Aihe: Mikit
1
Juha83
24.08.2004 20:17:27
Onko sinulla kokemusta mikkien vaihdosta?
Jos on niin kerropa millaiset mikit olet vaihtanut esim. Les Pauliin tai Stratoon jne.
Olitko tyytyväinen lopputulokseen eli paraniko äänen laatu verrattuna vanhoihin paskoihin ja paljonko paloi rahaa?
Leo80
24.08.2004 20:23:30
On ->Les Pauliin Duncanin JB talaan-> parani ihan v*tusti (edellises oli jotain häikkää) -> n. 84e:a => kannatti! :)
"Mutta kaikkihan erehtyvät joskus. Miksi lyijykynän päässä muuten olisi kumi?"
jari
24.08.2004 20:28:40
joo kerranpa olen moista harrastanut williamsiin panin straton texas spesiaalit ja ihan hyvä tuli.
kitara on lyömäsoitin
Kassu
24.08.2004 20:51:47
Laitoin tässä pari päivää sitten stratoon tallamikiksi Seymour Duncan Little '59-mikin, se on siis yksikelaisen kokoinen humbucker.

Olin tosi yllättynyt, en ois ikinä uskonut että niin jämäkät soundit saa. Ajattelin että joo on se varmaan vähän parempi ku alkuperäiset. Ja paskat. Kyllä sellaiset kitaravallit irtoaa että huhhuh. Ainoa paska juttu on vaan että kun cleanit tykkään soitella keskimikillä niin toi SD on helvetin paljon tehokkaampi ku mitä straton vakiot oli. Kuiteskin pidän mikkejä aika ylhäällä että harmonicit lähtee paremmin ja on voimakkaampia.
Tumppi38
25.08.2004 09:49:57
Onko sinulla kokemusta mikkien vaihdosta?
Jos on niin kerropa millaiset mikit olet vaihtanut esim. Les Pauliin tai Stratoon jne.
Olitko tyytyväinen lopputulokseen eli paraniko äänen laatu verrattuna vanhoihin paskoihin ja paljonko paloi rahaa?

Paljon on vaihdettu ja muutokset ovat olleet toivottuja ja ei-toivottuja. Mikithän on se kohta jossa on helpoin mennä metsään kun tehdään halpaa kitaraa.

Puut ok, rautatavara melkein ok mutta mikit vain hyvännäköiset kuoret. Ei tietenkään pidä paikkaansa kaikkien kopioiden yms. kohdalla.

Jos ajatellaan että kitara maksaa 500 € kaupassa ja se on edes jonkinlaista oikeaa puuta (ei siis vaneria) menee kitaran työstämiseen ja puu materiaaleihin eniten rahaa (50 %).

Tietysti hankintahinta kaupalle on jotain 200 - 300 €.

Sitten tulee tuo metallitavara, tallat, virittimet ja nauhat, koska halpiksen ei tarvii toimia kauaa, menee siis vaihtoon aika äkkiä, niin yleensä nuo on tehty siten että ajan myötä (1-3 vuotta) virittimet ei pidä ja tallaa ei voi enää säätää tai kampi ei pidä enää mitään ja nauhatkin on jo ekan vuoden jälkeen vaihtokunnossa. Tähän kategoriaan jäänee noin 35 % tuotantohinnasta.

Siis mitä jää mikeille noin 10 - 30 € eli mitä sillä saa kun mikkejä on 2 tai 3 ? ei pal pas...n.

Se millaiset mikit sitten loppupelissä kitaraan tulee riippuu siitä mitä haetaan. Vintagea, vähän enemmän rosoa vai ihan saa...lista möykkää.

Liian pitkän vuodatuksen lopuksi lainaisin suurta kitaristia Adrian Belew:ta "Jos sinulla on rikkinäinen mikrofoni, tee siitä osa musiikkiasi" eli myös halpis mikeillä saa aikaiseksi ääntä mutta jos se ei ole osa sinun tyyliäsi pitää se / ne vaihtaa.

Itse olen ollut tyytyväinen SD:n ja diMarzion tuotteisiin sekä Fender Custom shoppiin.
The ship is arriving too late to save the drowning witch . . .FZ
Penasol
25.08.2004 15:36:06

Liian pitkän vuodatuksen lopuksi lainaisin suurta kitaristia Adrian Belew:ta "Jos sinulla on rikkinäinen mikrofoni, tee siitä osa musiikkiasi" eli myös halpis mikeillä saa aikaiseksi ääntä mutta jos se ei ole osa sinun tyyliäsi pitää se / ne vaihtaa.

