä en osaa sen kummempaa sanoa, kun ei tullut vahvistimen kautta kokeiltua (ja tuskinpa siitä muutenkaan saa kovinkaan realistista kuvaa ilman omaa tuttua äänenvahvistuslaitteistoa). Hinta oli meikäläiselle elämäntilanteeseen suhteutettuna kuitenkin sen verran raju, että vakavammin en lähtenyt sellaisen hankkimista suunnittelemaan...vielä. Musamaailmassa on "hyvä" valikoima Musareita, eli sinne kokeilemaan.
Moussaka on kamalaa.
Jabe
09.09.2004 15:57:58

Tänään kävin DLX'ssä soittamassa mm. Music Man'jä. Luke -mallia siellä ei ollut. Petrucci modelia sen sijaan oli parikin kappaletta. Erinomaiselta vaikutti - en kylläkään soittanut styrkkarin kautta, kun testihuone oli intensiivisessä käytössä. Kaulaprofiili miellytti, kuten myös 24 nauhaa, jotka olivat minun makuuni juuri sopivat (ei liian leveät jumbot). Yksi yksityiskohta jäi häiritsemään: mikkivalitsimena on pieni vipukytkin. Minä kun tykkään vaihdella kaula- ja tallmikin välillä lennosta (kesken soolonkin), niin strato -tyyppinen kytkin on parempi.

Yksi erinomainen Fender -stratokin tuli tyypitettyä. Se oli jotain 50 -juhlavuosisarjaa. Vaahteraotelauta ja (stratoksi) toimiva matala action (ilm. suurempi radius?) miellyttivät. Kuten myös hieno bursti.

Tässä testailuhommassa on kyllä se hyvä puoli, että jos joskus päädynkin teettämään sen kitaran, niin onpahan monia yksityiskohtia mietittynä. Sitä paitsi - onhan kitaroiden soittelu ihan ässähauskaa puuhaa :-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)