Aihe: Jeesataanpa me rumpalit toisiamme!
1
Viceroy
28.08.2004 00:25:18

Olinpa tuossa taas bändin kanssa soittelemassa, ja kirosin jälleen kerran soittoni yksipuolisuutta (ks. takaraivoon pinttyneet jutut -ketju) ja samanlaisuutta. Muut bändin jäsenet hehkuttivat, että olipas hyvät treenit ja hyvinhän me vedettiin, mutta itse olin kuin maani myynyt ja voini syönyt - ja olen edelleenkin.

Tiedän, että suurin kehitys tapahtuu kurinalaisella ja intensiivisellä itsenäisellä treenillä. Olen kuitenkin niin laiska ja saamaton, etten ole saanut lainattua kirjastosta pitkään aikaan yhtään rumpukirjaa tai -videota. Täältäkään ei ole vähään aikaan soittooni tippunut suurempia mausteita.
Haluan uskoa, että muillakin on joskus ainakin ollut samanlaisia ongelmia. Uusilla pelleillä tms. taas on vaikeaa psyykata itseään, kun rahat menee laskuihin ja muuhun ulkomusiikkiin.

Pointtini: Jaa kanssamme yksi tai useampi treeni, kikka tai oivallus, joka on auttanut sinua soitannollisesti (ts. antanut potkustarttia soitollesi). Saa olla vaikka kuinka itsestäänselvän kuuloinen. Aloitan itse:

1. Etenkin nopeissa kompeissa toimii seuraava variaatiofilli: Virveliin kaseja tai pienempiä iskuja, joista osan isket satunnaisesti haitsuun tai rideen.

2. China-symbaali toimii erinomaisesti virveli-iskun kanssa.

3. Tuplarolli tomifillin alla kuulostaa erittäin täyteläiseltä (joskin sekasortoiselta) ainakin heavybiiseissä.

Krhm, tulipas topicci. No, syteen tai saveen. Olen tyytyväinen muutamaankin vastaukseen. Ivaa tai "hauskoja" vitsejä en kaipaa. Kaikkien on aloitettava jostain..tosin itselläni on jo kolmas setti menossa, soittovuosia muutama.
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
DrmBug
28.08.2004 07:14:46
Hyvä tapa on todella lainata kirjastosta niitä videoita ja kirjoja. Yksin treenaaminen voi helposti mennä siihen että treenaa niitä samoja juttuja, varsinkin jos mitään uutta materiaalia ei ole tarjolla. Itse olen huomannut tässä viime aikoina, että otin huomattavan paljon vaikutteita yhdestä kirjasta josta treenasin kesän alussa. Kirjan nimeä en muista, mutta siinä oli erilaisia fuusio/linear style -juttuja (lähinnä tarkoittaa soittotapaa jossa iskuja ei mene päällekkäin). Vaikka en kauaa jaksanut silloin tätä treenata, niin paljon jäi silti takaraivoon.

Mieti myös mitkä ovat heikkouksia soitossasi, ja treenaa niitä. Osaatko polkea mielestäsi riittävän hyvin haitsua, tilanteessa kuin tilanteessa? Vaatiiko rudimentit kertausta? Tai jos et muuta keksi, niin erilaisia independence-harjoituksia on maailma täynnä! Kaikin puolin kehittävää, ja myös mielenkiintoista.

Ehkä se pääajatus tässä olisi treenata mahdollisimman paljon uutta koko ajan (kuitenkaan unohtamatta niitä vanhoja, hyviksi todettuja harjoituksia). Joskus on hyvä treenata niska limassa, mutta joskus täytyy ottaa rennomminkin. Sadepäivän ratoksi voit keksiä kaikkea kivaa vaikka et olisi edes rumpujen ääressä. Opettele aina vaikeilta tuntuneita biisejä, keksi omia komppeja/fillejä yms.

Ja tietenkin, kuuntele PALJON musiikkia, eikä aina vain sitä lempibändiä. Kokeile muitakin musiikkityylejä, ota vaikutteita rumpaleista, kopio häikäilemättömästi mielestäsi hyvän kuulosia juttuja ja kokeile niitä omassa soitossasi. Pyri olemaan mahdollisimman monipuolinen.

Tulipas pitkä teksti ;) Toivottavasti auttoi...
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
kattila
28.08.2004 08:28:23

Et ole ainoa jolla on tälläisiä ongelmia. Välillä treeneissä vituttaa niin suunnattomasti, koska itseni mielestä soitto menee ihan päin mäntyä tai sitten se kuullostaa tylsän tasapaksulta.

Tota päin mäntyä soittamista ei oikein voi korjata treeneissä, koska fiilis on fiilis, mutta tylsään soittoon yritän aina keksiä uusia fillejä ja groovaavia komppeja.

Auttopa paljon, mutta etpähän ainakaan ole yksin.
Dust to dust
Ruutikallo
28.08.2004 13:23:59
No tällänen tuli mieleen,vanhat jutut takaraivossa ovat varmasti hyvä juttu->itsellä samoja ongelmia sillointällöin, mutta yleensä "samat vanhat kutut" ovat erittäin hyvin hanskassa.Siis tavallaan omatyyli juttua. tottakai kaikkeen aina kyllästyy ja kaipaa uutta potkua soittoonmutta perus syntihän rumpaleilla on että pyrimme "shokeeraamaan" toisia lyömäsoittajia:) Välttämättä muut soittajat eivät kiinnitä niin paljon huomiota millainen filli tai kikka on takataskussa vaan siihen että musa toimii. Musiikkiahan tässä palvellaa eikä tuoda omaa osaamista joka neljäs tahti esille.
No meni vähän offtopic, mutta saundit kannatta laittaa kuntoon. Hyvät, itseä miellyttävät saundit motivoi soittamaan ja koittamaan erilaisia "juttuja" eripaikkoihin. Tuskin kukaan kiistää sitä että hyvillä saundeilla on mukavampi ja vapautuneempi soittaa.??

No yks piene fillijuttu tuli mieleen tosin en tiedä musiikkityylistäsi, mutta koitappa seuraavaa: perusideana on vaikka 16-osat snareen todella hiljaiseella volyymilla ja jaa aksentit tomeille vuorollaaan täysin mielivaltaisessa järjestyksessä, mutta älä anna oikean käden liidata liiaksi jos olet oikea kätinen.Vasenta ytä paljon, mieluummin enemmän. Tai sitten 3-muunteisena ja syncopation avuksi, vasemman aksentit pikkutomiin ja oikean isotomiin.

Tulipa tekstiä, mutta toivottavasti auttaa...(saman asian kanssa paininut)
Roberto
29.08.2004 12:20:24

Vaihe 1: Treenaa tekniikka siihen kuosiin että se pysyy aivojen kyydissä.

Vaihe 2: Unohda kaikki treenaamasi ja soita biisiä, älä rumpuja.

Toista alusta tarpeen vaatiessa. Lopputuloksena on 98% tapauksista suora 8-biitti ilman mitään säätöä. Ai miksi? Koska se on paras.
Magetsu
29.08.2004 12:44:17
Jees!
Videot on todella hyviä oppimateriaaleja.
Levyjen perässä soitto, sekä telkkaria katellessa tulee joskus ihan ihme juttuja...
Kestävyys/nopeusharjoittelua on hyvä myöskin treenata, eli sohvaan tynyyn mainostauon aikana niin nopeaan paradidlejä kuin pystyy jne...
Settisijoittelun vaihtelu voi kans antaa uusia inspiraatioita...
Beaufordilta sain uusia viboja, kun vaihoin riden vasurille...
juoni
29.08.2004 18:38:52

Kumpa se olisikin noin helppoa...No joo, uutta biisiä opetellessa olen ottanut lähtökohdaksi että ensin pystyn soittamaan vaikka jokaisen saman lyönnin mikä on levyversiossakin ja vasta sen jälkeen alan tuoda omia mahdollisia visioitani ko. biisin soitosta. Tällä tavalla oppii taatusti aina jotain uutta joka biisistä.
Lahjattomat Treenaa
Viceroy
29.08.2004 20:50:04

Kiitti! Todella hyviä ja laajoja vastauksia!

