Aihe: POP IDOLS = henkistä väkivaltaa
1 2 3 4
Anonymous-jazz
01.09.2004 00:10:44

Jos katsotaan näitä tapauksia missä tuomarit ovat laukoneet päin naamaa että "sä olet aivan paska laulamaan, mene kotiin ei me haluta sua tänne". Tätä se on.. Valitettava fakta on karua kuultavaa vaikka nämä henkilöt jotka saavat olla siinä tuomariston edessä henkisesti dissattavana saattavat kokea henkistä väkivaltaa ylimmältä ja sen herkimmältä osa-alueelta. Sillä jokainen joka tajuaa miten herkästä asiasta on kysymys kun joku yrittää esiintyä jollekin tuomaristolle. Osaa sitten laulaa tai ei.. Mutta jos sen jälkeen tulllaan sanomaan räävittömiä lauseita että "sä olet todella huono, mene kotiin". Tapahtuu henkisen väkivallan ilmiö koska tämän kokija asettuu alitajuisesti puolustamattomaan tilaan juuri kyseisellä hetkellä. Tästä johtuen myös muusikko esiintyessään on usein siinä samassa tilassa jossa hän on herkimmillään.

Tästä julkisesta idols osallistujien henkisestä nöyryyttämisestä on tehty kansalle viihdettä ja sille nauretaan. Formaatti jauhaa rahaa ja kylmät taustapirut ovat tyytyväisiä.
Teemujazz
gheisari
01.09.2004 00:46:00
Joko nää alko taas?
Royal Banzai
01.09.2004 00:51:35
Siinä World Idolissa oli joku tyyliin "top5 worst contenders" -osio. Brittijuontajat vitsailivat ja naureskelivat ihan kuin kyseessä olisi ollut joku piilokamera -tyyppinen harmiton hassuttelu... Syvältä usean minuutin mittaiselta yhteiskuntakritiikin puuskalta ei pystynyt välttyä.
lxi
01.09.2004 00:54:04
"If they can't take the hail, they'd better stay home."
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
aku.miettinen
01.09.2004 07:41:31
Hah minua ainakin naurattaa kun ns. "paskat laulajat" tulevat "laulamaan" ;DD
Nimismies
01.09.2004 07:46:08

Vähän tällä kannalla minäkin olen. Pitää kestää leikki jos siihen kerran ryhtyy, kyllä noilla kilpailijoilla varmaan on ollut tiedossa että palaute tulee suoraan ja näkyy telkkarissa.

Eipä silti, kyllä minuakin käyvät sääliksi monet siellä kiekujat ja silloin kyllä toivoo, että koko ohjelmaa ei olisi.
N.I.M.I.S.M.I.E.S: Nuorekas Ilveilijä, Minimaalisen Intohimoinen Sankaritenori ja Mylläri sekä Ihanan Ennakkoluuloton Sämpylänpyörittäjä
Chemo
01.09.2004 08:16:27

Mä olen tästä jyrkästi eri mieltä! Tottakai kilpailijoiden pitää hyväksyä se että mahdollisesti ei pärjää, mutta se että nöyryyttämisestä tehdään viihdettä on todella alhaista.

Funtsitaans nyt vähän. Otetaan vertailukohdaksi klassisen musiikin laulukilpailut. Sielläkin on ihmisiä, jotka eivät pärjää. Osaavat toki laulaa, mutta eivät niin mehevästi että heillä olisi edellytyksiä ammattilaisiksi - ja ehkäpä juuri sen asian eteen he ovat nähneet paljon työtä.

Näillekin ihmisille voitaisiin laukoa telkkarissa isompien katsojalukujen toivossa kommentteja tyyliin:

-"Sä oot ihan paska"
-"Mikä sä luulet olevas - Karita Mattila vai?"
-"Joo mee kuule kotiin, ei susta oo mihinkään"
-jne.

Olisiko tämä OK? Sittenkö kun alettaisiin keskustella miten helvetin tyylitöntä ja kaikkia osapuolia alentavaa moinen on, todettaisiin vain kepeästi "If they can't take the hail, they'd better stay home."?

Hauskaa komiikkaa on se, kun joku kaatuu. Se, kun joku kaatuu ja satuttaa itsensä, ei ole.
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Karlsson
01.09.2004 08:28:57
Mä olen tästä jyrkästi eri mieltä! Tottakai kilpailijoiden pitää hyväksyä se että mahdollisesti ei pärjää, mutta se että nöyryyttämisestä tehdään viihdettä on todella alhaista.

Funtsitaans nyt vähän. Otetaan vertailukohdaksi klassisen musiikin laulukilpailut. Sielläkin on ihmisiä, jotka eivät pärjää. Osaavat toki laulaa, mutta eivät niin mehevästi että heillä olisi edellytyksiä ammattilaisiksi - ja ehkäpä juuri sen asian eteen he ovat nähneet paljon työtä.

Näillekin ihmisille voitaisiin laukoa telkkarissa isompien katsojalukujen toivossa kommentteja tyyliin:

-"Sä oot ihan paska"
-"Mikä sä luulet olevas - Karita Mattila vai?"
-"Joo mee kuule kotiin, ei susta oo mihinkään"
-jne.

Olisiko tämä OK? Sittenkö kun alettaisiin keskustella miten helvetin tyylitöntä ja kaikkia osapuolia alentavaa moinen on, todettaisiin vain kepeästi "If they can't take the hail, they'd better stay home."?

Hauskaa komiikkaa on se, kun joku kaatuu. Se, kun joku kaatuu ja satuttaa itsensä, ei ole.

Jos saa viilita pilkkua, niin tässä on se ero, että klassisen musiikin (vaikka laulun) kilpailuihin osallistuvat ovat jo lähes ammattilaisia, eli tietty taso on olemassa. Alkukarsintoihinkaan ei oteta ketään kadulta.

Kun taas Idolseissa jengi kävelee suoraan kadulta "maailmaa valloittamaan". Joten jos nyt sanotaan jo lähtökuopissa että "hirveetä paskaa", niin ei siinä taida tulla kuin totuus.

Nykyaikanahan ei ilmeisesti saa sanoa suoraan, jos jonkun taiteelliset lahjat eivät ole hänen pyrkimyksiensä tasolla, vaan ollaan sitten "on se sitten lahjakas joo.." vaikka tuotos olisikin kuraa. Kritiikkiä pitää osata ottaa vastaan. Se ei ole henkilökohtainen loukkaus vaan rakentavaa kommentointia, vaikkakin tietty Idols-tuomarien kommenteista sitä rakentavuutta voi joutua etsimään kyllä...

No, kuitenkin Idols on mielestäni myös suorastaan alhaista viihdettä, sillä siinä mässäillään tämän kritiikin luonteen ymmärtämättömyyden aiheuttamalla mielipahalla.
Lisää basso(j)a!
jussiohman
01.09.2004 08:29:32

Niin, silloin se on Erittäin hauskaa.
Lihava sinkku hakee kontaktia
Chemo
01.09.2004 08:59:32 (muokattu 01.09.2004 09:06:32)

Jos saa viilita pilkkua, niin tässä on se ero, että klassisen musiikin (vaikka laulun) kilpailuihin osallistuvat ovat jo lähes ammattilaisia, eli tietty taso on olemassa. Alkukarsintoihinkaan ei oteta ketään kadulta.

Eroa tasossa, joo joo, mutta perusasetelma on ihan sama. Ihmiset menevät kisaan, ja menestyvät siellä tai eivät. Ja saavat mahdollisesti työmahdollisuuksia sen mukaan.

Onhan se tietysti kaukaa paljon iisimpää kunnioittaa sellaisen ihmisen ponnistusta, jonka tietää opiskelleen ja nähneen paljon duunia asiansa eteen. Mutta ihmisiä pitää kohdella kunnioittavasti, olipa harrastuksen taso mikä tahansa.

Nykyaikanahan ei ilmeisesti saa sanoa suoraan

Miten niin ei saa sanoa? Tottakai saa sanoa, mutta tartteeko sitä tehdä just halvimmalla mahdollisella tavalla telkkarissa? Monessa kisassa palaute, olipa se mitä vaan, annetaan yksityisesti, ehkä mahdollisesti kirjallisenakin. Tietenkään toi ei myy yhtä hyvin.

Mä en tajua, mitä niin ihmeellistä siinä on, että joku ei tiedä onko hänellä edellytyksiä poppitähdeksi? Monet hittinikkaritkaan eivät tiedä mistä heidän kipaleistaan tulee hittejä. Mun mielestäni yrittämisen pitää olla positiivinen ja kannustava asia - vaikka se sitten johtaisikin siihen että ihminen huomaisi että hänen mahdollisuutensa ovat jollain toisella alalla.

Mitäs, jos otettaisiin Idols-meininki käyttöön täällä demopalstalla?

Edittiä: Niin, paitsi että kommentit saa sanoa suoraan, mun mielestäni ne pitääkin sanoa, ettei ihminen jatkossa suotta haaskaa aikaansa asiaan jossa hän ei tule pärjäämään. Toi on tuomarin velvollisuus. Homman voi silti hoitaa tyylillä.
Karlsson
01.09.2004 11:39:52
Eroa tasossa, joo joo, mutta perusasetelma on ihan sama. Ihmiset menevät kisaan, ja menestyvät siellä tai eivät. Ja saavat mahdollisesti työmahdollisuuksia sen mukaan.

Musta taas ei ole asetelma sama, koska lähtökohta näillä osallistujilla on eri. Tää nyt varmaan johtuu tosin siitä että itse olen ollut töissä useissa klassisen puolen kilpailuissa ja mun nyt vaan on vaikea pistää Idolssin kaltaista sirkusta jonkun Mirjam Helin-kisan kanssa.

Onhan se tietysti kaukaa paljon iisimpää kunnioittaa sellaisen ihmisen ponnistusta, jonka tietää opiskelleen ja nähneen paljon duunia asiansa eteen. Mutta ihmisiä pitää kohdella kunnioittavasti, olipa harrastuksen taso mikä tahansa.

Tottakai, en todellakaan kannata "vittu sää oot paska" -kritiikkiä, mutta kun sen vähän mitä Idolsin karsintoja seurasin, niin sinne oltiin menty vaan kokeilemaan ja sitten oltiin shokissa kun ei mölinä saanutkaan hurrausta osakseen.

Miten niin ei saa sanoa? Tottakai saa sanoa, mutta tartteeko sitä tehdä just halvimmalla mahdollisella tavalla telkkarissa? Monessa kisassa palaute, olipa se mitä vaan, annetaan yksityisesti, ehkä mahdollisesti kirjallisenakin. Tietenkään toi ei myy yhtä hyvin.

No, justhan mä selitin että se koetaan henkilökohtaiseksi loukkaukseksi jos ei pidetä siitä mölinästä. Tarkkaa palautetta voidaan antaa jos tekniikka on tietyllä tasolla ja siinä on osa-alueita joilta löytyy hiomista. Jos koko paketti on onnetonta, niin vähän turhaa siinä on kaikkia pielessä olevaa käydä läpi. Mutta, siis tarkoitin sitä miten kritiikin kohde sen kritiikin kokee. En edelleenkään mitenkään kannata Idols tuomarien tapaa hoitaa hommaansa.

Mä en tajua, mitä niin ihmeellistä siinä on, että joku ei tiedä onko hänellä edellytyksiä poppitähdeksi?

Noh, tietty itsekritiikki ei varmaan ole pahitteeksi. Eroa on kuitenkin sillä on, onko pieni mahdollisuus tähteyteen ja sillä kun koko homma on sitä "paskaa".

Monet hittinikkaritkaan eivät tiedä mistä heidän kipaleistaan tulee hittejä. Mun mielestäni yrittämisen pitää olla positiivinen ja kannustava asia - vaikka se sitten johtaisikin siihen että ihminen huomaisi että hänen mahdollisuutensa ovat jollain toisella alalla.

Joo, samaa mieltä. Mutta jos siis ei niitä mahdollisuuksia surkean tason vuoksi ole olemassa, ei turhalla kehumisella saada kuin mielipahaa sitten loppujen lopuksi aikaan.

Mitäs, jos otettaisiin Idols-meininki käyttöön täällä demopalstalla?

No, en ole kyseistä palstaa seurannut, mutta kaiken kaikkiaan kovin yleistä on tämä "se ja se on paskaa"-möläyttely täälä, etten ihmettele vaikka siellä sitä käytettäisiin.

Edittiä: Niin, paitsi että kommentit saa sanoa suoraan, mun mielestäni ne pitääkin sanoa, ettei ihminen jatkossa suotta haaskaa aikaansa asiaan jossa hän ei tule pärjäämään. Toi on tuomarin velvollisuus. Homman voi silti hoitaa tyylillä.

