Aihe: NYT v..taa tosissaan!!
1 2 3
baron
25.08.2004 14:31:20

Ja Oy maksaa teille soittajille liksan ja perii verot ja sotut jne. jne. ?

Millaisen kk-liksan olette speksanneet itsellenne? Mitä jos Oy ei pystykkään maksamaan määräämänne palkkaa, kuin pian se menee konkkaan siinä tapauksessa. Miten verottaja suhtautuu Oy muotoon. Eikös niitä ole tapauksia joissa Oy on verottajan toimesta purettu henkilöyhtiöksi, jolloin rapsahtaa muhkeat lisäverot?

Paljon kysymyksiä :)

Meidän OY ei maksa kuukausipalkkaa, vaan keikkakohtaiset palkkiot.
Meidän kamat omistaa meidän OY.

Mun ymmärtääkseni ne tapaukset, joissa yhtiötä ei ole hyväksytty verotuskohteeksi on ilmiselvät veronkiertotapaukset.

En mä näe mikä ero siinä on, että olisi ohjelmatoimiston tai oman OY:n palveluksessa.

Ei kait ohjelmatoimistotkaan maksa soittajille kuukausipalkkaa?

Tää ei varsinaisesti oo mun alaa, meillä on eri jätkä, joka hoitaa bändin raha-asiat, mä saankin sitten hoitaa kaikki muut.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
v_m_kangas
25.08.2004 14:57:26

Meidän OY ei maksa kuukausipalkkaa, vaan keikkakohtaiset palkkiot.
Meidän kamat omistaa meidän OY.

Jep..niiden hankkiminenkin on halvempaa ALVien vuoksi.

Mun ymmärtääkseni ne tapaukset, joissa yhtiötä ei ole hyväksytty verotuskohteeksi on ilmiselvät veronkiertotapaukset.

No, siitä en tiedä...mut ainakin yksi työkaveri kertoi, että hänen Oy purettiin sen vuoksi kun ei ollut tarpeeksi liikevaihtoa.

En mä näe mikä ero siinä on, että olisi ohjelmatoimiston tai oman OY:n palveluksessa.
No, tätähän minäkin olen kysellyt hepuilta, jotka ovat olleet tietävinään jotain :)

Ei kait ohjelmatoimistotkaan maksa soittajille kuukausipalkkaa?
Käsittääkseni on sellaisiakin työläisiä alalla, jotka saavat konttorilta kk-liksan. Pääasiallisesti siis ei kuitenkaan.

Olisikohan tuolla sitten vaikutusta verotukseen, jos haluaa maksimaalisen hyödyn Oy muodosta. Eroa voi olla siinäkin, onko yhtiön osakkeenomistaja ja millä osuudella. Jos omistaja nostaa kassasta muutakin kuin palkkaa, se on osinkoa. Miksei sitten Oy voi maksaa palkkioita omistajille?

Tää ei varsinaisesti oo mun alaa, meillä on eri jätkä, joka hoitaa bändin raha-asiat, mä saankin sitten hoitaa kaikki muut.
Joo.. ei ole minunkaan alaa, kysymyksistä voi sen päätellä :)
Humppaa tai soita humppaa
baron
25.08.2004 15:16:24

Tietysti joku asioita tunteva voisi sekaantua keskusteluun, mutta mun ymmärtääkseni verottaja puuttuu asiaan, jos sä sun henkilökohtaista duuniasi yrität pistää OY:n piikkiin.

Jos me myydään kuuden äijän ja muutaman kymppitonnin laitteiden (soittimet ja PA:t) palvelua, niin se on eri asia.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
mr.muzak
25.08.2004 15:26:22
Tietysti joku asioita tunteva voisi sekaantua keskusteluun, mutta mun ymmärtääkseni verottaja puuttuu asiaan, jos sä sun henkilökohtaista duuniasi yrität pistää OY:n piikkiin.

Jos me myydään kuuden äijän ja muutaman kymppitonnin laitteiden (soittimet ja PA:t) palvelua, niin se on eri asia.

Eikös tässä ole se pointti että yksi ihminen ei voi laskuttaa omaa keikkaansa OY:nä. Otetaan esimerkiksi joku juontaja/stand-up tyyppi jolla kaikki keikat ovat yksin suoritettavia. Jos hän laskuttaa omistamallaan firmalla kaikki keikkansa, eikä firmassa ole muita työntekijöitä (=kenellekään ei makseta palkkaa) + esim. ajaa firman autolla keikkansa firman bensakorttia käyttäen yms. niin varmasti verottaja puuttuu. Silloin yhtiömuoto on väärä.
v_m_kangas
25.08.2004 15:32:03

Eikös tässä ole se pointti että yksi ihminen ei voi laskuttaa omaa keikkaansa OY:nä.

