Aihe: Mikä siinä on kun meluongelmaa ei saada aisoihin?
1 2 3 4 5 620 21 22 23 24
Jami
03.09.2004 16:30:36

"Me ollaan lopulta kaikki samaa mieltä, toiset vaan ei osaa sanoa sitä oikein."

Paremminkin että emme halua ymmärtää toisen sanomaa oikein. Minä kun luin tuon Musamiehen juttua niin ymmärsin hänen tarkoittavan että vähän pienemmilläkin äänenpaineilla pärjättäis ja musa vois olla jopa paremman kuuloista. Ja olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä.

Sorrumme lillukanvarsiin kun alamme väitellä jostain mittausarvoista. Mulle se ei meinaa mitään jos joku nyt sanoo jonkun desibelin vähän väärin. Ei se ole se bointti tässä jutussa. Korva ja sen sietokyky on merkittävä juttu ja tinnituksen hankkinut varsinkin moittii liian kovaa ääntä. Kun konsertissa mennään yli kipukynnyksen niin jotain on kyllä vakavasti pielessä. Ja miksi mennään niin se johtuu asenteista. Muutenhan niitä liukuja vedettäis vähän alaspäin.

Kuinkahan näitä keskusteluja sais vähän hillitymmiksi. Miitin yhteishenkeä haisteltua kovasti ottaa sieluun tälläinen tappelu. Tietysti jos on itse täysin virheetön aina ja joka paikassa niin voi tulkita muidenkin pilkut kuten haluaa ja tarttua niihin kynsinhampain ja osoittaa omaa erinomaisuuttaan. Taaskaan en puhu Kivistä.
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan.
musamies
03.09.2004 16:37:11
Paremminkin että emme halua ymmärtää toisen sanomaa oikein. Minä kun luin tuon Musamiehen juttua niin ymmärsin hänen tarkoittavan että vähän pienemmilläkin äänenpaineilla pärjättäis ja musa vois olla jopa paremman kuuloista. Ja olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä.

Keskustelutoveri Jami on ymmärtänyt oikein mitä halusin sanoa. Joskus tarvittaisiin vähän pienempiä äänenpaineita. Joskus paljon pienempiä.

Korva ja sen sietokyky on merkittävä juttu ja tinnituksen hankkinut varsinkin moittii liian kovaa ääntä.

Tämä on juuri se pointti. Ei ihan kympillä silloin kiinnosta mitkään painotukset kun on omakohtaisesti käynyt niin, että korvan sietokyky on ylitetty.

Silloin ainoa järkevä toimintatapa on vähentää korviin tulevaa melukuormitusta sekä musiikin parissa, että muualla.
pitk
03.09.2004 21:06:16 (muokattu 03.09.2004 21:08:44)

Tämä on juuri se pointti. Ei ihan kympillä silloin kiinnosta mitkään painotukset kun on omakohtaisesti käynyt niin, että korvan sietokyky on ylitetty.

Noniin, tuloihan se sieltä. koko keskustelu alkoi vaatimastasi 80 dB limitteristä. Se on asia, jota olen tässä koko ajan yrittänyt oikoa. Että saadaan mittareferenssit kohdalleen. Liian usein olen keikoilla kuullut juuri tuon 80 dB olevan raja. Mille? Sitä ei ole vielä kukaan niistä valittajista kertonut. Jos _mielestäsi_ joku soitaa liian lujaa, on se eri asia kuin mittaustulos ja sen parametrit. Parametrit väärinkäytettynä ovat merkityksettömiä mittaustuloksen kannalta, mutta merkityksellisiä poliittisesti. Vähän sama kuin shampoomainos lupaa 53% tuuheammat hiukset. Tuuheammat kuin mikä? Perinteinen komparatiivin väärinkäyttö. Samalla tavalla desibeleistä puhuttaessa on otettava huomioon dB-lukema, painotus ja aikajana. Muuten mittaustulos (ja väitteet jostain 80dB limitteristä) ovat sananhelinää ja poliittista propagandaa. Näitä asioita olen yrittänyt ajaa takaa, mutta ei meinaa mennä perille. EN ole sitä mieltä, että pitää soittaa liian lujaa (108 hidas A on liian lujaa, etenkin pizzeriassa, ulkoilmassa saattaa vielä joidenkin kohdalla olla ok). Mieluiten asiallisella volumella.

Ja johonkin edelliseen: Tietenkin jos bändi vetää satasta jo lavalla, niin homma on pois lapasesta. Puhun lähinnä äänimiehen ominaisuudessa saliäänenpaineesta. Ja se on totta, että kun se satanen Marsu huutaa nilkkoihin osoittaen suoraan saliin, niin ei popnaama sitä kuule, vaan vääntää sen sietämättömän lujalle. Eräälle kitaristille kun ehdotti, että laitetaan se vahvistin siten, että kuulee siitä suoraan, vastaus oli, että sitten se tulee suoraan korvaan... Jepjep. Nilkoillahan sitä kuunnellaan...
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Jami
03.09.2004 21:26:21

Noniin, tuloihan se sieltä. koko keskustelu alkoi vaatimastasi 80 dB limitteristä. Se on asia, jota olen tässä koko ajan yrittänyt oikoa. ...

Sopisko mitenkään kysyä että miksi? Eihän tuo lukema sinänsä ole se mistä alunperin haluttiin keskustella. Provoheitoksi mä sen tulkitsen. Ja sä menit halpaan ja aloit osoittaa ylikäypää osaamistas.

Mitäs tykkäät? Voitaisko ruveta keskustelemaan korvan kuulemasta äänenpaineesta. Ymmärrätkö sä siitä jotain? Ootko yleensä valmis keskustelemaan meidän desibeleistä ymmärtämättömien kanssa moisesta? Mitä mieltä oot onko nykyisin rockkonserttien äänenpaine kohdallaan vai saataisko parempaa ja yleisölle miellyttävämpää jälkeä aikaan vähän pienemmillä äänenpaineilla?
pitk
03.09.2004 21:44:10 (muokattu 03.09.2004 21:45:52)

Sopisko mitenkään kysyä että miksi? Eihän tuo lukema sinänsä ole se mistä alunperin haluttiin keskustella. Provoheitoksi mä sen tulkitsen. Ja sä menit halpaan ja aloit osoittaa ylikäypää osaamistas.

En halunnut osoittaa yhtään mitään. Tuollaiset heitot vaan tuppaavat olemaan loppupelistä aika vaarallisia. Ks aikaisempi kirjoitukseni politiikasta. Ihmiset, jotka eivät termistöä ymmärrä puhuvat siitä väärin termein ja aiheuttavat harmaita hiuksia niille, jotka yrittävät esim harjoittaa ammattiaan. Tulkinnat sikseen, asian teoriaa olen selvittänyt. Ja myös antanut vastinetta siihen, että anonyymisti asiayhteydestä irrotetut henkilökohtaisuudet eivät ole kovin tervetulleita.

Mitäs tykkäät? Voitaisko ruveta keskustelemaan korvan kuulemasta äänenpaineesta. Ymmärrätkö sä siitä jotain?

Korvan kuulema äänenpaine? Miten se eroaa mittarin lukemasta äänenpaineesta? Taas tulee kummallista termistöä. Kun kerran olet noin pätevä, niin selittänet mistä on kysymys.

Ootko yleensä valmis keskustelemaan meidän desibeleistä ymmärtämättömien kanssa moisesta?

Muistaakseni olet liittynyt tähän viestiketjuun suht taannoin. Nimim. Musamies on todellakin antanut sellaisen kuvan (huolimatta esittämistään linkeistä aihetta sivuaville sivustoille), ettei ymmärrä äänenpaineen teoriaa ja toistuvasti käyttänyt aiheyhteydestä irrotettuja ja vääriä termejä. Näitä asioita olen yrittänyt oikoa. En väitä ketään erehtymättömäksi enkä yritä elvistellä millään erityistietämyksellä vaan yritän laittaa perusasiat järjestykseen, niin asioista voidaan keskustella siten, että kaikki ymmärtävät mistä on kysymys. Tässä asiassa on joutunut luopumaan rautalangasta ja siirtymään rautakankeen.

