Aihe: On se kumma kun nykyään ei haluta keikalle.
1 2 3
Leikari
01.09.2004 10:36:18 (muokattu 01.09.2004 10:44:28)
noita vastauksia kun lukee niin eipä ihmetä Jussi Guitarin purkaus - -

kyllä ammattimiehelle kuuluu ammattimiehen palkka, mutta kun kyse on nimenomaa mahdollisuudesta antaa ensimmäiset näytöt ja kehittää rutiinia esiintyä yleisön edessä niin aloittelija saa olla tyytyväinen jos saa edes välittömät kulut katettua. Eihän Vaasaan kannata kovin kaukaa lähteä, mutta luulisi lähimaakunnastakin jotain löytyvän. Jussi Guitarin tarjoamassa mahdollisuudessa ei ole kyse riistämisestä - ennemminkin molemminpuolista asiakaspalvelua - vähän vaihtelua lähikuppilan kuvioihin ja bändille tilaisuus näyttää, että ollaan olemassa ja tämmöistä osataan.

Vaikuttaa siltä, että jokainen bändin pystyyn pistänyt pitää itseään jonain ammattilaisena ja tähtenä, jolle ei murut kelpaa. Aika moni soittaja saa tehdä leipätyötä muualla - musiikki on harrastus, josta kehittymisen myötä kenties saa ilon lisäksi tuloakin - sitä polkua vaan kannattaisi lähteä kulkemaan heti alusta lähtien. Nuokkarikeikat, koulubileet, pitseriakeikat jne... niitä tarpeeksi pyörimällä löytyy semmoista, mikä ei omalla kämpällä nysväämällä ikinä synny. Sitten voi olla taitoa ja karismaa ottaa haltuun "oikea" maksanutkin yleisö. Esiintyminenkin on asia, jota pitää harjoitella - harvalla homma sujuu luonnostaan (nähty on!) - eli keikoilla yleisön edessä "harjoittelemalla".

Antaa luuserirokkareiden kelailla itsekseen tyytyväisinä harjoituskämpissään ja valittaa & odottaa omassa kuppilassa syrjittyä asemaansa ja puuttuvaa levysopparia.
Lilli
01.09.2004 11:09:36 (muokattu 01.09.2004 11:10:32)
noita vastauksia kun lukee niin eipä ihmetä Jussi Guitarin purkaus - -

kyllä ammattimiehelle kuuluu ammattimiehen palkka, mutta kun kyse on nimenomaa mahdollisuudesta antaa ensimmäiset näytöt ja kehittää rutiinia esiintyä yleisön edessä niin aloittelija saa olla tyytyväinen jos saa edes välittömät kulut katettua. Eihän Vaasaan kannata kovin kaukaa lähteä, mutta luulisi lähimaakunnastakin jotain löytyvän. Jussi Guitarin tarjoamassa mahdollisuudessa ei ole kyse riistämisestä - ennemminkin molemminpuolista asiakaspalvelua - vähän vaihtelua lähikuppilan kuvioihin ja bändille tilaisuus näyttää, että ollaan olemassa ja tämmöistä osataan.

Vaikuttaa siltä, että jokainen bändin pystyyn pistänyt pitää itseään jonain ammattilaisena ja tähtenä, jolle ei murut kelpaa. Aika moni soittaja saa tehdä leipätyötä muualla - musiikki on harrastus, josta kehittymisen myötä kenties saa ilon lisäksi tuloakin - sitä polkua vaan kannattaisi lähteä kulkemaan heti alusta lähtien. Nuokkarikeikat, koulubileet, pitseriakeikat jne... niitä tarpeeksi pyörimällä löytyy semmoista, mikä ei omalla kämpällä nysväämällä ikinä synny. Sitten voi olla taitoa ja karismaa ottaa haltuun "oikea" maksanutkin yleisö. Esiintyminenkin on asia, jota pitää harjoitella - harvalla homma sujuu luonnostaan (nähty on!) - eli keikoilla yleisön edessä "harjoittelemalla".

Antaa luuserirokkareiden kelailla itsekseen tyytyväisinä harjoituskämpissään ja valittaa & odottaa omassa kuppilassa syrjittyä asemaansa ja puuttuvaa levysopparia.

Todella hyvä ja paikkansapitävä kommentti! - Jos OKL:n ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat ovat maailman suurimpia kasvattajia ja älykköjä, ovat aloittelevat rockmuusikot vastaavasti instrumenttinsa ja esiintymisensä täysintaitavia artisteja, joita kohdellaan aina väärin ja joita ei ymmärretä ja kämppää ei löydy ja kielet katkee ja ... antaa ruikuttajien ruikuttaa, kyllä karavaani kulkee.
- Minne hoppu, poju ?
Teijo K.
01.09.2004 11:26:03 (muokattu 01.09.2004 17:56:00)

Toisaalta, kylmä tosiseikka on se että varsinkin akustinen musa on tosi vaativaa ja tällasia kokoonpanoja on harvemmin hiukan aloittelevammilla jampoilla. Kokeneemmat taas saattavat haluta enemmän liksaa..
Lisäksi Vaasa kuitenkin on hieman huonompien kulkuyhteyksien päässä kuin PK-seutu, jonka ympäriltä saattaisi paremmin löytyä ehdokkaita.

Vaikka "kriteerit" keikkailijalle onkin aika kovat, ihmettelen kyllä miksei jengi lähde .. olisi oiva tilaisuus vaikka testata bändinsä pystyvyyttä akustiseen meininkiin.

Hiukan nyt järkeä käteen ja ajattelemaan asiaa useammalta kantilta.

Komppia.

Nyt tuollaisessa akustisessa bändissä kun soitan, niin täytyy todeta että ei ole niinkään yksinkertainen juttu ei. Siihen pitää valmistautua ehkä jopa tiukemmin kuin sähköiseen puoleen. Akustisissa soittimissa on niin eri maailmansa. Ei se onnistu todellakaan niin, että vain soitetaan ne samat veisut akustisesti. Se on lähinnä sitä, että perustetaan ikäänkuin uusi bändi, joka vaatii taas saman alkuharjoittelun ja työn kuin se sähköinenkin pumppu. Mielestäni näin siis. Jos homma hoidetaan kunnolla.

Ja ymmärrän senkin, että ei sitten välttämättä kiinnnosta sen yhden keikan takia alkaa niin hirveästi säätämään. Kaikilla ei edes ole niitä akustisia soittimia.

Me voitaisiin vaikka tullakin, mutta nuo sun kriteerit... Ei mahduta niihin ensinkään. Väärää ikäluokkaa. Ja matka on toki pitkähkö. Ps. Matkan pituudella tarkoitan sitä, että tällä hetkellä kun ollaan kaikki erittäin köyhiä opiskelijoita, on toiminnan kannalta essentiaalia saada kulut pois. Meillä ei yksinkertaisesti ole rahaa mitä laittaa peliin juuri nyt. Ja kaukaa kun tullaan, on pelkät bensa ja yöpymiskulut jonkinlaiset.
sirdickyj
01.09.2004 12:12:05
Turpa kiinni, nöösit! Nythän on homma niin, että jos baarin pitäjä tekee rahaa näillä bändi-illoilla, niin sitten siitä rahasta kuuluu osa sille bändille. Näin etenkin jos on kyse covereita soittavasta bändistä, jonka ideana on viihdyttää ihmisiä soittamalla kaikkien tuntemia biisejä.

Mutta jos kyse on omaa musaa soittavasta bändistä joka ei varsinaisesti ole vielä mikään yleisömagneetti, niin silloin ovat esiintymismahdollisuudet kiven takana. Levyn tehneet bänditkin keikkailevat usein pelikillä kulukorvauksilla tehdäkseen PR:ää ja saadakaseen keikkarutiinia.

Ja jos tuo unplugged-meininki on liian vaativaa, niin jääkää himaan. Ei noi kriteerit nyt mitään kohtuuttomia ole, mutta toi likan vähyys rajoittaa kyllä bändien saatavuuden lähiseuduille. Niin, ei Helsingissäkään Semifinaali (eli Tavastian alakerta) maksa useimmiten bändeille kuin lipputulot, ja silti on klubi buukattu esiintyjiä täyteen pitkälle eteenpäin.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Jailbird
01.09.2004 12:24:28
no tää nyt on taas tätä, kyllä minä ja muut jotka itsensä musiikilla itsensä elättää on jossain vaiheessa tehnyt ne näyttökeikat kulukorvauksilla (joskus mentiin jopa ilmaiseksi kun tapahtuma oli tarpeeksi houkutteleva) ja ilman niitä keikkoja en todellakaan tekisi nyt näitä hommia, jostainhan se oppi on haettava, muusikot on pääsääntöisesti hakenut ne näillä kotikylän pikkukeikoilla.

Jos vielä palataan tuohon sinun kauniiseen rinnastukseen niin ei se myöskään mee niin että 17v pojankoltianen päättää ruveta IT-insinööriksi ja kävelee lähimpään alan yritykseen ovet paukkuen ilmoittaa tulevansa töihin mutta koulutusta ei ole eikä liioin työkokemusta mutta palkan on oltava 5000e/kk ja täydet loma edut.

En mä edelleenkään lähteny tähän siksi että mä tästä jotain rahallista korvausta saisin, baarin omistaja voi ehkä just ja just jäädä voitolle näistä bändi illoista mut ei läheskään jokaisesta. Mä lähdin kyseiseen tuohuun vain ja ainostaan siksi että 90-luvun alussa niitä ekoja keikkoja oli niin saatanan vaikee metsästää vaikka olis menny ilmaseks joka ilta ja vielä hoitanu baarin tiskit ja siivouksen niin ei meinannu onnistua. Nyt olis tällänen mahdollisuus ja ei tuu muutaku vittuilua, kyllä mä kuitenkin yritän parhaani mukaan kiristää sitä rahaa mahdollisimman paljon ja ei näillä keikoilla kyllä nälkään kuole.

Mutta ei väkisin soittaakaa sit sielä kellaris ja kirotkaa sit 10vuotta ku ei oo keikkoja ja lopettakaa koko touhu kun tuntuu siltä että ei homma etene.

Joo ei nörtti poika saa varmaankaan kokemusvuosilisiä,mutta vähintään työehtosopimuksessa mainitun palkan. kululorvauksilla ja parilla lämpymällä nakilla
ei tarvi lähteä.

Etkä sä noissa aiemmissa viesteissä mitään maksuista puhunut, kun vain esiintymismahdollisuudesta.

Eikä siinä mitään, on ihan O.K. jos aloitteleva bändi/artisti saa lipputulot.Mutta kun tapaavat osa baareista olla niin ahneita ,että vaativat osan lipputuloistakin itselleen. Ja se on väärin!!

Mutta hyvää jatkoa Vaasaan , ajatus on kaunis, keikkoja aloittelijoille.
Bonham
01.09.2004 12:28:04
Hyvää jatkoa toivon kovasti Vaasaan.

Itse pitkään tapahtumajärjestämisen puolella toimineena olen sanut karvaasti kokea, miten vaikea on saada kaikki osapuolet tyytyväiseksi.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Leikari
01.09.2004 12:42:42 (muokattu 01.09.2004 12:47:17)
Mutta kun tapaavat osa baareista olla niin ahneita ,että vaativat osan lipputuloistakin itselleen. Ja se on väärin!!

Maksuperusteenhan voi sopia niin kovin monella tavalla. Nimettömän pikkubändin esiintyminen ei ole kultakaivos kapakanpitäjälle so. esiintyjä ei välttämättä houkuttele sellaista lisäasiakasmäärää, että bändille tariffien mukaan maksaminen kannattaisi - jos mikään maksaminen.

Sopia voi joko kiinteästä kulukorvauksesta (bensat tsm.), keikalla tarjottavasta ruuasta jne. ja mahdollisesta varsinaisesta esiintymispalkkoistakin jos rahkeet paikassa antavat myöten. Puhdas lipputulokeikka voi olla bändille riski - viisi maksanutta kuuntelijaan toiselta puolen suomee ... tuiksi meni. Tuo on aina sopimuskysymys. Aloittelevalle bändille kun voi käydä niinkin, että pääsymaksun pyytäinen vie kapakan loputkin asiakkaat - eli kapakka maksaa bändille kaljanmyynnin katteesta.

Mikäli kyseessä on pääsylippukeikka on kapakoitsijan osuus ikäänkuin vuokra - mitä väärää siinä on, että peritään maksu "tuotantotilan" käytöstä?

Totean vielä, että topicissa (ymmärtääkseni) keskusteltavana olevien tapaiset esiintymimahdollisuudet tuskin vievät työtilaisuuksia "oikeilta" muusikoilta - nähdäkseni toimivat eri tilanteissa ja tilaisuuksissa & "markkinalla".
Notefix
01.09.2004 12:43:47

Mä olen kyllä sitä mieltä, että alotteleville bändeille keikkalilu on lähinnä kouluttautumista hommaan. Useinhan koulutuksesta päinvastoin joutuu maksamaan ja itseasiassa jossain päin maailmaan bändit todellakin maksavat itsensä keikoille, joista kokevat olevan hyötyä.

Jos pysyy neljän seinän sisällä pari vuotta, ei ole kovinkaan paljon edistynyt käytännön jutuissa ja on edelleen samalla tasolla. Sen sijaan se bändi/tyyppi joka on sen saman ajan käyttänyt keikkarutiinin hankkimiseen, vaikka sitten kulukorvauksilla, on jo paljon pidemmällä kaikessa.

Kyse on taas asenteesta. Halutaanko oikeesti tehdä ja saavuttaa jotain, vai puhutaanko vaan!
My name is Baron, Notefix Baron "
kivi
01.09.2004 12:47:09
Niin on se vaan aika p..hanan ihmeellistä ku on puolivuotta kyselly bändejä/duoja/trubaduureja keikalle niin ei niin sitte mitenkään, hirveetä vääntöä että ketään sais liikkeelle. Silloin ku itte olin taipaleen alussa keikalle mentiin jos sellainen jostain järjestyi, tuntuu että nykyään vaan istutaan jossain kahviossa ja puhutaan paskaa muista bändeistä.

Mulla on ollu täälä ja muilla palstoilla puolenvuoden ajan ilmoitus että halutaan keikalle;
bändit, keskiviikkoisin Unplugged alkuillasta 19-22
duot ja trubaduurit pe ja la illat 22.30-01.30

No mutta. Mä en muista tuollaista ilmoitusta nähneeni, tai sitten se on tuo unplugged mikä siinä on hämännyt.

Se on nimittäin akustisen setin rustaaminen, kuten joku täällä sanoikin, ihan uusi bändi ja haaste. Ei ne samat biisit sillä toimi, että ne soitetaan ilman sähköä, kuten on monta kertaa saanut huomata, ellei bändin tyylilaji alunperinkin oo jonkinlainen folkpop.

Mutta mikäli et ole kovin ehdoton tuon akustisuuden kanssa, vaan hyväksyt sellaisenkin mahdollisuuden, että volyymi sovitetaan tuohon pieneen saliin sopivaksi sähkösoittimista ja rummuista tinkimättä, silloin tilanne lienee aivan toinen.

Palataan sitten asiaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jussi Guitar
02.09.2004 11:43:50
Musiikki on akustista ja minä en voi siihen vaikuttaa.

Kulut korvataan
-bensat max 100km yhteen suuntaan.
-Ruoka = pizza.
-Juoma = kahvi, limsa, hanaolut tai hanasiideri.

Seuraavaksi suora lainaus omistavan tahon suusta
"Mulle on ihan sama mitä ne soittaa kunhan se ei oo mitään väsynyttä humppaa tai räkäpunkkia"
PELIMIES SOITTAA VAIKKA OVIKELLOLLA RITARIÄSSÄN TUNNARIN NIIN ETTÄ SE SWENGAA JA SAUNDAA.
J.B. Mozart
02.09.2004 11:56:38
äläkää suuttuko, pakko pistää vähä sarkasmia peliin.

Yksi pikkujuttu mietityttää, jos kaveri joka ilmoittaa olevansa ammattilainen tekee vuodessa noin. 10 keikkaa (joista puolet jonkun ELMU.n bändikisoissa ja puolet karaokebaarissa) niin eikö sen pidä saada siitä sitte noin. 2000€/keikka (myös niistä bändikisoista) et se voi sanoa elättävänsä itsensä musiikilla. Tuntuu uskomattomalta että bändikisat maksaa noin paljon bändeille jotka osallistuu ja voittajat saa sitten vaan 10tuntia ilmaista studioaikaa.
Minkähän hintaista sen Karaokebaarin kalja on, että on varaa maksaa jollekkin bändille (5 henkilöä)10000€ +verot ja kulut tietty, kun suurin osa listabändeistäkään ei saa tuollaisia summia.

"Jussi guitar" sä teet oikeesti himputin hyvää duunia nuorten bändejen eteen, harmi vaan ettei ne itse sitä tajua.
Topah
02.09.2004 12:17:23

Itse vuosia aikoinaan keikkailleena voisin kertoa omia ajatuksia:

- alussa taidot eivät viihdyttämiseen ole todellakaan luuloista huolimatta ammattitasoa, eli palkkaa ei voi mielestäni tuntemattomille nimille paljoakaan maksaa. Mutta jos ekan keikan heitätte halvalla, mutta yleisö ja baarinpitäjä tykkää, niin voi hyvin pyytää seuraavalta enemmän. Ei se ole ahneutta, vaan oikeus.

- hyvien suhteitten luominen baarinpitäjään on elinehto. Naamat norsunvitulla meiningillä on turha itkeä isompia liksoja jne.

- jostain se on lähdettävä liikkeelle ja mieluummin niin, että kehitys liksoille/keikkapaikoille on progressiivista.

- jos soittaminen on pelkkä työ, niin ehkä kannattaa miettiä saisko sen leivän paremmin pöytään muita töitä tekemällä. Eli jos soittaminen on hauskaa, niin silloin se on jo elämäntapa ja ei heti kannata itkeä pieniä liksoja (ainakaan alussa).

Mutta loppujen lopuksi, jos on hyvä niin kyllä se aika pian huomataan ja liksa yms. nousee. Harvemmin pari keikkaa heittäneet bändit omaavat sellaista viihdyttäjän taitoa, että siitä paljoa voi maksaa. Monta kertaa voi käydä niin, että se vähäinenkin yleisö juoksee pois sieltä baarista. Suurin ongelma on yleensä liiallisen volumen käyttö. Ja paikkakin on tärkeä, eli ei kannata mennä soittamaan pieneen pizzeriaan mitään hevisettiä.

Onhan nuita monia muitakin asioita, mutta ei sitä ilmaseksikaan kannata soittamaan mennä, jos on hyvä.
sirdickyj
02.09.2004 16:47:59
äläkää suuttuko, pakko pistää vähä sarkasmia peliin.

Yksi pikkujuttu mietityttää, jos kaveri joka ilmoittaa olevansa ammattilainen tekee vuodessa noin. 10 keikkaa (joista puolet jonkun ELMU.n bändikisoissa ja puolet karaokebaarissa) niin eikö sen pidä saada siitä sitte noin. 2000€/keikka (myös niistä bändikisoista) et se voi sanoa elättävänsä itsensä musiikilla. Tuntuu uskomattomalta että bändikisat maksaa noin paljon bändeille jotka osallistuu ja voittajat saa sitten vaan 10tuntia ilmaista studioaikaa.
Minkähän hintaista sen Karaokebaarin kalja on, että on varaa maksaa jollekkin bändille (5 henkilöä)10000€ +verot ja kulut tietty, kun suurin osa listabändeistäkään ei saa tuollaisia summia.

