pwallin 31.08.2004 11:37:47 | |
---|
Kokeilin hakua, mutta ei löytynyt vastausta. Kuinka paljon valmiin kitaran kaulaa voi ohentaa ettei sen kestävyys ym. heikkene liikaa? Kaulojen paksuuksia on tietysti erilaisia, mutta onko esim. jokin tietty "standardi" tai "ohjeistus" olemassa? Kyseessä on melko "halko" josta tuli etäisesti mieleen joidenkin Gibsonien paksuus ja luulisi että varaa on ottaa jonkin verran pois. Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
Kuinka paljon valmiin kitaran kaulaa voi ohentaa ettei sen kestävyys ym. heikkene liikaa? Kunhan ei kaularautaa esille kaiva, ei kai siinä muuta. Kaularaudalla voi sitten kompensoida kaulan heikentynyttä jäykkyyttä. Jos vilkaiset vaikka joitain kasaritilukeppeja, esim. joitain Ibanezin malleja, niin aika ohueksi kaulan voi tehdä. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
pwallin 31.08.2004 12:22:00 | |
---|
Kunhan ei kaularautaa esille kaiva, ei kai siinä muuta. Kaularaudalla voi sitten kompensoida kaulan heikentynyttä jäykkyyttä. Jos vilkaiset vaikka joitain kasaritilukeppeja, esim. joitain Ibanezin malleja, niin aika ohueksi kaulan voi tehdä. Kokemusta on ultraohuista kauloista ym. Mietin vain että mistä sen tietää koska esim. kaularauta alkaisi olla liian lähellä? Eihän sinne kaulan sisään oikein näe...ja jos hioo niin että se näkyy, niin sitten on jo liian myöhäistä (ja varmaan jo aiemminkin). Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
Juzzu 31.08.2004 13:01:56 | |
---|
Ota kaulasta rontgenkuva :o) Enpä tiedä kuinka isoja eroja noiden noissa kaularaudoissa on, kai se riippuu vähän mallistakin. Itse olen käyttänyt muistaakseni 10mm korkeita kotelollisia kaularautoja. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Gypsy 31.08.2004 18:43:44 (muokattu 31.08.2004 18:48:42) | |
---|
Kyllä se rauta saattaa olla aika lähellä. Siitä tietysti pystyy päätteleen jotain, kuinka paljon sen raudan kiristäminen/löysääminen vaikuttaa, eli kuinka kaarella se siellä on. Tosin riippuu kaularaudasta. Voi hyvin olla tommonen metalliboxirauta. Sen metallikehikon saattaa nähä sieltä mistä sitä rautaa kiristetään. Kun oot sitä hiomassa kuitenkin, niin tietenkin vois kattoo kaulan keskikohdan, ja vetää siihen reiän mahollisimman pienellä poranterällä niin tietäis paljon siinä on puuta ennen rautaa. |
pwallin 31.08.2004 19:57:41 | |
---|
Kyllä se rauta saattaa olla aika lähellä. Siitä tietysti pystyy päätteleen jotain, kuinka paljon sen raudan kiristäminen/löysääminen vaikuttaa, eli kuinka kaarella se siellä on. Tosin riippuu kaularaudasta. Voi hyvin olla tommonen metalliboxirauta. Sen metallikehikon saattaa nähä sieltä mistä sitä rautaa kiristetään. Kun oot sitä hiomassa kuitenkin, niin tietenkin vois kattoo kaulan keskikohdan, ja vetää siihen reiän mahollisimman pienellä poranterällä niin tietäis paljon siinä on puuta ennen rautaa. Viimeinkin kunnon vastaus, enpä sitten itse ala hiomaan... Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
Juzzu 31.08.2004 20:30:18 | |
---|
Viimeinkin kunnon vastaus, enpä sitten itse ala hiomaan... No hyvä että jonkun vastaus kelpasi. Ja jos kerran kyseessä on paksumpi "halko", niin kyllä siitä uskaltaa viilata, hioa ja siklata. Sellaisia perusmittoja kaulan paksuudesta lavan päästä on n. 19-22mm (otelaudasta kaulan taakse, tönärillä helppo mitata) ja rungon päässä sitten muutamia millejä enemmän. Ja toki noista voi mennä vielä jonnin verran ohuemmaksikin ilman että on pelkoa kaularaudan suhteen, uskoisin. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
pwallin 31.08.2004 21:03:24 | |
---|
No hyvä että jonkun vastaus kelpasi. Ja jos kerran kyseessä on paksumpi "halko", niin kyllä siitä uskaltaa viilata, hioa ja siklata. Sellaisia perusmittoja kaulan paksuudesta lavan päästä on n. 19-22mm (otelaudasta kaulan taakse, tönärillä helppo mitata) ja rungon päässä sitten muutamia millejä enemmän. Ja toki noista voi mennä vielä jonnin verran ohuemmaksikin ilman että on pelkoa kaularaudan suhteen, uskoisin. Toinen hyvä vastaus!!!! :) Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
vrajala 31.08.2004 21:35:22 | |
---|
Niin no, jos vielä vähän. Tuon ohentamisen kannalta on kahdenlaisia kaularautoja, joko suorassa tai kaarevassa urassa olevia. Nuo suorat ovat yleensä maksimissaan tuon 10 milliä (12?), joten tuollaisella varustettua kaulaa uskaltaa periaatteessa ohentaa ihan rauhassa. Kukaan tuskin kaipaa alle 19 millin vahvuista kaulaa. Sanoisin, että otelauta+13 milliä on vielä suhteellisen turvallinen paksuus. Noissa kaarevaan uraan asennetuissa on periaatteessa se mahdollisuus, että ura on tehty hyvinkin kaarevaksi, jolloin kaulan keskivaiheilla ei ole kovinkaan paljoa puuta. Tämä selviää, kuten Gypsy mainitsi, poraamalla pieni reikä 7-9 nauhan paikkeille. Tällaiset raudat taitavat olla yleensä suurimmillaan 1/4" pyörötangosta (+ suojaletku tai -teippi). Jos tuohon ajattelee maksimissaan toiset 1/4" kaarevuutta ja vielä pari milliä varaa yläpintaan niin päästään n. 15 milliin (+ otelauta). Kaarevuutta taitaa yleensä olla vähemmän ja varsinkin kitaroissa tangot ohuempia. Vaan en voi kyllä varmaksi sanoa. Vielä sen verran, että mikäli kaula on hyvää vaahteraa tms. lujempaa puuta, niin ohentaminen tuskin aiheuttaa mitään vakavia ongelmia. Pehmeämmillä puilla (kuten mahonki) ohentaminen voi aiheuttaa jäykkyyden heikkenemistä. Tämä ilmenee vireongelmina, kaulatremolona, mahd. kuolleina kohtina jne. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
tonicaster 05.09.2004 17:48:30 | |
---|
Täytyy muistaa myös liian ohueksi veistetyn kaulan syövän hieman sustainia..empä tiedä kuinka marginaalista asia on tältä kantilta tarkasteltuna...mutta näin on kuultu puhuttavan..=) |
askomiko 05.09.2004 23:03:02 | |
---|
Ja varsin pienikin paksuuden muutos on iso ero soittotuntumassa. Ibanezien tikkukaulat taitaa olla 19mm paikkeilla, kun taas normaali strato on 22mm, ja halkoluokkaan mennään 25mm:ssä. Eli millipeliä, eiköhän paksua kaulaa aina millin voi ohentaa. Soundi/sustainvaikutus pitää huomioida myös, mulla on yksi kaula joka on ohennettu kohtalaisen rajulla kädellä, eikä se oikein tunnu soivan missään rungossa. No, aina ei voi voittaa. |