Aihe: Olinpa "Turakainen"
1 2 3 4 5
poppamies
18.08.2004 22:28:06

.... Markus Sextet on ihan V-I-T-U-N huono bändi. ...

No mitä ihmeellistä tuossa nyt on. Kuulostaa ihan samanlaiselata kuin 90% tanssibändeistä....
"G-strings are for strippers"
JK
18.08.2004 22:53:54
Se nyt vaan ON ihan sqqtqnqn eri asia soittaa ammatikseen vai harrastella ja käydä päivätöissä.

Niin on, ja olen valintaani erittäin tyytyväinen.

On muuten mukava lukea, kuinka solidaarisesti ammatikseen soittelevat "kehuvat" toistensa bändejä nimimerkkien takaa. Enpä vastaavaa ole kuullut harrastelijoiden suusta. Ehkä se johtuu juuri siitä että harrastelijat ei ymmärrä mitään, ne vaan soittaa...
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
baron
18.08.2004 23:35:54

Käväisin kuuntelemassa ja muakin alkoi haluttaa saada palstalaisten jakamaton kiitos omalle bändilleni.

Ilmeisesti jollain tavalla on saatavissa Teoston lupa minuutin kestoisille näytteille. Miten ja millä hinnalla?
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
Swing
18.08.2004 23:50:15
Jos halvan ja huonon amatöörin erottaa hyvästä ammattilaisesta vain hyvä ammattilainen, niin miksi kukaan tilaa ammattilaisbändiä?
Eli sen ammattilaisuuden pitäisi jotenkin näkyä ja tuntua yleisölle, tai muuten muusikon ammatti on kuoleva ala.

Ammattilaisen kannalta kai pahinta on se, jos yleisölle onkin tärkeää amatöörin "turmeltumaton" (leipääntymätön) suhtautuminen musiikkiin.
isojussi
19.08.2004 10:16:32
....Millähän vempeleellä noi näytteet on väsätty?Ja mikä v...n mulju siinä laulussa oli parissa biisissä,chorus,autotune vai...

Onko sillä väliä, jos sextetti käyttää musanäytteenään sähköurkusekkareita, jossa on vielä vääriä sointuja...

Ei hyvää päivää....
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
KoskPaavo
19.08.2004 17:27:14
"Eli sen ammattilaisuuden pitäisi jotenkin näkyä ja tuntua yleisölle, tai muuten muusikon ammatti on kuoleva ala"

Sehän on, ikävä kyllä kuoleva ala.. Ja vuosi vuodelta se "ammattilaisuuden näkyminen"on tavalliselle turakaisyleisölle "EVVK". Ugh.
Soittaja selviää aina.
isojussi
22.08.2004 14:38:55
Jos halvan ja huonon amatöörin erottaa hyvästä ammattilaisesta vain hyvä ammattilainen, niin miksi kukaan tilaa ammattilaisbändiä?

Olipas klisee. Uskokaa ny €%&%%€#€%€%, että kyllä musiikista ymmärtää muutkin, kuin muusikot!

Eli sen ammattilaisuuden pitäisi jotenkin näkyä ja tuntua yleisölle, tai muuten muusikon ammatti on kuoleva ala.

Kuten edellä.

Ammattilaisen kannalta kai pahinta on se, jos yleisölle onkin tärkeää amatöörin "turmeltumaton" (leipääntymätön) suhtautuminen musiikkiin.

Nyt, kun olen vähän reilun vuoden tehny tätä päätoimisesti ja yli kakskyt vuotta sivutoimisesti ja yhä enemmissä määrin saanut olla tekemisissä pitkän linjan ammattilaisten kanssa, niin tekisin seuraavat yleistykset:

- Ammattilaisten leipäätyneisyys on aika pitkälle amatöörien harhakuvitelmaan. Tosin kuuden setin kapakkavetoa ei oo ees mahdollista vetää samanlaisella reuhaamisella, kuin kuukauden ainoota kolmen setin hääkeikkaa kahden promillen kaasussa.

- Merkittävä osa ammattilaisista osaa suhtautua omiin kykyihinsä realistisesti. Merkittävä osa amatööreistä ei tosiaankaan.

Tosiasia kuitekin on, että jos muodostetaan neljä bändiä kuvaavaa asiaparia:

Soittaa hyvin - Soittaa huonosti
Esiintyy - on leipiintynyt
Toimii ammattimaisesti - harrastelijamainen
Osaa käyttäytyä - eivät osaa käyttäytyä

Voidaan - riippumatta siitä onko bändi päätoiminen tai sivutoiminen - ottaa joka parista yksi heitä kuvaava asia ja kaikkia yhditelmiä muodostuu. Yleensä toki bändi painottuu jommalle kummalle laidalle.
baron
22.08.2004 18:57:16

Kolme noista sun kriteereistä mun bändissä on positiivisella puolella!
Neljä Ruuvia
23.08.2004 10:06:37
Isojussin tutkielmien lisäksi sanottakoon että amatööri hallitsee hyvin/hyvin huonosti usein vain yhden musiikki tyylin. Ammattilaisella on löydyttäävä osaamista vähän joka plaadusta. Osaa sitten tai ei,jos ei osaa niin...Arkipäivät harjoitellaan!Ei käydä töissä!
Neljä Ruuvia
23.08.2004 10:07:26
No mitä ihmeellistä tuossa nyt on. Kuulostaa ihan samanlaiselata kuin 90% tanssibändeistä....
Siinähän sulla on faktat hallussa ja arvostus kohdallaan.
baron
24.08.2004 20:10:48 (muokattu 24.08.2004 20:14:16)

Isojussin tutkielmien lisäksi sanottakoon että amatööri hallitsee hyvin/hyvin huonosti usein vain yhden musiikki tyylin. Ammattilaisella on löydyttäävä osaamista vähän joka plaadusta. Osaa sitten tai ei,jos ei osaa niin...Arkipäivät harjoitellaan!Ei käydä töissä!

Oot sä ihan oikeessa. Mä en oo tehnyt kuin humppa, rokki ja jazz-keikkoja, mitä nyt joskus vähän virsiä säestänyt.

Tuo klassinen ja kansanmusiikkipuoli jäänyt kovin vähäiseksi.

Kun mä teen aikaa pitkää siviiliduunipäivää, 10-12 tuntia tavanomainen, niin en mä ehdi kuin pari tuntia arkipäivänä treenata. Tosin mä viikonloppuna yritän paikata, mutta kyllä mun viikottainen treeniaika tahtoo jäädä vain noin kahteenkymmeneen. Loma-aikoina mä vähän paikkaan, mutta jos kuukauden lomalla soittaa 50-60 tuntia viikossa niin eihän se oo mitään ammattilaiseen verrattuna, joka tekee sitä jatkuvasti.
poppamies
24.08.2004 20:19:21

...Kun mä teen aikaa pitkää siviiliduunipäivää, ...niin en mä ehdi kuin pari tuntia arkipäivänä treenata....

Niin, ja täälläkin pitäisi roikkua. En mä ainakaan jaksa enää itekseni harjoitella, muuta kuin ehkä jotain nuotteja laittaa. Eikai tässä enää paremmaksikaan voi tulla ;)
Sitäpaitsi täyttymyksen vasta antaa bändisoitto.
WanhaWetäjä
26.08.2004 01:08:02 (muokattu 26.08.2004 01:09:30)

.... Markus Sextet on ihan V-I-T-U-N huono bändi. Oon ollu samalla keikalla. Huonot rytmit,hounot soundit. Näkemiin!

No kah...olinpa turakainen minäkin ja maksoin 5 € päästäkseni omin korvin kuulemaan kyseistä sextettiä...

Naistentanssit...mä olin varmaan nuorin "turakainen"(47 v)ja suosiotakin oli;neljä hakua(40 min) joista kaikista kiltisti kieltäydyin,kun en osaa/halua tanssia...jotenkin tuntu hyvältä,mä EN ole niinkuin nuo muut-fiilis oli korkealla ...

No M-sextetti...saundit oli tosi huonot/suttuset,ja lujaa soittivat paikkaan nähden...toisaalta kyllä jengi tanssi,eli musa oli näin ollen tanssittavaa...mutta kyllä kuus miestä lauteilla pitäs olla ihan jotain muuta,varsinkin se ZCeskjowWNZEWSkI oli aika jouten sen setin mitä olin paikalla,no yks kauhee skittasoolo sellasilla "Rauman Tappi"saundeilla kyllä ilmoille pölähti,huh...jotenkin tuntu kuin olisin matkustanut ajassa taakseppäin semmoset 30 vuotta...

Eli kyllä toi bändi kuulosti aika pitkälti siltä miltä se näyttääkin,vanhalta ...