Noin voi olla hyvinkin. Siinä mun esimerkissä kyseessä ei ollut tämä tilanne eikä edes soittohommista ja hänellä oli Oyssä pari työntekijääkin.

Joskus vuonna miekka ja kypärä kyselimme verottajalta onko mahdollista esim. perustaa omaa ohjelmatoimistoa ja myydä vain itselle keikkaa. Verottaja oli sitä mieltä, ettei onnistu, pitäisi olla vähintään 7 muuta yhtyettä listoilla, en jaksa muistaa miksi tai oliko sille mitään perustetta.

Viimeaikoina muutama bändi on siirtynyt Oy muotoon, tässä olisi ilmeisesti aihe josta kannattaisi hankkia tietoa.
Humppaa tai soita humppaa
dizzy
25.08.2004 15:53:14
Jep..niiden hankkiminenkin on halvempaa ALVien vuoksi.
Edellyttää tietenkin ALV rekistöröintiä...

No, siitä en tiedä...mut ainakin yksi työkaveri kertoi, että hänen Oy purettiin sen vuoksi kun ei ollut tarpeeksi liikevaihtoa.
Näin on käynyt monelle muullekkin, kun oy laki edellyttää tarpeeksi suurta liikevaihtoa. Nyrkkisääntö n.yli 17000 €. Staroilla on oy kannattavin yhtiömuoto. Koriseva, Finlanders, Voutilainen jne.

Käsittääkseni on sellaisiakin työläisiä alalla, jotka saavat konttorilta kk-liksan. Ulkomaalaisilla työlupalaisilla on kk-liksa ja keikkaa jokapäivä ..of corse.

Kiva olisi saada tietoa, kokemusta ja vertailua eri yhtiömuotojen välillä. Esim. mikä olisi järkevin yhtiömuoto 5-miehiselle bändille n. 100 keikka/kk.
Per Saukinen
25.08.2004 15:59:31
Eikös tässä ole se pointti että yksi ihminen ei voi laskuttaa omaa keikkaansa OY:nä. Otetaan esimerkiksi joku juontaja/stand-up tyyppi jolla kaikki keikat ovat yksin suoritettavia.
Näissä on varmasti joissain verotoimistoissa tulkintaerimielisyyksiä mutta onhan tämä maa pullollaan esim. kirvesmiehiä ,muurareita ,Kampaamoita ,hammaslääkäreitä yms.näitä esimerkkejä riittää ,missä on vain ns. 1 miehen Oy ja hyvin toimii.
Kyllä se on ja pitää olla jokaisen oma vapaa valinta minkälaisella yhtiömuodolla ammattiaan harjoittaa
mr.muzak
25.08.2004 16:00:17
Noin voi olla hyvinkin. Siinä mun esimerkissä kyseessä ei ollut tämä tilanne eikä edes soittohommista ja hänellä oli Oyssä pari työntekijääkin.

Joskus vuonna miekka ja kypärä kyselimme verottajalta onko mahdollista esim. perustaa omaa ohjelmatoimistoa ja myydä vain itselle keikkaa. Verottaja oli sitä mieltä, ettei onnistu, pitäisi olla vähintään 7 muuta yhtyettä listoilla, en jaksa muistaa miksi tai oliko sille mitään perustetta.

Viimeaikoina muutama bändi on siirtynyt Oy muotoon, tässä olisi ilmeisesti aihe josta kannattaisi hankkia tietoa.

Kyllähän noita Oy tapauksia löytyy bändeiltä. Täysin mahdollista pistää oma firma pystyyn (oy:ssä pitää tietysti olla useampia osakkaita) ja myydä keikat sitä kautta. Tällöin soittajien palkat pitää maksaa kuitenkin aivan samalla tavalla kuin kaikki ohjelmatoimistotkin tekevät.

Eli ne "helpotukset" joista eniten puhutaan on juuri esim. "ostaa firmalle alv:ittomana laitteita". Tämä on yo. tapauksessa täysin mahdollista; esim. soittaja ei ota tietyistä keikoista palkkaa, vaan firma ostaa laitteita hänen käyttöönsä. Tämä kuitenkin tarkoittaa sitä ettei ko. soittaja yksityishenkilönä omista laitteita, vaan firma. Myöskin vakuutukset yms. menee firmalle. Firman mahdollisessa konkurssissa laitteet menee firman mukana. Eli tämä on loppu peleissä yhtä riskihommaa kuin pimeätkin keikat.

Toinen yleinen esimerkki on palkan maksaminen kilometri- yms. korvauksina. Tässä kuitenkin kokeillaan kepillä jäätä jo pahemmin, esim. 4 hesalaista soittajaa lähtee treelle keikalle kaikki omilla autoilla, normaalilla liksalla (n.170e) korvauksien jälkeen verotettavaa tuloa ei juuri tule. Tätä jatkettaessa n-vuotta voi verottaja firman mahdollisessa tilintarkastuksessa todeta että ko. korvaukset ovat aiheettomia. Harvempi suurempi ohjelmatoimisto edes maksaa kuin "keikkabussin" ajajalle/omistajalle kilometrit. Työnantajallekin olisi (bändin oma firma / ohjelmatoimisto / yms.) edullisempi vaihtoehto maksaa pelkkiä korvauksia, jolloin ei tarvitse maksaa työnantajan osuuksia sotuista yms.

Jos keikkailu on päätyö, niin järkevintä on minusta maksaa kiltisti verot ihan lakikirjan mukaan. Jos taas pelkkä harrastus/lisäansio, niin sitten voi mahdollisesti pystyä säästämään veroissa hieman soveltamalla mahdollisuuksiensa mukaan. Päätyönä verojen yms. kanssa kikkailu voi jollain tasolla onnistua, mutta aina pitää muistaa myös haittavaikutukset mahdollisessa ei-toivotussa tilanteessa. Ts. kannattaa mahdollisimman hyvin tietää mitä tekee, ja millä seurauksilla. Ja tämä tarkoittaa monelle asioiden perinpohjaista selvittämistä, johon monillakaan ei aikaa/motivaatiota ole... -> jolloin minusta on järkevämpää antaa asiantuntevan hoitaa raha-asiansa.
mr.muzak
25.08.2004 16:02:53
Näissä on varmasti joissain verotoimistoissa tulkintaerimielisyyksiä..

Totta, ja eihän verottaja kunnolla puutu kuin näihin suurimpiin tapauksiin, niistähän ne suurimmat rahatkin saa.
isojussi
25.08.2004 16:28:28
Eikös tässä ole se pointti että yksi ihminen ei voi laskuttaa omaa keikkaansa OY:nä. Otetaan esimerkiksi joku juontaja/stand-up tyyppi jolla kaikki keikat ovat yksin suoritettavia. Jos hän laskuttaa omistamallaan firmalla kaikki keikkansa, eikä firmassa ole muita työntekijöitä (=kenellekään ei makseta palkkaa) + esim. ajaa firman autolla keikkansa firman bensakorttia käyttäen yms. niin varmasti verottaja puuttuu. Silloin yhtiömuoto on väärä.

No kerrankin on asia, mistä meikäläisellä on varmaa ensikäden tietoa.

Eli:

- Mä toimin yksityisenä ammatinharjoittajana Y-tunnuksella.

- Aiemmin sivutoimisena ei tarvinnut edes eläkevakuutusta maksaa, mikä taas päätoimiselle pakollista.

- Tää meidän ala on sikäli mainio, että esiintyvät taitelijat eivät maksa arvonlisäveroa (varmistin asian läänistä). ALVillista toimintaakin saa tehdä siihen about kaheksaan donaan asti ilman ALV:tä.

- Ennakot pitää maksaa, ninkun minkä tahansa yrityksen.

- Jos auton kilometreistä vähintään puolet on omaa ajoo, vähennetään kilometrit verotuksessa ajopäiväkirjan mukaan, mutta jos ei, niin sitten auto siirtyy yrityskäyttöön automaattisesti ja autonkäyttökulut menee kirjanpitoon.

- Eli tulot - menot = verotettava tulo.

Ja niin poispäin. Jos perustatte tämmösen bändin voimin, niin sit pitää olla kai esim. AY?
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
mr.muzak
25.08.2004 20:46:34
No kerrankin on asia, mistä meikäläisellä on varmaa ensikäden tietoa.

Eli:

- Mä toimin yksityisenä ammatinharjoittajana Y-tunnuksella.
- Eli tulot - menot = verotettava tulo.

Ja niin poispäin. Jos perustatte tämmösen bändin voimin, niin sit pitää olla kai esim. AY?

