Aihe: Kotistudio
1
Kukko
30.08.2004 21:38:13

Mä kokeilen täällä, kun tuolla "oikealla" palstalla oli hiljaista tai ei ymmärretty toisiamme..
Mulla on pentium II ja siitä tulis musahommiin kone, lisäksi pitäis hommata cubase tms.-ohjelma.Tuo kortti/etuaste/mikseri-juttu olis kiva tietää; mitä huttu-muusikoilla on ja millä budjetulla pääsisi alkuun?
1.Mikä kortti ja millaiset sisäänmenot/ulostulot?
2.Montako raitaa sais max tallennettua yhtäaikaa?
3.Mikä etuasteena?Joku putki-semmoinen vois olla kiva?
4.Sitten kai olis takaperoisessa järjestyksessä mikseri?
5.Ja vikana kunnon mikit??

Olis kiva jos täällä joku ystävällinen sielu selventäis kun olen pihalla, voi laittaa pikaviestiäkin..

Kiits
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
Rantsu
30.08.2004 22:00:59
Mä kokeilen täällä, kun tuolla "oikealla" palstalla oli hiljaista tai ei ymmärretty toisiamme..

Joo, siellä on aika hiljaista yleensä sen jälkeen, jos vähänkin vihjaisee kiinnostuksen kräkättyjen/kopioitujen/muuten laittomien softien käyttöön.
Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn.
Kukko
30.08.2004 22:05:15 (muokattu 30.08.2004 22:05:45)

Joo, siellä on aika hiljaista yleensä sen jälkeen, jos vähänkin vihjaisee kiinnostuksen kräkättyjen/kopioitujen/muuten laittomien softien käyttöön.

Jotenkin musta silti tuntuu etten ole ainut jota ilmainen kiinostaa..
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
Rantsu
30.08.2004 22:06:53
Jotenkin musta silti tuntuu etten ole ainut jota ilmainen kiinostaa..

Niin, ilmaissoftat onkin eri juttu.
Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn.
Khimil
30.08.2004 22:23:35

Sä voit puhtaalla omatunnolla käyttää puuhissasi Kristal-nimistä raituriohjelmaa joka on siis ilmainen. Löytyy osoitteesta http://www.kreatives.org/kristal/

Tutustu vaikkapa M-Audio -merkkisiin äänikortteihin. Niitä on monenlaisia kahdesta tulosta/lähdöstä aina kymmeneen tuloon/lähtöön. Hintaluokka on aika alhainen korttien asialliseen laatuun nähden.
isojussi
31.08.2004 00:24:42
olikos se...

www.hitsquad.com

missä on kans paljon ilmaisohjelmia
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
vanhami
31.08.2004 08:31:25
Olis kiva jos täällä joku ystävällinen sielu selventäis kun olen pihalla, voi laittaa pikaviestiäkin..

Siirrän tän sun viimeisen kommentin kärkeen, kun se on mullakin päällimmäisenä. Olen itse myöskin suunnitellut levytysvermeitä (ei siis nauhoitus, koska kama menee kovaLEVYlle)

Mulla on visio, jonka ensimmäinen pala on hankittuna. Alan kasaamaan nauhoituslaitetta uuden mikserimme ympärille. Ostettiin bändille Behringerin DDX 3216 digimikseri. Mikäli olen ymmärtänyt oikein siitä saa 32 raitaisne studion jotensakkin näin.

PS:hen ADAT kortti, jossa on 4? valokaapeliliitintä. Niitä saa esim T-kaupasta bunde hintaan reilu pari satkua, ja mukaan tulee joku cubasen kevytversio. Behringeriin tarvitaan myöskin ADAT kortti. se maksaa pari satkuu eli yht 400

No ainakin suunnittelemallani vermeellä heti 16 raitaa kerralla sisään ja laajennuspalikalla 32

Niin siinä mikserisä on tietysti mikserin omat etuasteet, jos haluaa hifistellä, en osaa puukorvana sanoa siihen mitään.

No tuo ddx 3216 joka maksaa ostopaikasta riippuen 1100-1222 eur

Tuolla muut soittimet palstalla oli joku mielenkiintoinen threadi jossa oli mikkijutuista puhetta. muutamia suositeltukkin, käy vilkaisemassa sieltä vinkkiä.

Omilla vermeillä pääsis lie alkuun. Rumalilla on ostoslistan ykkösenä hyvä overhead, se vois kukaties toimia hyvin tässäkin hommassa.

Ajattelin pakata pc:t ja kaikki samaan keikkacaseen. MP3:siä sisään koneelle vaan rutkasti ja taukomusat löytyy samointein koneelta. Samalla voidaan vetää vaikka kaikki keikat kovalevylle ja arkistoida parhaat vaikka DVD rompuille myöhempää käyttöä varten. Paketti olis siis.

2x adat ~400 eur
Behringer ~1200 eur
PC ~500 eur

Eli parin tonnin paremmalle puolelle mennään, mutta tietysti. Keikkamikserihän pitää luonnollisesti silti olla, joten sitä ei voi laskea ihan tähän

Miltä kuullostaa

Mika
Sperde
31.08.2004 12:21:52
Mulla on pentium II ja siitä tulis musahommiin kone, lisäksi pitäis hommata cubase tms.-ohjelma.Tuo kortti/etuaste/mikseri-juttu olis kiva tietää; mitä huttu-muusikoilla on ja millä budjetulla pääsisi alkuun?

