Aihe: Tube Screamerin rakennus
1 2
Bomber
01.09.2004 16:58:25 (muokattu 01.09.2004 17:04:59)
Joo, kummasta tuo ohje kannattaa ottaa: www.generalguitargadgets.com vai www.tonepad.com? Olivat vähän nimittäin eri näköisiä kummassakin. Niin ja mitä tarkoittaa Clipping diodes, Asymetrical ja Symetrical? Ohjeissa vaaditaan IC:tä 4558; käykö 4558B? Ja mistä osat kannattaa tilata? Bebek, partco vai kouluelektroniikka?
Teen piirilevyn itse tonepadin menetelmällä: eli laserilla kalvolle, kalvo kuparille ja silitysraudalla kiinni. Kuinka tuo syövytys sitten tapahtuu? Ferrikloridit ammeeseen levy perään? Tarvitsenko UV-lamppua?

EDIT: nii ja mitä tarkottaa 1uF/NP kondensaattorissa
" Se joka polkee paskaa ei tiiä mitään, mut se joka lopettaa sen polkemisen ei tiiä sitäkään! "
Dr. Muff
01.09.2004 18:13:30
Mun skemat on muistaakseni generalguitarista. Op-ampinhan pitää olla JRC4558D, ja alkuperäinen. Muut ei tietenkään käy.

Leikki sikseen. Älä kolvaa op-amppia piirilevyyn vaan kolvaa piirilevyyn 8-jalkainen kanta missä voit sitten helposti kokeilla erillaisten piirien vaikutusta. Uusista mun mielestä hyväsoundinen on vaikka BA4558, MC4558M on kyllä mun suosikki tällä hetkellä, ehkä. Ei noissa ole isoja eroja, osa ei tosin toimi ollenkaan tossa klippauksessa vaan tulee rahinoita ja pörinöitä. Googlella varmasti löydät varmasti muita hyväsoundisiksi todettuja. Clipping diodithan määrittelee(2tai3) onko särö symmetristä(tubescreamer) vai ei(vaikka sd-1).

Mä tein piirilevyn valoherkästä levystä. Muotti kalvolle ja kasvilampun(mustavalolamppu pitäis kai olla hip ja pop) alle, sitten ferrokloridi kylpyyn. Jos noin teet et tarvitse varsinaista UV-lamppua (kallis) vaan katot jonkun valon mistä tulee myös uv-taajuuksia.
I Smell Urine
Bomber
01.09.2004 19:37:52 (muokattu 01.09.2004 19:40:34)
MItes noi 1N914 diodit? Ei tunnu löytyvän mistään. Voiko korvata? Esim. 1N4148?
" Se joka polkee paskaa ei tiiä mitään, mut se joka lopettaa sen polkemisen ei tiiä sitäkään! "
maza
01.09.2004 20:01:24

1N4148 toimii hyvin. Jos saat jostain germaniumdiodeja, niitäkin voi kokeilla. Tai kahta erilaista diodia, niin saat epäsymmetristä säröä. (:
kulmahiomakone
01.09.2004 22:11:27
EDIT: nii ja mitä tarkottaa 1uF/NP kondensaattorissa

"1uf" on arvo ja NP tarkoittaa "non polarized", eli "navaton", eli ei plussaa ja miinusta... NOrmaalistihan tuon kokoiset konka ovat polarisoituja.
KoskPaavo
02.09.2004 08:16:53
Diodien tilalla voi kokeilla vaikka LED:ejä.
Soittaja selviää aina.
zorro
02.09.2004 15:52:43 (muokattu 02.09.2004 15:54:01)
ainiin joo
OSTETAAN: lace sensor Red
Jone the Bone
03.09.2004 15:49:53

Elektroniikan harrastaminen on mukavaa... ei sitä käy kieltäminen, ja niinpä itsekin olen harrastanut sitä lähes 30 vuotta. Mutta joskus homman kannattavuus pistää miettimään, olisiko parempi "tinkiä laadusta, ja ostaa valmis laite kaupasta".

