Aihe: Tontin vaihto
1 2
baron
01.09.2004 23:29:49

Ja määääää.....

Vieläkin sormet kipeinä kun viikonloppuna erehdyin bassoa soittamaan!
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Experience. "Mäkin haluun meshiin"
mr.muzak
02.09.2004 00:07:10
Riittävä musikaalisuus,ymmärrys siitä miten soittaa ja miksi,riittää varmasti korvaamaan mahdolliset tekniset puutteet soitossa kun puhutaan TANSSIMUSASTA ja mahdollisesta kakkosinstrumentista...kerro mulle mr. muzak,mitä virkaa on esim. sillä "peräkylän Pastoriuksella"joka soittaa mitä vaan tilua LAPUISTA mutta kaali ei sano mitään,KUN puhutaan edelleenkin tanssimusasta...ja joka ei laula edes taustoja??En mä ainakaan haluais bändiini sellasta seisoskelijaa,basso on kuitenkin niin helppo soitin PERUStanssimusassa ...

No minähän kerron...Tosin ensin pitää huomauttaa että pastorius-viittauksesi menee vähän ohi aiheen. Mutta jos puhut tapauksesta "osaan-jaska-tilut-mutta-en-osaa-soittaa-metsäkukkia-hatusta" basistista, niin tämän tapainen soittaja ei kuulunut edellä mainitsemaani kategoriaan.

Tanssimusaahan oppii parhaiten tekemällä keikkoja. Se perus humppakvartetti -tyyli soittaa illan slaagerit on monesti kovin erilainen levytetyistä versioista.. Eli mistä se peräkylän pastorius edes tietäisi mitä pitää tehdä jos ei ole tanssikeikkoja tehnyt? Mutta siinä vaiheessa kun pastoriuksemme on jo löytänyt paikkansa bändissä, soittaa tyylitajuisesti ko. musiikkia, niin varmaankaan niistä jazz-tiluista ei ole mitään haittaa, päinvastoin. Vai oletko erimieltä?

Ja näitähän tänä päivänä riittää,joka instrumentille,siitä pitää huolen alan koulutus,joka unohtaa täysin just sen että tanssimuusikon olis hyvä osata myöskin laulaa...eikä vaan tuijottaa niitä lappuja silmät kierossa,tärkeän näkösenä(juu,juu,provokaatio lapuista vai ilman !)

En mä todellakaan usko koulutuksen vähentäneen muusikoiden laulamista. Omassakin opinahjossa on kursseja stemmalaulamiseen, joka sisältää juuri tuota tanssimuusikon hommaa. Siihen on vaan monella suurempi kynnys kuin soittamiseen. Ei sitä koulutusta voi aina syyttää! (..ja enemmän tossa haisee vaan se että mahdollisesti tuntee itsensä "huonommaksi" kun ei ole niitä pastoriuksiaan treenannut...ja jos niillä jazz-tiluilla ei ole itselleen mitään väliä, niin miksi niistä täytyy AINA mainita hyökkäävään sävyyn?!?).

Ja eikö se bändin kokonaissaundi joka muodostuu soitosta ja laulusta ole se pääasia??Ei se että on se vitun kova rumpali/vitun kova basisti whatever bändissä??Bändi voi olla hyvä vaikka siinä ei olis yhtään virtuoosia,taikka päinvastoin,viis virtuoosia samassa bändissä on tod,näk.KATASTROFI,KUN puhutaan tanssimusasta...ei ne jaksa pitää itteään kurissa viittä settiä...

No viisi tyylitajutonta virtuoosia varmasti, mutta ammattitaitoinen virtuoosi osaa olla tiluttamatta silloin kun sen aika ei ole. Amatööri virtuoosit ehkä eivät.
mr.muzak
02.09.2004 01:47:52
No hyvä,hyvä!Miksi sitten on edelleenkin basisteja/kitaristeja/kiipparisteja/rumpaleita/ joilla ei edes ole mikkiä mihin laulaa...siksikö että "MÄ olen niin vitun kova soittaja,ei mun tarvi laulaa"...kynnyskysymys se ilmeisesti on eräille,mutta kyllä mun mielestä hyvän AMMATTI kvartetin perusedellytys on että ainakin 3 äijää laulaa...sitäpaitsi stemmalaulu on enempi korvajuttu,kyllä terssi pitää pudota äijältä kuin äijältä ...

