trippe 27.08.2004 12:36:25 | |
---|
Eli mulla ollu tapana soittaa lähes aina etumikeillä, piaitsi silloin ku pitää tilutella korkeelta (ja kovaa :). Elikkäs onko olemassa mitään nyrkkisääntöä siihen, että soittaako kappaleen etu- vai takamikillä? Entä miten tonen kans kanttii pelailla? "Liike lähtee lantiosta" |
Johannes_t 27.08.2004 12:43:11 | |
---|
Ei siihen mitään sääntöjä ole, mutta omaan korvaan kannattaa luottaa aika paljon. Säädöt riippuvat bändin kokoonpanosta, biisien sovituksista, musiikkityylistä jne. ja tietenkin eniten omasta soittotatsista. Yritä miettiä mikä on basson tarkoitus kussakin biisissä ja muokata soundia sen mukaan. |
trippe 27.08.2004 12:47:40 | |
---|
Mulla on vaan tllanen "kitaristi" vika, et on aina välillä on pakko päästä tilutteleen (tuottaa vähä hankaluuksia) "Liike lähtee lantiosta" |
trippe 27.08.2004 12:48:05 | |
---|
Mulla on vaan tollanen "kitaristi" vika, et on aina välillä on pakko päästä tilutteleen (tuottaa vähä hankaluuksia:) "Liike lähtee lantiosta" |
Wil-J 27.08.2004 12:53:36 | |
---|
Muuten mitä oikeestaan passiivi mikeissä se tone nupista vääntely soundille tekee? Kyllä tietty korvalla kuulen eron, mutta tarkkaanottaen en oikein tiedä mitä se sitten loppujenlopuksi tekee... |
Johnny Buzz 27.08.2004 13:04:49 | |
---|
Turha niit potikoita on säätää. Paras soundi lähtee kuitenkin sillon kun kaikki basson potikat on käännetty ääriasentoon. Tämä ainakin omalla kokemuksella passiivivehkeistä. |
N_Bates 27.08.2004 13:07:21 | |
---|
Muuten mitä oikeestaan passiivi mikeissä se tone nupista vääntely soundille tekee? Kyllä tietty korvalla kuulen eron, mutta tarkkaanottaen en oikein tiedä mitä se sitten loppujenlopuksi tekee... se leikkaa korkeita taajuuksia pois. Eli vähemmän kihinöitä. Voin kertoa myös ensimmäisen asteen alipäästösuodattimen siirtofunktion ja muuta, jos haluat enemmän tietää =) Stein und Brötchen! |
Cornflake 27.08.2004 13:24:10 | |
---|
trippe: Mulla on vaan tllanen "kitaristi" vika, et on aina välillä on pakko päästä tilutteleen (tuottaa vähä hankaluuksia) Sä kiipeät nyt perse edellä puuhun. Basistin hommassa ensimmäinen juttu on se että räimii vaan eetä plekulla niin perkeleesti. Ja juo kalajaa. Ja vie kaikki naiset. |
Wil-J 27.08.2004 13:24:40 | |
---|
se leikkaa korkeita taajuuksia pois. Eli vähemmän kihinöitä. Voin kertoa myös ensimmäisen asteen alipäästösuodattimen siirtofunktion ja muuta, jos haluat enemmän tietää =) Kiitos, kyllä tämä riittää :D Fysiikan tunneilla sitten loput! ;) |
Cornflake 27.08.2004 13:27:51 | |
---|
Lukujärjestys. Perjantai 14.00 - 14.45 Bassofysiikan kurssi III. Passiivibasson potikoiden sielunelämä ja merkitys modernin fysiikan saralla. Lehtori N_Bates |
Ylläri 27.08.2004 14:28:32 | |
---|
Ja vie kaikki naiset. Hitto kun kukaan ei kertonut tätä minulle kun aloittelin. Vieläkin harmittaa. Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
Heikki L. 27.08.2004 14:35:57 | |
---|
Hitto kun kukaan ei kertonut tätä minulle kun aloittelin. Vieläkin harmittaa. Sama homma. Tajusin viedä vain yhden. Shack! |
PasiB 27.08.2004 14:55:11 | |
---|
Turha niit potikoita on säätää. Paras soundi lähtee kuitenkin sillon kun kaikki basson potikat on käännetty ääriasentoon. Tämä ainakin omalla kokemuksella passiivivehkeistä. Totta on ja soundi paranee entisestään, kun rakentelee bassoon semmoisen kytkimen, jolla saa ohitetttua potikat kokonaan ja mikeistä tulevan signaalin suoraan lähtöjakkiin. Kiitos tästä vinkistä Arvalle, jonka neuvosta tein Precisiooniin tuon kytkennän ja toimii. Vaimoni mielestä olen ärsyttävä jääräpää. |
FoolOnTheHill 27.08.2004 15:34:31 | |
---|
Totta on ja soundi paranee entisestään, kun rakentelee bassoon semmoisen kytkimen, jolla saa ohitetttua potikat kokonaan ja mikeistä tulevan signaalin suoraan lähtöjakkiin. Kiitos tästä vinkistä Arvalle, jonka neuvosta tein Precisiooniin tuon kytkennän ja toimii. Jaa, mä olen ainakin ihan tyytyväinen siihen, että voi joskus leikellä sitä yläpäätä pois kun haetaan kunnon tumppusoundia. Aina ei jaksa soittaa ihan yhtä vanhoilla kielillä, kuin Jamerson. |
PasiB 27.08.2004 15:50:36 | |
---|
Jaa, mä olen ainakin ihan tyytyväinen siihen, että voi joskus leikellä sitä yläpäätä pois kun haetaan kunnon tumppusoundia. Aina ei jaksa soittaa ihan yhtä vanhoilla kielillä, kuin Jamerson. Bassoon tulee siis kytkin, jolla saa potikat pois käytöstä. Samalla kytkimellä ne saa myös käyttöön jos on tarvis. Vaimoni mielestä olen ärsyttävä jääräpää. |
FoolOnTheHill 27.08.2004 18:15:58 | |
---|
Bassoon tulee siis kytkin, jolla saa potikat pois käytöstä. Samalla kytkimellä ne saa myös käyttöön jos on tarvis. Aha. No sitten ymmärrän. Mikä sitten on se vaikutus, joka tuolla saadaan? Tuleeko sieltä tavallaan se sama soundi, kuin jos on tonet täysillä, mutta kirkkaampana tms? |
KMT 28.08.2004 00:39:29 | |
---|
Mulla on yleensä etumikin volume melkein täysillä, takamikki aina ettei siitä kuulu mitään ja tone sillälailla, että se leikkaa korkeat äänet poies. "Ääninäytteittesi perusteella suosittelisin suuntaamaan sen musiikillisen monilahjakkuutesi lähinnä sinne kuuntelupuolelle" -JK |
rattledad 28.08.2004 10:48:54 | |
---|
Elikkäs onko olemassa mitään nyrkkisääntöä siihen, että soittaako kappaleen etu- vai takamikillä? Kävisikö nyrkkisäännöksi, että mitä 'akustisempaa' musiikkia tai vähemmän soittimia, sitä enemmän etumikkiä ? Entä miten tonen kans kanttii pelailla? Periaatteessahan passiivimikistä saa kaiken irti kun pitää basson säätimet täysillä. Joskus voi tosin hyvä olla vähän pelivaraa. "Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." |
N_Bates 29.08.2004 15:31:57 | |
---|
Lukujärjestys. Perjantai 14.00 - 14.45 Bassofysiikan kurssi III. Passiivibasson potikoiden sielunelämä ja merkitys modernin fysiikan saralla. Lehtori N_Bates Hahaa.. oottakaa vaan kunhan muutaman vuoden päästä valmistun elektroniikka-DI:ksi! Sit alkaa semmonen nippelitiedolla päteminen että heikompaa hirvittää! Stein und Brötchen! |
Aha. No sitten ymmärrän. Mikä sitten on se vaikutus, joka tuolla saadaan? Tuleeko sieltä tavallaan se sama soundi, kuin jos on tonet täysillä, mutta kirkkaampana tms? No ei ehkä ihan sellainen, soundi on selkeämpi, jotenkin avoimempi. Kirkkautta tulee hiukan lisää, mutta ei häiritsevästi. Vaikea näin tekstilllä kertoa, kannattaa kokeilla jos kolvi pysyy kädessä. Kolvaat ensin vaikka kokeeksi mikkien kuumat suoraan lähtöjakin kuumaan ja testaat soundia. Toisessa bassossani on EMG:n aktiivimikit ja BTC-system ja siihen tein kytkimen jolla ohitetaan tuo BTC . Siinäkin ero on korvin kuultava vaikka volapotikat onkin käytössä. Aika paljon tulee soiteltua BTC ohitettuna. Vaimoni mielestä olen ärsyttävä jääräpää. |