M.i.k.key 26.08.2004 10:56:28 | |
---|
Kiiippareita voisi kannustaa enemmän sooloilemaan ja antaa näille kavereille sellainen namiskukkeli, josta saisi muun orkesterin tason lasketuksi tarvittaessa. Vielä kun kuulisi puhaltimiakin, vaikka koneelta, niin a'vot. Minä olen kyllä vähän eri linjoilla noitten konepuhaltimien käytön suhteen. Suurella osalla bändeistä on vielä sen verran vanhat kamat että synabrassisoundit kuulostaa ihan sialta! Muutenkin mielestäni tyylikkäämpää pitäytyä mahdollisimman aidoissa soundeissa. Pianolla, rhodesilla ja urulla pärjää yllättävän pitkälle. Toki tuohon synatorvien soitteluun syyllistyy silloin tällöin kun kerran niitä tilataan. Aina pelottaa omien poppilupien puolesta että koska ne tullaan ottamaan pois :) My name is Baron, M.i.k.key Baron.
Oho, melkein musiikkia!? |
v_m_kangas 26.08.2004 11:01:37 | |
---|
Multa on pari kertaa pyydetty lisää volyymia. Harvinaisen miellyttävä toive toteuttaa!! Sellainen turakainen synnyttää heti miellyttävän ja fiksun vaikutelman. Näin on käynyt meillekkin :) Paikassa oli dB mittari ja paikan bossi sanoi, että punaiselle ei sitten mennä. Yleisön vaatimuksesta bossi joutui taipumaan ja punaiselle mentiin. Humppaa tai soita humppaa |
pekkajau 26.08.2004 11:36:40 | |
---|
Monilla bändeillä on liikaa kai-kai-kai-kaikua ja liikaa dissssscccccchhhhhkanttia. Semmonen mitäänsanomaton tuhnu uppoaa parhaiten "turkulaisiin". Tärkeintä on että se "tömps" tulee suunnilleen ajalaan! Yks kolleega on todennut että basarissa on oltava tämmönen saundi:"Etsitään ensin metsästä kaksi viikkoa kuolleena ollut metsäsika ja sitä mäjäytetään ruhoon pesäpallomailalla niin paljon kun lähtee!... TÖMPS!" (Kuultava ääni on kuulema se ainoa oikea basarin soudi!) Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä! |
Niin Ami taisikin juuri ilmoittautua tähän osastoon " Musikista mitään ymmärtämättömiä", koska Amin kommentti koskee vain ja ainoastaan volumea. Yli puolet tanssilavoilla soittavista orkestereista on säätänyt äänenvoimakkuuden liian kovalle. Tällöin ei orkesterin soittotaidosta ei pysty sanomaan muuta kuin, että se on huono. Siis mitä tästä voimme taas päätellä??? Toinen tykkää tyttärestä, toinen äitistä. Ja onhan noita sitten vielä velipojan peräänkin... |
klunssila 26.08.2004 11:58:17 | |
---|
Pahin ääliömäisyys on rumpuijen mikittäminen. Tähän vaadin kyllä kunnon perusteluja! Stereotypinen yleistys, jolla ei ole mitään perää. Hyvää soundia et saa ilman rumpumikitystä, näin se vaan on. Kuinka moni ammattilaisbändi soittaa ilman rumpumikitystä? Minulle ei tule mieleen juuri yhtään. Ei rumpujen mikittäminen tarkoita sitä, että ne tulee silloin aivan vitun lujaa. Nääs mikserissä on liut sitä varten. Yleensä rumpujen mikittäminen aiheuttaa kuitenkin ilmiön nimeltä "kilpasoitto", joka nostaa bändin kokonaisvolaa, kun muut alkavat kilpailla rumpujen kanssa. Tästä päästään eroon kunnon henkilökohtaisella (korva)monitoroinnilla ja järjenkäytöllä. Laitetaan sille basistille se basso korviin niin lujaa, että tärykalvot hajoaa, mutta ulos sen ei tarvitse tulla lujaa. Yleisvolume laskee huomattavasti kunnon korvamonitorointi. Lavalta ei vuoda möykkää turakaisille parketille sekä soittajana kuulet paljon paremmin oman ja muiden soiton. Ja jos olet kuuro, niin voit laittaa omiin korviisi soittoasi niin paljon kuin sielu sietää. Niin ja eikä niitä kannuja tarvii vetää niin anssi nykäsmäisesti jos paikka on lähikuppila. |
KBPlayer 26.08.2004 13:14:07 | |
---|
