Aihe: Tontin vaihto 1 2 | |
---|---|
![]() 29.08.2004 13:41:47 | |
Monikos teistä on vaihtanut joskus "tonttia", elikäs siirtynyt eri tehtäviin bändissä? Itsellä tuntuu vähän ajankohtaiselta, ja siksi kyselen. Muutama kaveri on kitaran ja basson välillä sahannut kuin vieraissa. Itse ajattelin jättää kitaroinnin ja alkaa rääkkäämään äänijänteitä. Aina muusissa | |
![]() 29.08.2004 22:06:38 | |
Tuttua puuhaa me vaihdetaan, melkein joka piisissä. "Ääninäytteittesi perusteella suosittelisin suuntaamaan sen musiikillisen monilahjakkuutesi lähinnä sinne kuuntelupuolelle" -JK | |
![]() 29.08.2004 22:35:27 | |
Itse ajattelin jättää kitaroinnin ja alkaa rääkkäämään äänijänteitä. Fiksu valinta!Ei tarvii vetää ku kaks settiä,ei osallistua roudauksiin,saa fyrkkaa enemmän ku säestäjät yhteensä.Oot selvästikkin hiffannut,miten tää paletti pyörii ;-) Koskettelen soittimia... | |
![]() 30.08.2004 10:38:59 | |
Olen vaihtanut tonttia useasti. Alunperin aloitin kitarassa ihan pentuna kovana "rock-miehenä" kunnes humppa pesi aivoni. Mutta sitten tuli pakkovaihto bassoon kun ei enää löytynyt kvartetille keikkaa -80 luvun alussa. Intin jälkeen soitin kesän rumpuja jonka jälkeen palasin taas bassoon. Kävin vähän kouluja välissä ja pääsin töihin joissa palasin taas kitaroimaan ja opettelin siinä samalla pianohaitarin soittoa sille tasolle että yhteislaulut hoituu. Koskettimiakin on tullut soitettua keikalla. Joten ns. "pääsoitin" on kyllä hukkunut näissä kokeiluissa varsin perusteellisesti. Nykyisin tulee tuutattua basso eniten ja sitten noita muita "harrastetaan"! Onpahan pysynyt homma mielenkiintoisena ja vaihtelevana ja yhdellä soittimella kun jotain joskus sattuu "oivaltamaan" on se aina sovelettavissa toisiin instrumentteihin. Sehän tässä vähän on ongelma kun tuota soittoromua on kertynyt kaikki nurkat täyteen ja eukko aina "välillä" naputtaa minun kaikista hienoista intsrumenteistani! Mutta kaikkea kannattaa kokeilla! Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä! | |
![]() 30.08.2004 10:54:58 | |
Mulla on jonkinlainen kitara ja bassokitaramenneisyys ja aina välillä tekisi mieli vähän palautella, mutta "herkät" kiipparistin sormet eivät tahdo kestää satunnaisvierailuja menneisyyteen. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy | |
![]() 30.08.2004 16:44:54 | |
...Onpahan pysynyt homma mielenkiintoisena ja vaihtelevana ja yhdellä soittimella kun jotain joskus sattuu "oivaltamaan" on se aina sovelettavissa toisiin instrumentteihin... Toi on hyvä pointti. Mä oon vetäny tanssikeikkaa rumpalina, kosketinsoittejana, laulajana, tuubistina, pasunistina, percussionistina, vibrafonistina....ai juu muutama keikka puhtaasti basistina - kiipparilla tosin, mutta ihan täys iltapuhde, vaikkei muuta tekiskään. Tuuballa sitten onkin tullu bassoteltua enemmänkin. ...Mutta kaikkea kannattaa kokeilla! Paitsi omaa äitiä ja kansantanhuja...;o) Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! | |
![]() 31.08.2004 11:47:36 | |
Itse vaihdoin / vaihdan parhaillaan kahden orkesterin laulajasta kahden orkesterin kitaristiksi. Eli laulaminen jää taustoihin ja muutamissa biiseissä liideihin. Pitkäaikaisen unelman täyttymys, joten voin suositella kaikille asiaa pohtiville. Basistin hommat nyt menee aina ja rummutkin jos on pakko. Monipuolisuus lienee valttia, näin ainakin mulle on opetettu joskus. "Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson | |
![]() 31.08.2004 14:49:50 | |
Itse vaihdoin / vaihdan parhaillaan kahden orkesterin laulajasta kahden orkesterin kitaristiksi. Eli laulaminen jää taustoihin ja muutamissa biiseissä liideihin. Pitkäaikaisen unelman täyttymys, joten voin suositella kaikille asiaa pohtiville. Basistin hommat nyt menee aina ja rummutkin jos on pakko. Monipuolisuus lienee valttia, näin ainakin mulle on opetettu joskus. Tuo "basistin mommat nyt menee aina" on aika jännä juttu. Nimittäin ei se vaan ihan tosta vaan tunnu kaikilta onnistuvan ja varsinkin monet hyvät kitaristit ei osaa/tajua bassonsoitosta hevonv****akaan! Sitä on tullut monesti ihmeteltyä! Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä! | |
![]() 31.08.2004 15:26:09 | |
Joo, varmaan pitää paikkaansa. Jos ajatellaan perusbasistia, joka hoitaa oman tonttinsa ilman sen kummempaa liruttamista ja kikkailua, niin tätä tarkoitin. _Hyvät_ basistit on tietty sitten erikseen. Tarkoitus ei ollut siis korostaa arvon basistien epätaitoisuutta..eiku siis... (ja iso hymiö tähän..) "Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson | |
![]() 31.08.2004 15:54:15 | |
Mä soitan meidän bändissä sekä kitaraa että bassoa fifty-fifty. Kiipparisti soittaa kosketinbassoa silloin kun kitaroin. Tämä järjestely sopii mulle erittäin hyvin ja ilmeisesti bändikavereillekin, koska tältä pohjalta ollaan vedelty jo vuosia hyvissä merkeissä. Silloin tällöin joku sanoo, että meidän pitäisi hankkia basisti, jotta pääsisin entistäkin enemmän kukkoilemaan kitarasankarina. Olen aina soittanut molempia eikä kumpikaan ole mulle ykkös- tai kakkossoitin. Yhtä haastavia ja innostavia ovat. Sitäpaitsi olen nykyään yksi Fennoskandinavian nopeimpia vaihtamaan kitarasta bassoon ja päinvastoin biisien välissä. Kesken kipaleen en sentään vielä ole yrittänyt vaihtaa. Siltä osin treenaus on vielä vaiheessa. Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? | |
![]() 31.08.2004 18:52:31 | |
Tuo "basistin mommat nyt menee aina" on aika jännä juttu. Nimittäin ei se vaan ihan tosta vaan tunnu kaikilta onnistuvan ja varsinkin monet hyvät kitaristit ei osaa/tajua bassonsoitosta hevonv****akaan! Sitä on tullut monesti ihmeteltyä! Basso on siitä ongelmallinen instrumentti, että vaikka ymmärtäisi kaikki kulkevat bassot ja jutut tuosta vaan korvakuulolta esim. niin se ei riitä, kun taimi on kaiken tärkein. Jos ei taimi ole tarkka rumpalin kanssa yhteen, niin koko bändi huononee heti selkeästi. Itse olen joskus bassotellut moniraiturille omaksi huvikseni, mutta basistina tuskin olisin mikään hyvä ainakaan pitkään aikaan. Aina muusissa | |
![]() 31.08.2004 18:54:27 | |
Joo, varmaan pitää paikkaansa. Jos ajatellaan perusbasistia, joka hoitaa oman tonttinsa ilman sen kummempaa liruttamista ja kikkailua, niin tätä tarkoitin. _Hyvät_ basistit on tietty sitten erikseen. Tarkoitus ei ollut siis korostaa arvon basistien epätaitoisuutta..eiku siis... (ja iso hymiö tähän..) No eihän basistin tarvitse olla mikään kuuskielisen kikkailubasisti... Pulliaisen Kaitsu on oiva esimerkki siitä, miten yksinkertaisilla jutuilla saadaan aikaan täydellisesti toimiva bassopohja. Liika kikkailu usein kostautuu. Aina muusissa | |
![]() 31.08.2004 20:03:01 | |
No eihän basistin tarvitse olla mikään kuuskielisen kikkailubasisti... Pulliaisen Kaitsu on oiva esimerkki siitä, miten yksinkertaisilla jutuilla saadaan aikaan täydellisesti toimiva bassopohja. Liika kikkailu usein kostautuu. -Ja rummuissa sama. Pelkistetyin rumpali mielestäni on Eero R ja kapulat vielä väärin päin. UB:n rumpali taas edusti instrumentaalitaidetta parhaasta päästä. Lyömäsoitintaiteilija. Itsellä tontinvaihto pelaa pianon ja kitaran välillä, joskus kitara valmiina kaulassa. Yhtäaikaa en ole vielä onnistunut molempia soittamaan. Tonttini ovat tosin orkesterin kannalta melko vaatimattomia - siis vaatimatonta ja joskus vaadittuakin komppia. | |
![]() 31.08.2004 22:43:19 | |
Tonttini ovat tosin orkesterin kannalta melko vaatimattomia - siis vaatimatonta ja joskus vaadittuakin komppia. Vaatimaton kiipparisti?? Paras keskittyä kitaraan! Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy. "Mäkin haluun meshiin" | |
![]() 01.09.2004 00:53:17 | |
Olipahan pörinää... Omassa bändissä joudutaan väliin käyttämään sekä rumpalia, kitaristia että basistia tuuraavana ja pakko sanoa, että kun joitakin vuosia sitten jouduin ihan itte hankkimaan itelleni tuuraavaa basistia, niin ei tullut mieleen kuin kaksi, ja tietty sellaisista riveistä että varmasi jokin la-ilta on kii ( skaala oli vaativa, ja keski-suomesta alaspäin kaikki ! ). Kitaristi basistina on lähinnä huono vitsi, vaikkakin tälläkin palstalla moni uhoaaa näitä hommia tekevänsä, toki minäkin voisin nokkahuilua soittaa missä bändissä vaan..Tuuraukset on eri juttu - jos on pakko ( taloudellisesti tai muuten... ) Tyylillä voi hoitaa asioita - tai sitten ei... Hyviä jätkiä on harvassa, ja ainoastaan parhaat omaksuu mitä ollaan milloinkin esittämässä - kerta niille !!! Kunpa löytyis vielä naaraitakin tuurajarivistöön, niin olis tasa-arvokin kohdallaan ! Rokkiahan minäkin olisin halunnu soittaa... | |
![]() 01.09.2004 16:15:09 | |
Olipahan pörinää... Omassa bändissä joudutaan väliin käyttämään sekä rumpalia, kitaristia että basistia tuuraavana ja pakko sanoa, että kun joitakin vuosia sitten jouduin ihan itte hankkimaan itelleni tuuraavaa basistia, niin ei tullut mieleen kuin kaksi, ja tietty sellaisista riveistä että varmasi jokin la-ilta on kii ( skaala oli vaativa, ja keski-suomesta alaspäin kaikki ! ). Kitaristi basistina on lähinnä huono vitsi, vaikkakin tälläkin palstalla moni uhoaaa näitä hommia tekevänsä, toki minäkin voisin nokkahuilua soittaa missä bändissä vaan..Tuuraukset on eri juttu - jos on pakko ( taloudellisesti tai muuten... ) Tyylillä voi hoitaa asioita - tai sitten ei.. No sä et ainkaan tavallista tanssikeikkaa tee,jos ei osaavia tuuraajia löydy tilallesi... Vai huono vitsi?Mä olen kitaristi,alunperin,tosin soittanut ihan pikkuskidistä molempia rinnan,bassonsoittoa en ole opiskellut,kitaransoittoa olen, soitan bassolla vähän mutta oikeen,laulan sooloa ja stemmoja,aika moni nykybasisti ei laula ääntäkään!Tällä hetkellä soitan kylläkin kiippareita ja vasuribassoo... Sen sijaan soolobasistit eivät kuulu mun mielestä tanssimusaan,mulle riittää ne neljä kieltä...koska olen aikoinaan opiskellut klassista kitaraa,niin soitan myös bassoa sormilla,en plektralla...että sekin puoli hoituu kuin "oikeelta" basistilta... Siinä olet oikeessa että kun lyöt umpikitaristille basson käteen niin eihän siitä hetkessä valmista tule jos ei ole mitään hajua alakerran äänenkuljetuksesta!Mutta varsin äkkiähän nuo perustanssimusan eri tyylien perusbassokuviot oppii...ei oo vaikeita ;-)) | |
![]() 01.09.2004 18:46:00 (muokattu 01.09.2004 18:47:16) | |
...Mutta varsin äkkiähän nuo perustanssimusan eri tyylien perusbassokuviot oppii...ei oo vaikeita ;-)) Oppiihan ne, varsinkin sille tasolle että turakainen osaa suorittaa lenkkipolkuaan, mutta jos puhutaan soittamisesta ja oman instrumenttinsa monipuolisesta hallitsemisesta niin nuo todelliset multi-instrumentalistit ovat harvassa. | |
![]() 01.09.2004 19:48:33 | |
Vaatimaton kiipparisti?? Paras keskittyä kitaraan! -No, näinhän se on kyllä oikeastaan nähtävä. Ei edes vasuribassoa :) | |
![]() 01.09.2004 21:33:18 (muokattu 01.09.2004 21:34:56) | |
Oppiihan ne, varsinkin sille tasolle että turakainen osaa suorittaa lenkkipolkuaan, mutta jos puhutaan soittamisesta ja oman instrumenttinsa monipuolisesta hallitsemisesta niin nuo todelliset multi-instrumentalistit ovat harvassa. Toi on hyvä,turakaisen lenkkipolku.... Riittävä musikaalisuus,ymmärrys siitä miten soittaa ja miksi,riittää varmasti korvaamaan mahdolliset tekniset puutteet soitossa kun puhutaan TANSSIMUSASTA ja mahdollisesta kakkosinstrumentista...kerro mulle mr. muzak,mitä virkaa on esim. sillä "peräkylän Pastoriuksella"joka soittaa mitä vaan tilua LAPUISTA mutta kaali ei sano mitään,KUN puhutaan edelleenkin tanssimusasta...ja joka ei laula edes taustoja??En mä ainakaan haluais bändiini sellasta seisoskelijaa,basso on kuitenkin niin helppo soitin PERUStanssimusassa ... Ja näitähän tänä päivänä riittää,joka instrumentille,siitä pitää huolen alan koulutus,joka unohtaa täysin just sen että tanssimuusikon olis hyvä osata myöskin laulaa...eikä vaan tuijottaa niitä lappuja silmät kierossa,tärkeän näkösenä(juu,juu,provokaatio lapuista vai ilman !) Se on varmasti totta,että todelliset multiesat on harvassa,ja ne on yleensä ihan muissa kehissä,ei niitten tarvi vääntää näissä ympyröissä...eihän niitä edes saa huttukeikalle ;-))) Ja eikö se bändin kokonaissaundi joka muodostuu soitosta ja laulusta ole se pääasia??Ei se että on se vitun kova rumpali/vitun kova basisti whatever bändissä??Bändi voi olla hyvä vaikka siinä ei olis yhtään virtuoosia,taikka päinvastoin,viis virtuoosia samassa bändissä on tod,näk.KATASTROFI,KUN puhutaan tanssimusasta...ei ne jaksa pitää itteään kurissa viittä settiä... Mä ainakin vaihdan tonttia edelleenkin,tarpeen tullen,kun mulla on kerran siihen mahdollisuus ;-) | |
![]() 01.09.2004 22:07:34 | |
...basso on kuitenkin niin helppo soitin PERUStanssimusassa ... Tässä oon kyllä aika pitkälle kerrankin sun kanssas samaa mieltä. Vaikaus totta tosiaa ei oo teknisissä asioissa, vaan taimin ja tyylin omaksumisessa. Sekin on totta, että...tanssimuusikon olis hyvä osata myöskin laulaa...eikä vaan tuijottaa niitä lappuja silmät kierossa,tärkeän näkösenä(juu,juu,provokaatio lapuista vai ilman !) Tällä kohtaan rummuttaisin kohtuusujuvan lappujenluvun puolesta (ilman provoo) siinä mielessä, että voi sit vetää mitä vaan, vaikkei tuttu biisi oliskaan ilman, että on naama kiinni papereissa. Näkee sen bassolinjan syrjäsilmälläkin. Bändi voi olla hyvä vaikka siinä ei olis yhtään virtuoosia,taikka päinvastoin,viis virtuoosia samassa bändissä on tod,näk.KATASTROFI,KUN puhutaan tanssimusasta...ei ne jaksa pitää itteään kurissa viittä settiä... Tätäkin kyllä komppaisin - paitsi, että kun taitoa, kokemusta ja varsinkin IKÄÄ on tarpeeks, saatta mestarilauma vetää huttuakin suorastaan taivaallisesti Mä ainakin vaihdan tonttia edelleenkin,tarpeen tullen,kun mulla on kerran siihen mahdollisuus ;-) Ja määääää..... Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)