Kukas tämmöinen ammattimies on?
leka
02.09.2004 18:10:04

Kulut korvataan
-Ruoka = pizza.

"Mulle on ihan sama mitä ne soittaa kunhan se ei oo mitään väsynyttä humppaa tai räkäpunkkia"

Jos asuttaisiin sadan kilsan sisällä niin tultaisiin.
I want to be your sledgehammer, why don't you call my name
Pieni rumpalipoika
02.09.2004 18:53:15

Tässä keskustelussa on oikeastaan tasan kahta mielipidettä. Ne jotka ovat itse joskus keikkaa tehneet, ovat toisella puolella, ja ne jotka eivät ole, toisella. Ja jotka eivät olet keikkaa tehneet, eivät niitä tule koskaan tekemäänkään.

Ei voi kuin nauraa näille himamuusikoille. No siperia opettaa. Jos edes siperiaan asti koskaan pääsevät.
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
sirdickyj
02.09.2004 21:16:02
Tässä keskustelussa on oikeastaan tasan kahta mielipidettä. Ne jotka ovat itse joskus keikkaa tehneet, ovat toisella puolella, ja ne jotka eivät ole, toisella. Ja jotka eivät olet keikkaa tehneet, eivät niitä tule koskaan tekemäänkään.

Ei voi kuin nauraa näille himamuusikoille. No siperia opettaa. Jos edes siperiaan asti koskaan pääsevät.

Nyt jäi vaan yks pienen pieni seikka mulle hämärän peittoon; ketkä ovat sillä puolella mielestäsi, jotka ovat keikkaa tehneet, ja ketkä taas eivät ikinä tule niitä tekemäänkään? Pliis selvennä.
Teijo K.
02.09.2004 22:44:38

Kulut korvataan
-Ruoka = pizza.

Ihan hyvältähän tuo kuulostaa, jos sattuu olemaan akustinen bändi kasassa tuolla suunnalla. Niitä ei sitten ehkä ole vain kovin montaa.
Teijo K.
02.09.2004 23:01:58

Nyt jäi vaan yks pienen pieni seikka mulle hämärän peittoon; ketkä ovat sillä puolella mielestäsi, jotka ovat keikkaa tehneet, ja ketkä taas eivät ikinä tule niitä tekemäänkään? Pliis selvennä.

Samaa jäin ihmettelemään. Ja olisinpa kiinnostunut kuulemaan mitkä on ne kaksi mielipidettäkin.
Huevos
03.09.2004 00:51:18 (muokattu 03.09.2004 00:56:57)

Niin on se vaan aika p..hanan ihmeellistä ku on puolivuotta kyselly bändejä/duoja/trubaduureja keikalle niin ei niin sitte mitenkään, hirveetä vääntöä että ketään sais liikkeelle. Silloin ku itte olin taipaleen alussa keikalle mentiin jos sellainen jostain järjestyi, tuntuu että nykyään vaan istutaan jossain kahviossa ja puhutaan paskaa muista bändeistä.

Mulla on ollu täälä ja muilla palstoilla puolenvuoden ajan ilmoitus että halutaan keikalle;
bändit, keskiviikkoisin Unplugged alkuillasta 19-22
duot ja trubaduurit pe ja la illat 22.30-01.30

mutta hiljaista on ollu.

Ottaa siinäkin mielessä päähän että aikoinaan ei mitään tälläisiä tilaisuuksia ollut, nyt olis mutta jengi vaan kaivelee munia kotona.

samaa mieltä. vitun masentavaa ja apaattista touhua koko homma...

EDIT: niin, kun pääsis vaan jonkun kanssa JONNEKIN soittamaan. ihan sama minne. niin, siis muutin juuri espooseen...enkä tiedä millanen meininki täällä on mutta yleensä on ihan helevetin nihkeetä ollu ton keikkailun kanssa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)