Tähän vaadin kyllä kunnon perusteluja! Stereotypinen yleistys, jolla ei ole mitään perää. Kiitos, perusteluja haluan minäkin nähdä. Ei rumpujen mikittäminen tarkoita sitä, että ne tulee silloin aivan vitun lujaa. Nääs mikserissä on liut sitä varten. Kaiken lisäksi käy niin, että jos rumpalin setti soi akustisesti riittävän lujaa, kyseistä settiä ei voi viedä pieneen tai kaikuisaan paikkaan. Volumen säätö on nääs vaikeampaa kapuloilla kuin mikserillä ;) Joku viisaampi joskus tuumasi, että rumpujen on tultava 3 kertaa lujempaa PA:sta kuin suoraan, että saundin saa säädettyä PA:n avulla kohdalleen. --Tä? |
mr.muzak 26.08.2004 13:15:46 | |
---|
Tähän vaadin kyllä kunnon perusteluja! Stereotypinen yleistys, jolla ei ole mitään perää. Samaa mieltä, rummut todellakin pitää mikittää jos nyt puhutaan vähänkin lähikuppilaa suuremmista keikoista. Tietty amatööritasolla varmaan järkevämpi ratkaisu on jättää ne rumpumikit pois jos rumpali/miksaaja ei osaa hommiaan. Ja monesti humppa-amatöörirumpaleilla ei ole mitään käsitystä settibalanssista, mutta tässä mennäänkin sitten jo soittotaidottomuuden puolelle.. |
pekkajau 26.08.2004 13:23:47 | |
---|
Hyvä rumpu SOI! Huono rumpu ei soi vaikka sitä kuinka mikittäisi! Se vaan läpsää! Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä! |
klunssila 26.08.2004 13:37:55 | |
---|
Kaiken lisäksi käy niin, että jos rumpalin setti soi akustisesti riittävän lujaa, kyseistä settiä ei voi viedä pieneen tai kaikuisaan paikkaan. Volumen säätö on nääs vaikeampaa kapuloilla kuin mikserillä ;) Kyllähän totuus on, että rumpujen mikittäminen huttukeikoilla on kompromissi akustisen ja PA:n kautta tulevan soundin välillä. Mikityksellä levitetään rumpujen soundi kattamaan koko tila tasaisesti. Kyllä ne rummut siinä parin metrin päässä varmasti kuuluu suoraan, mutta entäs siellä 30 metrin päässä tanssisalin perillä? Samoin esim. basari soundista tulee jämäkkä ja se potkii basson kanssa mukavasti PA:sta. Onhan bassokin tietysti ajettuna PA:han. Lisäksi joissakin paikoissa voivat vaikka pellit (lähinnä niiden kirkkaus) hävitä aivan kokonaan parin metrin jälkeen. Silloin kun avaa pikkuisen overheadejä, niin avot! Joku viisaampi joskus tuumasi, että rumpujen on tultava 3 kertaa lujempaa PA:sta kuin suoraan, että saundin saa säädettyä PA:n avulla kohdalleen. Onkos tämä kaveri nyt ollut jotenkin erityisen viisas? Entäs rummut tulee PA:sta vain 2 kertaa kovempaa kuin akustisesti, eikö sekin peitä jo alkuperäisen äänilähteen reilusti, jolloin soundi muodostuu PA:n toistosta. Aina rummut vuotavat läpi (pl. stadion keikat ja suuret ulkoilmafestarit) eikä se haittaa, vaan soundi rakennetaan akustisesta ja pa:sta. Vai pitäisikö muka pyrkiä täydelliseen kliinisyytteen ja laittaa rumpali soittamaan pleksiseen "akvaarioon"? |
klunssila 26.08.2004 13:45:45 (muokattu 26.08.2004 14:31:25) | |
---|
Ohos, netti alkoi kaatuilemaan, sorii... |
klunssila 26.08.2004 13:50:09 (muokattu 26.08.2004 14:34:23) | |
---|
--xx-- |
klunssila 26.08.2004 13:51:07 (muokattu 26.08.2004 14:33:57) | |
---|
--xx-- |
klunssila 26.08.2004 13:58:50 (muokattu 26.08.2004 14:34:53) | |
---|
--xx-- |
klunssila 26.08.2004 14:30:01 (muokattu 26.08.2004 14:35:12) | |
---|
--xx-- |
Jami 26.08.2004 14:31:11 | |
---|
