Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pintakäsittely
1 2
kLaNg
21.08.2004 20:13:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä olen muotoilemassa bassoni uuteen uskoon. Ja kaikki on muuten valmista, mutta en ymmärrä pintakäsittelyaineista mitään. Rautakaupassa antoivat kolme vaihtoehtoa: Osmo-Color, petsi+lakka ja petsilakka. Mutta eivät uskaltaneet suositella varsinaisesti mitään kitaraan.
Ideana on pistää ainetta vartaloon sekä kaulaan. Ja olen ollut ymmärtävinäni, että eritoten kaulassa väärät valinnat voivat vaikuttaa soundiin pahasti.
Joten nyt olisi kaikki neuvot ja kokemukset ja vaikka kuulopuheetkin tarpeen.
 
Ja en sitten tiedä mitä puuta tuohon bassoon on käytetty.
 
Pidätte minusta vain koska minäkin pidän.-MKKK
jarmos
21.08.2004 21:12:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä olen muotoilemassa bassoni uuteen uskoon. Ja kaikki on muuten valmista, mutta en ymmärrä pintakäsittelyaineista mitään. Rautakaupassa antoivat kolme vaihtoehtoa: Osmo-Color, petsi+lakka ja petsilakka. Mutta eivät uskaltaneet suositella varsinaisesti mitään kitaraan.
Ideana on pistää ainetta vartaloon sekä kaulaan. Ja olen ollut ymmärtävinäni, että eritoten kaulassa väärät valinnat voivat vaikuttaa soundiin pahasti.
Joten nyt olisi kaikki neuvot ja kokemukset ja vaikka kuulopuheetkin tarpeen.
 
Ja en sitten tiedä mitä puuta tuohon bassoon on käytetty.

 
Kaulaan nyt jokatapauksessa laittaisin puuvahaa, ehkä podiinkin,? kaulassa puuvaha on tosi hyvä, kaikki lespat ja muutkin liimakaulaiset kitarat olen käsitellyt puuvahalla(clou) merkkisellä. SUOSITTELEN.
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä Eli nainen päättää ja Jumala nauraa!!
spyykko
21.08.2004 21:15:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä olen muotoilemassa bassoni uuteen uskoon. Ja kaikki on muuten valmista, mutta en ymmärrä pintakäsittelyaineista mitään. Rautakaupassa antoivat kolme vaihtoehtoa: Osmo-Color, petsi+lakka ja petsilakka. Mutta eivät uskaltaneet suositella varsinaisesti mitään kitaraan.
 
Ohan noita vaihtoehtoja vielä lisääkin, automaalit, öljyt ja vahat nyt ainakin. Asiasta puhutaan aika usein, haulla löytyy useampi threadi joissa aihetta on käsitelty.
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
kLaNg
21.08.2004 22:16:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen noita vanhoja tekstejä parhaani mukaan käynyt kyllä läpi. Mutta kun en ole saanut selvyyttä siihen, että miksi sitten kannattaa petsata tai puuvahata. Selityksiä ei löydy. Kaupassakin kertoivat, että mitä ne tekevät, mutta kun itsellä ei ole mitään käsitystä siitä, että mikä sitten on hyvästä.
 
Tai ehkäpä tämä onkin vain hyvän blondivitsin paikka.
 
Pidätte minusta vain koska minäkin pidän.-MKKK
ouzoinio
22.08.2004 01:06:20 (muokattu 22.08.2004 01:07:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jepjep... empä tiedä mitä tähän laittaisi kun en tiedä mitä materiaalia bassosi on ja minkälaiset välineet pintakäsittelyä varten. Kokemuksesta voin sanoa että ei osmo coloria kaulaan koska tahmeaksi jää...
Minä jakaisin pintakäsittelyt kahteen lajiin: Lakallisiin ja öljy/vahasysteemeihin. Jälkimmäinen on hyvin yleinen bassoissa ja varmasti helpompi ja nopeampi... molempiin saa väriä jos haluaa... Öljyistä en niin hirveästi tiedä mutta ainakin teak-oilin kanssa olen paljon leikkinyt ja sitä voisin laittaa vaikka.... no jonnekkin.... mitä nyt olen lukenut ja kuullut niin tru-oil ja tung-oil on ainakin toimivia .. kertokaa joku jos olen väärässä. Ja öljyjen päälle lämästään sitten jotain vahaa esim. mehiläisvahaa.. jonka jälkeen kiillotellaan.
Kuitenkin jos haluaa todella kiiltävää niin silloin on lakka ehdoton. Lakkoja on monia hyviä kitaran/basson viimeistelyyn. Voisin tässä mainita vaikka sellulakat (nitroselluloosalakka esim tikkurila dicco) ,akryllilakat, kaksikomponenttilakat jne...joku muu saa jatkaa listaa. Näistä mielestäni mielekkäin on sellulakka, koska se on helppo levittää jopa pensselillä, se kuivuu nopeasti ja sen saa kiillotettua todella kiiltäväksi. Miinuksena sellulakalle on se että sitä pitää laittaa monta kerrosta. Akryllilakkoja en ole pahemmin käyttänyt mutta en usko että ne levittyvät yhtä hyvin ainakaan pensselillä. Kaksikomponenttilakat ovat tässä luettelossa varmasti kestävimpiä. Kyllä nekin levittyvät ihan kivasti (siis ne mitä olen testaillut) mutta niitä ei sitten pahemmin kiillotella...
No siinä oli listaa... olisi hyvä jos kertoisit vähän minkälaiseksi sen bassosi haluaisit niin voisi tyypit ehdottaa siihen kaikenlaista. ...
Pintakäsittelyistä vois varmaan tehdä jonku faq:in tai jotain....
 
P2
22.08.2004 01:26:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taisitpas pistää liikaa osmoa kerralla, jos tahmainen lopputulos oli. Omasta tuli varsin hyvä kahdella ohuella osmokerroksella, kaulasta siis kyse.
 
kLaNg
22.08.2004 08:10:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei no tästäpä pienet detailit tähän projektiin:
 
Polttamalla pois vanhat maalit. Hionta uuteen muotoon. Päälle joku läpikuultava aine, jotta tulee ne nätit palojäljet näkyviiin.
Ideana olisi siis jättää ihan puupinta siihen.
 
Tuo alkuperäinen puu on erittäin vaalea ja ajattelin sen tummentaa esim. mahongin sävyiseksi.
 
Pitääkö tuota puuvahaa sitten päälystellä tai jälkikäsitellä jossain vaiheessa? Ja minkälainen pinta tulee jos käyttää petsilakkaa?
En löytänyt yhtään juttua petsilakan käytöstä..
 
Pidätte minusta vain koska minäkin pidän.-MKKK
P2
22.08.2004 13:30:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahan voi kiillottaa jälkeenpäin ja se saattaa myös käytössä kulua pois, jolloin sitä voi joutua lisäämään jos jaksaa. Itse kyselin myös petsilakoista, pitäisi straton runko maalata. Värivaihtoehdot olivat vaan todella rajoittuneet, tyyliin mahonki, teak ja koivu tai jotain sinne päin. Kyllä niitä käyttämällä pääsee varmaan ihan ok tuloksiin, varsinkin jos vetää vielä kirkasta lakkaa päälle ja kiillottaa hyvin.
 
miktol
22.08.2004 13:51:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pintakäsittelyistä vois varmaan tehdä jonku faq:in tai jotain....
 
Loistoidea. :)
 
kLaNg
22.08.2004 19:14:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse löysin varsin laajan värivalikoiman noista lakkapetseistä. Herdins merkkistä 15 väriä hyllyssä K-Raudassa ja niitä olisi saanut sävyttämällä lisää. Sen takia se kiinnostaakin aika paljon.
 