Niinpä.
Lisää basso(j)a!
Chemo
01.09.2004 12:09:20

se koetaan henkilökohtaiseksi loukkaukseksi jos ei pidetä siitä mölinästä. (...) En edelleenkään mitenkään kannata Idols tuomarien tapaa hoitaa hommaansa.

Joo. Riippuu tyypistä, ihmiset reagoivat eri tavoilla. Mutta mun mielestäni on ihan inhimillistä, jos vaikka vähän itkettääkin, kun takana on sentään jännittämistä tv-kameroiden edessä, ehkä ihan ekaa kertaakin.

Tää on spekulointia, mutta olettaisin että ne ihmiset jotka näissä kisoissa ovat ottaneet murskakritiikin vastaan isommin kakistelematta, ovat juuri niitä joiden reaktiot leikataan pois ulostulevasta ohjelmasta. Eihän se oo draamaa kun ei kyyneleet putoa. Samaten mä luulen, että Idols-tuomareitten kommenteista juuri ne pahimmat nostettiin esille.

Noh, tietty itsekritiikki ei varmaan ole pahitteeksi.

Eipä tosiaan olekaan. Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että tässä ollaan "jokamiesluokassa", ja osallistujia tulisi kohdella siitä lähtökohdasta. Mä näkisin, ettei huonointakaan mölisijää tarvitsisi osallistumisestaan huolimatta nöyryyttää julkisesti.

No, en ole kyseistä palstaa seurannut, mutta kaiken kaikkiaan kovin yleistä on tämä "se ja se on paskaa"-möläyttely täälä, etten ihmettele vaikka siellä sitä käytettäisiin.

Heh, oikeastaan - en mäkään ole noita demoja seuraillut, aika törppöä dissausta täällä tosiaan aina välillä näkee, joten tiedä vaikka noin olisikin.

Pohjimmiltaanhan kyse on siitä, millä tyylillä asia hoidetaan. Missäköhän vaiheessa aletaan nähdä missikisojen esikarsintoja - ja lähikuvia osallistujien heikoimmista kohdista. Ja kommentointia malliin "siis sun reidethän on niinkuin pakastekalkkunalla - lähe luuseri vetään". Ja kuvaa siitä kun naama ei pysynytkään ihan peruslukemilla kun kritiikkiä annettiin.
Karlsson
01.09.2004 12:26:12
Joo. Riippuu tyypistä, ihmiset reagoivat eri tavoilla. Mutta mun mielestäni on ihan inhimillistä, jos vaikka vähän itkettääkin, kun takana on sentään jännittämistä tv-kameroiden edessä, ehkä ihan ekaa kertaakin.

Tää on spekulointia, mutta olettaisin että ne ihmiset jotka näissä kisoissa ovat ottaneet murskakritiikin vastaan isommin kakistelematta, ovat juuri niitä joiden reaktiot leikataan pois ulostulevasta ohjelmasta. Eihän se oo draamaa kun ei kyyneleet putoa. Samaten mä luulen, että Idols-tuomareitten kommenteista juuri ne pahimmat nostettiin esille.

Joo, näinhän siinä on todennäköisimmin käynyt. Ja sitten vielä lööppilehdet yms. pistää vettä myllyyn lisäksi. Mässäilyksi menee...

Eipä tosiaan olekaan. Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että tässä ollaan "jokamiesluokassa", ja osallistujia tulisi kohdella siitä lähtökohdasta. Mä näkisin, ettei huonointakaan mölisijää tarvitsisi osallistumisestaan huolimatta nöyryyttää julkisesti.

Aivan, kriitiikkiä saa antaa ja kovaakin sellaista, mutta tosiaan tuo nöyryyttäminen on turhaa. Tai ei sinänsä, että sillä myydään ohjelmaa ja sitä kautta oheiskrääsää ja levyjä voittajilta. Hyväksyttävää? Ei kai, mutta näinhän se meni kuitenkin.

Heh, oikeastaan - en mäkään ole noita demoja seuraillut, aika törppöä dissausta täällä tosiaan aina välillä näkee, joten tiedä vaikka noin olisikin.