Kyllähän totuus tuli nyt varmasti kaikkien tietoon näin monella postauksella. hähähäh Kun kuitenkin "totuus" tuntuu olevan että soitetaan liian kovaa niin voisko ajatella pikkupaikoissa sitä akustisuutta. On selvä että nykytanssipaikat on senverran suuria ettei akustiset kuulu ja on mikitettävä. Ja harva osaa sitten säätää sopivaa volumea mikseristäkään. Tuntuu että soittajat suu vaahdossa selittää tyhmälle turakaiselle kuinka asiat on oltava. Hain kyllä enemmän näkökantaa turakaiselta. Kiitos niistä muutamasta kommentistanne. Jos kysyy että kenen ehdoilla soitetaan niin kaikki vakuuttaa että asiakkaan. Sitten kun asiakas jotain sanoo niin huudetaan että tyhmä turakainen joka ei ymmärrä musasta mitään. Soittajat vois vilkaista peiliin. Mielikuvaa hyvistä soundeista maallikon korvin kyselin kun oon todennut jopa itsestäni että hyvä musa on huononkin toiston kautta nautittavaa. Soittaja menee helposti tuohon kilpavarusteluun ja tekniikan ihannointiin ja unohtaa kenelle tehdään, miksi tehdään ja mitä tehdään. Vaikka äänentoisto on tärkeää niin tärkeämpää on itse musa ja oikea volume. Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan. |
Pula-Aho 26.08.2004 15:09:07 (muokattu 26.08.2004 15:12:43) | |
---|
Vaikka äänentoisto on tärkeää niin tärkeämpää on itse musa ja oikea volume. ... joo eli miksaajat vittuun. Hähä. Ai niin, katsoin oikeudekseni osallistua tähän keskusteluun, koska hallitsen kaikki keskeiset tanssilajit ja kävin tänä suvena kerran naistentansseissa. Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. |
Ukko 26.08.2004 16:32:34 | |
---|
Ai niin, katsoin oikeudekseni osallistua tähän keskusteluun, koska hallitsen kaikki keskeiset tanssilajit ja kävin tänä suvena kerran naistentansseissa. Eikö nykyään enään tanssita sekapareina ( tai jotain sellaista ) vaan naiset keskenään ja miehet keskenään ? Meinaan kun naistentansseissa kävit. Toista se oli kun minä olin nuori .... juputi juputi ...... |
jeppeq 26.08.2004 23:07:08 | |
---|
Monilla bändeillä on liikaa kai-kai-kai-kaikua ... En tiijä, mutta ite käyttelen PA:ta lähinnä keskinäisen balanssin rakenteluun siinä souncheckissä ( jokunen nopeempi biisi ja peruskamaa ) , sitten ku aletaan soittamaan, niin useimmiten vauhtisokeus iskee ja kuitenkin tasot karkailee. Noita olen pyrkiny hillitsemään kompuroilla ja limittereillä, ei ehkä reilua, mutta ainut tapa pitää amatöörisoittajat ees jotenkin ruodussa. Jos kuuntelut olis yleensä kunnossa suurin osa "miljoonaa soitostakin" voitais oletettavasti ratkaista helpohkosti. Oma pre auxi ei kerro totuutta bändibalanssista ollenkaan. Paras olis kaikkien kuunnella koko palettia, jos jaksais niin tehä.. Hyvää kaikua kannattaa käyttää enemmänkin, kuiva kuullostaa ...kuivalta. Rokkiahan minäkin olisin halunnu soittaa... |
isojussi 27.08.2004 00:56:48 | |
---|
Tähän vaadin kyllä kunnon perusteluja! ... Mmm... Ensin pyydät perusteluja jasitten kerrot ne itse. 1: Rumpusaundi tehdään sähköisesti vaan sähkörummuilla. Kaikkien akustisten soittimien saundi pitää olla kunnossa jo ennen mikkiä. 2.Rummut pitää mikittää, jos paikka on niin iso, ettei ne muuten kuulu. 3.Parempi olis soittaa yleensäkin ottaen koko bändin niin hiljaa, ettei rumpuja tarvisisi mikittää. Tuntuu vaan, että joka saatanan kippolassakin on ne kanuut mikitetty vähintään kuudella mikillä... Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
isojussi 27.08.2004 01:00:38 | |
---|
...Kaiken lisäksi käy niin, että jos rumpalin setti soi akustisesti riittävän lujaa, kyseistä settiä ei voi viedä pieneen tai kaikuisaan paikkaan. Volumen säätö on nääs vaikeampaa kapuloilla kuin mikserillä ;) Höpöhöpö. Jos kannut osaa virittää, ne voi virittää niin, että ne saundaa hyvältäkaikill soittovolymeilla. Joku viisaampi joskus tuumasi, että rumpujen on tultava 3 kertaa lujempaa PA:sta kuin suoraan, että saundin saa säädettyä PA:n avulla kohdalleen. No tää varmaan voi olla totta. Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |