Pahisguy 24.12.2002 11:25:08 | |
---|
Suunnitteilla tehä kotiakki bassokaappi. Elementti on Celestion sidewinder 15" 250W 8ohm... Onko mitään vinkkejä kaapin rakenteen ja koon suhteen. Tähän(kään) ei nyt olla mitenkään kauhiasti panostamasa, värkki tulee olemaan n. 17mm lastulevyä, suojalevyä. Tein jo jonkusortin suunnitelmat ja piirustukset, kaapin tilavuus olis n.220L ja ihan umpinainen, miltä kuulostaa? Lojuuko nurkissasi joku bassonraato? Myy se mulle, tarvin aihion! |
KMT 24.12.2002 11:47:50 | |
---|
Suunnitteilla tehä kotiakki bassokaappi. Elementti on Celestion sidewinder 15" 250W 8ohm... Onko mitään vinkkejä kaapin rakenteen ja koon suhteen. Tähän(kään) ei nyt olla mitenkään kauhiasti panostamasa, värkki tulee olemaan n. 17mm lastulevyä, suojalevyä. Tein jo jonkusortin suunnitelmat ja piirustukset, kaapin tilavuus olis n.220L ja ihan umpinainen, miltä kuulostaa? Umpinainen? |
Pahisguy 24.12.2002 14:10:12 | |
---|
Umpinainen? Suljettu lienee oikeampi sana. Ei mitään refleksiröörejä.
Lojuuko nurkissasi joku bassonraato? Myy se mulle, tarvin aihion! |
Muhwi 24.12.2002 16:17:50 | |
---|
En osaa muuta sanoa kuin että käy kaupassa mittailemassa, itse ainakin tekisin niin.. |
ääniö 24.12.2002 17:12:57 | |
---|
Tuntus 17mm lastulevy kovin ohuelta |
KMT 24.12.2002 20:01:01 | |
---|
Mulla vain on kaikki kaapit avonaisia, Mun mielestä tulee vähemmän resonointia siten |
Tuntus 17mm lastulevy kovin ohuelta Vaan eipä maksa mitään. Lojuuko nurkissasi joku bassonraato? Myy se mulle, tarvin aihion! |
poppamies 24.12.2002 21:55:27 (muokattu 24.12.2002 22:05:27) | |
---|
Suunnitteilla tehä kotiakki bassokaappi. Elementti on Celestion sidewinder 15" 250W 8ohm... Onko mitään vinkkejä kaapin rakenteen ja koon suhteen. Tähän(kään) ei nyt olla mitenkään kauhiasti panostamasa, värkki tulee olemaan n. 17mm lastulevyä, suojalevyä. Tein jo jonkusortin suunnitelmat ja piirustukset, kaapin tilavuus olis n.220L ja ihan umpinainen, miltä kuulostaa? Tuossa ainakin yks paikka. http://www.geocities.com/SunsetStrip/Bistro/3491/speaker.html Kun teet tuosta 17mm levystä olisi hyvä laittaa muutama 45 x 45 mm tuki esim. takaseinästä etuseinään parikappaletta ja samaten sivuseinästä sivuseinään ja vetää ne tiukasti kiinni kunnon kokoisilla ruuveilla ja liimaa vielä väliin niin voisi pikkuisen eliminoida joitain epätoivottuja resonointejä. |
Pallisti 25.12.2002 11:30:44 | |
---|
Mulla vain on kaikki kaapit avonaisia, Mun mielestä tulee vähemmän resonointia siten Umpinaisesta kaapista saa enemmän munaa. |
Pahisguy 25.12.2002 12:13:36 | |
---|
Kun teet tuosta 17mm levystä olisi hyvä laittaa muutama 45 x 45 mm tuki esim. takaseinästä etuseinään parikappaletta ja samaten sivuseinästä sivuseinään ja vetää ne tiukasti kiinni kunnon kokoisilla ruuveilla ja liimaa vielä väliin niin voisi pikkuisen eliminoida joitain epätoivottuja resonointejä. Joka nurkkaan tulee ainakin rimat. Suunnitelmien kaapiin kyllä mahtuu vaikka 2x2 tuumanen, tulis semmosen kehikon päälle ne levyt. Ja on kuitenki se yhen seinän pinta-ala sen verran pieni, ettei siinä tuu pitkää matkaa seuraavaan kiinnitykseen- ei pitäs 17mm liikaa resonoija. Kunhan vaan tekee liitokset kunnolla, ettei ne levyt hakkaa mitään vasten, se häirihtee eniten.
Lojuuko nurkissasi joku bassonraato? Myy se mulle, tarvin aihion! |
KMT 25.12.2002 13:55:44 | |
---|
Umpinaisesta kaapista saa enemmän munaa. Ei siinä huomattavaa eroa mun mielestä
|
jazzbassoainoabasso 27.12.2002 14:13:38 | |
---|
Suunnitteilla tehä kotiakki bassokaappi. Elementti on Celestion sidewinder 15" 250W 8ohm... ...kaapin tilavuus olis n.220L ja ihan umpinainen, miltä kuulostaa? kuulostaa ihan ookoolta... jos teet siihen viel 10cm halkasialtaan ja 5cm pituudeltaan olevan refleksiputken, niin saat vähän alataajuuksiakin mukaan... -8db@30hz ainakin winISD-ohjelman mukaan... ilman refleksiaukkoo -17db@30hz kannattaa imuroida joku ohjelma jolla voi vähän mallintaa projektia - ei oo iso vaiva, mutta saattaa saada aikaiseksi jotain käyttökelpoista! esim. winISD:llä on helppo mallintaa, koska se tuntee suuren osan elementeistä valmiiksi, joten homma hoituu käden käänteessä... kannataa todellakin vahvistaa sitä (17mm)levyä vaikka leikkaamalla samasta levystä rimoja ja ruuvaamalla niitä sinnetänne :) omani on 35mm ja joillain taajuuksilla se resonoi mukana... |
Masa 28.12.2002 14:38:50 | |
---|
kuulostaa ihan ookoolta... jos teet siihen viel 10cm halkasialtaan ja 5cm pituudeltaan olevan refleksiputken, niin saat vähän alataajuuksiakin mukaan... -8db@30hz ainakin winISD-ohjelman mukaan... ilman refleksiaukkoo -17db@30hz kannattaa imuroida joku ohjelma jolla voi vähän mallintaa projektia - ei oo iso vaiva, mutta saattaa saada aikaiseksi jotain käyttökelpoista! esim. winISD:llä on helppo mallintaa, koska se tuntee suuren osan elementeistä valmiiksi, joten homma hoituu käden käänteessä... Kyllä nimenomaan kannattaa hommata ohjelma jolla boksin saa mitoitettua oikein. Mutta ei sitä välttämättä kannata virittää noin matalalle. Nelikielisen basson alin taajuus on 42Hz, eli sen alapuolelle ei toistoa ole tarpeen ulottaa. Ainakin refleksikotelon resonanssitaajuuden tulee olla alle tuon 42Hz, resonanssitaajuuden alapuolellahan kartion liikepoikkeama lähtee kasvamaan aika rajusti ja kartio ei ole oikein kontrollissa. |
KMT 28.12.2002 16:06:43 | |
---|
Millähän sais toistaa 20Hz:n ääniä? |
Pahisguy 28.12.2002 20:09:23 (muokattu 28.12.2002 20:13:57) | |
---|
Millähän sais toistaa 20Hz:n ääniä? Ei millään niin että ne kuulus ihmiskorvaan kovin häävisti. Nii se kaapi tulee vaan kotikäyttöön/ pikku jameihin, joten se ei tuu mihinkään kauhiaan luukutukseen. josta alotin järkeileen ettei hyötysuhteenkaan tarvi olla paras mahollinen, joten pärjään umpinaisella, joten ei tarvi viritellä minkään vaiheensiirron kans. Kaapin sisälle on tulosa tukeva kehikko, johon levyt sitte ruuvataan, ei pitäs tulla turhia värinöitä. Mutta jos tarvetta rupiaa tuleen, niin voihan sen refleksiröörin siihen sitte sahailla. Lojuuko nurkissasi joku bassonraato? Myy se mulle, tarvin aihion! |
poppamies 28.12.2002 23:56:16 (muokattu 28.12.2002 23:56:43) | |
---|
Ei millään niin että ne kuulus ihmiskorvaan kovin häävisti. Nii se kaapi tulee vaan kotikäyttöön/ pikku jameihin, joten se ei tuu mihinkään kauhiaan luukutukseen. josta alotin järkeileen ettei hyötysuhteenkaan tarvi olla paras mahollinen, joten pärjään umpinaisella, joten ei tarvi viritellä minkään vaiheensiirron kans. Kaapin sisälle on tulosa tukeva kehikko, johon levyt sitte ruuvataan, ei pitäs tulla turhia värinöitä. Mutta jos tarvetta rupiaa tuleen, niin voihan sen refleksiröörin siihen sitte sahailla. Sulla näyttää jo olevan homma hanskassa! Ei ku tekemään!
|
Nieby 18.04.2006 16:30:22 (muokattu 18.04.2006 16:35:27) | |
---|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 1206 päivää vanhaan ketjuun! jos vanhoista threadeista puhutaan... mutta kysyisin, jos omistan vaikka 10 tuumaisen elementin tollasessa 35x45x25 boxissa, onko mitään hyötyä rakentaa isompaa kaappia sille elementille..? ihan muuten vaan kyselen, en oo kyllä rakentamassa ku on niin paska elementti, mut oisko hyötyä? |
Riku Rotten 20.04.2006 11:52:10 | |
---|
Kotoinen rantasauna. Kun olen tätä basso-osastoa kahlannut, niin rantasauna näyttää edustavan hyvää bassoskobea. Mikäs siinä, kotipajan 15 tuumaiset tuottaa vain alapäätä ja peukuttavat vierailija jää saundin puolesta vajavaiseksi. Millaisia on nuo rantasaunan 10 tuumaiset? Käsittääkseni rantasauna on jaettu 5 erilliseen osastoon, joten äänityskäyttöön riittäisi 2x10, jos kotelon tekisi rantasaunan "osaston" mukaan? Eh? Nuppina on Peavey series mark III combo, koteloitu johonkin putkinupin koteloon. |
Pahisguy 12.01.2009 17:40:32 | |
---|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 998 päivää vanhaan ketjuun! Hah, muutaman kierroksen on maapallo ja äijä pyörähtäny siittä kun ketjun alotin! Mutta kaapin tein sillon suunnitelmien mukaan umpinaiseksi, ja käytössähän tuo vieläki on, ei ongelmia eikä valittamista. Ja läpi on soitettu muutakin kuin bassoa, vahvistimena hartken 3500. Olkoon oppina omaansa suunnitteleville, että tämä ainaki kannatti aikoinaan rakentaa. Mutta käyttö on ollu aina nättiä kotona soittamista, liian iso ja pahan mallinen roudattavaksi. Kiits! |
kr0n 13.01.2009 11:57:02 | |
---|
Olisiko siinä yhtään ajatusta että tekisi seinistä tuplapaksut jättäen väliin ~10mm ja samasta levystä tehdyt 10mm leveät rimat 50-100mm välein tueksi?. Resonointi voisi olla aika minimaalista, rakenne kevyt ja tukeva. Jos kerran halpaa on. Ihan maallikkona ajattelen. Vittumämitää allekirjota. |