Mitä mieltä oot onko nykyisin rockkonserttien äänenpaine kohdallaan vai saataisko parempaa ja yleisölle miellyttävämpää jälkeä aikaan vähän pienemmillä äänenpaineilla?

Kyllä, pääasiassa rockkonserttien äänenpaine on kohdallaan. Ja siihen on tulossa selkeä säännös, joka on mielestäni myöskin kohdallaan.

Aina se ei ole kohdallaan. Silloin laitan tulpat päähän tai poistun takavasemmalle.

Välillä soundi voi olla niin riipivä, ettei rajatkaan tule vastaan, mutta muuten vaan ei kestä kuunnella. Kuten Europe Vaasassa (en lukeudu muutenkaan kuuntelijaksi, mutta mielenkiinnosta jäin toljottamaan). Smaartin piirtämä taajuuskäppyrä oli lähes vaakasuorassa. Ja siltä myös kuullosti. Yläpäätä ja ylämidleä tuli niin, että amalgaaminpalasia sai keräillä vielä Mustasaaresta...

Mä.
sormunen
03.09.2004 22:15:40 (muokattu 04.09.2004 15:47:52)

Ootko yleensä valmis keskustelemaan meidän desibeleistä ymmärtämättömien kanssa moisesta?

Se on minusta helvetin ihmeellistä, ettei voi edellyttää työkalujen osaamista. Deebee on työkalu metelin arvioinnissa ja myös sen torjunnassa. Väärinymmärretty työkalu sinnikkäästi jankutettuna on vaarallinen.

Jospa tää Musamies onkin joku päivä ympäristöministeriössä laatimassa direktiivisuosituksia? Jos mies ei ymmärrä, että 80 deebeetä ei ole melkein sama kuin 90, on se katastrofi. Kaverihan saattaa myös jonkun lobbarin hoitelemana NOSTAA työpaikkojen suositusarvoja sillä kymmenellä deebeellä, kun hän ei niistä mitään tajua.

Kun kysyin, ymmärtääkö hän deebeetä ja ylipäätänsä äänen fysiikkaa, hän antoi jotain linkkejä. Kamoon, voihan noita linkkejä antaa. Kysymys onkin siitä, YMMÄRTÄÄKÖ Musamies, mistä puhuu.

Se on tässä ollut ongelma. Toinen ongelma on ollut se, että päätellen siitä, että kaveri suosittelee lasikoppeja sun muita, ei hän muutenkaan ymmärrä äänestä mitään. Sietäisi ymmärtää esimerkiksi, miten käy, kun ääni törmää kovaan pintaan ja kimpoaa. Kuten esmes käy, kun liikennemelu törmää huonosti suunniteltuun meluaitaan.

Äänisaaste sinänsä on ongelma ja erittäin vakava sellainen. Lastentarhoissa meteli ylittää parhaimmillaan 120 deebeen rajan, hotellit, elokuvateatterit, kauppakeskukset ja tavaratalot saavat jostain syystä luukuttaa ulkoilmassa muun saasteen joukossa, liikennemelu kasvaa ja myös aivan tarpeeton työperäinen (vaikka nyt lehtileikkurit) metakka.

EU:n 2001 antamissa suosituksissa pyritään siihen, että taajamissa yöaikaan meluraja olisi 45 deebeetä ja päiväsaikaan 55 deebeetä. Siis tosiasiassa melua on enemmän. No nyt tämä Musamies esitti jo, että 50 deebeetä voisi olla sopiva taso musan soittoon.

Konsertit ovat sentään vapaaehtoisia, niihin ei ole pakko mennä. Äänisaaste ei sitä ole, mutta ei siitäkään voi keskustella eikä siihen löytää ratkaisuja ennenkuin ymmärtää, mistä on kyse.

