Sammakko 01.09.2004 14:22:19 | |
---|
En omista yhtään rautalankalevyä. Pitäis joku saada suositelkaa jotakin hyvää. "Hay que ser muy limpio, es la sangre de Nuestro Senor Padre Eterno." |
M.i.k.key 01.09.2004 14:29:05 | |
---|
Ehdotukseni menee surfmusiikkigategoriaan, mutta sisältää paljon rautalankakitaroita: Laika&The Cosmonauts Mahtavia levyjä ovat tehneet, omia ja coverbiisejä. Soittavat myös ihan uskomattoman energisiä keikkoja. Bändissä soittavat mm. legendaariset Mikko Lankinen ja Janne Haavisto My name is Baron, M.i.k.key Baron.
Oho, melkein musiikkia!? |
Chemo 01.09.2004 14:30:26 | |
---|
Riippuu siitä minkälaisesta rautalankamusasta olet kiinnostunut. Mutta esim. vanhoihin kotimaisiin tutustumisen voipi hyvin aloittaa Fasun 20 Suosikkia-sarjan Rautalankaklassikot-levyllä. Se on hyvä, halpa (kympin luokkaa) ja helposti saatavilla. Tuohon on olemassa myös kakkonen ja kolmonen, joista viimeksimainittu on herkullinen otos ammattimuusikoiden kaupallisesti epäonnistunutta "vastaiskua". Mutta ihan ekaksi levyksi suosittelisin ennemmin vaikka sitä ekaa. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
Karlsson 01.09.2004 14:38:41 | |
---|
Nyt joku puristi repii pyllynsä, mutta kokeile Man Or Astroman? -yhtyettä. Vetävät sen veran röytävästi, että uppoaa yleensä rokimpaan kamaan tottuneillekin. Säm = Kondrila |
Chemo 01.09.2004 14:46:21 (muokattu 01.09.2004 14:47:16) | |
---|
kokeile Man Or Astroman? -yhtyettä. Mä suosittelen tuota myös, oikein mainio ja hauska bändi. B-scifi sopii tuohon kuvioon loistavasti! Tämähän on tosiaan ennemmin uusiosurfia kuin suomalaisenkaltaista rautalankaa, mutta hyvä bändi - erityisesti jos tosiaan lähestyy asiaa sieltä rokimmalta puolelta. Edittiä: Ja Laikathan ovat tosiaan hyvä bändi myös. Suosittelen erityisesti alkupään tuotantoa. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
Feggy 01.09.2004 14:55:11 | |
---|
The Straitjackets, rautalankaa, twangiä ja surffia samassa paketissa! Less is more. |
sub zero 01.09.2004 15:00:52 | |
---|
Ei rautalankaa. Se on tarkoitettu keski-ikäisille miehille, jotka ovat epäonnistuneet elämässään. Surfia vaikka mieluummin. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
Feggy 01.09.2004 15:25:39 | |
---|
Ei rautalankaa. Se on tarkoitettu keski-ikäisille miehille, jotka ovat epäonnistuneet elämässään. Surfia vaikka mieluummin. Minä olen elämässäni onnistunut keski-ikäinen mies ja pidän rautalangasta ;) Less is more. |
Härski 01.09.2004 15:26:46 | |
---|
Ei rautalankaa. Se on tarkoitettu keski-ikäisille miehille, jotka ovat epäonnistuneet elämässään. Surfia vaikka mieluummin. Todellakin rautalankaa. Surfista en kehtaa edes sanoa. Poptorista (kaikkien vihaamasta levylaarista) löytyy sellainen levy, kuin Rautalanka Hitit. Siinä on hyviä biisejä hieman eri tyylillä vedettynä. Eipä silti, twängää tämäkin, mutta lähinnä soundiensa puolesta erittäin piristävä näkemys ko. musasta. |
sub zero 01.09.2004 15:31:36 | |
---|
Poptorista (kaikkien vihaamasta levylaarista) löytyy sellainen levy, kuin Rautalanka Hitit. Siinä on hyviä biisejä hieman eri tyylillä vedettynä. Ai "Emma"? Ja jotain rautalankaversioita jostain Juice Leskisen biiseistä yms.? Noh, makunsa kullakin. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
Chemo 01.09.2004 15:37:55 | |
---|
Rautalanka Hitit Mä rohkenen esittää oman mielipiteeni; tuo ei mun mielestäni ole kovin hyvä levy. Mulla on toi. Soundit ovat ihan karmeat. Ainoa positiivinen asia tuolla levyllä on The Charades, joka on kiinnostavimpia suomalaisia instrubändejä tällä hetkellä. Mutta heitäkin kannattaa kuunnella muilta levyiltä ensin. Esim. Rautalankaparaati-levyllä on heiltä mainio surffaava tulkinta Vaaleanpunaisesta Pantterista. Ja heillähän on omia pitkäsoittojakin. Poptorin rautalankalevyt, joita mä olen kuullut ovat olleet varsin heikkoja esityksiä. "Olavi Virtaa Rautalankana" levystä olen kuullut, että se olisi se poikkeus (eli kohtuullisen hyvä levy siis), joka vahvistaisi säännön. Mutta mä en ole kuullut tuota itse. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
Härski 01.09.2004 15:56:55 | |
---|
Ai "Emma"? Ja jotain rautalankaversioita jostain Juice Leskisen biiseistä yms.? Noh, makunsa kullakin. Ei. Ainakaan sillä levyllä ei ole mitään Juicen biisejä. |
Hotakainen 01.09.2004 16:14:58 | |
---|
Kitara soi rautalankaa -kokoelmista on hyvä aloittaa. Ja jos haluat kuulla maailman parasta rautalankasoundia, niin A Aallon Rytmiorkesterin instrumentaalibiisit (ja miksei myös muukin tuotanto) kannattaa huomioida. -Life is like a penis. Hard but not long enough. |
kivi 01.09.2004 16:43:58 (muokattu 01.09.2004 16:45:54) | |
---|
Kotimaisia onkin suositeltu, mutta ulkomaisista vanhoista bändeistä ainakin amerikkalainen Ventures, ja ruotsalainen Spotnicks kannattaa tsekata, niin ymmärtää mistä homma otti tulta. Ja tietenkin oman aikansa megatähti, englantilainen The Shadows, joskin kannattaa välttää niitä loppupään levyjä. Tiesittekö muuten, että ennen kuin Shadows pestautui Cliff Richardin taustabändiksi, bändi komppasi työkseen pitkät ajat Benny Hilliä ja tämän varieteeryhmää..? Soittakaa Yakety Sax! |
Nyt joku puristi repii pyllynsä, mutta kokeile Man Or Astroman? -yhtyettä. Vetävät sen veran röytävästi, että uppoaa yleensä rokimpaan kamaan tottuneillekin. Man Or Astro-Man? on ehdoton suosikkiuusiosurfbändi. Omistan bändin levyt Experiment Zero ja EEVIAC, molemmat ovat aika helvetin hyviä. Bändi on tehnyt musaa jostain 90-luvun alusta ja julkaissut levyjä hirveällä tahdilla (tällä hetkellä ovat vetäytyneet määrittelemättmän pitkälle tauolle.) Alkuaikojen MoAM on aika perinteistä surfia camphenkisillä scifileffasamplayksilla, nuo omistamani levyt sellaista enemmän rockhenkistä röytämistä ja viimeiseksi jäänyt "Spectrum of Infinite Scale" taas melkoisen kokeellista hörhöilyä. Pistetään vielä muutama muu kova uusiosurfbändi, kun alkuperäiset on tässä threadissa jo jokseenkin käsitelty. Surf Coasters: japanilainen orkesteri, jolta en ole kuullut kuin yksittäisiä biisejä, jos joku tietää länsimaisen kaupan josta näitä saa niin sen kertokoon. Nopeaa ja agressiivista, mutta japanilaiseen tapaan äärimmäisen tarkaksi hiottua ja hyvin soitettua rämistelyä. The Lunatics: Oulu-surf. Levyltä ihan ok, mutta tämä bändi pitää nähdä livenä. Energiaa! Näitä bändejä olen kuullut vaan muutamia yksittäisiä biisejä, jotka ovat olleet hyvin vakuuttavia: Space Cossacks, Slacktone, Mermen, Satan's Pilgrims, Pollo Del Mar Jos haluaa käydä surf-musiikin historiaa kronologisesti 60-luvulta nykypäivään kannattaa investoida Rhinon julkaisemaaan Cowabunga 4 CD:n boksiin. Paras surf-musiikkiin keskittynyt nettisivusto on Phil Dirtin Reverb Central: http://www.spies.com/~reverb/ . Rautalanka on laiskaa mutta surf jaksaa innostaa, reverb on mageempi efekti kitarassa kuin nauhakaiku ja soitan mielummin Fenderin putkivahvistimilla kuin Voxilla (kauhea provo) |
DJKaaos 02.09.2004 23:54:07 | |
---|
Mun mielestä selkeesti kannattaa lähteä liikkeelle Fazerin Rautalankaklassikot ykkösestä, se on vanhan/perinteisen rautalangan raamattu. Yleensäkki suosittelisin ens alkuun kokoelmia joihin on koottu eri bändien vetoja. Uudemmista levyistä voisin suositella Rautalankaparaatikokoelmaa sekä muutama vuosi sitten ilmestynyttä Kitara soi rautalankaa-levyä. Kaikilla noilla levyillä on parisenkymmentä ja ylikin biisiä, eivätkä hinnat ole kuin noin 10e. Jos et tarvitse etkä halua jotakin, sitä on runsaasti tarjolla |