Aihe: kaulan rakennus?
1
PasiB
02.09.2004 08:33:14
Otelautoja saa ainakin soitinrakentajilta, SP-elektroniikasta tai Millbrookilta. Lue kitaranrakennuksen FAQ, siellä on hyvää tietoa.
Vaimoni mielestä olen ärsyttävä jääräpää.
spyykko
02.09.2004 10:42:46

eli kuinka kauan suunnilleen kaulan tekemiseen menee?

Ensimmäistä stratokaulaani tein parisenkymmentä tuntia. (ilman nauhoitusta ja pintakäsittelyä). Seuraava kaula valmistui jo useampaa tuntia ripeämmin, vaikka se oli huomattavasti hankalammin tehtävä liimakaula kulmassa olelevalla lavalla. Eli vaikea sanoa, riippu taidoista, käytössä olevista koneista ja hosumisen asteesta.

saako jostain suomesta valmiin otelaudan? vai onko hankala itse tehdä?

Soitinrakentajat AmF, SP-Elektroniikka, ainakin. Eipä se mitään ihan mahdotonta ole tehdä itsekkään (vaikka en olekaan sitä itse kokeillut, vielä) Tuntipalkoille ei taida päästä mikäli nauhaurat sahaa itse.

entä onko jotain suden-kuoppia kaulaa tehdessa jota ei heti huomaa?
tai jotain muuta?

No huolellinen kannattaa olla :-) Pintojen suoruuksia, symmetriaa ym. kannattaa tarkkailla homman edetessä
Ite olis taas tarvinnu tehdä
PasiB
02.09.2004 12:20:54 (muokattu 02.09.2004 12:21:08)
Käy Tommi_899 katsomassa nuo spyykon sivut. On hyvää tietoa kitararakennuksen eri vaiheista.
Vaimoni mielestä olen ärsyttävä jääräpää.
Juzzu
02.09.2004 12:35:31 (muokattu 02.09.2004 12:35:45)
entä onko jotain suden-kuoppia kaulaa tehdessa jota ei heti huomaa?

Mun mielestä kannattaa kiinnittää erityistä huomiota (koteloidun) kaularaudan uran tarkkaan syvyysmittaan (ihan millin kymmenesosien tarkkuudella). Rauta ei saisi missään nimessä kantaa ja välyksetkin lienevät pahasta.

Myös sen pinnan, johon otelauta liimataan, tarkka tasomaisuus ei ole pahasta. Toki jo liimattua otelautaa voi oikaista, mutta se on toki vaikeampaa kun otelaudassa on se radius.

Jos oikohöyläyksista huolimatta kaulapuuaihio vaikuttaisi syystä tai toisesta, kuitenkin, taipuvan jompaan kumpaan suuntaan, teet kaulan niin päin että se on kupera, ei kovera. Eli kaulaan tulisi jo hilkun verran reliefiä. Nimittäin, vaikka olet oikaissut kaulan just tasan tarkkaan suoraan niin seuraavan kerrran puuta katsellessa se _saattaa_ olla vääntynyt jonnekin. Eli tarkuutta, tarkastuksia ja tsuumailuja osien suhteen myös työvaiheiden välissä. Ilmankosteudet jne. kun muuttuu.

Jos teet pulttikaulaa, niin hyvä voitelu vaikka kuivalla saippualla ruuveihin ennen kiristystä. Silloin kun narisee, löysiä taaksepäin ja uutta yritystä - ehkä kokonaan auki ja uutta 'voitelua'.

Kovissa kaulavaahteroissa (ja miksei muissakin) muistat sitten sopivat alkureiät ruuveille. Väkisin et saa aikaiseksi kuin katkenneita ruuveja puun sisälle.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
SuurSmurffi
02.09.2004 14:20:40 (muokattu 02.09.2004 14:22:32)
ja oulusta saa myös otelautoja soitin ja tarvikkeesta...jos siellä päin sattuu asuun...

niissä tais olla myös nauhat valmiina?
grunge is dead
tommi_899
03.09.2004 07:18:23 (muokattu 03.09.2004 07:35:54)

onko muuten mitään helppoa tapaa tehdä se 13 asteen kulma siihen lapaan?

mulle ei ole oikein selvinnyt miten sen kaularaudan pitää siinä olla?

ja mistä saisi mittoja?

onko tuo sp-elektroniikan Gibson rosewood otelauta sopiva lespa kaulaan? todennäköisesti on

entä kaula raudan pituus? 400 mm? 440 mm?
aarre on siellä mistä sen löytää
Juzzu
03.09.2004 08:30:27
mulle ei ole oikein selvinnyt miten sen kaularaudan pitää siinä olla?
ja mistä saisi mittoja?
onko tuo sp-elektroniikan Gibson rosewood otelauta sopiva lespa kaulaan? todennäköisesti on
entä kaula raudan pituus? 400 mm? 440 mm?

Sitä on ikään kuin lähdetty vähän soitellen sotaan. Noh, tekemällä oppii. Tosin voi juotua tekemään sitten muutamaan kertaan.

Mittoja saat vaikka tuosta Epin LP:si.
Kannattaisi lainata vaikka joku soitinrakennusopas kirjastostasi, siitä selviäisi varmaankin aika monta asiaa.
Myös kitaran rakenne ja skaalat jne. kannattaisi sisäistää ensin hyvin, niin on paljon helpompi rakentaa. Jos kerran olet tekemässä 24 3/4" -skaalan keppiä (oletko?), niin voit varmistaa sp-eletroniikasta sitten mikä skaala mahtaa olla heillä missäkin otelaudassa.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
poppamies
03.09.2004 10:10:25 (muokattu 03.09.2004 10:13:58)

On. Siitä kaula-aihiosta katkaistaan 13 asteen kulmasse se lavaksi tarkoitettu osa ja pyöräytetään puolikierrosta ja liimataan paikoilleen. Jatkosta tulee kestävä kun se osaksi tulee otelaudan alle. En tähän hätään löytänyt kuvia netistä mutta palataan mikäli aihetta.

mulle ei ole oikein selvinnyt miten sen kaularaudan pitää siinä olla ?

Kotelomallinen kaularauta asennetaan (aukinainen puoli alaspäin) välittömästi otelaudan alapuolelle. Ei ole mitään väliä kumpaan päähän säätöruuvi tulee.
"G-strings are for strippers"
spyykko
03.09.2004 12:31:59

ja mistä saisi mittoja?

Soitinpiirustuksia on melkein kaikkien suurien kaupunkien kirjastoissa.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
tommi_899
03.09.2004 14:31:52

no ensimmäinen kaula tulossa ja jotenkin tuo täytyy oppia

joo halikosta ei kirjoja löytynyt mutta käyn tuolla salossa vielä katsomassa.
tommi_899
04.09.2004 18:44:49

joo nyt tuli hankittua otelauta valmiiksi tehdyillä nauhan paikoilla ja nauha (lankaa??) + kaularauta ja kauppias lupasi tehdä mulle valmiin kaulan aihion mahongista. toinen vaihtoehto oli vaahtera. saan sen maanantaina.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)