Brian May jr. 19.08.2004 18:07:02 (muokattu 19.08.2004 18:16:24) | |
---|
EDIT: Äs, ei mitään. Olis pitäny vaan lukea tarkemmin. Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
pwallin 19.08.2004 18:41:54 | |
---|
EDIT: Äs, ei mitään. Olis pitäny vaan lukea tarkemmin. Sitä sattuu...lukemista olenkin painottanut monelle, mutta sinä saat nyt plussaa hyvästä käytöksestä! Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
Brian May jr. 19.08.2004 21:51:46 | |
---|
Sitä sattuu...lukemista olenkin painottanut monelle, mutta sinä saat nyt plussaa hyvästä käytöksestä! Thanks. Ei kommentti edes ollut mikään paha mielipideasioiden kannalta, mutta väärinkäsitys silti. Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
Henko 19.08.2004 22:11:41 (muokattu 20.08.2004 13:59:53) | |
---|
Ei, vaan tilu tarkoittaa lähinnä "Hilpeää" tai "iloista". Kyllä mullekin tollanen mielleyhtymä tulee. Tilua pitäisi vetää vähän kuin pilke silmäkulmassa, ja ylipäänsäkin musiikkia tehdä/soittaa silleen. Eikä aina niin vitun vakavissaan ja tosikkona. Vaikka kai Slayerillakin välillä menee tilun puolelle, ni jotenkin se ei kuvaa sitä. Joku "vittuperkele-tilu" vois olla parempi termi niille. Edit: Itse en juuri koskaan ole soittanut musiikkia, missä tilulilupiluttelu ois tarpeellista. Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä. |
Kampela77 20.08.2004 07:26:35 | |
---|
Kyllä mullekin tollanen mielleyhtymä tulee. Tilua pitäisi vetää vähän kuin pilke silmäkulmassa, ja ylipäänsäkin musiikkia tehdä/soittaa silleen. Eikä aina niin vitun vakavissaan ja tosikkona. Vaikka kai Slayerillakin välillä menee tilun puolelle, ni jotenkin se ei kuvaa sitä. Joku "vittuperkele-tilu" vois olla parempi termi niille. Ihmisten kannattaisi useamminkin suhtautua musiikkiin vähän vähemmän ryppyotsaisella asenteella. Yritän tässä vielä palata alkuperäisen kysymyksen raiteille, jos vaikka muukin keskustelu lähtisi seuraamaan perässä. Tuosta tiluttelusta olen sitä mieltä, että soitossa on niin paljon tärkeämpiä hiottavia osia kuin nopeus, että neuvoisin ihmisiä ennemmin kehittämään "riittävän" soittonopeuden ja keskittymään ennemmin fraseeraukseen, dynamiikan hallintaan, vibraattoon jne. Pelkkä soittonopeus ei käännä kenenkään päätä. Itsellä tuli tuota nopeutta viilattua aikoinaan(ja tulee silloin tällöin edelleenkin), mutta jossain vaiheessa alkoi tuntumaan, että ei tämä ole enää sitä mistä ne kunnon potkut tulee. Ehkä tästä yhteenvetona voisi sanoa, että kannattaa yrittää hakea se tasapaino tekniikkatreenin ja muun soiton väliltä. Tulipa tosi syvällistä juttu, mutta menköön... |
pwallin 20.08.2004 10:04:07 | |
---|
Itse nostan kyllä "laatutilun" ihan samaan sarjaan fiilistelyn kanssa. Molempiin kyllästyy ja kuulostavat kornilta jos niitä jauhetaan joka biisissä biisin luonteesta/musan tyylilajista riippumatta. Lisäksi molemmilla on oma "paikkansa" tulkinnassa joilla kuvataan eri asioita. Musiikki siinä kuin mikä taidemuoto tahansa hyötyy paljon kontrastista ja esim. klassisen viulun tiluihme Paganini hyödynsi tätä melko ovelasti. Moni ei vain ymmärrä, että kesken pitkän tilutuksen voidaan myös kitaran soundia muutella ja tilua saa vaihdeltua herkän ja rajun välillä. Lisäksi ei varmaan ole pahasta, että tekee tiluja jotka on enemmän tai vähemmän melodisia. Jos nyt jollakin meni sormi suuhun, niin esim. Rainbown "Spotlight Kid" -soolo on erinomainen tiluttelu joka koostuu puhtaasti melodiasta. Lisäksi Rainbown "Kill the King" -soolo on puolestaan esimerkki "vähemmän" melodisesta tiluttelusta joka kuitenkin jää mieleen. Otin tarkoituksella tuon Rainbown esimerkiksi koska se edustaa "vanhempaa" kitaristisukupolvea joka on vahva osa "tiluhistoriaa". Huom! En väitä että Blackmore olisi varsinainen "tiluttelija", mutta tykkää tehdä sitä sopivissa paikoissa. Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
Keppi 20.08.2004 12:12:08 | |
---|
En tiedä, mutta minä ainakin soitan aina fiiliksen mukaan. Jos johonkin kohtaan tuntuu hyvältä soittaa jotain nopeeta, ni soitan...tai jos ei ni en soita. Jos saan jonkun jutun tiettyyn kohtaan kuulostamaan hyvältä, ni oli se sitt nopee tai hidas juttu...siitä saa hyvän fiiliksen;D Turha minua on sen takia lähteä kategorioimaan mikskään tilukitaristiks tai fiilistely kitaristiks;D Tollaset ryhmittely -systeemit on aina huonoja... ...no ei vaineskaan;) |
pwallin 20.08.2004 12:29:20 | |
---|
