karilas 02.09.2004 22:53:26 | |
---|
Oheisessa linkissä on tarina vasenkätisestä Gibson Les Paul Deluxe Gold Top kitarasta, joka on saanut uuden elämän. Lyhyesti kerrottuna tarina kertoo siitä, kuinka tärvelty ja unohdettu kitara on nyt korjattu ja otettu käyttöön. Kuvia ennen ja jälkeen. http://personal.inet.fi/cool/doggiefarm/GibsonLesPaul.htm Kitarasta tuli kelpo peli; ikävä kyllä soittotaito ei yhtään kohentunut, mutta motivaatiota treenaamiseen se nosti ihmeesti. Kyllä se siitä.. -Kari- |
mongoloidi 02.09.2004 23:05:37 | |
---|
Ei ollut hinnalla pilattu...500mk...prkl. Sattuispa vaan omallekin kohdalle joskus vastaavaa. The Blues had a baby......and they called it Rock n`Roll. |
Mark-Ken 02.09.2004 23:19:59 | |
---|
Huh, upeannäköinen siitä tuli! =0 |
Tuo alkuperäinen on kyllä aika saatanallinen viritys. Joku raiskannut kelvollisen LP:n aika huolella. Onneksi korjauksen jälkeen tuli hyvän näköinen kepukka. |
fox 03.09.2004 00:26:10 | |
---|
Oheisessa linkissä on tarina vasenkätisestä Gibson Les Paul Deluxe Gold Top kitarasta, joka on saanut uuden elämän. Hippusen vanhempi tuo on kuin kirjoitat: "Ostin tämän vasenkätisen vuosina 1974-75 valmistetun kitaran " Perusteluina esittäisin sulle mm. seuraavaa: Jos katsot sitä runkoa, huomaat, että se on se kuulu (joidenkin mielestä hieman kiistelty) pancake-body eli vaahteraviilu kahden mahonkikerroksen välissä, valmistuksessa vain ja ainoastaan 1969-73, kaula varustettu ns. volutella joka oli "muotia" 1970-81 välillä, Made in USA lavan takana viittaa 1970-1975, mutta taas sarjanumero sopii mm. vuosiin 1968-1969 JA 1974-75. Gibson-logo on osin tuollainen 1968 alkaen mutta potikan nupit ovat vuosilta 1960-67. Äkkiseltään pistäisin kitaras melkein 5 vuotta vanhemmaksi eli loppuvuoteen 1969 (jolloin on takuuvarmasti ollut jo 1970 ominaisuuksia käytössä) Nuo potikannupit, jos ovat alkuperäiset, ovat ilmeisesti "vanhaa varastoa" joka toki käytetään loppuun, ei niitä vanhanmallisia sentään kaatikselle heitetty vaikka malli vaihtui.. Potentiometrien rungossa on myös numeroita, jos lisäselvitystä haluat niin tsekkaapa nekin. Deluxe mallina oli ensimmäisen kerran valmistuksessa 1969-84, muuten.. Ihan hyvä tuli siitä, noin kuvista päätellen.. |
Nazareth 03.09.2004 01:14:34 | |
---|
Aika pirun hyvin on osattu laittaa kitara kuntoon! "Yks kalja ja yks lapin kulta/Yks tumma olut ja yks koff velvet"" |
Kimmo72 03.09.2004 09:32:38 | |
---|
Hengenpelastus mitalin olet ansainnut. Tossa.. *ojentaa* Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan |
Tympee Huttunen 03.09.2004 09:57:58 (muokattu 03.09.2004 10:33:08) | |
---|
Mulla ei jostain syystä nuo kuvat aukene isommiksi. edit: Nyt toimii edit: On muuten hauska juttu tässä: http://personal.inet.fi/cool/doggiefarm/GLP_Kuva5.htm Katsoin, että mikä helkutin leima sinne on ilmestynyt, mutta se olikin heijastuma kamerasta:) Nojoo, ei se niin hauska juttu kuitenkaan ollut. " Macro, sillä on huonot vitsit ja se näyttää Jeesukselta." |
kassus 03.09.2004 10:28:46 | |
---|
Hieno työ tullut tehtyä, sekä päätös kitaran korjauksesta että itse korjaus. Korjauksen hintaa ei ilmeisesti uskalla eikä ole tarpeellistakaan kysyä? TLT-Team, takanani on loistava tulevaisuus. |
karilas 03.09.2004 11:06:40 | |
---|
Kiitos Fox seikkaperäisestä kitaran iän päättelystä. itse tukeuduin Gibsonilta sähköpostiini saamaani vastaukseen: "The number would be consistent with a guitar made in 1974 or '75. Specific records of individual guitars are unavailable from that time period, so unfortunately there's no way to tell whether it was originally a goldtop or not. The minihumbuckers would indicate a Les Paul Deluxe model, however." Kaveri, joka kitaran korjasi totesi, että Gold Toppi on ollut, koska vanhan maalauksen jälkiä löytyi vielä sieltä täältä. Nyt siis oletan, että tuo on 1969 tehty. Eihän siinä mitään, hyvä niin. Jo ajattelinkin, että jos se olisi 70-luvun puolesta välistä ja minulle tuli 1982, niin ei sillä paljon ole koskaan ehditty soittelemaan. Onhan se ollut minulla yli 20 vuotta ja käytännössä kahden käsin sormin on laskettavissa kerrat, kun sillä olen yrittänyt jotain tapailla. Uuden tiedon mukaan se on siis elänyt rajua rokkielämää yli 10 vuotta ennen minua. Korjaus maksoi enemmän kuin raadosta aikanaan pulitin... mutta ei euroinakaan lähellekään ostohintaa. -Kari- |
Gypsy 03.09.2004 11:59:05 (muokattu 03.09.2004 11:59:33) | |
---|
Perusteluina esittäisin sulle mm. seuraavaa: Jos katsot sitä runkoa, huomaat, että se on se kuulu (joidenkin mielestä hieman kiistelty) pancake-body eli vaahteraviilu kahden mahonkikerroksen välissä, valmistuksessa vain ja ainoastaan 1969-73, Pancakeja on tehty paljon myöhemmin kun 73 vuoteen asti. Ainakin pari vuotta pisempään. mutta potikan nupit ovat vuosilta 1960-67. noita samanlaisia potikan nuppeja on ollu vaikka kuinka paljon deluxeissa pitkälle 70 lukua. En väitä, etteikö toi vois olla 69, mutta mun mielestä sulla oli kyllä siinä enemmän perusteluita sille, että se olis justiin 74 75. |
Jäsen X 03.09.2004 12:15:36 | |
---|
Todella hieno! Vaan paljonkos korjaus tuli maksamaan? "Working on a sex farm,
Trying to raise some hard love,
Getting out my pitch fork,
Poking your hay" |
G-mies 03.09.2004 12:28:37 (muokattu 03.09.2004 12:29:41) | |
---|
Todella hieno! Vaan paljonkos korjaus tuli maksamaan? Aiemmin esitetyn lausunnon mukaan enemmän kuin 84 euroa mutta vähemmän kuin 500 ;) "Every breath you take, every move you make, I'll be watching you. That's police talk." -Sledge Hammer |
fox 03.09.2004 14:02:20 | |
---|
Pancakeja on tehty paljon myöhemmin kun 73 vuoteen asti. Ainakin pari vuotta pisempään. En väitä, etteikö toi vois olla 69, mutta mun mielestä sulla oli kyllä siinä enemmän perusteluita sille, että se olis justiin 74 75. Jaa niinks meinaat? Mun mielestä pikkuriikkisen enemmän kallistuis tuonne varhasemmalle linjalle, sillä tiedolla mitä mä olen kirjoista keränny. Sulla on sitte noista pancake-bodyista havaintoja myöhemmiltä ajoiltakin? Toki voi olla vanhoja runkoja jääny nurkkiin joita olis varusteltu ja laitettu kiertoon vuosi-pari myöhemmin..Pettämätön juttu olis se jos sais noista potentiometreistä sen sarjanumeron, potikannupeista mä muistaakseni sanoin jotta jos ne olis vaihdettu..ja onhan noita metalcap-nuppeja ollu ihan japsi-tarvikenuppeina saatavissa pitkälle 80-luvulle asti. Mikäs oli sun käsitys tuosta logosta ja lavan takaosan leimasta? Siinäpä onkin ongelmaa, mutta jos yhteistuumin saatais tuo vuosiluku kohdalleen... Jaa muuten, mm. Tony Bacon oli sitä mieltä että tuo cross-banding systeemi mitä tuossa näkyy kuvissa, poistu 1973. Mutta pistäpä tuosta logosta ja leimasta mielipidettä, niin jatketaan. |
Antroid 03.09.2004 16:22:38 | |
---|
|
Gypsy 03.09.2004 16:27:54 (muokattu 03.09.2004 16:40:49) | |
---|
Jaa niinks meinaat? Mun mielestä pikkuriikkisen enemmän kallistuis tuonne varhasemmalle linjalle, sillä tiedolla mitä mä olen kirjoista keränny. Sulla on sitte noista pancake-bodyista havaintoja myöhemmiltä ajoiltakin? Toki voi olla vanhoja runkoja jääny nurkkiin joita olis varusteltu ja laitettu kiertoon vuosi-pari myöhemmin.. Ei mulla hirveesti. Myytäviä olen seurannu, ja aika monta 73 jälkeen tehtyä pancakee olen nähny. En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta kun tuntuu olevan 77 vuoden pancake body les paulin omistajiakin. Mutta mieluummin kyllä uskon omistajia, kun kirjaa, meinaan täälläkin on ainakin muistaakseni kolmella tyypillä semmonen 83 marshalli minkä "teko on lopetettu 81" kirjojen mukaan. potikannupeista mä muistaakseni sanoin jotta jos ne olis vaihdettu..ja onhan noita metalcap-nuppeja ollu ihan japsi-tarvikenuppeina saatavissa pitkälle 80-luvulle asti. Suurimmassa osassa deluxeissa 70 luvun puoliväliin vaan näyttäis olevan tommoset metalcap nupit. Ja toi yks sivu kyllä tukis sitä aika hyvin: Same as above but now has metal cap with "Volume" or "Tone" printed on cap: 1961 - mid 1970's.. Ja Tossa on esim yks "all original" 72 deluxe: http://www.parsifalmusic.it/gibsonlp72.htm Mikäs oli sun käsitys tuosta logosta ja lavan takaosan leimasta? Logosta en osaa sanoo, lavan takaosan leimastakin vaan sen, että muistelisin tulleen 70 vuonna niinkun sanoitkin. Mutta jos sä osaat potikoitten sarjanumeron perusteella varmistaa vuoden, niin hyvä juttu. Omistajaa kun selvästikkin kiinnostaa tietää. Jaa muuten, mm. Tony Bacon oli sitä mieltä että tuo cross-banding systeemi mitä tuossa näkyy kuvissa, poistu 1973. Tossa ketjussa on juttua tosta pancakesta ja tony baconista. http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=706 |
karilas 03.09.2004 20:51:23 | |
---|
|
zepeteus 03.09.2004 21:23:52 (muokattu 03.09.2004 21:32:38) | |
---|
Jahah, mielenkiintoinen haku päällä. Haluamatta sekaantua enempää asiaan, varsinkaan kun en näistä niin paljoa tiedä, tuo potikoiden sarjanumero kertoilisi seuraavaa: #1377437 137 - valmistaja, tässä tapauksessa CTS 74 - valmistusvuosi 37 - valmistusviikko edit: Meinasipa unohtua se varsinainen kommenttiaikeeni, eli tyylikkäästi pelastettu kitara on! |
Gypsy 03.09.2004 22:19:06 (muokattu 03.09.2004 22:40:37) | |
---|
Muuten, mikä on "volute" tai "cross-banding", joista myös oli puhetta? Volute on toi ( http://www.vitamine.ch/gibson1_fichiers/gibvolut.jpe) paksumpi kohta tossa lavan ja kaulan yhtymäkohdassa, vahvistaa tota kitaroitten heikkoo kohtaa. Cross banding tarkottaa tota pancake juttua. Mutta noista potikoista. Ne on tosiaan 74, mutta ne ei välttämättä kerro aina sitä, millon ite soitin/vahvistin/muu laite on tehty, voi olla, että 74 tehdyt potikat on päätyny esim. 75 tehtyyn kitaraan. Toi kitarahan _vois_ silti olla se 69:kin, niinkun fox sano, potikathan on hyvin voitu vaihtaa. Kyllä musta kuitenkin tuntuu, että toi on melko varmasti 74 tai 75 vuodelta, hieno peli. |
tunkki 03.09.2004 22:36:13 | |
---|
Kerrassaan upea kitara! Hienoa jälkeä. Tuhannen megawatin totuus! |