Siis hyvä soittotaito ei ole tietenkään mikään syy olla laulamatta. Tuskinpa kukaan suoranaisesti näin edes ajattelee. Ja kyllä siltä peräkylän kouluja käyneeltä pastoriukseltakin tippuu se terssi, mutta jos et ole koskaan elämäsi aikana laulanut mikkiin varsinkaan julkisesti, niin harvassa on ne jätkät jotka tulee tuossa kohtaa pyytämään mikrofonia eteensä vapaaehtoisesti. Ja myöskin jollakin voi itsekritiikki nousta niin korkeaksi, ettei anna itselleen mahdollisuutta yrittää edes.

Mitä tulee jazz-tiluihin...helevetin rasittavaa soittaa bändissä missä on jatkuva kilpasoitto päällä,ei ne turakaiset siitä mitään muuta ymmärrä kuin että "onpas huono orkesteri"...mutta jos te soitatte muille soittajille tai itellenne niin sitten,anti mennä vaan ;-))

Kuten edellisessä viestissäni jo sanoin, amatöörit tiluttaa silloinkin kun tilutuksen paikka ei ole. Mutta vieläkään se jazz-tilujen osaaminen ei tee siitä soittajasta huonompaa, päinvastoin, kunhan vaan tajuaa milloin "hiljaisuus kauneinta musiikkii ooooon..".

Varsinkin bassolla voi soittaa ihan mitä vaan,se on juuri se soitin minkä soitosta/olemassaolosta turakainen ei ymmärrä yhtikäs mitään vaan kysyy:"Hei,kitaristi,tuleeko sitä polkkaa vai ei ???"

Ja tällä varjollako vakuuttelet itsellesi että "kyllä mä tän humppabändin bassonsoitonkin hallitsen?"

Mäkin tolla perusteella osaan soittaa humppabändissä pääinstrumenttini ohessa ainakin rumpuja, bassoa ja fonia (ihan jopa sitä tv-tasoa jota kesällä tv2:lta kuultiin:))
mr.muzak
02.09.2004 01:57:24
...sitäpaitsi stemmalaulu on enempi korvajuttu,kyllä terssi pitää pudota äijältä kuin äijältä ...

Tähän oli vielä pakko takertua tarkemmin. Se mitä kevyen musiikin opinahjoissa testataan/painotetaan on juuri tuo korvakuulosoitto. Nuotit pitää osaa että pärjää teoriatunneilla ja primavista-jutuissa, mutta korvaa tarvitaan jo ihan siihen että pääsee kouluihin sisälle. Aivan turhanpäiväistä sanoa koulutettuja muusikoita "nuoteista soittaviksi jazz-tiluttajiksi".. oon itsekin ollu todistamassa miten pääsykoeraati heittää niitä 7-kielisiä ibanez-tilukitaristeja roskakoriin rankalla kädellä (ja sama pätee kaikkiin soittimiin).

Sinun puheistasi saa vähän sellaisen vaikutelman ettet ole pahemmin päässyt oikeiden ammattilaisten kanssa soittamaan. Niiden, joilta tulee niitä oikeasti hyviä tiluja, mutta vasta sitten kun sovittaja/tuottaja/kapelimestari sanoo HEP!
WanhaWetäjä
02.09.2004 11:56:31 (muokattu 02.09.2004 11:59:45)

Tähän oli vielä pakko takertua tarkemmin. Se mitä kevyen musiikin opinahjoissa testataan/painotetaan on juuri tuo korvakuulosoitto. Nuotit pitää osaa että pärjää teoriatunneilla ja primavista-jutuissa, mutta korvaa tarvitaan jo ihan siihen että pääsee kouluihin sisälle. Aivan turhanpäiväistä sanoa koulutettuja muusikoita "nuoteista soittaviksi jazz-tiluttajiksi".. oon itsekin ollu todistamassa miten pääsykoeraati heittää niitä 7-kielisiä ibanez-tilukitaristeja roskakoriin rankalla kädellä (ja sama pätee kaikkiin soittimiin).

Sinun puheistasi saa vähän sellaisen vaikutelman ettet ole pahemmin päässyt oikeiden ammattilaisten kanssa soittamaan. Niiden, joilta tulee niitä oikeasti hyviä tiluja, mutta vasta sitten kun sovittaja/tuottaja/kapelimestari sanoo HEP!

Kyllä mä olen soittanut kaikenlaisten ukkojen kanssa...itseäni huomattavasti paljon parempien kuin myös huonompien...MÄ en ole koulutettu soittaja,koska mun opiskeluaikanani ei ollut kevyen musiikin koulutusta Mansessa ja klassinen puoli ei kiinnostanut,no teoriat tuli hoidettua,mm solfa II täysin pistein...

