Aihe: putkista ja vahvistimista?
1
januszian
31.08.2004 01:01:21

Onkos kellään kokemusta siitä miten paljon vaikuttaa se että minkä vahvistimen sisällä on joku hyväksi todettu putki combinaatio?

esim. itelläni on ENGL powerball jossa on 4 itseni valkkaamaa etusputkea ja itseni hyväksi toteamat pääteputket.

Jos siis teoriassa tökkäisin KAIKKI samat putket samoille paikoilleen esim. Mesan vahvariin (tai johonkin muuhun ENGLiä vastaavaan) niin tulisiko ulos suht samanlaista saundia vai vaikuttaako putkista riippumaton elektroniikka kokonais saundiin enemmän kuin itse putket?

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen jos joku tietäisi. :)
En ole vaihtamassa powerballia mihinkään.. :)

nimimerkillä: "kiinnostunut elektroniputki teknologiasta"
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles.
Heavymies
31.08.2004 08:28:36 (muokattu 31.08.2004 08:28:58)
No siis ei ne pelkät putket sitä soundia tee. Ei kyllä tulis samanlaista ääntä. Mitä järkeä olis tehdä erilaisia vahvistimia jos pelkillä putkien vaihtamisella sais saman soundin kuin jossain toisessa?
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
Arabian Lauri
31.08.2004 09:04:52
Olen tässä ollut huomaavinani että soundiin selkeästi vaikuttaa myös minkälaisesta kaapista on kyse. Onko umpinainen pönttö vaiko avoin tausta jne. Mikitettynä pönttö yleensä sitten vielä kuullostaa melkolailla erilaiselta kuin sellaisenaan. Mikityksessä mielestäni tulee paremmin pelkän vahvistimen soundi esiin, kun mikki poimii ainoastaan kartiosta eteenpäin tulevan pörinän, eikä suinkaan kabinetin värinöitä...

Meni kyllä ulos tuosta putkiasiasta tämä, mutta jos haet jotain tiettyä soundia, niin kannattaa pitää myös tämä mielessä...
Kitaristi ilman pändiä on kuin kalastaja ilman virveliä - täysin turha jätkä!
kulmahiomakone
31.08.2004 12:35:08
Olen tässä ollut huomaavinani että soundiin selkeästi vaikuttaa myös minkälaisesta kaapista on kyse ... Meni kyllä ulos tuosta putkiasiasta tämä, mutta jos haet jotain tiettyä soundia, niin kannattaa pitää myös tämä mielessä...

Asiaa. Esim. täälläkin suosiossa oleva mikkien vaihto on ihan sairasta hifistely-näpertelyä siihen verrattuna, kuinka paljon kaiutinelementin vaihdolla voidaan vaikuttaa saundiin.

Ja jos väittää, että kaiutinlodju elementteineen on tärkein yksittäinen palikka (saundin kannalta) kitarasignaalin vahvistusketjussa, niin ei ole kovin väärässä.

Mitä taas tulee putkiin ja niiden valintaan, niin itse olen ollut huomaavinani, että toisessa vahvistimessa paskalta kuulostava putki saattaa kuulostaa toisessa vahvistimessa hyvälle. HAvainto saattaa johtua kaikesta muusta kuin itse putken saundista, kuten päivästä ja kuun asennosta.
januszian
01.09.2004 00:28:36 (muokattu 01.09.2004 03:23:04)

Joo, sen verran mäkin tiedän eikä sitä vvälttämättä läheskään kaikki tiedä että kaappi on TÄRKEIN äänen värittäjä. Mesan kaapilla on soitettu todella montaa eri vahvaria mutta kyllä se Mesan kaapilta silti aina kuulostaa se kokonais saundi. Vahvarit värittää sen mitä kitaran mikit soittaa. Lämmin, kirkas, erotteleva jne mutta lopuksi se mistä se ääni tulee ulos ja minkä ominais saundia ei voi muuttaa on juuri kaappi.

Mutta myös mikit on tärkeä osa sitä miltä keppi kuulostaa joten ei se ole hifistelyä. :)

Jos on hyvät mikit niin ne tuo hyvin esiin kitaran puun saundin. jos on huonot mikit niin se on aivan sama vaikka kitara olisi kakkosnelosesta rakennettu...
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles.
päänahka
02.09.2004 11:54:21
Asiaa. Esim. täälläkin suosiossa oleva mikkien vaihto on ihan sairasta hifistely-näpertelyä siihen verrattuna, kuinka paljon kaiutinelementin vaihdolla voidaan vaikuttaa saundiin.

No no. Niin kuin sanotaan, niin ketju on niin vahva kuin sen heikoin lenkki. Mikkien vaihtaminen ei ole ollenkaan turhaa, ja mun mielestä se vaikuttaa aika olennaisesti kitaran soittotuntumaan. Mutta mä en ole vaihtanut mikkejä niinkään soudin muuttamiseksi vaan siksi, että alkuperäisissä mikeissä on ollut joku selkeä puute, esim. kierto-ongelma ja häiriöt. Kyllä jokaisen palikan pitää olla kohdallaan, mutta sitä en kiellä, että jos esim. soundista puuttuu botnea, niin kannattaa ehkä ensimmäiseksi lähteä kokeilemaan eri kaappeja.
Soolot on perseestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)