Aihe: Pientä kotistudiota, mitä tarvitsee?
1 2 3
Joel Harald
26.08.2004 22:34:18
Juuri katselin tuossa niin nuo Behringerin truth monitorit painaa aivan perhanasti. Jos thomannilta ne hommaa niin tulee komiat postikulutkin vielä kaupan päälle. Ja kun vielä itse raituri painaa ja kaikki muutkin niin hintaan tulee aika mukavasti lisää.

Thomannilta tilattaessa ei toimituskulut määräydy painon mukaan, vaan koko höskä 23e. Näinhän se on?
-jj-
27.08.2004 05:45:21

-Etuaste? kompressori? Eivät kerro minulle yhtikäs mitään, ovatko laulun äänittämisessä 'välttämättömyyksiä' vai 'hienouksia'?

Etuaste on se "esivahvistin", mitä kautta signaali tulee siitä mikistä raiturille, mitä laadukkaampi, sitä laadukkaampi soundi. Kompressori "puristaa" signaalin tasaisemmaksi, eli jos esim laulajalla dynamiikka vaihtelee kovasti, hiljaiset kohdat tulee kuuluvammaksi ja kovat hiljaisemmiksi, eli se tasoittaa soundia. Milteipä välttämättömyyksiä jos haluaa vähänkään tehdä parempaa jälkeä. Tietysti pelkkä kompressori ei riitä, vaan sitä on osattava myös käyttää ;)

-DI boksi, mitäs tämä tekee?
Linjatason (se plugipiuha) signaalin esivahvistin, esim. basson soittaminen suoraan linjaan kannattaa tehdä DI-boxin kautta

niin ja sitten lopuksi voisin kokemuksesta sanoa, ettei raitoja ole koskaan liikaa, sillä aina ne loppuvat kesken (itsellä tällä hetkellä 32 ja nekin loppuvat aina joskus)... Minulle itselle muuten on paljon mystisempi tuo kovalevytallentimien käyttöliittymä kuin esim. Pro Toolsin, se kun on aika lailla pidetty samanlaisena kuin aikoinaan käytössäni olleissa nauharaitureilla ja analogitiskeillä
Säätäjä
27.08.2004 08:14:36
Minkälainen kone sulla on? Jos vain vähänkään potkua riittää, hommaa joku tietokonepohjainen systeemi. Itselläni on ollut digi002 pöytämalli puoltoista vuotta ja pääsin "tositoimiin" jo parissa päivässä. Jotenkin olen raitureita vastaan, itseäni harmittaa, että olen mennyt sellaisen joskus ostamaan. Ainoa mihin sitä käytän on treenikämpällä tehdyt "muistilaput" ja siihenkin riittäisi aivan hyvin joku vanha kasettidekki. Osta digi002 räkki ja jotkut hyvät monitorit. Ja muutama mikki jotta pääset jotain myös nauhoittamaan.
En ole aivan varma, mutta tiedän. (vitut)
kalleh
27.08.2004 09:50:43
Minkälainen kone sulla on? Jos vain vähänkään potkua riittää, hommaa joku tietokonepohjainen systeemi. Itselläni on ollut digi002 pöytämalli puoltoista vuotta ja pääsin "tositoimiin" jo parissa päivässä. Jotenkin olen raitureita vastaan, itseäni harmittaa, että olen mennyt sellaisen joskus ostamaan. Ainoa mihin sitä käytän on treenikämpällä tehdyt "muistilaput" ja siihenkin riittäisi aivan hyvin joku vanha kasettidekki. Osta digi002 räkki ja jotkut hyvät monitorit. Ja muutama mikki jotta pääset jotain myös nauhoittamaan.

Elikkä tässä nyt kumottiin se kaikki mitä tuossa aikaisempana solkotin...nooo, menköön! :) Mutta ota huomioon kaikki extra-työ ja opetteleminen kun lähdet tietokonepohjalle. Ja onnea matkaan PC:n,softien ja niiden stabiiliuden kanssa. *joskus* niilläkin voi päästä nopeasti äänittelyyn kiinni :))
kurmo
27.08.2004 13:06:14
Elikkä tässä nyt kumottiin se kaikki mitä tuossa aikaisempana solkotin...nooo, menköön! :) Mutta ota huomioon kaikki extra-työ ja opetteleminen kun lähdet tietokonepohjalle. Ja onnea matkaan PC:n,softien ja niiden stabiiliuden kanssa. *joskus* niilläkin voi päästä nopeasti äänittelyyn kiinni :))

