Aihe: Tarviiko BOSS:in pedaalit kaikki omanlaiset adapterit?
1 2
Jormaz
15.08.2004 17:19:09
kuvassa oleva FS-5U on nyt oikeasti olemassa, mutta halusin testata Photoshopilla aikanaan etukäteen, miltä se näyttäisi sitten kun se saapuu. :)

No ilmankos, kun kerran katoin tota kuvaa ja toi näytti vähän irralliselta.
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov.
Jucciz
19.08.2004 09:57:03
Jelppikääs ny..mun pitäis saada noi kaikki yhteen boxiin kiinni...Niinkuin Juccizella on.

Itse otin yhden peruspedaalimuuntajan, leikkasin johdon sopivasta kohdasta poikki ja tungin johdot Mascot:in lähtöihin ja toisen pään haaroituspiuhaan.

Olettaen, että kuva kertoo edelleen enemmän kuin tuhat sanaa...:
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/piuhat.jpg
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Tomtom
19.08.2004 10:18:40
Eli onko siinä jakki vai ei siinä reiässä, vaiko pelkkä reikä? Ainahan voit ostaa siihen virranjakojohtoon sellaisen neppariparistovastakappaleen, jossa on samanlaiset nystyt kuin 9V patterissa ja vetää sen johdon sinne kotelon sisään patteriosastoon.

Muut noista ovat miinus keskellä -pedaaleja, tuosta itsetehdystä ei voi tietää.

Eli ostat sokeripalakiskoa pätkän, katkaiset sen keskeltä poikki, kytket toisen puolen oikosulkuun johdoilla ja kytket muuntajasta tulevan johtoparin toisen haaran laitimmaiseen reikään. Jos tuo johto oli miinus, niin sinulla on sokeripalakiskollinen miinuksia siinä. Sama plus-haaralle. Sitten vedät jokaiselle pedaalille oman piuhan kytkemällä haarat sokeripalakiskoihin.

Tuo on se halpa ratkaisu, ottaisin kuvan jos olisi kamera.

Tai sitten ostat jonkin valmiin haaroituspiuhan ja jaat sen virran sillä. Musiikkikaupoista tai elektroniikkaliikkeistä saa.

Voin kyllä tehdä sinulle miittiin tuotavaksi tuollaisen sokeripalaviritelmän näytille.

Mää voin myydä omani halvalla!!

Viitaten tuohon fakkina olevaan efektilautakeskusteluun homma vaikeutuu silloin, jos ketjussa on eri napaisuuden omaavia pedaaleja. Ilmeisesti Jucciksen Sparkledrive on Boss- makuinen, sillä ainakin mun Voodoo Tremolo on juuri päinvastainen. Pitkän säädön tuloksena ostin pedalpowerin. Ja säätö loppui siihen..
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
g1player
19.08.2004 10:27:24

kyllä noiden kaikkien pitäisi toimia samalla. tai ainakin mä käytän niin, vahista en kyllä tiedä...onkohan muuntaja rikki. mitkä pedaalit eivät toimi?

Olen samaa mieltä et sul on ollu liian pieni muuntaja joten se on sit ajan kuluessa "kärähtänyt". Ite jaan kans yhestä muuntajasta viidelle mut se muuntaja onkin iso 500mA ja siittä kyl riittää virtaa kaikille.
"kyllä olen ollut täällä koko ajan, olin äsken vain eri paikassa"
g1player
19.08.2004 10:29:17

Sun pitää kattoa jokaisen pedaalin tarvitsema virta määrä laskea ne yhteen ja sen jälkeen mennä kaupaan ostamaan riittävän iso.
"kyllä olen ollut täällä koko ajan, olin äsken vain eri paikassa"
zepeteus
19.08.2004 11:21:34
Näinpä juuri, kannattaa tosiaan varmistaa se pedaalien yhteenlaskettu virtamäärä ja hankkia sellainen virtalähde jossa sitä höökiä riittää enemmän kuin se tarve on.

