Progressor 04.09.2004 09:34:52 | |
---|
Onko kukaan ostanut noita uusia Rushin remastereita? Kiinnostaisi tietää, onko niiden äänenlaadussa mitään oleellista eroa vanhoihin nähden. Presto ja Roll The Bones kaipaisivat minusta vähän lisää bassoa, mutta Counterparts ja Test For Echo kuulostavat alkuperäispainoksinakin hyviltä. Jos selvää parannusta on tapahtunut, niin voisin ostaa ainakin nuo kaksi ensimmäistä, mutta muuten en kyllä jaksa vaivautua. |
Anarkiapurilainen 04.09.2004 15:44:38 (muokattu 04.09.2004 15:45:30) | |
---|
Rushin masterointejahan on käytetty esimerkkinä Rip Owanin artikkelissa Over The Limit, joka käsittelee nykyajan LUJEMPAA!-tyylin masteroinnin ongelmia. http://www.prorec.com/prorec/articl … es/8A133F52D0FD71AB86256C2E005DAF1C Tuo jätkä (ja varmaan moni muukin) repii kyllä pelihousunsa jos koko Rushin backcatalog masteroidaan samalla lailla lähelle digitaalista säröä. |
Rushin masterointejahan on käytetty esimerkkinä Rip Owanin artikkelissa Over The Limit, joka käsittelee nykyajan LUJEMPAA!-tyylin masteroinnin ongelmia. http://www.prorec.com/prorec/articl … es/8A133F52D0FD71AB86256C2E005DAF1C Tuo jätkä (ja varmaan moni muukin) repii kyllä pelihousunsa jos koko Rushin backcatalog masteroidaan samalla lailla lähelle digitaalista säröä. Tässä remaster-jutussahan on ironista se, että Rushin levyistä masteroitiin uudelleen kaikki paitsi se yksi, joka ilmeisesti kaipaisi sitä kaikkein eniten - Vapor Trails. Olen monen muun ohella sitä mieltä, että sen levyn dynamiikka on aivan pielessä, vaikka en osaakaan sanoa, johtuuko se masteroinnista vai jostain muusta. Sääli joka tapauksessa, koska musiikin puolesta VT on minusta varsin hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. |
mikko1 05.09.2004 23:11:10 | |
---|
Tuo jätkä (ja varmaan moni muukin) repii kyllä pelihousunsa jos koko Rushin backcatalog masteroidaan samalla lailla lähelle digitaalista säröä. minäkin voisin kyllä avautua jos jaksaisin noista Led Zeppelinin Remastereista. . |
sienimies 06.09.2004 10:25:26 | |
---|
Tässä remaster-jutussahan on ironista se, että Rushin levyistä masteroitiin uudelleen kaikki paitsi se yksi, joka ilmeisesti kaipaisi sitä kaikkein eniten - Vapor Trails. Olen monen muun ohella sitä mieltä, että sen levyn dynamiikka on aivan pielessä, vaikka en osaakaan sanoa, johtuuko se masteroinnista vai jostain muusta. Sääli joka tapauksessa, koska musiikin puolesta VT on minusta varsin hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Itseasiassa olen täysin eri mieltä. Pidän Vaporia dynamiikaltaan jopa parhaana Rushin levynä... No mielipiteensä kullakin. |
askomiko 06.09.2004 12:31:46 | |
---|
Itseasiassa olen täysin eri mieltä. Pidän Vaporia dynamiikaltaan jopa parhaana Rushin levynä... No mielipiteensä kullakin. +-2dB on rok. |
Progressor 06.09.2004 15:55:04 | |
---|
Itseasiassa olen täysin eri mieltä. Pidän Vaporia dynamiikaltaan jopa parhaana Rushin levynä... No mielipiteensä kullakin. Mielipiteensä kullakin. Minusta levyn tuotannossa on menty aika pahasti metsään. Esimerkiksi Ceiling Unlimitedin keskivaiheilla signaali on todella puuroutunut, koska äärimmäisen kompressoinnin tuloksena dynamiikan vaihtelulle ei ole lainkaan tilaa. Rummut hukkuvat kitaravallin alle, eikä Geddyn bassosoolosta tahdo saada mitään selvää. (Ja bassosoolojen vastustajat hiljaa!) Lisäksi aivan tappiin asetettu äänitystaso saa aikaan signaalin leikkautumista, mikä ilmenee äänen säröytymisenä monessa paikassa. Kappaleet ovat hyviä, mutta tuotannon takia levyä on rasittavaa kuunnella. Perusteluni saattavat olla virheellisiä, koska en tunne äänitystekniikan hienouksia kovin hyvin. Jotain VT:n tuotannossa on kuitenkin pielessä, ja käsittääkseni uudelleenmasterointi saattaisi parantaa levyn soundia merkittävästi. Korjatkaa, jos olen väärässä. |
Umpihullu 07.09.2004 07:29:53 | |
---|
Ihme valitusta Vapor Trails levystä, ymmärrän kyllä jos heavympi ja säröisempi ulosanti aiheuttaa kultakorvalle pahan tunteen. Minun mielestä juuri tuota säröä saisi olla monissa muissakin Rushin levyissä, joskus ne ovat niin alilällyjä ja inhottavan kliinisen kuuloisia, mutta tuo räminä saattaisi pelastaa niissäkin sen ylihillityn charmin. Ja useimmiten levyt joissa on vedetty tasot säröille asti äänitys tai tuotantovaiheessa ovat tulleet klassikoiksi. Esim. MC5, Jimi Hendrix, Motörhead ja vaikkapa Deep Purplen In Rock, jossa on kuitenkin dynamiikkaa enemmän kuin Vapor Trailissa. Olen hommanut noita Rushin remasteroituja ja parhaiten korvaani kolahtavat niistä Grace Under Pressure, Moving Pictures, Signals ja Power Windows. Muista syödä nautaa, jos joudut kaivamaan hautaa! |
askomiko 07.09.2004 13:35:03 | |
---|
Äänittäessä särölle ja masteroidessa särölle on erilaisia tapahtumia. Pienet särön rusahdukset masterivaiheessakaan ei niin nuukaa ole, mutta liian lyttyyn masteroitu tekee ahdistavan tunteen, vähän kuin juoksisi hengittäen mehupillin kautta. Kun taasen äänittäessä rutattu on vain tietyssä määrin Rok ja rupi. |
Risto Mustalisä 07.09.2004 14:04:41 | |
---|
Lisäksi aivan tappiin asetettu äänitystaso saa aikaan signaalin leikkautumista, mikä ilmenee äänen säröytymisenä monessa paikassa. Muistaakseni asiasta valitettiin myös viimeisimmän Deep Purplen studiolevyn eli Bananasin kohdalla eli äänen säröytymisestä. Born to be wild! - paitsi kotona.. |