Pohjimmiltaanhan kyse on siitä, millä tyylillä asia hoidetaan. Missäköhän vaiheessa aletaan nähdä missikisojen esikarsintoja - ja lähikuvia osallistujien heikoimmista kohdista. Ja kommentointia malliin "siis sun reidethän on niinkuin pakastekalkkunalla - lähe luuseri vetään". Ja kuvaa siitä kun naama ei pysynytkään ihan peruslukemilla kun kritiikkiä annettiin.

No, tässä on sitä samaa tirkistelyn halua tyydyttävää toimintaa kuin muussakin tosi-tv-meiningissä. Eli se myy ja sehän näyttää taas olevan tv-ohjelman päätarkoitus. Paskat sisällöstä.
Säm = Kondrila
Henko
01.09.2004 13:33:37

Ei varmaan kannattais mennä telkkariin myymään itteään.
Mutta ehdottomasti Idols-meininki demopalstalle.
If it's too loud, you're too old.
Vilhelmus
01.09.2004 13:35:45

Ottaen huomioon toiminnan vapaaehtoisuuden ja tietoisuuden siitä, että rajua arvostelua tulee ja se televisioidaan.. niin ei voi muuta sanoa kuin: IHME HYSSYTTELYÄ.
Musiikissa tärkeintä on särö ja kalja.
85423321
01.09.2004 13:43:03
Viihteestähän siinä haukkumisessa on tietysti kyse. Katsojat saavat mitä haluavat. Ja osallistujat tietävät kyllä riskit kun lähtevät mukaan kilpailuun.
George W Bush: "I know the human being and the fish can coexist peacefully."
Henko
01.09.2004 14:44:16

Kyllä ne osallistujat ainakin NYT tietävät meiningin, mutta ennen ekaa pop-starsia ja iidolssia ei välttämättä tiedetty.
If it's too loud, you're too old.
Vilhelmus
01.09.2004 14:49:12

Munsta kysymys on lähinnä siitä, että tarvitaanko tälläistä viihdettä?

Sitä ihmiset tuntuvat (valitettavasti?) haluavan..
Musiikissa tärkeintä on särö ja kalja.
mooch
01.09.2004 15:18:29
Huh - viestejä taas sillällailla ettei voi yksitellen jokaiseen omaa mielipidettä laittaa. Tässähän on kyseessä kyllä aihe - josta on jauhettu kauan - ja tullaan varmasti jauhamaankin vielä pitkään. Noh..

Mä kyllä pistän sellasen väitteen, että lähteä vois siitä, ettei todellisuudessa mikään laulusuoritus voi kuitenkaan huono olla. Jos näin ei muka ole, niin kertooko se musiikkibisneksen rajottuneisuudesta? Tää on mielestäni jo tärkeä pointti, että mikäpä näiden tuomareiden mielestä on hyvä idols-voittaja.

Ja tulihan jo esille mikä on varmasti totta, että tuomarit kertovat palautteen aivan liian törkeästi. Varmasti lähes jokainen on lähtenyt kilpailuun aivan tosissaan, ja siinä tilanteessa ei mielestäni pieni itsevarmuuskaan ole pahasta. Ensinnäkin, JOKAISELLA on oikeus harrastaa (mikä ikinä nyt harrastamisen raja onkaan) musiikkia, laulaa ym. Siinä tilanteessa kun lähtee tuonne kilpailemaan, niin en usko, että kukaan ajattelee saavansa "olit törkeen huono - mee kotiis"-palautetta. Valitettavasti ihmismielet ovat joskus herkkiä, ja tämä voi todellakin jättää "trauman" koko loppuelämäksi musiikin suhteen. Tarkoitan siis sitä, ettei enää koskaan uskalla laulun merkissä suutaan avata, ja jos tätä joku väittää hyväksi niin... noh, niin. En tarkoita että jokaisesta pitäisi tehdä hittilaulaja, mutta mun mielestä musiikista katoaa paljon, jos ei pidetä huolta että jokainen siitä saa nauttia, ja nauttiikin. (Tämä nyt oli turhan sekava lause.)

Sama juttu on koulujen laulukokeilla.. Itse en moisiin - Luojan kiitos - joutunut, enkä tiedä mahtaako moisia olla enään. Päätelköön jokainen itse, miksi.

Huh mikä teksti taas.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)