Aihe: Top-of-the-Line Basso
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Niskamies
25.08.2004 15:57:19
No ei oo noi TB:n jäbätkään mitään kuninkaita tossa hommassa.Tottaki ne kehuu niitä kun ovat siellä tehtyjä+että nino taitaa olla duunissa siellä.Nehän ei pidä minään sellasia bassoja mitkä ei oo jenkeissä tehtyjä ja Roger tekee ne sbassot valmiista palikoista.Ei se ite mitään siellä höylää.Tosin silti voivat hyviä olla,riippuu mistä pitää.

Roger kirjotti mailissa että samat puut kuin ennenkin, mutta sen sijaan että ite höylää ne muotoon niin joku aliurakoitsija leikkaa ne cnc-koneilla. Eihän sen puun leikkaamistavan tai leikkaajan pitäisi saundiin vaikuttaa, vissiin.
mr.bungle
25.08.2004 16:05:25 (muokattu 25.08.2004 16:07:02)

No ei oo noi TB:n jäbätkään mitään kuninkaita tossa hommassa.Tottaki ne kehuu niitä kun ovat siellä tehtyjä+että nino taitaa olla duunissa siellä.Nehän ei pidä minään sellasia bassoja mitkä ei oo jenkeissä tehtyjä ja Roger tekee ne sbassot valmiista palikoista.Ei se ite mitään siellä höylää.Tosin silti voivat hyviä olla,riippuu mistä pitää.

Ja välillä äänekkäimmät sällit siellä pistää saundinäytteitään, mutta en muista kertaakaan törmänneeni erityisen hyväsoundiseen clippiin vaikka miehillä on komerot täynnä Conklinita, Foderoita, Sadowskyjä ja Ken Smithejä.

Erityisen huvittavia on www.basstasters.com ja John Turnerin musanäyte.
ja tämä on siis totuus
N_Bates
25.08.2004 16:10:33 (muokattu 25.08.2004 16:12:30)

Roger kirjotti mailissa että samat puut kuin ennenkin, mutta sen sijaan että ite höylää ne muotoon niin joku aliurakoitsija leikkaa ne cnc-koneilla. Eihän sen puun leikkaamistavan tai leikkaajan pitäisi saundiin vaikuttaa, vissiin.

jos joku valmistaja sanois mulle noin niin mä ymmärtäisin sen näin: "Teen hemmetisti enemmän voittoa ostamalla halpoja valmiita runkoja ja kauloja, ja myyn ne sitten oman nimeni voimalla." Niin, ja ton "samat puut" -ehdonhan saa täytettyä jo sillä että leppä on edelleen leppää ja vaahtera vaahteraa...

Ootkos miettinyt suomalaisia soitinrakentajia? Saisit ihan varmasti rehellisesti käsintehdyn laatupelin semmosilla spekseillä kun tahdot. Ja palvelu toimii aivan varmasti. Sit jos soittimessa ilmeneekin joku vika niin valmistaja aivan varmasti hoitaa homman kotiin. Vai vaikuttaako se soundiin niin paljon jos se on tehty amerikassa? Tai se että sitä liekitetään jossain amerikkalaisten tekopyhillä haistapaskahowlowlyawesomeNOBULLSHIT-palstoilla?
Stein und Brötchen!
mr.bungle
25.08.2004 16:15:07 (muokattu 25.08.2004 16:15:39)

jos joku valmistaja sanois mulle noin niin mä ymmärtäisin sen näin: "Teen hemmetisti enemmän voittoa ostamalla halpoja valmiita runkoja ja kauloja, ja myyn ne sitten oman nimeni voimalla." Niin, ja ton "samat puut" -ehdonhan saa täytettyä jo sillä että leppä on edelleen leppää ja vaahtera vaahteraa...

Ootkos miettinyt suomalaisia soitinrakentajia? Saisit ihan varmasti rehellisesti käsintehdyn laatupelin semmosilla spekseillä kun tahdot. Ja palvelu toimii aivan varmasti. Sit jos soittimessa ilmeneekin joku vika niin valmistaja aivan varmasti hoitaa homman kotiin. Vai vaikuttaako se soundiin niin paljon jos se on tehty amerikassa? Tai se että sitä liekitetään jossain amerikkalaisten tekopyhillä haistapaskahowlowlyawesomeNOBULLSHIT-palstoilla?

Mä ottaisin mielummin CNC -jyrsityn rungon, kuin käsityönä tehdyn. Mitä väliä sillä on, kunhan lopputulos on mahdollisimman hyvä (mitä se nykyisillä jyrsimillä on). Pääasia on että puut on kunnollisia, kaulan ja rungon liitos on hyvä, ja viimeistely on joka suhteessa täydellinen (nauhat, maali, ym.).
ja tämä on siis totuus
Niskamies
25.08.2004 16:28:36

Mä luotan Sadowskyn sivuihin:
http://www.sadowsky.com/pages/pop_up/shop_tour/tour_005.html

Mutta eipä sitä tiiä mitä haluaa, liikkuu Foderaakin aika "edullisesti" jenkeissä:)
Teijo K.
25.08.2004 16:35:05

Mä ottaisin mielummin CNC -jyrsityn rungon, kuin käsityönä tehdyn. Mitä väliä sillä on, kunhan lopputulos on mahdollisimman hyvä (mitä se nykyisillä jyrsimillä on). Pääasia on että puut on kunnollisia, kaulan ja rungon liitos on hyvä, ja viimeistely on joka suhteessa täydellinen (nauhat, maali, ym.).

Käsityössä on mojo. (tm)
chief
25.08.2004 16:37:46
Mutta eipä sitä tiiä mitä haluaa, liikkuu Foderaakin aika "edullisesti" jenkeissä:)

Niinpä..

Niskamies:
25.08.2004 12:21:00
Basso on jo päätetty ja tilaus lähtee tässä parin kuukauden sisään.
Häh?
Johnny Buzz
25.08.2004 16:43:31 (muokattu 25.08.2004 16:43:58)

Mä luotan Sadowskyn sivuihin:
http://www.sadowsky.com/pages/pop_up/shop_tour/tour_005.html

Pitää edelleen painottaa, että ne sivut on tehty myynninedistämistä varten. Tieto siellä ei ole millään tasolla objektiivista. Vasta, kun pääset itse bassoa testaamaan, voit antaa siitä oman mielipiteesi. Varmasti ovat hyviä bassoja, ei siinä mitään, mutta ei pidä kuitenkaan olla liian sinisilmäinen.
Teijo K.
25.08.2004 16:49:46

Pitää edelleen painottaa, että ne sivut on tehty myynninedistämistä varten. Tieto siellä ei ole millään tasolla objektiivista. Vasta, kun pääset itse bassoa testaamaan, voit antaa siitä oman mielipiteesi. Varmasti ovat hyviä bassoja, ei siinä mitään, mutta ei pidä kuitenkaan olla liian sinisilmäinen.

Lähdekritiikki on aina hyvästä. Kaikki ei ole totta mitä netistä luettavissa on. Mutta alkaa muuten olemaan aika tyhjiin kaluttu aihe tämä Niskiksen bassonosto. Hyviä neuvoja on jaettu kilokaupalla joka suunnalta. Voitaisiin yhtähyvin hajaantua odottamaan että Niskis saa oikeasti ostettua sen basson ja miettiä sitten lisää kommentoitavaa. Eh?

Hajaantukaa, täällä ei ole enää mitään nähtävää.
willie
25.08.2004 16:53:03 (muokattu 25.08.2004 16:54:03)
Vaikeeta on sbasson hankinta.....

Mä oon lähtenyt aina siitä, että ensin kokeillaan bassoa sylissä ilman vahvistinta. Välillä kokeillaan jotain toista, ihan mitä vaan bassoa ja sitten taas sitä mikä parhaiten istui käteen.

Se on ihan sama mitä siellä yläpäässä lukee, ja onko hintalapussa kaks tai kolme nollaa. Mun bassot on aina olleet kahden nollan bassoja (markka-aikana kolmen nollan).

Mitä mä tätä aina jauhan... Lähden Arvan kehoituksesta hajaantumaan.
Basisti, melkein 50v.
sirdickyj
25.08.2004 16:56:17
Mä oon lähtenyt aina siitä, että ensin kokeillaan bassoa sylissä ilman vahvistinta. Välillä kokeillaan jotain toista, ihan mitä vaan bassoa ja sitten taas sitä mikä parhaiten istui käteen.

Se on ihan sama mitä siellä yläpäässä lukee, ja onko hintalapussa kaks tai kolme nollaa. Mun bassot on aina olleet kahden nollan bassoja (markka-aikana kolmen nollan).

aI jaa, meikä on pitäny noita samoja kriteereitä ja valintamenetelmiä hyvinä ton muijan suhteen...
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
absqua
25.08.2004 18:10:37
Jatkan vielä asian vatvomista yhden moraaliltaan arveluttavahkon pointin verran:

Jos omatunto ei liiaksi päätä kiristä niin sitten Amerikasta Suomeen tullessa ei ehkä kannata ihan ensimmäiseksi marssia tullisedän puheille, vaan kävellä basso kourassa lauman mukana ihan muina miehinä. Ja sitten jos tullin setä jotain kyselee (mikä on epätodennäköistä) niin ihan pokkana vaan perus "ai, oho, hitsi... en mää vaan tiennyt..."-läppä kehiin. Samat maksut tulee maksettavaksi tuollakin tavalla, jos tulevat.

Tällä metodilla toin itse reilut 10v sitten 300$ jazzbasson reissutuliaisina.