Soundata myy M-Boxia (audio) alle 500 euron. Focusriten etuasteet ja ProTools Le äänityssofta mukana. 24 raitaa audiota M-Boxin kautta mahdollista, 32 raitaa 001 ja 002:n kautta. M-Boxilla saa 2 raitaa yhtäaikaa, eikä himassa juuri enempää tarvitse.

Esim. RodeK2 erittäin OK mikki 680 € (Soundata), tai Blue Baby Bottle, Thomannilla about 470 €.
Kukko
31.08.2004 12:22:25

2x adat ~400 eur
Behringer ~1200 eur
PC ~500 eur

Miltä kuullostaa

Mika

Kuulostaa aika pirun hyvältä, kuten jo totesin ei tämä niin vaikeaa olekaan. Mä sain jo tolla kristallilla ja vanhalla sb-kortilla aikaan akustis-juttuja.Mun pitää vain hommata tähän pentiumiin muistia, varmaan jotain 40G olis kova, sitten polttava ja joku täällä parjatuista korteista:.Bändillä on periaatteessa kaikki mikit ja muu sälä, joten alkais olla studiota siinä.

On kiva kun jotkut jaksaa vastata, eikä moralisoida;)
isojussi
31.08.2004 16:49:15
Ootko Mika tutkinu Mackien Onyxeja? Menis 16 raitaa suoraa firewirenä.
vanhami
01.09.2004 08:33:06 (muokattu 01.09.2004 08:41:17)
Ootko Mika tutkinu Mackien Onyxeja? Menis 16 raitaa suoraa firewirenä.

En ole tutkinut, käväisin hätäseen vilkaisemassa T-kaupasta. Merkittävä ero B-koneeseen on, että onyx on analoginen verme ja B digitaalinen. Muuten voisi olla varsin kiinostava vaihtoehto.

Mutta kun tuli tuo Behringer hankittua, niin sen kanssa sitten eletään sen mukaisesti. Pääpointtihan on, että kun se nyt jokatapauksessa tarvitaan, niin miksei sitä voisi valjastaa toiseenkin hyötykäyttöön.

Sitten jatkotutkimuksien tuloksia:

Ostin eilen sen ADAT kortin (sovin kaupat) ja juttelin jannun kanssa, joka myi sen. Heilla on juuri tuollainen kuvailemani setti käytössä ja sanoi, että toimii hyvin. Nauhoittavana koneena on joku AMD 400Mhz tasoinen mylly ja kovalevyä onkin sitten iloisesti 2x120Gb Miksauksiin ei kuulemma vääntö riitä, mutta muuten kyllä.

Pullonkaulaksi muodostui yllättäen se tietokoneen ADAT kortti. Yhdessä adat kanavassa on 8 kanavaa, joten tarvitaan 2x in 2x out adat kortti. Ne maksaa piruvie alkaen 300 eur. Saksassa oli mielenkiintoinen paketti, jossa oli softat mukana hintaan 411 eur. Mutta ei siinä kaikki.

Tein perkele justiin viime kevännä uuden tietsikan kotiin / veneelle. Mahonkikuorinen kenkälaatikon kokoinen vähävirtainen hiirenhiljainen mylly. Se menee vaihtoon. siinä kun ei ole yhtään korttipaikkaa ja kovalevykin on ihan liian pieni.

Tsiigailin tuolta verkkokaupan sivuilta vaihtoehtoja ja luulisin, että alan väsäämään jotain tuolaista myllyä MICRO ATX koteloon. Silloin siitä saa riittävän pienen mukaankin temmattavaksi. Lisäksi siellä oli kotekloita, joissa on etukansi, niinkuin automankassa. Ja siihen saa kaukosäätimet ym. winamp näyttää kappaleiden numerot ja nimet etc. Vois olla kätevä taukomusakoneena ja miksei huulisynkkasysteemeissäkin.

Mika
isojussi
01.09.2004 11:45:03
...Merkittävä ero B-koneeseen on, että onyx on analoginen verme ja B digitaalinen. Muuten voisi olla varsin kiinostava vaihtoehto...

Juups. Kyl mä sen tiesin. Kolmas mielenkiintoinen vaihtoehto olis Rolandin R-bus. Siähen olis sit usevampi digimikserivaihtoehto. Taitaa olla vaan perguleksen hinnakkaita?

Mutta kun tuli tuo Behringer hankittua, niin sen kanssa sitten eletään sen mukaisesti...

Tiettyhän sen näin menee.

...Pullonkaulaksi muodostui yllättäen se tietokoneen ADAT kortti....

Tulilanka olis kait sit tässäkohdin nopee? Sans sää, kun oon alan miehiä!

...Tsiigailin tuolta verkkokaupan sivuilta vaihtoehtoja ja luulisin, että alan väsäämään jotain tuolaista myllyä MICRO ATX koteloon...

Täytyypä käydä hämmästelemässä. Itellä on kanssa varmaan musamyllyn päivitys edessä, vaikka kait tolla vanhallakin just pärjäis.

PCI-silta on vaan jonkinmoinen pullonkaula.

Toisaalta 19" räkkikoteloonhan mun tars kone väsätä, mutta ne boxit on niin tyyriitä, että pelkän kotelon hinnalla saa jo koko koneen...:o(
isojussi
01.09.2004 11:52:15
...Tein perkele justiin viime kevännä uuden tietsikan kotiin / veneelle....

Mistä äkkiä tulikin mieleeni, että saako ja mistäsaako pelkkää kotelon piuhoitusta/kytkimiä? Eli ei kait siinä montaa narua ja nappia oo, mutta jotain kuiteskin. Jos meinaan rakentas koneksen ihan johonkin omaan caseen...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)