Niin siis mä puhuin pelkästään Oy:stä (sulla toi typo taitaa tarkoittaa oy:tä) enkä yksityisistä ammatinharjoittajista yms. Eli tuossa tmi -toiminnassahan ei ole juurikaan eroa toimimiseen ilman toiminimeä yksityishenkilönä.
MakkeJ
26.08.2004 09:55:04 (muokattu 26.08.2004 09:58:35)
Meillä on avoin yhtiö, jossa yhtiö omistaa kaikki bändikamat. Yhtiösopimuksessa on määritelty omistusosuudet ja miten voitto = tulot jaetaan.
Ennen yhtiömiehille maksettavia palkkioita (=verotettavaa tuloa) vähennetään kulut, matka-, päiväraha yms laitteiden huoltokulut (piuhat, kielet, korjaukset, poistot yms). Näin jokainen yhtiömies vastaa itse veroistaan, normaalin verotuksen yhteydessä. Meillä tämä toimii näin ja hyvin koska kyseessä on sivutoimi, joten sivukuluja ei ole. Kirjanpitokaan ei ole ylivoimaista tehdä veroilmoituksesta puhumattakaan.
En ole laskenut miten tällainen systeemi toimisi jos kyseessä olisi päätoimi, ja/tai jos soittajat vaihtusivat keikka keikalta.
Uskokaa tai älkää mutta verovirastosta saatiin hyvät neuvot verotukseen liittyen.
loud´n proud
dizzy
26.08.2004 10:14:35
Isojussin faktoihin vielä lisäisin, että kirjanpito on kevyempää ammatinharjoittajilla ja tmi:llä eli ei tarvitse kahdenkertaista kirjanpitoa, kunhan säilyttelee tositteita "muovikasseissa". Tuo YEL on käsittäkseni nykyään pakollinen yhtiömuodosta riippumatta eikä sillä ole merkitystä onko sivu- vai päätoiminen yrittäjä. Verotoimistosta kannatta kysellä asioista...
pekkajau
26.08.2004 14:29:22
Mitäs jos perustaa osuuskunnan?
Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä!
eino mutku
26.08.2004 16:04:26
Jos toimitaan harrastuspohjalta kannattaa perustaa rekisteröity yhdistys, esim. Humppajullien tuki ry. Laskutus sen kautta ja ry voi omistaa laitteet ja antaa avustuksia jäsenilleen ja järjestää tapahtumia, kuten esim. soittoreissun paikkaan x. Näin kukaan ei ole henkilökohtaisessa vastuussa taloudellisesti eikä homma mene liian monimutkaiseksi.
Kukaan ei kuuntele sinua, kunnes teet virheen.
isojussi
27.08.2004 00:29:47
Isojussin faktoihin vielä lisäisin, että kirjanpito on kevyempää ammatinharjoittajilla ja tmi:llä eli ei tarvitse kahdenkertaista kirjanpitoa, kunhan säilyttelee tositteita "muovikasseissa".

Totta - yksinkertainen kirjanpito yksinkertaiselle yrittäjlle ;o)

Ja taulukkolaskenta saa kyytiä....

Tuo YEL on käsittäkseni nykyään pakollinen yhtiömuodosta riippumatta eikä sillä ole merkitystä onko sivu- vai päätoiminen yrittäjä.

Ei ainakaan vielä viime vuonna ollu sivutoimiselle pakollinen.

Verotoimistosta kannatta kysellä asioista...

Nimenomaan. Ja uskokaa tai älkää, mutta neuvobat mielellään!
dizzy
27.08.2004 09:32:41

Ei ainakaan vielä viime vuonna ollu sivutoimiselle pakollinen.

Jaa... Tapiolan tipu taisikin vetää mua retkuun... No oli sillä nätit silmät ja...
isojussi
27.08.2004 15:14:07
Jaa... Tapiolan tipu taisikin vetää mua retkuun... No oli sillä nätit silmät ja...

Täällä puhutaan sitten taas työtulorajoista:

http://www.yrityssuomi.fi/liston/pe … stajaninfo/page.lsp?r=2959&l=fi

Ja löytyy sitten muutakin infoa yrityshommista

Sehän on nyt sitten jokaisen omassa kädessä, paljonko sitä lopullista työtuloa sivutoimisesta haluaa "nostaa" vähennyksien jälkeen.

Sittenhän se on aina pakollinen, jos haluaa polkasta vakuustusneuvojaa...;o)
clave
27.08.2004 17:46:45

Sittenhän se on aina pakollinen, jos haluaa polkasta vakuustusneuvojaa...;o)

Heh, kunnon soittajan repertuaari on polkasta poppiin.
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)