Ben_D 21.08.2004 17:19:24 (muokattu 21.08.2004 17:21:00) | |
---|
Lueskelin tossa vanhaa threadia ihmisten plektroista (juu on tekeminen vähissä kun ei päässyt lähtemään rockfudiksen sm-kisoihin) ja huomasin, että 90% vastanneista käyttää Dunlopin Jazz III plektraa. Käytän niitä toisinaan itsekkin, mutta onko nää Jazz III:t tilulilumiesten/naisten tavaramerkki? Mietin vaan kun esim. Slayerin kitaristit, jotka soittavat suht rivakkaa rytmiä/sooloja käyttävät niinkin ohuita plektroja kuin 71mm. Enkä ole varma, mutta olen muistaakseni kuullut jostain, että Metallican kitaristit käyttäisivät 88mm Tortexeja (joita käytän pääosin itsekkin). Eikä kyse ole pelkästään Slayerista tai Metallicasta, vaan monet rivakamman metallin soittajat käyttävät suht' ohuita plektroja verrattuna Jazz III:iin. EDIT: Ei mikään maailman fiksuin kirjoitus, mutta kuten sanottu, tekeminen vähissä. http://www.jatkoaika.com |
Ze Kink 21.08.2004 17:23:23 | |
---|
Minäkin noilla 0,88 tortexeilla ja jazz III:silla muunmuassa soittelen. Tuskassa noilla vihreillä 0,88 tortexeilla soitti ainakin Death Angelin leadkitaristi ja Nightwishin Emppu. Ja kyllä se Hetfieldikin sellasilla tietääkseni soittaa. "Nyt lähtee tsupi tsupi!!!" -Humaltuneet hiphopparipojat Tervasaaressa. Koittivat soittaa mankalla tupakkaa. Ei toiminu. |
Keke Urlaub 21.08.2004 17:25:45 | |
---|
Itse olen jonkin aikaa sitten luopunut jazz III:n käytöstä. Huomasin, että sillä ei saa soittoon tarpeeksi luonnollista tatsia ja täten oma soundi ja tyyli jäävät liiaksi taka-alalle. Nykyään soittelen pääasiassa .58-.88-millisillä dunlopin tortex- ja gator grip-plekuilla. Luulen, että jazzit oli yhden ajan hypetysjuttu, ja todellisuudessa niitä käytetään huomattavasti vähemmän. Kyllä ammattimuusikot tietävät, mitkä ovat hyviä plekuja. "Ei poika ole tyhmä, poika ei vain ymmärrä!" -Muuan opettaja |
Lauri666 21.08.2004 17:25:56 | |
---|
Itse olen soitellut jo pitenmän aikaa noilla Jazz III. Tietenkin on se helpompi komppia/sointuja jollain kynttä suuremmalla, mutta tähän on tottunut niin... Osta räkistä kamaa!! (efekti, pääteaste..6U räkki) |
-K- 21.08.2004 17:28:08 | |
---|
Itse olen vannoutuneena Jazz III käyttäjänä ihastunut dunlopin milliseen mini Stubbyyn. Ei suotta elämys. |
Ben_D 21.08.2004 17:33:35 (muokattu 21.08.2004 17:33:57) | |
---|
Tuntuu vaan , että Jazzit ovat toisinaan luonnottoman kovia eikä niiden osuessa kieleen soundi ole kaikkein luonnollisin. No, sekin on tietysti soittajan tatsista kiinni. Vaikee sanoo sitten, millasta Jazzeilla on soittaa sooloja kun en itse ihmeemmin sooloja lurittele. Dunlopin Tortex "myötäilee" mielestäni paremmin kieltä ainakin tällaisessa suht' nopeassa pikametallissa, jota soitan. Eikä meidän soolokitaristillakaan mun tietääkseni kyllä ainakaan 88mm paksumpi plektra ole ja niin helvetisti se liruttelee. http://www.jatkoaika.com |
mathias 21.08.2004 17:42:14 | |
---|
Minäkin olen joskus ihmetellyt noiden Jazzien suosiota. Olen noita joskus muutaman ostanut, enkä ole moisilla tottunut soittamaan, en sitten millään. Aivan liian pieniä, miltei häviävät tämmöisiin nakkisormiin. 0,88mm Dunlopilla olen soitellut viimevuodet. Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer. -Homer Simpson- |
Juunsku 21.08.2004 17:44:15 | |
---|
se hyvä plektra jolla on omasta mielestä paras soittaa.. se on vähän näitä juttuja et kyllähän sitä oppii roikkumaan köydenpäässäkin jos opettelee. tosin ei niillä spaketti plekuilla kyllä kovin hyvin nopeaa voi soittaa.. ( 0,5mm ja pienemmät ) Huumori on yksi elämän elin ehdoista. |
Härski 21.08.2004 17:46:11 | |
---|
Samaa Jazzmaniaa ihmettelen. Kokeilin muutaman kerran sellaista punaista (ilmeisesti suosituin) ja mustaa. Nehän vähisivät sormien välissä, eikä niillä ollut edes mukava soittaa. Sitten jokunen vuosi sitten löysin Dunlopin Gator Gripit. 1,5 mm, se on kuin mulle tehty. |