Niin, yksi tärkeä käytännön pointti vielä: basso matkustamoon käsimatkatavarana pussissa. EI ruumaan ellei ole kunnon flightcase alla.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Niskamies
25.08.2004 18:13:48
Jatkan vielä asian vatvomista yhden moraaliltaan arveluttavahkon pointin verran:

Jos omatunto ei liiaksi päätä kiristä niin sitten Amerikasta Suomeen tullessa ei ehkä kannata ihan ensimmäiseksi marssia tullisedän puheille, vaan kävellä basso kourassa lauman mukana ihan muina miehinä. Ja sitten jos tullin setä jotain kyselee (mikä on epätodennäköistä) niin ihan pokkana vaan perus "ai, oho, hitsi... en mää vaan tiennyt..."-läppä kehiin. Samat maksut tulee maksettavaksi tuollakin tavalla, jos tulevat.

Tällä metodilla toin itse reilut 10v sitten 300$ jazzbasson reissutuliaisina.

Niin, yksi tärkeä käytännön pointti vielä: basso matkustamoon käsimatkatavarana pussissa. EI ruumaan ellei ole kunnon flightcase alla.

Sadowskyn mukana tulee kova ultralight keissi, pitänee varmaan heittää se ruumaan(ja täyttää symbaaleilla;) ja ottaa basso sisään. Kattoo nyt miten tullisetä tulee juttelemaan.

Ja meillä kaikillahan on soittimet mukana, kun keikalle ollaan menossa.
lxi
25.08.2004 18:24:31
Kattoo nyt miten tullisetä tulee juttelemaan.

Tullisetähän tulee juttelemaan vasta Suomen päässä jos tulee, tosin minä en oikein usko, että kiinnittävät juurikaan huomiota yksityishenkilöiden matkatavaroihin.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
Johnny Buzz
25.08.2004 21:15:29

Tullisetähän tulee juttelemaan vasta Suomen päässä jos tulee, tosin minä en oikein usko, että kiinnittävät juurikaan huomiota yksityishenkilöiden matkatavaroihin.

Just tossa keväällä, kun oltiin käymässä Nykissä, niin tullin sedät blokkas jostain syystä meijät syyniin paluulennon jälkeen Helsingin päässä. Rupesivat penäämään kuitteja ostetuista tavaroista ja näsäviisaaseen sävyyn selittivät että: "Tiesittehän, että Yhdysvalloista saa tuoda vain tämän ja tämän summan edestä tavaraa ilman tullausta". Eikä meillä ollu mitään epäilyttäviä laukkuja eikä mitään. Huonoa tuuria vai mitä, mutta kyllä ne sillon tällön syynää noita.
Wil-J
25.08.2004 21:18:55
Mutta jokatapauksessa jos ei tuu sieltä basso muovikääreessä ja hintalappu roikkuen virityskoneistossa ni ei ne voi todistaa et ois jenkeistä ostettu. Eihän ne voi vaatia että on kuitti kaikista tavaroista mitä suomesta mukaansa ottaa :D
sirdickyj
25.08.2004 22:13:24 (muokattu 25.08.2004 22:13:52)
Mutta jokatapauksessa jos ei tuu sieltä basso muovikääreessä ja hintalappu roikkuen virityskoneistossa ni ei ne voi todistaa et ois jenkeistä ostettu. Eihän ne voi vaatia että on kuitti kaikista tavaroista mitä suomesta mukaansa ottaa :D

Kyllä vaan voikin. Tai siis; lähtiessä pitäis kaiketi kertoa, että mitä on mukana, ja sitten kai täytetään joku paperi siitä. Mutta ei vissiin mitään kuitteja kysellä. Joku tuttu otti muistaakseni jonkun vanhan paskan mukaansa lähtiessään ja täytti pahvit ikäänkuin se olisi ollut kovakin puukko, ja sit tuli takasinpäin uuden kalliin vermeen kanssa ikäänkuin olisi sen kanssa lähtenytkin.

Yks toinen tuttu taas ryöstettiin sen nukkuessa putipuhtaaks muuten, paitsi että nukku oman Tobiaksensa päällä joten se jäi ryöstämättä, mutta se on kokonaan toinen tarina. Tobias meni sitten myyntiin 1000:lla suomen markalla Intiassa.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Johnny Buzz
25.08.2004 22:31:30

Kyllä vaan voikin. Tai siis; lähtiessä pitäis kaiketi kertoa, että mitä on mukana, ja sitten kai täytetään joku paperi siitä. Mutta ei vissiin mitään kuitteja kysellä. Joku tuttu otti muistaakseni jonkun vanhan paskan mukaansa lähtiessään ja täytti pahvit ikäänkuin se olisi ollut kovakin puukko, ja sit tuli takasinpäin uuden kalliin vermeen kanssa ikäänkuin olisi sen kanssa lähtenytkin.

Ei tarvii täyttää mitään lappuja siitä, mitä vie, jos menee vaan turistimatkalle. Pitemmistä reissuista en tiiä. Tai toisaalta en oo soittimen kanssa menny, mut ei ainakaan sillon kevään reissulla tarttennu täyttää mitään.
balzary
26.08.2004 10:04:34

Erityisen huvittavia on www.basstasters.com ja John Turnerin musanäyte.

rahhahhah... onko tää se conklin-keräilijä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)