Itse asiassa minulla on Fenderissäin keskimikrofoni alunperin 40 euron stratokopiosta ja toimii ihan pirun hyvin! Aika jännä, mutta hyvä soundi.
Ibanezin puoliakustiseeni (Artcore, halpa) panin DiMarzion PAFin tallaan ja nyt on huomattavasti parempi. Panin siihen kaulaan SD '59- tallamikin jonka otin siitä Fenderistäni. Fenderissä on tällä hetkellä tallassa Jacksonin humbuckeri, jonka otin 20 eurolla ostamastani Les Paul- kopiosta. Pääsee heviäkin soittamaan.
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
Pluto
25.08.2004 16:05:44
Vaihdoin aikanaan Epin Les Paul Standardiin Duncanin JB:n ja Jazzin. Kyllähän se soundi parani, mikit eivät enää kiertäneet yhtä herkästi ja kivaa oli.'

MUTTA: Ei niillä mikeillä ihmeitä tehdä. Jos kitaran akustinen sointi ei ole ihan parasta mahdollista luokkaa, ei pelkällä mikkien vaihdolla luultavasti päästä hirveän pitkälle.
Dillon, you son of a bitch!
Invader
25.08.2004 19:24:25 (muokattu 25.08.2004 20:27:22)
Vaihdoin just tuollaiseen halvemmanpuoleiseen Jacksoniin vakiotallamikin tilalle Duncanin JB:n. Odotin sellaista hienoista eroa entiseen, mutta ekan soinnun vedettyäni vasta tajusin kuinka huono tuo alkuperäinen mikki onkaan. Tuo JB on todella paljon erottelevampi ja on se hieman kuumempikin.

Tyytyväinen olen, rahaa paloi 65€ ja hermoja senkin edestä, kun ei nuo Jacksonin alkuperäiset kiinnitysruuvit sopineetkaan tuohon Duncaniin. Ei auttanut muu kuin repiä Squierista mikki irti ja ottaa ruuvit siitä lainaan.

EDIT:

Nyt kun soittelin tuossa Megadethin Rude Awakeningin läpi CD:n mukana niin kyllä sitä huomasi että on parempaa rautaa tallassa. Palm mutet on tiukemmat, ja soundiin tuli sellainen "instant Megadeth"-lisä kun vääntelin laitteisiini "Megadeth-asetukset". Johtuneekohan siitä että Mustaine käyttää samaa mikkiä, tiedä häntä...
Tai sitten ei...
Klezberg
25.08.2004 20:14:11 (muokattu 25.08.2004 21:42:50)

Vaihdoin viikonloppuna Squire Stratocasteriin Kinmanin mikit. Siinä tosin mikit nyt on sitten kitaraa paljon kalliimmat, mutta mitäs siitä.

Ensimmäinen opetus oli että työkaluja pitää olla muitakin kuin ruuvimeisseli ja juotoskolvi. Uudet mikit olivat millin pitemmät ja pleksin aukkoja piti käydä viilaamaan. Paitsi ettei ollut viilaa ja perjantai-ilta. No, lauantaina kauppaan viiloja hakemaan. Mikit sai sitten aukkoihin, mutta keskimikki ei mahtunutkaan rungossa olevaan syvennykseen. Vanhat mikit olivat kapeat, uusissa pohjalla oleva piirilevy on leveämpi kuin itse mikki. Nytkään ei ollut sopivia työkaluja, mutta sen verran sain puuta pois että pääsin kokeilemaan. Keskimikkiä en kuitenkaan pysty säätämään paljoakaan alaspäin, joten pitäisi ottaa vielä auki ja työstää keskimikin syvennys isommaksi. Kinman nimenomaan neuvoo etsimään tarkkaan parhaan saundin mikkien korkeuksia säätämällä.

Mikit ovat AVn Blues, jotka mainonnan mukaan vastaavat jotain 62 vintagemikkejä. Kinmanin webbisaitillahan löytyy noita soundidemoja. Omat kokemukset jäivät vielä vähän puolitiehen tuon keskimikin takia. Onhan se joka tapauksessa parempi kuin Squierin alkuperäisillä mikeillä.

EDIT: Yksi oleellinen juttu unohtui. Hurinat likipitäen hävisivät. Ei tarvitsekaan ostaa tietokoneeseen litteää näyttöä, joten tässä itse asiassa säästyi rahaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)