Ben_D 21.08.2004 17:48:20 | |
---|
tosin ei niillä spaketti plekuilla kyllä kovin hyvin nopeaa voi soittaa.. ( 0,5mm ja pienemmät ) Totta. Ainakin meikäläisten musiikkia olis huono noin ohuilla soittaa. http://www.jatkoaika.com |
saha 21.08.2004 17:53:02 | |
---|
Soittelen Dunlopin 0.96 tai 1.14:silla. Tuota jazz III:ta kokeilin. En oiken hallinnut sitä, tuli hakattua kieliä enempi etusormen kynnellä ku plekulla. Ota poika ohvia. |
Rot Gut 21.08.2004 19:03:55 | |
---|
Mää käytin ennen Jazz III:a. Kyllä minusta Gaattorit on parempia. Makuasia kylläkin. Hail to the king baby! |
Tilasin jenkeistä muun sälän ohella 1.14 Dunlop tortexeja 5 tusinaa, ja voin sanoa että parhaat plektrat millä olen koskaan soittanut. Sähköbassossa on kieliä. |
Jormaz 21.08.2004 19:59:47 | |
---|
Tää on vähän kausiluontoista. Jazz III tuntuu aina silloin tällöin parhaalta mutta riffisoitossa se on liian kylmä. Nyt on ollu käytössä joku vähän yli millinen karhennettu Dunlop, "normaalin" muotoinen. So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov. |
Härski 21.08.2004 20:02:03 | |
---|
Nyt on ollu käytössä joku vähän yli millinen karhennettu Dunlop, "normaalin" muotoinen. Onko siinä krokotiilin pää piirrettynä? HOho? |
Jormaz 21.08.2004 20:07:05 | |
---|
Sininen, tais olla kilpikonna.. So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov. |
MrFunk 21.08.2004 20:26:47 | |
---|
Gyl ny pitää gogeil tota jassii ko tol gaattoril soittanu koko aja. Mut gyl gaattori hyvä o. Kielet hauiksen mukaan... |
AER 21.08.2004 20:26:49 | |
---|
se hyvä plektra jolla on omasta mielestä paras soittaa.. Tämähän on siis niin totta ku vaan voi olla. Itse soitan Jazz III plekuilla. Kerran soitin ihan vaan sen takia kun ei ollut muuta plektraa kaverin luona, ja sen jälkeen en ole kyseisestä plektrasta luopunut missään vaiheessa. -Antti |
Jake24-25 21.08.2004 23:18:02 | |
---|
Eipä ole tullut noita Jazz III:sia kokeiltua kuten ei myöskään niin paljon täällä kehuttuja Gator Grippejä. Täytyykin käydä ostamassa joku päivä yksi molempia ja kokeilla miltä tuntuu soitella niillä. Itse olen käyttänyt pitkään Dunlopin Tortex 1.14 mm plekuja, jotka ovat tuntuneet sopivilta minulle sekä niiden tuottaman soundin sekä tuntuman puolesta. Yksi syy siihen, että olen suosinut viime vuosina paksuja plekuja on ollut voimakas plekukäden tekniikkani. Aikaisemmin sain usein ohuemman plekut rikki joten siirryin siitäkin syystä käyttämään paljon paksuja plekuja. Nyt viimeaikoina on tullut kokeiltua taas ohuempia plekuja esim. Fenderin mediumia ja olen huomannut että ohuemmat ovat nykyisin kestäneet soitossani. Soittotatsini on tullut viimeisen viiden vuoden aikana pehmeämmäksi. Tykkään käyttää Fender mediumeja akustisen kitaran kanssa, johon ko. paksuus mielestäni sopii hyvin. Mediumilla soitettaessa soundiin tulee - plektran hieman taipuessa ja samalla iskeytyessä kielen reunaan - sellaista naksahdusta mitä ei mielestäni tapahdu paksummilla plekuilla soitettaessa ja akustisen kitaran soundiin tämä sopii mielestäni loistavasti. "Rock´n Roll is Cool!" Jake T |
zepeteus 22.08.2004 02:48:50 | |
---|
Että jazzia? Eipä riittäneet minunkaan hyppysiin, ei sitten mitenkään päin. Minulla kun tahtoo jo noilla normaalikokoisillakin soittaessa kulua tuo etusormen kulma/kynsi vinoon, Jazzeilla päjähteli sormi koko ajan kieliin. D`Andrean 0.27" (0.68mm) oli lempparini toistakymmentä vuotta. Menivät sitten ja katosivat markkinoilta, joten armoton uuden plekun metsästys alkoi. Dunlopin .88:ssa viivyin hetken, sitten Gator Grip .98 tai sinnepäin...kunnes lopulta vakiintui nykyinen 1mm Tortex. Nopea edestakaisin pikkaus vaikeutui ensialkuun, tuntumasta tuli jäykkä, mutta sweeppauksiin tuli enemmän tarkkuutta. Pienenä lisähuomiona, minulla menee pleku hyvinkin usein jopa n. 45:n asteen kulmassa kieleen, joten plekuni kuluvat kärjistään vinoon. |