Aihe: Jaguarit ja Jazzmasterit
1
Ston3Cold
01.09.2004 12:57:46
Jaguar ja Jazzmaster ovat kyllä kauniita soittimia ja himottavat ostaa. En kuitenkaan ole noita pahemmin päässyt testaamaan niin kysyisin, että kannattaako noista haaveilla edes, jos soitettava musiikki on enemmän tai vähemmänn alternativen ja indie-räimeen suuntaan? Pystyykö noista repimään irti tuhdimpaa soundia vai olisiko heti oston jälkeen edessä mikkien jne. vaihto?
D-Kay
01.09.2004 13:14:15

Eikös jaguarit ja jazzmasterit ole nykyään nimenomaan indiebändien suosiossa?
Rämppy
01.09.2004 13:20:04
Kyllähän nuo ovat käsittääkseni olleet hyvinkin suosittuja indie-räimepiireissä. Tuhtia soundia ei ainakaan jaguarista ihan helposti saa. Jazzmasterista irtoaa jonkin verran perus-stratoa tuhdimpi soundi, mutta ei sekään mikään lespaul ole. Mikkien laatu vaihtelee huomattavasti valmistusmaasta riippuen. Kokeilemani japsiversiot ovat olleet erittäin ok, mutta mikit eivät useinkaan ole kummoiset, usa-reissueissa mikitkin ovat hyvät. Meksiko-versioista (onko sellaista?) ei mulla ole aavistustakaan.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Sammakko
01.09.2004 13:27:58

Japani versiot noista ainakin on. Kannattaa harkita niitä jos tommosen haluat.
"Hay que ser muy limpio, es la sangre de Nuestro Senor Padre Eterno."
Chemo
01.09.2004 13:33:17

Meksiko-versioista (onko sellaista?) ei mulla ole aavistustakaan.

Käsittääkseni Meksikossa ei olla tehty Jaguareja eikä Jazzmastereita.

Tosiaan Jaguarit ja Jazzmasterit ovat suosiossa noissa indie/alternative-porukoissa, ja toisaalta myös surf-musassa (...mä käytän omaa japanilaista Jaguariani nimenomaan siihen).

Japanilaisiin Jageihin ja JM:in jotkut ovat vaihtaneet mikkejä (Duncanit ovat yleinen vaihdokki); enimmäkseen tyytymättömyyttä on ollut juuri säröäänien kanssa. Ainakin joissain vuosimalleissa Jazzmastereiden mikit on kääämitty eri tavalla kuin aikanaan. Itse en ole katsonut vaihtoa tarpeelliseksi, mutta mä soitankin Jaguariani puhtailla. Ja toisaalta on niitäkin joiden mielestä japsien mikit ovat ihan OK säröillekin.

Amerikkalaiset reissuet ovat olleet Suomessa ihan käsittämättömissä hinnoissa, rapakon tuolla puolen ne ovat paljon, paljon halvempia - ja siellä on markkinat käytetyillekin jenkki-RI:lle. Uuden jenkki-RI:n ostoa en näe perusteltuna, koska ehtoja vintageitakin saa samassa hintaluokassa.

Mä ostin oman Jaguarini täältä: www.guitar24.de - ja olen siis ollut ostokseeni enemmän kuin tyytyväinen! Rahalle (539e) sai todellakin vastinetta - olkoonkin että lavassa luki Fender.

Eli haaveile vaan - eivät nämä huonoja haaveilun kohteita ole :-)
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Jungleman
01.09.2004 16:09:06
Mulla menivät CIJ Jazzmasterin mikit nopeasti vaihtoon, samoin puolet elektroniikasta. Alkuperäiset mikit kiljuivat bändisoittovoluumeilla, Duncanin Vintaget toimivat loistavasti.

Paras oivallus oli kuitenkin vaihtaa hiotut kielet, tällä hetkellä Fender Stainless Flatsit, 11-50 -setti. Ylimääräinen diskanttisälä hioutui pois ja bonuksena alapää jämäköityi enemmän kuin olisin uskaltanut koskaan kuvitellakaan. Bändini baritonifonistin spontaani kommentti, kun treeneissä vaihdoin biisien välissä Jazzmasterin Reverend Slingshotiin: "Minne sun pallit jäi?"

Ja selvennykseksi vielä, soitan siis suunnilleen garageindienoiseavaruusrokkia, välillä vähän hissirokkapillyä ja -jatsia.
Feggy
01.09.2004 16:30:52

Mulla menivät CIJ Jazzmasterin mikit nopeasti vaihtoon, samoin puolet elektroniikasta. Alkuperäiset mikit kiljuivat bändisoittovoluumeilla, Duncanin Vintaget toimivat loistavasti.

Paras oivallus oli kuitenkin vaihtaa hiotut kielet, tällä hetkellä Fender Stainless Flatsit, 11-50 -setti. Ylimääräinen diskanttisälä hioutui pois ja bonuksena alapää jämäköityi enemmän kuin olisin uskaltanut koskaan kuvitellakaan. Bändini baritonifonistin spontaani kommentti, kun treeneissä vaihdoin biisien välissä Jazzmasterin Reverend Slingshotiin: "Minne sun pallit jäi?"

Ja selvennykseksi vielä, soitan siis suunnilleen garageindienoiseavaruusrokkia, välillä vähän hissirokkapillyä ja -jatsia.

Kummallista. Ehkä vahvari tai soittovolyymikysymys. Minulla ei ole kertaakaan kiljaissut. Jaguareissa ja Jazzmastereissa kannattaa kyllä käyttää normaalia paksumpia settiä, erityisesti Jaguarissa, jossa se ei niin haittaa lyhyemmän skaalan vuoksi.
Less is more.
Jungleman
01.09.2004 16:57:56
Kummallista. Ehkä vahvari tai soittovolyymikysymys. Minulla ei ole kertaakaan kiljaissut.

Niinpä, myönnettäköön että ongelma ilmeni vasta siinä vaiheessa kun vahvistin huusi muutenkin tuskasta fuzzin, octavian ja overdriven painaessa päälle yhtä aikaa ;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)