Pidätte minusta vain koska minäkin pidän.-MKKK
ouzoinio
23.08.2004 00:22:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on jonkinlainen fobia petsilakkoja kohtaan... mutta joku jolla on niistä hyviä kokemuksia kertokoon...
Oma ehdotukseni olisi seuraava: osta petsiä (vesi tai spriiliukoista... jälkimmäinen on tujumpaa ja ehkä jopa parempaa). Petsejä löytyy varmasti mahongin värisenä... kokeile petsiä johonkin koepalikkaan. Kun lopputulos on miellyttävä käytä petsiä samoin bassoosi. Kun basso on mukavan värinen niin vedä siihen päälle joko lakkaa tai öljyä ja vahaa... jos päätät käyttää öljyvahajuttuja niin kannattaa varmistaa että petsi on yhteensopivaa... ja kannattaa sitäkin kokeilla koekappaleeseen. Jos lakkaa käytät niin suosittelen sellulakkaa koska se on helppo levittää ja kiillottaa (siis jos tahdot kiiltävän pinnan).
 
Jos haluat päästä oikein helpolla niin osmocoloria saa monenvärisenä (kuten voi nimestä päätellä). Varmasti löytyy mahongin tms. värisenä. Itse en ole kovin osmofani mutta voin sanoa että sen kanssa pääset helpolla koska ei tarvita kuin enintään kaksi kerrosta ja pientä kiillotusta rievulla (eihän siitä kyllä kovin kiiltävää tule).....
 
No tässä olisi ehkä tärkeätä tietää millaisen viimeistelyn ajattelit siihen pintaan laittaa... lakoilla saa kiiltävän ja tasaisen pinna (jos ei möhli). Öljy/tai vahapinta jää aina hieman luonnollisemmaksi (siis ei niin peili/lasimaiseksi)...
 
Ja eikös basistivitsi sopisi blondivitsin tilalle?
 
ouzoinio
23.08.2004 00:29:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taisitpas pistää liikaa osmoa kerralla, jos tahmainen lopputulos oli. Omasta tuli varsin hyvä kahdella ohuella osmokerroksella, kaulasta siis kyse.
 
Laitoin kaksi ohutta kerrosta mutta lopputulos ei miellyttänyt ... nyt olen hionut kaulaa melko paljon vesihiomapaperilla öljyn kanssa ja kaula on paremman tuntuinen. Kuitenkin kun soittan jonkun aikaa niin sormien hikoillessa kaula käy aika tuskaisen tuntuiseksi...ja teak-oil säilyttää paikkansa lemppariliuottimenani. Sitä voisin laittaa vaikka ... niin ... jonnekkin..
 
tommi_899
23.08.2004 07:35:39 (muokattu 23.08.2004 07:36:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pintakäsittelyistä vois varmaan tehdä jonku faq:in tai jotain....
 
mahtava idea!
 
aarre on siellä mistä sen löytää
Jiaster
23.08.2004 08:51:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pintakäsittelyistä vois varmaan tehdä jonku faq:in tai jotain....
 
Toivottavasti joku sellaisen jaksaisi väsätä :-)
 
kLaNg
23.08.2004 09:09:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin mahdollisimman puumaisen pinnan. Pitää varmaan kokeilla tuota Osmoa sitten. Kun petsejä pitäisi vielä lakkailla, että ne kestää.
 
Entä osaisiko joku vielä sanoa, että voiko pelkällä öljyllä käsittellä soittimen?
 
Pidätte minusta vain koska minäkin pidän.-MKKK
Jiaster
23.08.2004 09:22:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ottanut vanhasta straton bodysta ja kaulasta entiset maalit pois jai nyt ne pitäisi pintakäsittellä. Näitä kirjoituksia lukemalla olen laittanut itselleni ylös seuraavia asioita omaan prokkikseen liittyen:
 
Body: (tarkoitus jättää syyt näkyviin ja sävyksi joku rusehtava)
-Osmocolor: tällä pääsisi helpoimmalla, sitä vaan pintaa ja lopuksi kiillotus
-Mehiläsivaha: kuten osmo, tämäkään ei vissiin tarvitse erikseen lakkaa päälle?
-Petsit: miksi se kuulostaa niin vaikealta, vaikka ei ehkä ole?
-Puuvaha: voisi olla varteenotettava vaihtoehto bodyyn ja kaulaan. Käsittääkseni käytetään samalla lailla kuin osmocoloria?
-Öljyt: ekaksi öljy pintaan ja sen jälkeen vaha joka kiillotetaan. Kuuluuko petsit öljyihin?
 