Tässä tapauksessa kannattaisi harkita Bossin SD-1 Super Overdriven ostamista vaikkapa käytettynä, ja tehdä siihen tarvittava määrä muutoksia - ja katso - käytössä on kuin aito Tubescreamer!
Koska SD-1 on jo valmiiksi erittäin lähellä TS-sarjan pedaaleita, tarvittavat muutoset eivät vaadi insinööritaitoja tms. voodoota. Kokonaan omatekoiselle pedaalille kun tahtoo tulla hintaa enemmän kuin uudelle SD-1:lle, varsinkin jos sen tekee laadukkaista osista, kestävästä metallikotelosta ja mekaniikasta. Ja hinta vain nousee, jos kotelon pintakäsittelyyn ja ulkonäköön kiinnittää huomiota.

Tuohon Bossin SD-1:een löytyy netistä kaaviot, kuten Tubescreamereihinkin, joten eriävien komponenttien löytäminen on hyvin helppoa.

Jotkuthan tekevät näitä modaamisia bisnesmielessäkin, joten hommassa lienee ajatustakin...
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
tommiot
04.09.2004 10:08:30
Mitäs jonkun tuommosen säröpedaalin komponenttien hinnaks tulee, ja onko kauheen vaikee kasata? Ajattelin jos koulussa tekisi teknisen työn valinnaisessa.
zepeteus
04.09.2004 11:23:07
Esimerkiksi tämä TS:

vastuksia 18
potikoita 3
konkkia 11
transistoreita 2
puolijohteita (IC) 1
diodeja 2

jalkakytkin 1
jakit 2
patteriklipsi 1
pala piirilevyä
piuhaa
kotelo
(Led, vastus, piirikannat, virtalähdejakki, kumitassut, maalia)

Hinta riippuu siitä mistä ostat osat ja millaisia käytät. Karkeana arviona, tuosta listasta jalkakytkin ja kotelo ovat yleensä kalleimmat, kunnolliset maksavat yhteensä n. 20-40 €. Seuraavana ovat potikat, niiden nupit ja jakit sekä mahdollisesti piirilevy, joille voi myös helposti kertyä hintaa 15 € tai yli.

Eli tässä vaiheessa ollaan jo hintahaarukassa 35-55€. Loput komponentit tekevät vähintään muutamista euroista aina reiluun kymmeneen tai ylikin. Joten viimeistelemättömälle efektille voi laskea hinnaksi 40€ tai enemmän.

Jos saa pikkukomponentteja vanhoista projekteista tms. ja saa värkättyä kotelon itse, hinta laskee tietenkin suhteessa niihin. Ehdotus tehdastekoisen pedaalin ostosta ja vaikkapa sellaisen modauksesta ei ole ollenkaan hullumpi idea.

Rakentelu on sinällään hauskaa ja kehittävää puuhaa, mutta rahallisesti hyötysuhde voi kääntyä helposti jopa miinukselle, riippuen mitä on tekemässä. Periaatteessa vain harvinaisia ja kalliita efektejä kannattaa tehdä itse, ja niidenkin kohdalla esim. joidenkin komponenttien saatavuus voi aiheuttaa harmeja. Tavallisten liukuhihna-tavaroiden kohdalla ilo jää yleensä harrastepohjalle.

Edistyneet harrastajat voivat toki tehdä projekteistaan mieltymystensä mukaisia...sellaisia mitä ei välttämättä kaupasta saa. Enemmän puuhasteltuaan tulee yleensä myös hankkineeksi sellaisen työkalu- ja osavaraston että pienempiä juttuja kasaa varsin vaivattomasti.
tommiot
04.09.2004 11:32:39
En mä niitä komponentteja välttämättä heti lähtis ite ostamaan... jos vaikka kotelon väsää ite, potikat ostaa ite ja koulun kautta sais loput :)
Mikko Kankaanpää
04.09.2004 12:17:17

Itse tekemällä saa omaperäisiä ja hienoja koteloita! Jalkakytkin pitää hankkia ja mahdollisimman laadukas budjetin puitteissa kannattaa tietysti hankkia. Muutamalla kympillä, edullisimmillaan, saa rakennettua jos jonkinlaisen säröttimen. Muutama kymppi lisää niin voi käyttää todella laadukkaita osia. Ja tuloksenahan on boutique pedaali jotka kaupoissa maksavat parhaimmillaan satoja euroja...

Jos haluaa halvalla päästä eikä rakentaminen ole tärkeintä on kannattavinta ostaa halpa kiinapedaali ja tarvittaessa modata sitä haluttuun suuntaan. Soundeissa ei välttämättä ole vikaa, kestävyys on sen sijaan usein kyseenalaista.

t. Mikko
http://www.uraltone.com
tommiot
04.09.2004 13:54:41
Minkälainen se jalkakytkin pitää olla? Joku kestävä on/off kytkin?
Dr. Muff
04.09.2004 23:40:03
Rakentelu on sinällään hauskaa ja kehittävää puuhaa, mutta rahallisesti hyötysuhde voi kääntyä helposti jopa miinukselle, riippuen mitä on tekemässä. Periaatteessa vain harvinaisia ja kalliita efektejä kannattaa tehdä itse, ja niidenkin kohdalla esim. joidenkin komponenttien saatavuus voi aiheuttaa harmeja. Tavallisten liukuhihna-tavaroiden kohdalla ilo jää yleensä harrastepohjalle.

Allekkirjoitan tämän täysin. Viimeksi puuhastellessa valmistui 3pedaalia. Kunnon alumiinivalukotelot, dpdt-kytkimet yms nostivat hintaa. Per pedaali laskien hinnaksi tuli juuri tuo 50€. Yhden pedaalin tekeminen olisi tullut kovasti tyyriiksi kun tein piirilevyt, kytkentälevyt olisi siinä tapauksessa tulleet halvemmaksi. Kyllä mä mielummin ostan satkulla jonkun käytetyn butiikkipedaalin kun rakennan itse, jos haluan olla järkevä. Mutta puuhastelu on mukavaa ja sen takia saatan vielä joskus jotain rakentaa.
I Smell Urine
tommiot
05.09.2004 12:35:32 (muokattu 05.09.2004 12:37:56)
Entä miten se piirilevy syövytetään, jos nyt jaksan tehdä semmosta... Vedetään tussilla ne viivat ja upotetaan happoon? EDIT: Tai tuossahan kyllä luki jo... Tai oliskohan helpompaa tehdä semmoselle kytkentälevylle...
Joel Harald
06.09.2004 18:12:26
Jatkampa tähän samaan aiheeseen. Olen tässä aatellut rakentaa ensimmäisenä pedaalina tubescreamerin. Aluksi olen lähinnä näitä komponentteja katsellut ja törmännyt seuraavaan ongelmaan: Tiettyjä vastuksia ja kondensaattoreita ei samasta paikasta oikeen meinaa löytyä. Eli haluaisin tietää että kuinka tarkalleen vastuksien ja konkkien pitää olla oikeata lukua, tässä tapauksessa ohmia tai faradeita (tjsp) ettei tarvitsisi ihan jokaisesta kaupasta erikseen tilata. Haulla en asiasta löytänyt, muutakuin vastaavista diodeista ja transistoreista. Kiitoksia jo etukäteen jos jokin kiltti tähän ratkaisun tuo. Niin ja anteeksi epäselvä kirjoitus :D
Mikko Kankaanpää
06.09.2004 18:51:57

Yleensä tuollainen 10% tarkkuus on ok. Riippuu tapauksesta.

Mikko
http://www.uraltone.com
zepeteus
06.09.2004 19:07:50
Jeps. Ja joitakin arvoja on helpompi "tehdä" itse, kuin yrittää metsästää juuri sopivia. Eli kytkemällä esim. vastuksia tai konkkia sarjaan tai rinnan, saadaan sellaisia arvoja joita ei muuten jostain syystä ole saatavilla.
Joel Harald
06.09.2004 21:08:51
Ja tyhmät kysymykset senkun jatkuvat. Tuohon laitokseen tarvitsisi 0,047uF konkan. Mikäli tuota MAOLia oikein katoin ni eikös tuo ole nanofaradeina (nF) 4,7?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)