Mulla on tämmönen pari vuotta vanha Macintosh G4, näissä tota ruuvausta ja säätöä tuntuis olevan koko lailla vähemmän eivätkä maksa käytettyinä hirveitä. Ihan varteenotettava vaihtoehto mielestäni.
Ei se mitään.
Joees
27.08.2004 13:08:35

Toisaalta tietokone olisi kyllä monipuolisempi tiedän sen. Mutta se, että onko mulla tietokonetta vuoden päästä on aivan eriasia. Ja se että jos on, niin piisaako siinä tehot.
Groooove is in heart!
marke-
27.08.2004 13:14:13
Mikrofoneista vielä sen verran minäkin sanon, että älä osta halpaa jos ei ole aivan pakko. Äläkä kallistakaan jos ei ole hyvä. Satkun etuasteella saa aivan tarpeeksi hyvää jälkeä jos mikki on rautaa.

Osta hyviä mikrofoneja.. hear me.. Hyviä! prkl ..
palaa itellä ainakin järki noihin suhiseviin samson/t-bone/ komboihin.

Kakkakasan hinnalla saa yhden helmen ja se on jo PAAALJON parempi juttu..Koska

a) Hyvin viritetyt rummut on 'ihan hyvät' yhdellä kunnon mikillä.
ja loistavat jos jatsi-tilaääntä hakee

b) Muut soittimet loistavat yhdellä kunnon mikillä. Soittimen puitteissa.

c) Se on vaan mageeta kun on jotain kunnollista

d) Paljonko yksillä rummuilla on väliä kun kaikki muut soittimet on timanttia? Eikä lähimikittämätön saundi tarkota edelleenkään paskaa. (paitsi joidenkin mielestä :)

e) Osta kunnon mikrofoni.

f) Voit ostaa toisen kunnon mikin kun taas on rahaa. Ja sitä ennen et ole kertaakaan kironnut paskoja vehkeitä vaan voit myhäillä kymmeniä äänittämiäsi hyvänkuuloisia kokonaisuuksia, joita kaikki tila-äänen ystävät kadehtivat, jotta miten tolla oli varaa noin hyvään mikkiin.

ehkä vähän väsyttää..
No chiefs, all indians.
Ukko
27.08.2004 17:35:08

Mikrofoneista vielä sen verran minäkin sanon, että älä osta halpaa jos ei ole aivan pakko. ..
Äänitys guru Bruce Swedish antoi taannoisessa Riffi lehden jutussa aika selvästi ymmärtää että nimenomaan hyvät mikrofonit ovat äänityksessä avainasemassa. Niistä raitamääristä vielä. Vaikka ne ovat ihan kiva juttu olemassa ja käyttöä varmasti löytyy, olennaisin hyvän äänitteen kannalta on se siepattu ääni ja sen todentaminen, eli mikrofonit jka monitorointi. Näin siis jos budjetti on rajattu ja täytyy valita mikrofonien ja raitamäärän väliltä. Molempi tietysti parempi.
kalleh
27.08.2004 18:08:38
Äänitys guru Bruce Swedish

Eikös se ollus Swedien? :)
PIM
28.08.2004 11:09:11 (muokattu 28.08.2004 11:09:45)
Raitamääristä puheen ollen niin tyytymällä puolet halvempaan raituriin ei yleensä menetä pelkästään soivien raitojen määrässa vaan myös yleensä kerrallaan äänitettävien raitojen määrä putoaa usein 8:sta 2:een ja tällä faktalla on siihen nähden minkälaisia hommia raiturilla voi tehdä huomattavasti suurempi merkitys kuin sillä jos 80% halvempi mikki suhisee pikkasen enemmän tai soundi ei ole aivan presiis yhtä hyvä. Varsinkin jos aloitteleva äänittäjä ei osaa edes sanoa sokkotestissä kumpi mikki, 40e tBone vai 200e rode, kuulostaa paremmalta vaan kuulee lähinnä sen että ne eivät kuulosta juuri samalta.

Otetaas ihan käytännön harjoituksena esimerkiksi kaksi pikkasen reilun kiloeuron raituri/mikki-settiä ja halukkaat voivat kommentoida kumman ottaisivat ja MIKSI. Tarkoituksena olisi siis päästä alkuun bädiäänityksissä ja jatkossa laajentaa kalustoa rahavarojen salliessa eli kannattaa miettiä mitä setillä pystyy tekemään nyt ja minkälaisen pohjan se antaa tuleville lisähankinnoille.

