Aihe: Efektit..
1 2
spade
30.08.2004 14:36:43
Elikkä, mulla pyörinyt baut vuoden verran ajatus, et hankkis bassolle efektejä, elikkä neuvoja, esim. minkälaisia efektejä te kokeneemmat käytätte ja minkä takia, itselläni on pyörinyt päässä seuraavanlainen setti, distorsion, wah ja kompura. Minkä merkkisiä itse käytätte ja millaisia ja minkä takia.
"Se, missä jakaus kulkee, on salaisuus" Urho Kekkonen
spade
30.08.2004 14:38:28
ja vielä se, et onko basso vai kitara spedut käytössä ja minkä takia.
"Se, missä jakaus kulkee, on salaisuus" Urho Kekkonen
Niskamies
30.08.2004 15:10:30
Wahin jättäisin ostamatta, mutta kompura ja särö ovat käypäisiä efektejä. Säröksi suosittelisin EBS:n multidriveä ja kompuraksi saman lafkan Multicompia.
absqua
30.08.2004 15:24:13 (muokattu 30.08.2004 15:29:47)
Tässä vähän mietteitä kysymykseesi teemalla "pitkän linjan kamarunkkari avautuu":

-Särö on passeli perusefekti bassolle, toimii aika yllättävänkin moneen paikkaan. Hyviä bassosäröjä ovat mm: EHX Big Muff, Sansamp Bassdriver DI, Rat, Turbo Rat, Boss Bass Overdrive jne jne.
-Waheista itse suosittelisin jotain auto-wah -tyyppistä muljutinta. Poljettava wahi toimii myös, ei siinä mitään, mutta autowah on mielestäni monikäyttöisempi. Funk/Disco-osastolle ehdoton. Hyviä autowaheja bassolle: EHX Q-Tron ja Mini Q-tron, EBS Bass-IQ, Boss T-wah, DOD Envelope filter.
EHX BassBalls on myös eräänlainen autowah, tosin sieltä enemmänkin "mopo rotkoon"-osastolta. Erittäin läpitunkeva soundi. Mahtava peli maltillisesti käytettynä.
-Kompressori ei minun mielestäni ole efekti ollenkaan, vaan ennemminkin "soundin muokkain" tai jotain siihen suuntaan. Jos kompura on ruuvattu niin tiukalle että sen kuulee, niin siitä tietää heti että sitä on käytetty liikaa. Tavallaan kompura on enemmänkin sen itse perussoundin luomiseen käytettävä laite, siis verrattuna efekteihin, jotka taas ovat enemmän tai vähemmän "mausteita" yleensä. Hyviä stomp-box kompuroita ovat mm. Aphex Punch Factory ja EBS Multicomp. Muista ei ole omaa kokemusta.
-Erittäin käyttökelpoinen efekti moneen paikkaan on Octaver. Toimii myös särön kanssa mahtavasti. Hyviä: Ebs, BOSS OC-2 (soundaa minusta ihan rutkasti paremmalta kuin EBS).
-Synapedaalit ovat sitten ihan oma lukunsa jo senkin vuoksi että hintaa tulee vähän enemmän, mutta niin tulee soundejakin. Synia on tarjolla analogisia ja digitaalisia ihan laidasta laitaan. P-Funk/Disco -materiaaliin erittäin käyttökelpoisia soundeja löytyypi kaikista ainakin joitain. EHX Bass Microsynth on kova analoginen klassikko, tosin hieman epäselvähkö käyttää. Digitaalisista Akai Deep Impact on erittäin paha. Boss Bass Synthesizer on käyttökelpoinen myös. Ibanezin edullisesta synapedaalista ei ole kokemusta minulla.
-Chorus on solistisessa basismissa monien käyttämä efekti. En osaa suositella mitään Chorusta.
-Phaser toimii esim. särösoundien kanssa mainiosti. Vox:in v-mallinen phaser on oma suosikkini.

Kitaraefektejä kannattaa kokeilla, mutta niiden ongelmana on yleensä se että ne syövät alapäätä liiaksi pois basson soundista. Poikkeuksia on.

KAIKKI multiefektit (esim. Zoom) voi lähettää avaamattomina suoraan Baikonurin Avaruuskeskukseen Kazahstaniin (koordinaatit: 63.16E, 45.38N) josta ne edelleen ystävällisesti toimitetaan Sojuz-kantoraketin mukana kuuhun. Multiefektin hinnalla saa yleensä 1-2 kunnon laitetta, joilla sitten loppujen lopuksi tekee kuitenkin aika paljon enemmän kuin 100 ihan paskalla soundilla.

mutta vielä kun sais hinnat, niin ois hyvä

Sinulla on varmaankin internet käytössäsi?
Käytä sitä siis. Hinnat saat selville itse ihan helposti ja samalla löydät muutakin lisätietoa noista wehkeistä niin ei tartte kaikkea kysellä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
sirdickyj
30.08.2004 16:05:06
Digitaalisista Akai Deep Impact on erittäin paha.

Mul on tommonen, en oo keksiny kovinkaan fiksua käyttöä, kuulostaa kyllä olevan aika radikaali vehje. Ihan mielenkiinnosta; mihin oot tuota käyttänyt ja miten oot sitä käyttäessäs ratkaissut sen ongelman, että basson oma soundihan sitten katoaa lähes tyystin, eli ei vissiin oo mikään triosoiton näkökulmasta unelmavehje?
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
hemmo
30.08.2004 17:12:28

Mul on tommonen, en oo keksiny kovinkaan fiksua käyttöä

Tuota, jos et tarvitse sitä, niin myy mulle. 8-=
Hani!
sirdickyj
30.08.2004 17:19:36
Tuota, jos et tarvitse sitä, niin myy mulle. 8-=

Ei pysty, "endorsement", you know (heh heh).
absqua
31.08.2004 08:40:34 (muokattu 31.08.2004 08:52:04)
Mul on tommonen, en oo keksiny kovinkaan fiksua käyttöä, kuulostaa kyllä olevan aika radikaali vehje. Ihan mielenkiinnosta; mihin oot tuota käyttänyt ja miten oot sitä käyttäessäs ratkaissut sen ongelman, että basson oma soundihan sitten katoaa lähes tyystin, eli ei vissiin oo mikään triosoiton näkökulmasta unelmavehje?

Mitä tarkoitat tuolla basson oma soundihan sitten katoaa lähes tyystin?

Toivottavasti en ymmärtänyt sinua väärin, mutta itse suhtaudun noihin synapedaaleihin sillä mielellä että basso on vaan väline jolla pedaalin filttereitä ohjataan, ts. soundi tulee lähes 100% sieltä synasta. Ei ole jotenkin tullut edes mieleen kaivata basson omaa sieltä, varsinkin kun ne soundit lähes järjestäen ovat tosiaan aika radikaaleja ollakseen bassokitarasta peräisin. Tosin kyllähän noissa kaikissa synapedaaleissa on joku "mix" tai "Balance"-tyyppinen säätö, jolla basson suoraa käsittelemätöntä signaalia saa mukaan kokonaissoundiin, mutta periaatteessa on melkein yhdentekevää millä bassolla sitä synaa soittaa. Tavallaan ollaan lähempänä kiipparistien midi-touhuja, jossa millä tahansa koskettimistolla ohjataan soundeja. Siis ikäänkuin idean tasolla. Mutta joo, olen samaa mieltä siitä että trio-soitossa voi olla suht härskin kuulostaa pistää syna pulputtamaan kun kaikki on niin esillä.

Jos synan jaksaa vaan raahata messiin keikalle, niin ihan perus bile/cover-kinkereissä sillä pääsee kyllä myrkyttämään ihan huolella varsinkin jos vedetään jotain (60-)70-80's funk-soul-disco -akselin materiaalia. Tai siis ei mulla ole ollut hankaluuksia keksiä mihin sillä tuikkaisi. Isompia vaikeuksia on siinä ettei mopo lähde ihan täysin käsistä. ;-)

EDIT: sulkeet
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
sirdickyj
31.08.2004 09:31:44
Mitä tarkoitat tuolla ?...

Tarkoitin aika tarkaan juuri tuota mitä itsekin tuossa kirjoituksessasi sitten pähkäilit, eli tosiaan sitten basso instrumenttina häviää ja tippuu pois pelistä. Mutta johonkinhan se tietty varmaankin sopii, perusmusaan kuitenkin mielestäni harvemmin, kuulostaa helposti enemmänkin semmoiselta "mulla on uus lelu"- jutulta. Miä on kyllä tietenkin hauskaa...
Silvio Dante
31.08.2004 13:47:51
Ei pysty, "endorsement", you know (heh heh).

Herra "Endorser", mitäs muita merkkejä kuuluu listaasi "Endorsements"?
Just when I thought I was out, they pull me back in!
isorokko
31.08.2004 16:22:46
En viitsi uutta aihetta ihan tän takia tehdä niin tungempa tänne...
Siis, oon nyt tässä jonkin aikaa jo miettiny että ois ihan mukava lisä ostaa jonkinmoinen härpätin tohon basson ja vahvistimen väliin tuon ODB-3:n lisäksi. T-kaupasta iski silmään Electro Harmonixin octaaveri sekä mini-Q... Octaveria nyt ensihätään haluaisin, joten onkos tuosta mihinkään? Toisia vaihtoehtoja olis sitten Bossin oc-2 tia oc-3 tai kenties EBS:n octabassi. Entä tuo mini-Q? Ilmeisesti ihan pätevä vehje sekin?

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … ix_octave_multiplexer_prodinfo.html
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … o_harmonix_mini_qtron_prodinfo.html

J-P
PASSO kuuluu...
sirdickyj
31.08.2004 16:26:22
Herra "Endorser", mitäs muita merkkejä kuuluu listaasi "Endorsements"?

Käppi Basses ja Helsingin Pantti Oy.
hemmo
31.08.2004 16:34:05

Octaveria nyt ensihätään haluaisin, joten onkos tuosta mihinkään? Toisia vaihtoehtoja olis sitten Bossin oc-2 tia oc-3 tai kenties EBS:n octabassi. Entä tuo mini-Q? Ilmeisesti ihan pätevä vehje sekin?

OC-2 ei pelaa sbasson alarekisterissä parhaalla mahdollisella tavalla. OC-3 soveltuu paremmin sbassolle ja siinä on lisäksi SÄRÖ.

EBS oktaaveri on erinomainen ja siksi ostolistallani.

EH:ta en ole kokeillut.
Hani!
Silvio Dante
01.09.2004 17:15:18
Helsingin Pantti Oy.

Onko tuo se firma joka on erikoistunut muusikoiden (kieli-)soittimien suojaamiseen auringonvalolta?
Just when I thought I was out, they pull me back in!
sirdickyj
01.09.2004 17:43:45 (muokattu 01.09.2004 17:44:00)
Onko tuo se firma joka on erikoistunut muusikoiden (kieli-)soittimien suojaamiseen auringonvalolta?

Jep, jottei lämpö- ja kosteushaitat pääse yllättämään!
Mynthor
01.09.2004 18:00:05
Bossin OC-2 toimii loistavasti basson kanssa. Soundi on kiinteä ja seuraa hyvin käskyä. Atakki on selkeä, dynaamisen notkea, eikä jälkijunassa pärskivä, mikä ongelmana monessa kalliimmassa vermeessä.
Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat.
sirdickyj
01.09.2004 22:15:31
Bossin OC-2 toimii loistavasti basson kanssa. Soundi on kiinteä ja seuraa hyvin käskyä. Atakki on selkeä, dynaamisen notkea, eikä jälkijunassa pärskivä, mikä ongelmana monessa kalliimmassa vermeessä.

Kitaran kanssa pärski jälkijunassa, vaikka soitti vaan perusbassokuviota sillä. Mikä itseasiassa on syypää siihen asiaan että jouduin olosuhtewiden pakosta sitten tarttumaan bassoon, ja friikahdin saman tien niin, ettei moneen vuoteen ole ollut (itsellä eikä lähiympäristöllä) hetken rauhaa. Että vahingonkorvausvaatimukset vaan Rolandille! Ja toinen puoli Ouluun Musiiki-Kullakselle kun menivät sen basson mulle lainaamaan!
Aukikco
23.02.2005 10:53:37

Natsaisikohan Bossin Digital Delay bassoon?
http://pgjband.net http://mikseri.net/pgj http://celluloid.oletustila.net http://mikseri.net/celluloidmage
Hullu basisti
23.02.2005 15:12:07
Elikkä, mulla pyörinyt baut vuoden verran ajatus, et hankkis bassolle efektejä, elikkä neuvoja, esim. minkälaisia efektejä te kokeneemmat käytätte ja minkä takia, itselläni on pyörinyt päässä seuraavanlainen setti, distorsion, wah ja kompura. Minkä merkkisiä itse käytätte ja millaisia ja minkä takia.

Osta EH Big Muff ja siihen wahhiksi joko Morley tai Jim Dunlop. Hinnat riippuu siitä mistä ne ostaa. Kompura on niin hankala etten ole jaksanut hankkia sellasta. Älä osta sinäkään. Piste.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)