Jotkut valmistajat ilmoittavat pedaaleidensa virrankulutuksen esim. manuaaleissa, mutta nekään luvut eivät ole välttämättä aivan tarkkoja. Toisissa pedaaleissa löytyvä virta-arvo on taas ilmoitettu heidän tekemänsä virtalähteen mukaan, ei pedaalin todellisen kulutuksen mukaan.

Juuri näitä epäselvyyksiä selvittääkseen Andreas Möller teki sivustot jonne käyttäjät saavat kerätä todellisia mitattuja arvoja.

http://members01.chello.se/pastorn/index.htm

"The Power List" linkin alta löytyvät valmistajien nimen mukaan kootut listat.

"DIY effects and mods" linkki taas vie sivulle josta löytyy muutama mielenkiintoinen artikkeli, mm. tähän aiheeseen liittyvä "Powering your pedals".
Fortune
20.08.2004 14:59:28

Viitaten tuohon fakkina olevaan efektilautakeskusteluun homma vaikeutuu silloin, jos ketjussa on eri napaisuuden omaavia pedaaleja. Ilmeisesti Jucciksen Sparkledrive on Boss- makuinen, sillä ainakin mun Voodoo Tremolo on juuri päinvastainen. Pitkän säädön tuloksena ostin pedalpowerin. Ja säätö loppui siihen..

Edelleenkin, jos vetää plussan toiseen kiskoon ja miinuksen toiseen, niitä voi kytkeä ihan miten päin vain. Näin on sähköinssi sanonut, uskon sanaansa.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Tomtom
20.08.2004 15:09:14
Edelleenkin, jos vetää plussan toiseen kiskoon ja miinuksen toiseen, niitä voi kytkeä ihan miten päin vain. Näin on sähköinssi sanonut, uskon sanaansa.

Joo, voi kyllä, mutta eipä voikaan. Kyllähän tätä selvitettiin silloin joskus. Vasta Zepeteus selventi asian kannan järkevästi, eli silloin kuin rimassa on eri napaisuuden omaavia pedaaleja, jokainen "lähtö" rimasta pitäisi olla eristetty muista. Tämän takia multa paloi noita Mascotteja kaksi. Eli verrattuna esim. Pedalpoweria vaikka Cioksin isoimpiin muuntajiin vain PP:ssä jokainen lähtö on erillääin muista ja oman sulakkeen takana. Näin sillä ei oo käytännössäkään merkitystä mitä napaisuutta sinne perään menee. Ilman tätä ainakin mulle tuli ongelmia jatkuvasti, koska arsenaali on aika värikäs. Pitäis kaivaa se Z:n selitys jostain..

Kyllä sitä mielellään sähköammatilaisia uskoo, mutta kun todellisuus on muuta, niin eihän se auta.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Fortune
20.08.2004 16:19:35
Ookoo.

En usko enää ketään, vain ainoastaan savua, joka nousee laudasta :)

No, oppii sitä ostamaan EH:n pedaaleja. Tai oppii sitä ostamaan muita kuin EH:n pedaaleja.

Tai jotain.

Mutta paskaaks' tässä, en omista yhtään pedaalia :)
Tomtom
20.08.2004 16:38:29
Sanoppa muuta.. olisihan se helppoa jos olisi vaan Bosseja tai vaikka Digitechejä tai jopa EHX:iä...Säähän voit alkaa ikäänkuin alusta, hankit jostain halvalla esim. Iba Soundtank Tuubihuutajan ja sitten myyt sen pois ja hankit taas jotain muuta ja katot sitten päädytkö samoihin vermeisiin kuin ennen realisointia!?
Fortune
20.08.2004 16:39:56
Sanoppa muuta.. olisihan se helppoa jos olisi vaan Bosseja tai vaikka Digitechejä tai jopa EHX:iä...Säähän voit alkaa ikäänkuin alusta, hankit jostain halvalla esim. Iba Soundtank Tuubihuutajan ja sitten myyt sen pois ja hankit taas jotain muuta ja katot sitten päädytkö samoihin vermeisiin kuin ennen realisointia!?

Minä taas pelkään, että minulla on vuoden päästä se sama räkkihirviö PLUS 42 pedaalia laudassa.

Taidan ostaa akustisen.
Henko
21.08.2004 13:30:12

Kertokaahan vaikka tähän väliin jotain infoa noista Bossin PSA- ja ACA-muuntajien eroista. Joissain Bossin pedaaleissa ei myöskään oo tarkempaa tietoa virrankulutuksesta.
Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä.
zepeteus
22.08.2004 00:50:05
Jaahans, otetaanko kertauksena....

Kaksi ERI asiaa; virtalähteen liittimen napaisuus ja itse pedaalin piirin napaisuus. Yleensä käyttäjät huomioivat vain ensinmainitun.

Niin kauan kun on käytössä vain yksi pedaali, riittää että varmistaa sopivan jännitteen, riittävän virtamäärän ja liittimen oikean napaisuuden. Tämä toimii aina, kun em. ehdot on täytetty.

Kytkettäessä useampia pedaaleita samaan virtalähteeseen, samat ehdot tulee täyttää edelleenkin. Jos nyt jossakin pedaaleista sattuisi olemaan tuo liittimen (jakin) napaisuus toisinpäin kuin toisissa, täytyy tietenkin kääntää ko. plugista (kytkentärimasta tms.) piuhat vastaavasti. Tämä ei ole ongelma ja suurimmassa osassa tavallisia pedaalilautoja toimii edelleenkin.

Mutta, jos käyttää useampia pedaaleja samasta virtalähteestä, täytyy varmistaa aiemmin mainittujen ehtojen lisäksi MYÖS että itse efektien piirien polariteetti (napaisuus) on kaikissa sama. Tämä on siis eri asia kuin virtalähdeliittimen/jakin napaisuus.

Suurin osa pedaaleista toimii "standardilla", eli maayhteys on negatiivinen. Mutta joukkoon eksyy aina silloin tällöin myös sellaisia efektejä, eritoten putiikki-fuzzeja (PNP), joissa maahan (runkoon) meneekin positiivinen puoli. Nämäkin toimivat omista erillisistä virtalähteistään ihan hyvin, mutta haaroitus samaan virtalähteeseen normaaleiden negatiivinen-maa pedaaleiden kanssa aiheuttaa harmeja.

Kuvitellaanpa. Virtalähde syöttää siis yhdelle pedaalille jännitettä joka menee piirille ja sieltä negatiivinen puoli maihin. Toisessa pedaalissa taas jännite menee myös piirille, mutta positiivinen puoli menee maihin. Pedaalit erillään toisistaan, OK. Kytketäänpä välipiuha efektien välille, mitäs tapahtuu...Instrumenttikaapeli yhdistää pedaaleiden maat, mutta toisessa pedaalissa maapotentiaali on positiivinen ja toisessa negatiivinen. Virtalähde kiukustuu ristiriidasta niin tulisesti että polttaa kääminsä.

Eli jos käyttää samaa virtalähdettä useammille pedaaleille, täytyy varmistaa että kaikissa pedaaleissa on samanlainen polariteetti itse efektien piirissä.

Mikäli sattuu omistamaan sellaisen, jossa on tuo harvinaisempi positiivinen maa, täytyy sille pedaalille käyttää joko omaa virtalähdettäään...tai niinkuin Tomtom aiemmin mainitsi, hankkia virtalähde jossa on toisistaan eristetyt ulostulot.

Valmistajat eivät valitettavasti jaksa huomioda käyttäjiä tarpeeksi pitkälle. Vaikka kyseessä olisi tuollainen positiivinen maa-pedaali, valmistaja saattaa mainita että toimii normaaleilla adaptereilla. No, sehän pitää paikkansa sinällään, niin kauan kuin käyttää ko. vermettä omalla virtalähteellään. Mutta eipä useinkaan muisteta mainita ETTEI heidän tuotettaan saa haaroittaa yhteen samasta virtalähteestä muiden pedaaleiden kanssa...elleivät nyt sitten sattuisi kaikki olemaan samalla piiri-polariteetilla.
zepeteus
22.08.2004 01:11:58
Kertokaahan vaikka tähän väliin jotain infoa noista Bossin PSA- ja ACA-muuntajien eroista.

Boss ACA: 12V reguloimaton tasajännite (DC), tarkalleen ottaen taitaa olla 12.6V. Bossin alkuperäinen virtalähde aikojen takaa.

Boss PSA: 9V reguloitu tasajännite. Tuli ACA:n rinnalle aikoinaan, nykyään se normaali Bossin virtalähde.

Vanhoja ACA-virtalähteellä toimivia Bosseja voi tapauksesta riippuen käyttää myös PSA:lla. Ledi saattaa kuitenkin palaa himmeästi. Jos ko. pedaalin haaroittaa samasta virtalähteestä toisten pedaaleiden kanssa, ledikin kirkastuu.

Tarkka selostus aiheesta löytyy Andreaksen sivuilta;
http://members01.chello.se/pastorn/fx/mods.htm
Ja sitten sivulta linkistä "The Boss ACA/PSA debate".

Vuonna 1997 Bossilla saatiin loistoidea yhdenmukaistaa ACA- ja PSA-pedaalit, molemmat tuolle 9V jännitteelle. Homma bueno, paitsi että päättivät tuoda uusille pedaaleille sopivan ACA-virtalähteen markkinoilla...siis tuo virtalähdehän piti muuttaa myös 9 volttiseksi!?

Eli jos joku ostaa tänäpäivänä vanhalle ACA-pedaalilleen uuden ACA-adapterin, se ei välttämättä toimikaan 100%. Taputuksia.

Joissain Bossin pedaaleissa ei myöskään oo tarkempaa tietoa virrankulutuksesta.

http://members01.chello.se/pastorn/fx/mods/power/draw.htm
Fortune
23.08.2004 11:14:01

Mulla vei tosiaan kuukausitolkulla aikaa selvitellä tätä isseksein, eli normaaliltakin menee sormi suuhun pariksi viikoksi..

Tai ainakin minuutiksi.

Hymiö.
makerei
23.08.2004 21:31:33
no tykkääkö se bossin pedaali sitten pahaa jos käyttää vaikka dodin adapteria jos siinä on kuitenki sama watti määrä...?? ku ne niin varottelee noissa boxeissa ettei sais käyttää ku bossin omaa adapteria...
luulis ainaki ettei sillä oo mitää merkitystä..
zepeteus
23.08.2004 21:52:45 (muokattu 23.08.2004 22:00:35)
no tykkääkö se bossin pedaali sitten pahaa jos käyttää vaikka dodin adapteria jos siinä on kuitenki sama watti määrä...?? ku ne niin varottelee noissa boxeissa ettei sais käyttää ku bossin omaa adapteria...
luulis ainaki ettei sillä oo mitää merkitystä..

Itseäni lainaten: Niin kauan kun on käytössä vain yksi pedaali, riittää että varmistaa sopivan jännitteen, riittävän virtamäärän ja liittimen oikean napaisuuden. Tämä toimii aina, kun em. ehdot on täytetty.

Valmistajat tykkäävät suositella painokkaasti omia lisälaitteitaan, ilman muuta. Pedaalit sinällään eivät ole moksiskaan mikä loota siellä piuhan toisessa päässä nököttää, kunhan se syöttää sille sopivaa tavaraa yllämainituin ehdoin.

edit: En voi kuitenkaan olla mainitsematta, että tietenkin eri valmistajilla voi olla hieman eri kriteerit ja toleranssit tuotteissaan. Jollakin merkillä voi olla esim. paremmat suodatukset ja reguloinnit kuin toisella, vaikka tekniset arvot sinällään olisivat samat.

En ole koskaan päässyt suorittamaan henkilökohtaista vertailua eri efektivalmistajien virtalähteistä, joten en kommentoi minkään paremmuudesta. Muutamissa tarvikeadaptereissa olen sen sijaan huomannut puutteita nimenomaan tuossa "laadukkaan" jännitteen tuottamisessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)