Vastakohtana sitten on tilanne että esmes on puoli vuotta ollut bändi kasassa,kun soitetaan vaikkapa mikä tahansa valssi,niin kyllä mun mielestä soittamista myös korvakuulolta OPISKELEVALTA/opiskelleelta kitaristilta/basistilta,miksei kiipparistiltakin pitäs biisi taittua ILMAN että se kansio aina avataan...eikö tässä ole just korvasta kysymys????

Ja ei noissa kaikissa opinahjoissa edes opeteta vaikkapa juuri kitaristeille juurikaan mitä ne vois soittaa vanhassa musassa/iskelmässä,NÄIN mulle sanoi yks kitaristi joka opiskelee musiikkia ammattioppilaitoksessa,jatsiin ne siellä panostaa ...kyllä sen sitten soitostakin huomaa,rätkytetään vaan niitä sointuja neljäsosina nuoteista...ei hyvä ;-(

Tää on ihan omakohtainen kokemus,eikä suinkaan ole ainoa,mä tiedän omat puutteeni,joista pahin on huono prima vista,mä pärjään hyvän korvani ansiosta,jos on paha biisi,otan nuotin kouraan ja kuuntelen/treenaan biisin kotona...

Yks elävä legendakin tulee mieleen näistä sibeliokelipojista...solisti tarvi bändiä,nuoria,kovia paavoja löyty nopsasti... mutta kuinka ollakkaan,tuli mutka matkaan,kukaan ei laulanut tahtiakaan....että se siitä laulunopettamisesta,halusta sitä oppia,eikö se ole sivuaineena noissa kouluissa ?

Onko tanssikeikoilla oikeen kapellimestareitakin...no mestareita olen kyllä tavannut,ne on usein just näitä opiskelleita nuoria "voi vittu kun mä olen kova jätkä"...kuitenkin ne joutuu veivaan huttua,kun ei ne ole tarpeeks kovia muihin kehiin...
mr.muzak
02.09.2004 12:49:05
Vastakohtana sitten on tilanne että esmes on puoli vuotta ollut bändi kasassa,kun soitetaan vaikkapa mikä tahansa valssi,niin kyllä mun mielestä soittamista myös korvakuulolta OPISKELEVALTA/opiskelleelta kitaristilta/basistilta,miksei kiipparistiltakin pitäs biisi taittua ILMAN että se kansio aina avataan...eikö tässä ole just korvasta kysymys????

Biisien ulkoa muistaminen on minusta kyllä hieman eri asia. Mutta jos kitaristi ei pysy kompissaan kärryillä vaikka basisti soittaa oikein, niin sitten sanoisin olevan kyse korvakuulosoiton harjottamattomuudesta.

Ja ei noissa kaikissa opinahjoissa edes opeteta vaikkapa juuri kitaristeille juurikaan mitä ne vois soittaa vanhassa musassa/iskelmässä,NÄIN mulle sanoi yks kitaristi joka opiskelee musiikkia ammattioppilaitoksessa,jatsiin ne siellä panostaa ...kyllä sen sitten soitostakin huomaa,rätkytetään vaan niitä sointuja neljäsosina nuoteista...ei hyvä ;-(

Totta, tanssimusiikkia soitetaan kouluissa hyvin vähän, johtuen myös kysynnän vähyydestä. Parhaiten sitä humppaa oppii keikoilla.

Yks elävä legendakin tulee mieleen näistä sibeliokelipojista...solisti tarvi bändiä,nuoria,kovia paavoja löyty nopsasti... mutta kuinka ollakkaan,tuli mutka matkaan,kukaan ei laulanut tahtiakaan....että se siitä laulunopettamisesta,halusta sitä oppia,eikö se ole sivuaineena noissa kouluissa ?

Laulunopiskelu ei ole pakollinen sivuaine, paitsi ehkäpä siellä sibiksen musakasvatuspuolella (tarkemmin tietävät voivat korjata). Solfat yms. ovat, mutta siinä ei keskitytä kuin korvan kehittämiseen, ei esim. laulutekniikkaan yms. Laulaminen on vapaaehtoista hyvin monessa koulussa ja myöskin vielä pitkälle edenneissäkin opinnoissa.

Mutta hyvä jos yksi tuollainen legenda tuli mieleen. Jos tämä nyt oli "huono bändi", niin musta niitä huonoja bändejä on suomen maa täynnä, joista yhdenkään pääargumentti ei ole laulunpuute, vaan ennemminkin soittotaidon puute. Ja ei se laulaminenkaan aina noissa ö-luokan ryhmissä mitään herkkua ole kuunnella. Ehkäpä ne koulutetut ihmiset sitten älyvät että oma laulu ei vastaa sitä tasoa jolla sen haluaisi olla, joten jättävät ne tehtävät suosiolla muille.

Onko tanssikeikoilla oikeen kapellimestareitakin...no mestareita olen kyllä tavannut,ne on usein just näitä opiskelleita nuoria "voi vittu kun mä olen kova jätkä"...kuitenkin ne joutuu veivaan huttua,kun ei ne ole tarpeeks kovia muihin kehiin...

Onhan niitä sovituksista vastaavia bändinjäseniä, joita voi hetkellisesti nimittää kapellimestareiksi.
isojussi
02.09.2004 15:24:12
... Vastakohtana sitten on tilanne että esmes on puoli vuotta ollut bändi kasassa...pitäs biisi taittua ILMAN että se kansio aina avataan...

No omasta ohjelmistosta kyllä.

Mua on alkanu jo naurattaa, kun varsinkin OneManKeikoilla on muutaman kerran käyny niin, että siitä tutusta ja turvallisesta mapista puuttuu lappu, kun sen on syystä tai toisesta ottanu pois, eikä muistanu palauttaa. No sit kun on kumminkin kunnialla selvinny laulusta/soitosta/rakenteesta, ei ko. lappua oo myöhemminkään tarvinnu. Pitäs varmaan muutenkin uskoo, että vakiohjelma taittuu ilman lappuja muutenkin, kuin pakon edessä.

eikö tässä ole just korvasta kysymys????

Ja itseluottamuksesta.

Ja siitä, että treenaa myös korvallasoittoo. Uskaltaa jättää laput pois ja soittaa sen sijaan vaikka pari väärää ääntä. Ei siellä keikalla sentään levyä olla tekemässä.

No, vähän aikaa sitten solisti löi eteen semmosen valssin, että joka kerta, kun vedin kiipparilla lappuun merkityn soinnun, tulo semmonen olo, että tää ei voi jumalauta olla oikein! Kuulemma tyypillistä kyseisen haitaristilegendan sävellyksille. Enpä usko, että moisen biisin vois varsinkaan korvalla oppia just näin. Tosin ne soinnut vois varmaan korjata....

...jos on paha biisi,otan nuotin kouraan ja kuuntelen/treenaan biisin kotona...

Sanalaskusta huolimatta pahuksen hyvä tapa kaikkien uusien biisien kohdalla - helppojenkin!

Onko tanssikeikoilla oikeen kapellimestareitakin...

Mulla on ollu nyt muutaman kerran ilo työskennellä erään aiemmin monta vuotta erästä iskelmälaulukilpailua kipparoineen haitaristin kanssa ja on kyllä ollu kivaa. Vaikka itessäkin on olosuhteiden pakosta (yleensä liidaamisvastuu sysätään mulle) kapellimestarin vikaa, niin oon nauttinu, kun saa keskittyä omaan soittoon ja seurata kun kaveri vinkkaa alut, loput, soolot jne....

Että joskus hyvässä mielessä on ja pitääkin olla.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
mr.muzak
02.09.2004 18:23:26
...Uskaltaa jättää laput pois ja soittaa sen sijaan vaikka pari väärää ääntä. Ei siellä keikalla sentään levyä olla tekemässä....

Juu, itsestäni olen huomannut sen että kun uskaltaa soittaa ne biisit pari kertaa ulkomuistista päin v***ua niin sen jälkeen kummasti muistaakin. Tietty jos biisejä on mahdollisuus oikein treenatakin bändin kanssa niin sittenhän tuo vaihe jää pois keikoilta, harvemmassa ovat vaan nämä tilaisuudet humppabändeistä puhuttaessa.
isojussi
03.09.2004 08:23:25
...harvemmassa ovat vaan nämä tilaisuudet humppabändeistä puhuttaessa.

Eiks vakkaribändit kumminkin vähän treenaa?

Lavalla-tavataan-osasto on tietty eri juttu, vaikka mä kun jonkun verran niitä teen, niin kyllä usein jotain on katottu ennen keikkaa, kun on saatu roudattua.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
mr.muzak
03.09.2004 11:34:41
Eiks vakkaribändit kumminkin vähän treenaa?

No riippuu orkasta täysin. Jotkut treenaa, jotkut ei. Pääsääntöisesti sanoisin että ei.
poppamies
03.09.2004 12:25:03 (muokattu 03.09.2004 12:26:29)

Juu, itsestäni olen huomannut sen että kun uskaltaa soittaa ne biisit pari kertaa ulkomuistista päin v***ua niin sen jälkeen kummasti muistaakin. ...

Joo, kyllä siperia opettaa... kerran päin v***ua niin siinä se on.
Vakaa mielipiteenihan on että kaikki kappaleet pitäisi osata ulkoa (englanninkielinen sanonta "by heart" on minusta paljon kyllä kuvaavampi), vasta silloin voi "tulkita" sen kappaleen kunnolla. Soittaahan monet konsertti solistit kappaleensa usein täysin ilman ensimmäistäkään lappua.
"G-strings are for strippers"
WanhaWetäjä
03.09.2004 12:36:24 (muokattu 03.09.2004 12:38:10)

No riippuu orkasta täysin. Jotkut treenaa, jotkut ei. Pääsääntöisesti sanoisin että ei.

Näin se menee,ikävä kyllä...ite en muista koska,jos milloinkaan,olisin ollut (ammatti)bändissä joka treenaa säännöllisesti ja omaa esmes treenikämpän,sehän menee yleensä niin että kun bändi kasataan,pidetään treenit,katotaan mitä matskua kultakin löytyy,ja treenataan niitä biisejä mitkä on outoja...siis jos koko bändi on uus ja miehet on ennenkin käyneet keikalla eli rutiinia löytyy ;-)

Jos taas bändiin tulee vaan yks uus ukko,niin suoraan keikalle sitä yleensä mennään,nää pestit kun voi tulla aika pienellä varotusajalla!

Ja onhan siinä sekin että jos on pirusti keikkaa ja kamat jossain keikkabussissa niin ei sitä kovin herkästi enää vapailla treenata...mun mielestä toimivin systeemi keikkabändissä on ollut se että joka ukko opettelee sen oman osuutensa biisistä himassa,mennään seuraavalle keikalle sen verran ajoissa että jää aikaa tsekata se biisi,tai pari/kolme...kapakkaosastossa on sitten vähän parempi tilanne ,sillon kun ollaan mestassa missä on useempi ilta ja kuppila päivällä kiinni,siinä on treenin paikka!

Muuten toi treenaus on aika vaikeeta järjestää,koska usein äijät asuvat eri paikkakunnilla!

Tilanne on varmaan toinen ns. puoliammattilaisilla,joille homma on enempi harrastusta kuin työtä,jos on se keikka/pari viikossa niin aikaa jää treeniin,ja usein äijät on vielä saman kylän poikia !

Itse aiheesta vielä:uskottavuudesta kai tossa tontin vaihdossa on kysymys?Ei se saa/voi olla sitä että jätkät piruuttaan vaihtaa keikalla soittimia,kun nyt osaa kiikun kaakun vetää jotain perusjuttuja...mä olen ikäni kopsannut biisejä,monessa eri bändissä,opiskellut teoriaa,soinnutusta,kenraalibassoa yms....kyllä mä osaan ihan uskottavasti soittaa bassoa ,vaikka olenkin alunperin kitaristi,ja en olekkaan se "peräkylän Pastorius",TIETTYYN tasoon asti=en oikeen jaksa käsittää ,lukuisia lavabändejä kuulleena ,miksi musikaalinen,asioita nopeasti omaksuva ja oivaltava ja kokenut soittaja joka soittaa ok lapuista ja erittäin ok korvalta/"selkärangasta" ei pärjäisi normaali tanssibändin basistina,tietysti plussana vielä se että löytyy sitä lauluohjelmistoa joka lähtöön??
Jussi Guitar
03.09.2004 15:19:21
Tonttia tulee välillä vaihdeltu ihan liikaakin mutta pääosin kitara ja laulu, tuuraus hommia tulee tehtyä basson varressa aika paljon. Studioon kun mennään niin aika usein siinä alkaa vastuu painamaan kun pitäisi myös jonkun osata sitä kiipparia näpelöidä ja bändin ainoana alle 70kg painavana miehenä se on niin helppo vierittää minun niskoille, joko hyvällä tai pahalla.
PELIMIES SOITTAA VAIKKA OVIKELLOLLA RITARIÄSSÄN TUNNARIN NIIN ETTÄ SE SWENGAA JA SAUNDAA.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)