Aihe: Basson skaalan virittäminen?
1 2
Niskamies
01.09.2004 19:24:12
Ei helvetti. Mä en ennen sun kommenteista oo piitannu mut tähän on jo pakko sanoo et PLZ! Hinnallahan se soittimen laatu taataan! Jo on kumma ku tällasia lauot.

Hinta ei ole suoraan verrannollinen laatuun, mutta toi on kuitenkin n. 600 euron basso, jollaista olen itsekkin soitellut, ja kyllä se on kuitenkin sen verran laadukas, että se pitäis voida säätää kuntoon(vrt. HB).
Meitsi on meshissä.
Ylläri
01.09.2004 20:33:01
Ei helvetti. Mä en ennen sun kommenteista oo piitannu mut tähän on jo pakko sanoo et PLZ! Hinnallahan se soittimen laatu taataan! Jo on kumma ku tällasia lauot.

Täytyy puolustaa Niskistä tässä vähän. Kyllä minun mielestäni voidaan ihan hyvin sanoa että X euron hintaiselta soittimelta on oikeus vaatia tiettyjä asioita. Ehkä Niskis ei aina ilmaise itseään kaikkein selkeimmällä tavalla, mutta ei hänen kirjoituksiaan pidä toisaalta myöskään lukea kuin piru Raamattua.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
poppamies
02.09.2004 07:02:18

Täytyy puolustaa Niskistä tässä vähän. Kyllä minun mielestäni voidaan ihan hyvin sanoa että...

Sama täällä. Soittimia on kaikissa hintaluokissa Ladasta Ferrariin. Jos soitin on mallia "mersu" niin kyllä oletuksena voidaan pitää että siinä on hyvä kyyti kunhan saa renkaat balansoitua. Jos ei sekään auta niin on laitettava misukat alle. Vehkeessä itsessään tuskin on mitään vikaa.
"G-strings are for strippers"
Wil-J
02.09.2004 07:50:48
No joo... Ehkä liioittelin hieman, mutta asian hän esitti sen verran kankean oloisesti. Mutta voi olla kallis jahuono tai halpa ja hyvä soitin, ei se aina hinnan mukaan mene. Sitä mä tarkoitin.
sirdickyj
02.09.2004 21:35:24 (muokattu 02.09.2004 21:36:40)
No joo... Ehkä liioittelin hieman, mutta asian hän esitti sen verran kankean oloisesti. Mutta voi olla kallis jahuono tai halpa ja hyvä soitin, ei se aina hinnan mukaan mene. Sitä mä tarkoitin.

Ei, kyllä hän esitti sen selkeästi, niinkuin asia on; tuon hintaluokan soitin pitäisi saada säädettyä kuntoon, eli noinkin monta euroa maksavalta soittimelta on lupa odottaa tiettyä tasoa. Vrt. "kyllä tää 30 euron pihvi pitäis edes maistua hyvälle". Niin.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
FoolOnTheHill
02.09.2004 22:01:38
No sitten mä yritän vaan säädellä tota lisää. Vois tosiaan koittaa ton intonaation laittaa jonku muun ku 12. nauhan mukaan.
Tohon kaularuuviin en ite uskalla koskea, kun ei sen säätämisestä ole mitään tietoa / kokemusta.

Niinkuin joku tuossa jo aiemmin mainitsikin, niin nauhallisissa kielisoittimissa (ja koko nykyisessä viritysjärjestelmässä) vire on aina kompromissi. Helppo tapa todeta tämä käytännössä on ottaa basso tai kitara käteen ja vääntää säröä kovemmalle. Sitten soittaa perussävelen ja vaikka duuriterssin oktaavia korkeammalta ja kuuntelee vonkunaa. Tasavireisessä järjetelmässä asteikko on kauttaaltaan epävireessä, mutta soittaminen on mahdollista kaikissa sävellajeissa. Tähän päälle vaikuttaa vielä se, miten kieltä painetaan ja mistä kohtaa nauhaväliä. Bassolla tilanne ei ole niin kriittinen, mutta hyvät ja huonot kitaristit erottaa helposti toisistaan soittovireen perusteella.

Kaularaudan säätäminen ei ole ollankaan niin iso proggis, kuin voisi kuvitella, kannattaa vaan säätää vähän kerrallaan ja antaa kaulan muotoutua rauhassa ennen isompaa säätöä. Jos tuntuu siltä, ettei silmämääräisesti erota kaulan suoruutta, niin mittoja on kyllä saatavissa. Kaikki soittimen perussäädöt kannattaa opetella tekemään itse, niin säästää vuosien varrella pitkän sentin ja soittokin tuntuu mukavammalta, kun kielet on kohdillaan.

Ja pianoon en kyllä vaihda! :)

Juu ei kannatakaan, jos kerran on herkät korvat. Siinä on kaikki koskettimet epävireessä ja vielä monta kieltä kosketinta kohti.
Wil-J
03.09.2004 07:54:57
Ei, kyllä hän esitti sen selkeästi, niinkuin asia on; tuon hintaluokan soitin pitäisi saada säädettyä kuntoon, eli noinkin monta euroa maksavalta soittimelta on lupa odottaa tiettyä tasoa. Vrt. "kyllä tää 30 euron pihvi pitäis edes maistua hyvälle". Niin.

No sovitaan näin. Mutta joka tapauksessa on olemassa maanantai yksilöitä joka EDELLEEN oli koko homman pointti. Totta kai se on oletusarvo että toimii.
poppamies
03.09.2004 08:10:25

... Mutta joka tapauksessa on olemassa maanantai yksilöitä ...

Tämä pitää kyllä ehdottomasti paikkaansa. Jos soitinkaupassa on useampia yksilöitä samasta kitarasta kannatta kokeilla soittaa kaikilla. Kyllä sen eron huomaa jokainen. Varsinkin akustisissa kitaroissa on suuriakin heittoja soinnissa ja miksei soitettavuusessakin. Kannattaa tsekata. Tässä muuten on yksi paikallisen musiikkiliikkeen etu verrattuna johonkin T-kauppaan.
"G-strings are for strippers"
sirdickyj
03.09.2004 13:48:35
soittaa perussävelen ja vaikka duuriterssin oktaavia korkeammalta ja kuuntelee vonkunaa.

Jep, tämän kun kaikki puupäät tajuais, jotka tuskailee vireen kanssa ja haukkuu sitten soitinta paskaksi. Etenkin kitaroiden kanssa pelatessa on tuskaa soittaa semmoisten kanssa jotka eivät osaa soittaa sointuja kuin yhdellä tavalla. Juuri duuriterssi on lähes poikkeuksetta jostain kohtaa epiksessä, tai jos sen laittaa vireeseen, niin sitten on muu vire perseellään.

Oma soitin pitää tuntea niin hyvin, että tietää esim. milloin käyttää terssittömiä sointuja (koska ei se sointu läheskään aina sitä terssiä kaipaa). Paksuilla kielillä soitettaerssa nuo epävireisyydet erottuvat niin helposti, että ne episäänet on helppo tiputtaa pois, mutta esim. akustinen 11:sta setillä on jo sellaista pirinää ettei sieltä mikään erotu ja sitten kaikki onkin jo menetetty, koska kyllähän ne harmoniaa rikkovat äänet siellä kumminkin soi.

Jos tuntuu siltä, ettei silmämääräisesti erota kaulan suoruutta, niin mittoja on kyllä saatavissa.

Lisäät varmaan tähän sen tiedon, että basson kaulan ei ole tarkoituskaan olla suora, vaan notkollaan?
sirdickyj
03.09.2004 13:51:19
No sovitaan näin. Mutta joka tapauksessa on olemassa maanantai yksilöitä joka EDELLEEN oli koko homman pointti. Totta kai se on oletusarvo että toimii.

Jep, näin me sovitaan. Niin, valitettavan usein on kuulemani mukaan kalliissakin soittimissa maanantaikappaleita. Mutta vastaavasti on halvoissa soittimissa välillä myös sunnuntaikappaleita, eli Korean tai Kiinan pojalla on tullut osuma! Että toden totta, ei laatu ja hinta kulje aina käsi kädessä, kumpaankaan suuntaan.
Wil-J
03.09.2004 13:56:27
Jep, näin me sovitaan. Niin, valitettavan usein on kuulemani mukaan kalliissakin soittimissa maanantaikappaleita. Mutta vastaavasti on halvoissa soittimissa välillä myös sunnuntaikappaleita, eli Korean tai Kiinan pojalla on tullut osuma! Että toden totta, ei laatu ja hinta kulje aina käsi kädessä, kumpaankaan suuntaan.

Hienoa, viimein vallitsee leppoisa yhteisymmärryksen ilmapiiri :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)