EDIT jos bändissä on pillimies,niin pitääkö sen perkelewski
koko ajan tuutata siellä taustalla,eikö se väliosien/introjen soitto riitä,pitääkö sabotoida koko ajan siellä taustalla ???
KoskPaavo
26.08.2004 09:07:17
Ko. Markus-sextetistä vielä. mistähän päin ryhmä on pääosin kotoisin? Veikkaan Lahden suuntaa.., lienenkö oikeassa?
Soittaja selviää aina.
baron
26.08.2004 09:12:01

Ko. Markus-sextetistä vielä. mistähän päin ryhmä on pääosin kotoisin? Veikkaan Lahden suuntaa.., lienenkö oikeassa?

Bändistä on niin paljon keskusteltu, että ihan pakko mennä kuuntelemaan, jos lähikulmille sattuu.

Älkää enää ihmetelkö, miksi jotkut bändit on suosittuja ja jotkut ei.
isojussi
26.08.2004 09:44:01 (muokattu 26.08.2004 09:46:04)
... EDIT jos bändissä on pillimies,niin pitääkö sen perkelewski koko ajan tuutata siellä taustalla,eikö se väliosien/introjen soitto riitä,pitääkö sabotoida koko ajan siellä taustalla ???

Tässä oli hyvä pointti.

Mun mielestä on pillimieheltä täydellistä puusimäsyyttä olla koko ajan äänessä. No, toisaalta saahan sillä naamaan kestävyyttä.

Mutta oman soittimensa "painoarvon" tuhoo kummasti.

Riippuu tietysti perkeleesti biisistä, mutta itse toimin seuraavanlaisesti:

- Introt, välikkeet, instrusoolot on tärkeemmät.
- Pitää malttaa olla koko ajan soittamatta ja pitää yllä pientä "lavashow:ta". Laulaa taustoja. Soitella jotain perkussioita, jos osaa.
- Joissain biiseissä on obligaattoja, joita on hyvä soitella.
- Joissain biiseissä on torvisektiojutskia (esim. Hyvännäköinen) jotka on hyvä pläjäytellä meneen
- Joissain biiseissä voi soitella B-osa alle pitkiä ääniä, jotta siähen tulee nostetta.

Eli mitään kaikkiin biiseihin sopivaa patenttiratkaisua ei oo, mutta hyvä on muistaa, että "Hljaisuus on kaunein osa musiikkia".

Sama pätee toki:

- kosketinsoittajiin. Varsinkin niihin saatanan viulukoneeseen nojaajiin.
- Vatikutivatikuti-haitaristeihin
- Jatkuvasti soitintaan räplääviin kitaristeihin

Onhan näitä. Kaikkien pitäis muistaa, että "Less is more and simple is buetiful" ;o)

EDIT: Samanlaista viulukoneeseennojaamismössööhän se kyseisen sextetin musanäytekin oli.
baron
26.08.2004 10:45:09

Jos mä jotain teiltä, arvon TM-palstan kolleegat olen oppinut, niin olemaan soittamatta.

Vasemmalla kädellä voi ihan hyvin Poppamiehen ohjeen mukaan välillä tehdä pitkiäkin aikoja jotain hyödyllistä ja antaa basistin tehdä jotain palkkansa eteen.

Oikealla voi joskus soitella vain yhdellä sormella jotain obligaatoa.

Ja joskus voi olla (hetken verran!) ihan hiljaa, että kappaleen osat kuulostavat erilaiselta
(se vähän alkeellinen ilman kiippareita ja sitten se täydellinen kiippareiden kanssa)
poppamies
26.08.2004 17:34:35 (muokattu 26.08.2004 17:35:34)

Jos mä jotain teiltä, arvon TM-palstan kolleegat olen oppinut, niin olemaan soittamatta...

Tikkurilan Maalarimestaria lainatakseni: "Poika, sinä alat oppia! ;)
R.Syke
26.08.2004 18:02:45 (muokattu 26.08.2004 18:05:19)
Eli mitään kaikkiin biiseihin sopivaa patenttiratkaisua ei oo, mutta hyvä on muistaa, että "Hljaisuus on kaunein osa musiikkia".

-Ja ne tauot. Ne puhuttelevat joskus enemmän kuin kuin sävelet. Niin ikään tietynlainen keskustelu soitinten kesken on asia, jota olen yrittänyt puhaltajien kanssa sisäistää, mutta kun se oma vehje tuntuun niin pirun ainutlaatuiselta...

editoitu virheitä - paitsi ajatusvirheitä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)