Tänään olin koko 2,5-tuntiset treenit aivan liekeissä. Kiitos vielä kerran kaikille.
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
Ihmepoika
29.08.2004 21:02:42

1) Mie tapaan aina etsiä jotain pientä kivaa perustreenauksen ohelle. Esimerkiksi sain synttärilahjaksi Slipknotin uuden levyn, ja bongasin sieltä aika lailla miellyttävän "jutun" eräältä kappaaleelta. Opettelin parhaimpani mukaan kyseistä kohtaa pari päivää, sitten aloin lisäillä "pohjalle" kaikkea pientä; splash-isku sinne, kanttilyönti tänne. Mukavaa ajanvietettä.

2) Levyjen päälle soittaminen. Kaikkihan sitä taitaa tehdä, mutta laitetaan kuitenkin. Erityisen hauskaa on soittaa vaikkapa Trio Niskalaukausta tuplatemmolla ja Kotiteollisuutta tuplapedaalilla. Kyllä ilo irtoaa.

3) Bändissä soittava voi aina sovittaa uudestaan orkesterinsa kappaleita kykyjen kasvaessa tai muuten vaan aikaa kuluttaakseen. Kokeile myös biisilistan tekoa - miten saada seuraava kappale lähtemään sutjakasti edellisen päätyttyä.

... lisää näitä.
Jos et muuta voi, derivoi.
lethus1
29.08.2004 23:19:17

Toista alusta tarpeen vaatiessa. Lopputuloksena on 98% tapauksista suora 8-biitti ilman mitään säätöä. Ai miksi? Koska se on paras.

Varsinkin grindcoressa ja kuolonhevissä. Kiitos näistä vinkeistä:D
jazzmies
29.08.2004 23:41:43
Ota pari yksityistuntia joltakin hyvältä soittajalta tai hyvältä opettajalta. Katsekontakti kokeneemman rumpalin soittoon innostaa tavattomasti ja perinne jatkuu edelleen. Usein epäillään tuntien ottamisen tasapäistävän rumpaleita, höps!
miän vain
30.08.2004 09:56:15

Haitsua on kiva polkea. Ykköselle ja kolmoselle menee helposti, mutta laitapa joka iskulle. Tai Kakkoselle ja neloselle. Ja vielä niin, että myös groovaa. Ei olekaan niin helppoa kuin luulisi.

Sitten kun on hallussa, ala siirtää polkaisuja iskujen väleihin ja muihin epätavallisiin paikkoihin. Menee pari päivää iloisesti.

Tuplan imitointi lattiatomilla on kanssa hupaisaa. Haitsua vasurilla, oikealla lattiatomia basarin kanssa limittäin. Ja virvelit kanssa oikealla. Haitsukompin katkeamisen kun huomaa helpommin. Tai sitten voit vetää haitsun jalalla. Kehittää sekin.

**

Hyvä kommentti se "opettele tekniikka ja unohda sitten kaikki." Toimii.
Mikko/DE
30.08.2004 11:00:22

laske kasibiitit päässäsi trioleina, pysyy time paremmin ja tulee parempia ideoita x.x
jussiohman
30.08.2004 11:30:21
Vapaamittainen filli alkaen 16-osilla virveliin ja sitten nopeasti tomit läpi sextoleina. Toimiva.
Lihava sinkku hakee kontaktia
totomiettinen
30.08.2004 18:52:18

Tämähän oli helppo! : )
Saukki
31.08.2004 14:50:01

Myös oman soiton nauhoittaminen ja kuunteleminen auttaa paljon. Huomaa tyhmät virheet, joita syntyy paljon (ainakin mulla) kun soittelee bändin kanssa...
Auttaa mm. fillien hiomisessa.
Ja se kuulostaa aivan erilaiselta kuin soittaessa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)