Turha minua on sen takia lähteä kategorioimaan mikskään tilukitaristiks tai fiilistely kitaristiks;D Tollaset ryhmittely -systeemit on aina huonoja... Näin on, mielestäni artisti itse tietää parhaiten mihin "kategoriaan" hän kuuluu, jos kuuluu. Tosin yleinen trendihän on että "minulla/bändillä on ihan oma tyyli jota ei voi verrata muuhun tai kategorioida". Noilla kommenteilla tosin ei aina ole uskottavuutta tapauksista riippuen ja artisti saattaa tukeutua johonkin yksityiskohtaan näkemättä musiikkiaan kokonaisvaltaisesti. Vaikeita asioita tuntuu olevan... Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
Brian May jr. 20.08.2004 13:37:25 | |
---|
Vaikeita asioita tuntuu olevan... Ja tähän on hyvä lopettaa. Samaa mieltä kaikki? Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
sub zero 20.08.2004 14:58:01 | |
---|
Ja tähän on hyvä lopettaa. Samaa mieltä kaikki? Loppuun ois hyvä kuunnella vielä se Venomin Witching Hour What's there to live for? Who needs the peace corps? |
Nikke 20.08.2004 16:47:39 | |
---|
Voisko joku laittaa jotain kuvioita millä ois hyvä treenata tilua? Ite en oikeen keksi mitään ja sitte se menee vaan sellaseks randompikkaukseks missä ei oo mitään järkeä. Jumala on pilvessä. |
Vestu 21.08.2004 20:00:51 | |
---|
Puhun edelleenkin hyvästä tiluttamisesta...Miksi se muuten pitäisi rajoittaa rock -musaan? Mielestäni suurin osa musiikkityyleistä kehittyy ja kun eri elementtejä yhdistellään saadaan uutta aikaiseksi. Tilutus on tulkintamuoto (se antaa energian/vauhdin tunnetta ja oikein käytettynä lisää biisin dynamiikkaa. Tämän takia muissakin musiikkityyleissä on usein tilutus osa-alueena eikä valveutuneet kuuntelijat niitä hauku. Komppaan (kunhan kohta pääsen tiluttamaan soolon). Plussaa napsuu. Like father like scum |
Jii 21.08.2004 20:48:36 | |
---|
Puhun edelleenkin hyvästä tiluttamisesta... ... ...niitä hauku. Yksi syy saattaa olla, että monet soittajat laittavat kaikki panoksensa siihen yhteen osa-alueeseen, tekniikkaan. Musikaalisuus sitten koostuu muistakin elementeistä. Ei riitä se, että ne sormiharjoitukset, joilla hyvä tekniikka on hankittu, tuodaan oikeaan musiikkiin mukaan. Mieleenjäävässä musassa on mulle keskeisin osa-alue jokin kiinnostava melodia tai rytmiikka, sillä ei ole väliä, miten se tuodaan esiin. Sen voi tehdä hyvin parilla tai todella monella nuotilla, allergiaa ei tule. |
Traligy 22.08.2004 02:06:36 | |
---|
jos meinaa rueta liiaksi tiluttamaan ni leikkaa pikkusormen sitten irti!! :) Hellojuttujee
Peavey raptor on paras kitara merkki koska minulla on sellainen |
jos meinaa rueta liiaksi tiluttamaan ni leikkaa pikkusormen sitten irti!! :) Aivan. :D Aivot pois ja sipuli tilalle. |
moottorisaha 03.09.2004 17:28:19 | |
---|
Kannattaa kuunnella Panteran Cowboys From Hellin soolo. Siinä melodista tilua, fiilistä ja meininkiä mukana. Yksi kaikkien aikojen parhaista sooloista. Soundit on vaan hieman paskat tuolla kyseisellä levyllä. |
Henko 06.09.2004 18:34:57 | |
---|
Soundit on vaan hieman paskat tuolla kyseisellä levyllä. Vähän niinku kaikilla Panteran levyillä. If it's too loud, you're too old. |
Jzci 06.09.2004 21:31:08 | |
---|
Voisko joku laittaa jotain kuvioita millä ois hyvä treenata tilua? Ite en oikeen keksi mitään ja sitte se menee vaan sellaseks randompikkaukseks missä ei oo mitään järkeä. Varmaan juuri sen takia että kaikki treenailee vaan jotain kuvioita suurin osa (tai ainakin iso osa) niistä nopeista kitaristeista soittaa sooloissa pelkästään niitä samoja kuvioita peräkkäin. Nyt tuli kyllä aika hyökkäävän olonen pätkä kirjotettua. Ei ollu tarkotus.. :) Ei "pelletilut" on ihan jees aina välillä. Ja joku ihmeellinen syvällinen idea tässä kai oli et niitä kuvioita kannattais keksiä varmaan ihan ite ja tutkia vähän että mitä ääniä niissä on ym. juttuja. Ettei päädy soittelemaan vaan niitä 1000 kertaa soitettuja kuvioita tajuamatta edes mitä soittaa. Tässä topicissa ainakin oli niitä kuvioita joita alun perin haettiin :) http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=59486 |
moottorisaha 06.09.2004 21:40:20 | |
---|
Vähän niinku kaikilla Panteran levyillä. Trendkillillähän on esimerkiksi ihan perkeleen kovat soundit. Melkein parhaat kaikista hevilevyistä. |
Feggy 06.09.2004 22:03:55 | |
---|
Kannattaa kuunnella Panteran Cowboys From Hellin soolo. Siinä melodista tilua, fiilistä ja meininkiä mukana. Yksi kaikkien aikojen parhaista sooloista. Soundit on vaan hieman paskat tuolla kyseisellä levyllä. Täsmälleen samat sanat pätevät Link Wray & The Wraymenin Early Recordings-levyyn, jota painavasti tiluttelun ystäville suosittelen. Less is more. |