(Hinnat T-kaupan listahintoja)

Setti 1: "Tingi mikeistä, älä raiturista"
- Fostex VF160 (1055e)
- pari Tbone EM800 (79e)
- tbone MB75 (45e)
- tbone BD300 (75e)
Yht: 1254e

Setti 2: "Tingi raiturista, älä mikeistä"
- Fostex VF80 (825e)
- Rode NT1 (211e)
- Shure SM57 (99e)
Yht: 1135e

Lisätehtävänä voisi antaa käyttöön lisää toisen tonnin, tai sanotaan tasapuolisuuden nimissä että kokonaisbudjetti nousisi 2500 euroon, ja kysyä miten käyttäisitte lisärahan valitsemanne setin laajentamiseen. Tehtävän yksinkertaistamiseksi unohdetaan tässä vaiheessa kuuntelupuoli ja keskitytään pelkästään äänitys- ja miksauspuoleen.
Avattu: Peten kitarakirppis osoitteessa www.halonen.cc/kirppis Teretulemast tekemään löytöjä.
marke-
28.08.2004 11:26:17
Varsinkin jos aloitteleva äänittäjä ei osaa edes sanoa sokkotestissä kumpi mikki, 40e tBone vai 200e rode, kuulostaa paremmalta vaan kuulee lähinnä sen että ne eivät kuulosta juuri samalta.

Ei. Mutta kuukauden äänittämisen jälkeen osaa.. ja sitten potuttaa. Näissä hommissa katse tulevaisuuteen.. Jos ei ole kranttu äänenlaadunsuhteen niin halpahan on aina paras. Mutta jos meinaa jatkaa ja aktiivisesti hakea parempaa ääntä, niin miks kiusata itseään ja hätäillä ja ostaa jotain mikä kohta kaduttaa.

t: minäkin tein näin.

Setti 2: "Tingi raiturista, älä mikeistä"
- Fostex VF80 (825e)
- Rode NT1 (211e)
- Shure SM57 (99e)
Yht: 1135e

Perustelin jo tuossa äsken.

Jos. Niin jep joo. No sillä lisätonnillahan sais isompaa raituria jo, mutta muutama satanen on myös hyvä sijoittaa laatuluokan xlr ja plugipiuhoihin, kunnon preamppiin, ehkä di-boksiin, telineisiin ja sillee.

Aika ok hyvää halpaa kamaa:

Art Tube Mp Studio 95,-
Behringer Ultra DI 41,- (hinta vaihtelee)
Cordial/Neutrik XLR piuha n.5m n.15,- (vaikka 4 kpl nyt aluksi)
Mikkien määrän mukaan tukevia telineitä 20-30e /kpl

about 250,- tulis tuosta lisäkuluja.
No chiefs, all indians.
Zammy
28.08.2004 12:28:37
Mun on helppo ymmärtää Peteh:ta. Raiturihan on tässä kaikelle se alusta ja kun sen hommaa sitten kerralla kunnollisen niin ei tarvii sitä miettiä. Mikkejä voi sitten parannella sitä mukaa kun tarve ja korva ja budjetti kehittyy. Vaikka hyvällä mikillä/mikeillä ja kahdella raidalla saa parhaassa tapauksessa varmasti helvetin hyvää jälkeä (jos tilat ja muut on hyvät) niin en mä jaksa uskoo, että kovin pitkälle jaksaa taistella sen tosiasian kanssa että saa nauhoitettua vain 2 raitaa kerralla.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
Ukko
28.08.2004 13:14:30

... että kovin pitkälle jaksaa taistella sen tosiasian kanssa että saa nauhoitettua vain 2 raitaa kerralla.
Niinno ei varmasti bändi äänityksissä. Eri juttu on sitten yksin tehdessä. JA.... jos 16- raituria halajaa, kannattaisko sijoittaa hiukka lisää ja ostaa Tascamin 24-raituri. Hintaa ei ole kuin kahdeksan ja puoli tuhatta mummon markkaa. No tosin vain kahdeksan raitaa kerralla sisälle. Tuollaista olen alkanut himoitsemaan. Onko kenelläkään kokemusta mainitusta pelistä.
Säätäjä
29.08.2004 23:42:24
Mutta ota huomioon kaikki extra-työ ja opetteleminen kun lähdet tietokonepohjalle. Ja onnea matkaan PC:n, softien ja niiden stabiiliuden kanssa. *joskus* niilläkin voi päästä nopeasti äänittelyyn kiinni :))

Kun opettelee käsitteet opuksista etukäteen, niin ei ohjelmissakaan ole mitään kamalan vaikeata sen jälkeen. Mulle tietokonepohjainen systeemi on se juttu, jollekin muulle ehkä ei. Olis hyvä jos pystyis saamaan tuntuman kaikenlaisiin systeemeihin ennen ostopäätöstä, niin olis varmasti helpompi löytää se itselle parhaiten sopiva laite.
Loud fucker!
petkle
30.08.2004 11:37:52
Hiukan aihetta sivuten: Olen kaverille kokoamassa noin tonnin budjetilla tietokonepohjaista studionalkua. Äänikortti on mitä todennäköisimmin delta44 (125€ @thomann) ja 700€ riittää laskujeni mukaan muihin koneen osiin. Eihän neljä kanavaa rumpujen äänityksestä mitään juhlaa tee, mutta kai niillä demolaatuun pääsee (2oh,1sd,1bd). Kunnollisia mikrofoneja ostetaan, jos rahaa jää. Mutta toistaiseksi epäselväksi on jäänyt vielä mikserin valinta, jossa vaatimuksena siis vähintään neljä mikrofonituloa. Olenko ymmärtanyt oikein, että jos näistä kanavista löytyy insert tai direct-out, niin loppuja kanavia voi käyttää äänikortin lähtöjen monitori miksauksen muodostamiseen? Behringerillä näyttää olevan insertit kivenalla, mutta phonic mm1202 näyttäisi lupaavalta. Löytyykö kokemuksia tai vaihtoehtoisia laitteita?
kalleh
30.08.2004 12:17:11
Hiukan aihetta sivuten: Olen kaverille kokoamassa noin tonnin budjetilla tietokonepohjaista studionalkua. Äänikortti on mitä todennäköisimmin delta44 (125€ @thomann) ja 700€ riittää laskujeni mukaan muihin koneen osiin. Eihän neljä kanavaa rumpujen äänityksestä mitään juhlaa tee, mutta kai niillä demolaatuun pääsee (2oh,1sd,1bd). Kunnollisia mikrofoneja ostetaan, jos rahaa jää. Mutta toistaiseksi epäselväksi on jäänyt vielä mikserin valinta, jossa vaatimuksena siis vähintään neljä mikrofonituloa. Olenko ymmärtanyt oikein, että jos näistä kanavista löytyy insert tai direct-out, niin loppuja kanavia voi käyttää äänikortin lähtöjen monitori miksauksen muodostamiseen? Behringerillä näyttää olevan insertit kivenalla, mutta phonic mm1202 näyttäisi lupaavalta. Löytyykö kokemuksia tai vaihtoehtoisia laitteita?

Kokeile Mackie 1202:sta. Löytyy insertteja ja muuta monitorointiakin varten.
kalleh
30.08.2004 12:19:38
Tietokonepohjaisessa järjestelmässä kannattaa ottaa huomioon että ohjelmatkin maksavat jotain, itse asiassa aika paljon kun puhutaan multi-tracking -ohjelmista tai hyvistä plugineista. Freewareakin kuulemma löytyy, mutta niistä en henk. koht tiedä paljoakaan.
PIM
30.08.2004 13:29:47
Raituri ohjelmasta ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi, jollei itse välttämättä halua. Reilusti alle satasella saa n-trackin joka on aivan pätevä ja laadukas softa ilman tunnetumpien ohjelmien halpisversioiden kiusallisia rajoituksia. Ja netti on pullollaan ilmaisia ja jopa hyviäkin efektiplugineja sen kun käy latailemassa pois.
Avattu: Peten kitarakirppis osoitteessa www.halonen.cc/kirppis Teretulemast tekemään löytöjä.
petkle
30.08.2004 19:45:15
Kokeile Mackie 1202:sta. Löytyy insertteja ja muuta monitorointiakin varten.

Kyllähän minä mielelläni tuollaisen ottaisin. Uskon kuitenkin, että äänityslaitteisto kokonaisuudessaan on parempi, jos en käytä kolmasosaa budjetista pelkkään mikseriin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)