Myös ne klassisen musan konsertit, missä paukutetaan yli sataa deebeetä ja viulut ovat soittajan korvanjuuressa, niin että tinnitus on varma, nekin ovat vapaaehtoisia. Työntekijät ovat niissäkin huolissaan metakasta, mutta kas kummaa, Musamies ei! Mitenkäs Jami?

No summa summarum, kun otsikkona on "Mikä siinä on kun meluongelmaa ei saada aisoihin?", niin olisi hyvä keskustelijoille saada edes aavistus siitä, mistä on kyse. Sitten voitaisiinkin tosissaan ruveta keskustelemaan siitä miten meluongelma saataisiin aisoihin. Hyvin nopeasti törmätään politiikkaan ja erityisesti talouspolitiikkaan, veikkaan ma.

Esimerkiksi liikennemelun laskemiseen olisi paras tapa laskea nopeusrajoituksia jossei vallan saada autoilua vähenemään, muttei se taoda oikein onnistua. Siispä ei poisteta ongelmaa, vaan rakennetaan meluaitoja, jotka maksavat jonniin verran.

PS. EDIT. Korjasin siis suositustason deebeeluvun oikeaksi. Päivisin siis 55.
Jami
03.09.2004 22:16:43

En halunnut osoittaa yhtään mitään. Tuollaiset heitot vaan tuppaavat olemaan loppupelistä aika vaarallisia.

Ainut vaara on ns. ammattilaisille jotka on kovasti kaikonneet siitä mitä mitä normaali ihminen haluaa.

Ks aikaisempi kirjoitukseni politiikasta. Ihmiset, jotka eivät termistöä ymmärrä puhuvat siitä väärin termein ja aiheuttavat harmaita hiuksia niille, jotka yrittävät esim harjoittaa ammattiaan.

Tässä on se suurin vaara. Ammattilainen katsoo mittareitaan ja pyrkii selittämään niitten kautta kaiken. Maallikko tulee ja kuunneltuaan sanoo että sietämätöntä mökää. Perehtynyt ammattilainen sanoo että et ymmärrä mistään mitään.

Tulkinnat sikseen, asian teoriaa olen selvittänyt. Ja myös antanut vastinetta siihen, että anonyymisti asiayhteydestä irrotetut henkilökohtaisuudet eivät ole kovin tervetulleita.

Älä siis viljele niitä itsekkään. Muut on todenneet äänenpaineet ihan henk.koht. liian koviksi noin yleistäen. Teoriassa asiat ei paina pätkääkään. Asiat on just niin kuin asiakkaat tuntee asian olevan. Ne tulkinnat pitäis olla äänentoistajankin ohjenuorana.

Korvan kuulema äänenpaine? Miten se eroaa mittarin lukemasta äänenpaineesta? Taas tulee kummallista termistöä. Kun kerran olet noin pätevä, niin selittänet mistä on kysymys.

En mä ole pätevä. Mulla on vain omat korvat. Lapsillanikin tiedän olevan korvat. Jos hekin lähtevät konsertista äänenpaineen takia niin uskon heitä enemmän kuin sua joka on mikserin takana. Jos se on mielestäsi kummallista termistöä niin mielestäni se osoittaa sen kuinka kaukana olet siitä mitä porukat tosiaan haluaa.

Kyllä, pääasiassa rockkonserttien äänenpaine on kohdallaan. Ja siihen on tulossa selkeä säännös, joka on mielestäni myöskin kohdallaan.

Kuten Kivi totes olemme samaa mieltä.

Aina se ei ole kohdallaan. Silloin laitan tulpat päähän tai poistun takavasemmalle.

Jopa lapseni osaavat tämän. Eikö asialle olisi tarpeen tehdä jotain?

Välillä soundi voi olla niin riipivä, ettei rajatkaan tule vastaan, mutta muuten vaan ei kestä kuunnella. Kuten Europe Vaasassa (en lukeudu muutenkaan kuuntelijaksi, mutta mielenkiinnosta jäin toljottamaan). Smaartin piirtämä taajuuskäppyrä oli lähes vaakasuorassa. Ja siltä myös kuullosti. Yläpäätä ja ylämidleä tuli niin, että amalgaaminpalasia sai keräillä vielä Mustasaaresta...

Mä.

Sähän oot yhtä kriittinen ku mäkin. Mistäs me oikein tapellaankaan. hähähähähäh.

Kovasti mielellään kyllä vedän yhtä köyttä kaikkien äänentoiston ammattilaisten kanssa. Mulla on vähän ongelmia siinä että oon mikserin takana, välillä soittajana rumpujen takana ja myös monesti yleisönä. Ja jokaisessa roolissa haluan samoja ominaisuuksia. Kaikki kuuluu kaikille, mökä on sopivan potkuista ja jämerää mutta kukaan ei poistu liian mökän vuoksi. Tehtävä on mahdoton kun meitä on niin moneksi. Kuitenkin kipuraja korvaan on mitattu yleisellä tasolla ja sitä ei pitäisi missään eikä koskaan ylitettävän. Amen. Oluetkin jo loppui että jatkoa myöhemmin. hähähähh.
Jami
03.09.2004 22:18:39

Se on minusta helvetin ihmeellistä, .

Ihmettele sinä vaan. Mua ei kiinnosta.
Jami
03.09.2004 22:20:34

edit. Kun mua ei kiinnosta niin en edes lue tuon tyypin kirjoituksia. Mua ei siis voida myöskään syyttää siitä että en ymmärrä tai ymmärrän väärin. En vain yksinkertaisesti enää lue tuon tyypin juttuja.
musamies
03.09.2004 23:27:03
En näe mitenkään erityisen ongelmalliseksi noita desibelijuttujen ymmärtämisiä.

Sensijaan täällä näyttää jollain nimimerkeillä olevan vaikeuksia ymmärtää, että ne vehkeet saadaan todellakin ihan oikeasti soimaan hiljempaa. Paljon ongelmallisempaa olisi kasvattaa voimakkuutta huomattavasti. Oli se mitattu desibelilukema mikä vaan kolminumeroinen luku, niin teknisesti se saadaan aika helpolla puolitettua, mutta tuplaaminen olisikin jo hankalampaa - olettaen, että se mökä muodostuu pääasiassa musiikista.

Jos yritän pientä huumoria apuna käyttäen havainnollistaa käytännön tilannetta... bändi soittaa ensin:
- Moskovan valot
- Desafinado
sitten tulee suomalaista rock musiikkia...
- Voi kuinka me sinua kaivataan

Niin minkä helvetin takia ne desibelit sitten yhtäkkiä pompsahtaisi kuin ylhäisen hengellisen voiman taikomano jos musiikkityyli aavistuksen vaihtuu - häh?

Se on minusta helvetin ihmeellistä, ettei voi edellyttää työkalujen osaamista. Deebee on työkalu metelin arvioinnissa ja myös sen torjunnassa. Väärinymmärretty työkalu sinnikkäästi jankutettuna on vaarallinen.

Niinkauan siinä ei ole mitään vaarallista kun desibelejä vähennetään. Toisinpäin toimien voi olla.

Kun kysyin, ymmärtääkö hän deebeetä ja ylipäätänsä äänen fysiikkaa, hän antoi jotain linkkejä. Kamoon, voihan noita linkkejä antaa. Kysymys onkin siitä, YMMÄRTÄÄKÖ Musamies, mistä puhuu.

Ymmärrätkö itse mistä puhut?

Se on tässä ollut ongelma. Toinen ongelma on ollut se, että päätellen siitä, että kaveri suosittelee lasikoppeja sun muita, ei hän muutenkaan ymmärrä äänestä mitään.

Niitä koppeja rumpujen ympärillä käytetään varmaankin ihan näyttävyyden vuoksi...
musamies
03.09.2004 23:38:54
Kysympä nimimerkki "Pitk":ältä, jos hänet tilataan hoitamaan äänihommia esim. johonkin ulkoilmakonserttiin, niin säätääkö hän sillä hyvällä ammattitaidolla ja desibelituntemuksellaan niitä laitteita pienemmälle jos:

1. tilaaja pyytää
2. bändin jäsen pyytää
3. satunnainen kuulija pyytä

Miten on - kuinka suhtaudut asiaan? Rupeatko esim. puhumaan mittaustavoista vai hoidatko nöyrästi vastuullista palvelutehtävää laittamalla laitteita hiljemmalle?
pitk
04.09.2004 03:53:40 (muokattu 04.09.2004 03:55:23)

Kysympä nimimerkki "Pitk":ältä, jos hänet tilataan hoitamaan äänihommia esim. johonkin ulkoilmakonserttiin, niin säätääkö hän sillä hyvällä ammattitaidolla ja desibelituntemuksellaan niitä laitteita pienemmälle jos:

1. tilaaja pyytää

Laitan, mikäli se on mahdollista. Ks. kohta 2.

Ja: Olen ollut suurissakin tapahtumissa, missä dB-rajoja on asetettu. Keulamiehen hommaan kuuluu silloin pitää huolta siitä, että asetettuja rajoja (ovat ne kuinka naurettavia tahansa ks. Karibia karnevaalit) ei ylitetä. Keulamies / festivaalin valtuuttama hahmo on velvollinen tekemään meluraportin aiheesta. Ja mittauskriteeri on hidas A.

Työni hoidan mahdollisimman hyvällä ammattitaidolla. Tämä alkaa taas mennä henkilökohtaisuuksien puolelle, jota pidän edelleen epäillyttävänä. Sulla ei ole minkäänlaista kokemusta siitä, miten minä työni hoidan, joten ole ystävällinen, äläkä puutu siihen.

2. bändin jäsen pyytää

Ehkä. Rippuu tilanteesta, bändistä etc. jos esim kyseisen orkan rumpali mättää luudan paksui9silla kapuloilla jotain Paisteen Rudeja olan takaa ja ainoa mahdollisuus saada laulu erottumaan on ajaa sen yli (kaikkien pyyntöjen jälkeen, että voisitko vaikka ystävällisesti soittaa hiljempaa), niin en laita.

3. satunnainen kuulija pyytä

Todennäköisesti en, mutta näinkin on käynyt. Tilanne: Erittäin väsyneenä aamu kuudesta tetsaamassa laitteita erääseen tapahtumaan. Paikalle on pyydetty CD-musiikkia, jota ajan äänentoistolaitteesta. CD alkaa suhteellisen hiljaisella tasolla ja jossain vaiheessa alan kuunnella, että nyt tulee aika kovaa, pitäis varmaan tehdä jotain. Samaan aikaan joku tulee sanomaan, että tuo musiikki tulee aika kovaa. Totean, että niin muuten tulee ja menen pienentämään tasoa reippaasti.

Miten on - kuinka suhtaudut asiaan? Rupeatko esim. puhumaan mittaustavoista vai hoidatko nöyrästi vastuullista palvelutehtävää laittamalla laitteita hiljemmalle?

Ihan oikeesti... mittaustavat on dokumentoida jotain asiaa jonkinlaisilla parametreilla. Ne eivät ole mitään absoluuttisia totuuksia. Se, että termistöä käytetään väärin / jätetään jotain olennaista informaatiota pois _on_ vaarallista. Piste.

Syy siihen, että jaksan vääntää tätä rautakankea on se, että oletan muutamankin (etenkin) nuoremman polven muusikon / teknikonalun lukevan näitä palstoja, enkä todellakaan halua heidän väärinkäyttävän termistöä tai mitareita. Niistä on hyötyä. Niistä on hyötyä oikein käytettynä. Väärinkäytettynä ne voivat olla jopa vaarallisia. Ja etenkin aiheyhteydestä irrotettuna. Jos tämä käsittämätön inttäminen vielä jatkuu, alan irrottaa nimim. Musamies ja nimim. Jamin kirjoituksista irrallisia lauseita ja alkaa vääntämään niistä turhanpäiväistä bullshittiä.
pitk
04.09.2004 03:57:30

Taas irrotettiin lause asiayhteydestä. Koitetaan nyt ihan oikeasti pysyä edes jossain asiassa.
pitk
04.09.2004 04:16:13 (muokattu 05.09.2004 18:24:09)

Ainut vaara on ns. ammattilaisille jotka on kovasti kaikonneet siitä mitä mitä normaali ihminen haluaa.

Mitä ihmettä sinä haluat tuolla lauseella sanoa?

Tässä on se suurin vaara. Ammattilainen katsoo mittareitaan ja pyrkii selittämään niitten kautta kaiken. Maallikko tulee ja kuunneltuaan sanoo että sietämätöntä mökää. Perehtynyt ammattilainen sanoo että et ymmärrä mistään mitään.

Jos tämä ei nyt tähän mennessä ole selvinnyt, niin voivoi. Mittarit ovat tietty referenssi tiettyihin asioihin ja äänenpaineesta keskusteltaessa on ymmärrettävä parametrit, joita käytetään. Muuten keskustelu on silkkaa hölynpölyä.

Älä siis viljele niitä itsekkään. Muut on todenneet äänenpaineet ihan henk.koht. liian koviksi noin yleistäen.

Joo, kokemusta on. Karjalaisten jossain-juhlissa oltiin Kuopio-hallissa keikalla. Itse olin siihen aikaan valo-ukon roolisa ja miksaamassa eräs erittäin pätevä vanhan liiton ammattimies. Meillä oli koko keikan noin 30 valittajaa, että tulee liian kovaa. Fakta: puhuimme mikserin takana normaalilla puheäänellä saaden selvää jokaisesta sanasta. Keikan jälkeen alkoi arpajaiset. Kuulutus hoidettiin hallin äänentoistojärjestelmän kautta. Tuli SAIRAAN lujaa. Kukaan ei valittanut. Lonkalta äänenpaine arpajaisissa oli noin 15 dB lujempaa, kuin esiintyvän orkesterin keikka. Hitaalla A:lla. Mielipidekysymys. Lavalla ei saanut olla särökitaraa...

En mä ole pätevä. Mulla on vain omat korvat. Lapsillanikin tiedän olevan korvat. Jos hekin lähtevät konsertista äänenpaineen takia niin uskon heitä enemmän kuin sua joka on mikserin takana. Jos se on mielestäsi kummallista termistöä niin mielestäni se osoittaa sen kuinka kaukana olet siitä mitä porukat tosiaan haluaa.

En ole puhunut yleisön haluista, enkä sun korvista, vaan referensseistä ja mittauskriteereistä, joita on hyvä soveltaa elävän musiikin esityksiin. JOs sä et ole pätevä, voisitko olla kommentoimatta asiaa, josta et tunnu ainakaan teoriapuolella mitään ymmärtävän. Vai onko sinulla jokin pakonomainen tarve väittää vastaan? Nettikielessä sellaista kutsutaan jossain yhteyksissä nimellä Trolli.

Sähän oot yhtä kriittinen ku mäkin. Mistäs me oikein tapellaankaan. hähähähähäh.

En ole kriittine vaan realisti. Ja hymiöitä et edelleenkään osaa käyttää. RAHRAHRAH!

Kovasti mielellään kyllä vedän yhtä köyttä kaikkien äänentoiston ammattilaisten kanssa

Juuri tällä hetkellä se ei juurikaan siltä näytä.
Mulla on vähän ongelmia siinä että oon mikserin takana, välillä soittajana rumpujen takana ja myös monesti yleisönä. Ja jokaisessa roolissa haluan samoja ominaisuuksia.

Jos et sä vuodesta kuuskytkaheksan ole ehtinyt huomata, että noi kaikki on eri tontit, niin nyt on aika vaihtaa alaa.

Kuitenkin kipuraja korvaan on mitattu yleisellä tasolla ja sitä ei pitäisi missään eikä koskaan ylitettävän.

Jos nyt kuitenkin kertoisit, mikä tämä yleinen taso on?

Amen. Oluetkin jo loppui että jatkoa myöhemmin. hähähähh.

Että sitä myöten tästä keskustelusta ja sen relevantiudesta.

Pitk.
musamies
04.09.2004 09:44:17
Työni hoidan mahdollisimman hyvällä ammattitaidolla. Tämä alkaa taas mennä henkilökohtaisuuksien puolelle, jota pidän edelleen epäillyttävänä. Sulla ei ole minkäänlaista kokemusta siitä, miten minä työni hoidan, joten ole ystävällinen, äläkä puutu siihen.

Sama juttu - sullakaan ei ole miinkäänlaista kokemusta miten minä toimin, joten älä viitsi olla ylimielinen vaikka saatat hyvä ammattilainen ollakin. Sovitaan niin, ettei kumpikaan vittuile tai vähättele, niin on mukavampi keskustella.

Mielenkiintoista tässä on, että näköjään käytännössä me toimitaan kuitenkin hyvinkin pitkälle samaan tapaan. Erona se, että itse olen luultavasti samalla soittamassa ja miksailen "vasemmalla kädellä" tai sitten oikealla.

Ehkä. Rippuu tilanteesta, bändistä etc. jos esim kyseisen orkan rumpali mättää luudan paksui9silla kapuloilla jotain Paisteen Rudeja olan takaa ja ainoa mahdollisuus saada laulu erottumaan on ajaa sen yli

Tässä tilanteessani orkesterin johtajan suvereeneilla valtuuksilla ;-) sanoisin rumpalille, että ottaa jotkut muut kapulat.
musamies
04.09.2004 10:08:32
En ole puhunut yleisön haluista, enkä sun korvista, vaan referensseistä ja mittauskriteereistä, joita on hyvä soveltaa elävän musiikin esityksiin. JOs sä et ole pätevä, voisitko olla kommentoimatta asiaa, josta et tunnu ainakaan teoriapuolella mitään ymmärtävän.

Kyllä avaamaani keskustelunaiheeseen on kaikkien kommentit tervetulleita. Myös niiden, jotka lähestyvät asiaa muuten kuin teorioiden kautta.
Locrian
04.09.2004 10:24:33
Kyllä avaamaani keskustelunaiheeseen on kaikkien kommentit tervetulleita. Myös niiden, jotka lähestyvät asiaa muuten kuin teorioiden kautta.

Joitain bändejä pitää kuunnella tulpat päässä ja joitain pitää kuunnella oikein läheltä ja hiljaa että kuulee.Joissain paikoissa kännykän piippaus sattuu korviin ja joissain paikoissa sitä sitten ei kuule ollenkaan.Jotkut miksaa päin vittua ja jotkut taas aika hyvin.Ihmiset vaan on vähän semmosia.Mites se oli...?Jotkut tykkää muhkummasta ja jotkut sitten ihan vaan rieskasta.Jotkut ei pidä oikeen mistään.Ollaan siinä sitte kaikille mieliksi.Toisillemme ja kaikille ja tolleen.Tyttöystävälle pitää olla mukava jos on ollut Australiasta kuuden kuukauden jälkeen palanneen ystävän kanssa kupilla koko yön.Muuten nousee desibelit ja tulee paha mieli.
-"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-"You eat pieces of shit for breakfast?"
-Happy Gilmour
Shaft
04.09.2004 12:16:19
Jos tämä ei nyt tähän mennessä ole selvinnyt, niin voivoi. Mittarit ovat tietty referenssi tiettyihin asioihin ja äänenpaineesta keskusteltaessa on ymmärrettävä parametrit, joita käytetään. Muuten keskustelu on silkkaa hölynpölyä.

Jami kirjoitti asiaa tuossa aikaisemmin. Kirjoituksen alkuperäinen pointti on unohtunut, ja keskustelu on muuttunut jonkinlaiseksi arvovaltakiistaksi. Kyllä asiasta on osattava keskustella vaikka toinen osapuoli ei osoittautuisikaan alan asiantuntijaksi. Monilla aloilla tämä on aivan keskeinen osa ammatin harjoittamista.
Jami
04.09.2004 13:17:08

En ole puhunut yleisön haluista, enkä sun korvista, vaan referensseistä ja mittauskriteereistä,

Siinähän sen kiteytit. Ja tuo asenne on just se mikä mun karvat saa pystyyn.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)