Kaula: (ruusupuuotelauta, tarkoitus jättää puunväriseksi, mieluusti sellainen aged-kellertävä-sävy, ei hajua miten sellaisen saisi aikaan)
-Sellulakka: levitetään vaikka pensselillä ja kiillottuu helposti. Onko tosiaan niin (jossain threadissa mainittiin) ettei suihkepullossa saa sellulakkaa suomesta ollenkaan, vaan olisi tilattava jostain ruotsalaisesta firmasta? voiko olla noin?
-Puuvaha: Helppo käsitellä, alkaako tämä liukenemaan käsiin sormien hikoillessa?
 
Toivottavasti joku kommentoi/korjaa listassa olevia virheitä, tai sitten teen niinkuin yleensä... opin kantapään kautta ;-)
 
Juzzu
23.08.2004 09:33:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puun voi myös lakata vaikka autolakalla; 5 euroa pönttö ja kitaraan menee semmoiset 2-5 pönttöä.
http://www.freewebs.com/juzzu/TL_pinnoitevermeet.jpg
Kuvassa myös kiillotusainetta. Ja jotenkin nihkeän näköinen pinta kitarassa vaikka se oikeasti kiiltää, hehe.. :o)
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Mikko Kankaanpää
23.08.2004 09:42:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Sellulakka: levitetään vaikka pensselillä ja kiillottuu helposti.
 
Itse yritin vaikka kuinka kauan saada pensselillä hyvää jälkeä, mutta eipä oikein onnistunut. Kokeilin ohentamattomasti aina yli 50% ohennettuun... Sitten tajusin kokeilla levitystä pellavarievulla. Homma onnistui nopeasti, helposti ja pinnasta tuli upea.
 
Kiillostus onnistuu varmasti dicco pulituurilla.
 
Mikko
 
http://www.uraltone.com
spyykko
23.08.2004 16:50:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuluuko petsit öljyihin?
 
Petsi on väripigmenttiä, joka on liuotettu johonkin nesteeseen (esim veteen tai pirtuun) jonka avulla se on helppo levittää ja jonka avulla pigmetti kulkeutuu puun "sisään". Levittämisen jälkeen neste haihtuu pois ja väripigmentti jää jäljelle. Ei siis mitään tekemistä öljyjen kanssa. (korjatkaa mikäli satun olemaan väärässä).
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
ouzoinio
23.08.2004 18:24:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin mahdollisimman puumaisen pinnan. Pitää varmaan kokeilla tuota Osmoa sitten. Kun petsejä pitäisi vielä lakkailla, että ne kestää.
 
Entä osaisiko joku vielä sanoa, että voiko pelkällä öljyllä käsittellä soittimen?

 
Kyllä pelkällä öljylläkin onnistuu... pinnasta tulee vaan vähän haavoittuvampi... mutta pelkän öljyn boonuksena on se että sitä voi helposti laittaa aina lisää... ja itseasiassa pelkkä öljykäsittely on vielä osmocoloriakin helpompi vaihtoehto (ja öljystä riippuen halvempi). Ja öljyn alle voi laittaa petsiä kait.... sitä suosittelisin kokeilemaan johonkin erilliseen palikkaan. Eli siis ei petsin päälle ole pakko laittaa lakkaa että kyllä siinä vahat ja öljytkin pysyy.. pitää vaan varmistaa mitkä tuotteet sopivat keskenään yhteen..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «