Aihe: Verkkovirtaliitännän teko pedaaliin
1
Keke Urlaub
19.08.2004 11:21:09

Enpä löytänyt haulla apua tässä asiassa.

Voisiko joku neuvoa, miten tuollainen esim. Bossin pedaaleissa oleva verkkovirtaliitäntä (9V DC) itse tehdään?
Mahdollisesti tekisin sellaisen Voxin wahiin.
Saako osat paikallisesta elektroniikkaliikkeestä, onnistuuko mattimeikäläisellä, mitä työkaluja tarvitsee jne.

Myös linkit ko. modauksiin kelpaavat.
Wahi hakusessa, tsekkaa oma sivu/tori!
päänahka
19.08.2004 13:43:32 (muokattu 19.08.2004 13:46:56)
DC-liittimen saat mistä vaan elektroniikkaliikkeestä. Pitää vaan tietää keskellä olevan nastan paksuus, oliko se 2,1 mm se yleinen.

Etsit laitteesta pariston johtojen paikat. Otat irti, laitat tilalle johdot DC-liittimeen, vedät pariston johdot liittimen kautta (liittimessä on mahdollisesti kytkin, jolloin paristo menee pois käytöstä, kun plugi on DC-liittimessä). Eli toisin sanoen liitin tulee laitteen ja pariston väliin niin, että se katkaisee yhteyden paristoon, jos virta otetaan seinästä.

EDIT: Onnistuu mattimeikäläiseltä, pitää vain katsoa että napaisuus menee oikein, eli et mene kääntämään pariston punaista ja mustaa johtoa siinä vaiheessa kun irroitat ne. Tarvitset hommaan luonnollisesti kolvin, tinaa ja ehkä poran ja/tai rautasahan, jolla saat liittimelle reiän.
Soolot on perseestä.
Keke Urlaub
19.08.2004 14:15:08

Paljon kiitoksia hyvästä vastauksesta. +
Wahi hakusessa, tsekkaa oma sivu/tori!
pardy
20.08.2004 16:57:34

Kiitokset myös minunkin puolestani, itse olen samaa asiaa jonkin aikaa miettinyt ja olinkin kysyä neuvoa täältä. Nyt sain neuvoja kysymättäkin.
"Jansku-Bansku!" -Tyttöystäväni
Keke Urlaub
20.08.2004 18:43:50 (muokattu 20.08.2004 19:23:07)

DC-liittimen saat mistä vaan elektroniikkaliikkeestä. Pitää vaan tietää keskellä olevan nastan paksuus, oliko se 2,1 mm se yleinen.

Etsit laitteesta pariston johtojen paikat. Otat irti, laitat tilalle johdot DC-liittimeen, vedät pariston johdot liittimen kautta (liittimessä on mahdollisesti kytkin, jolloin paristo menee pois käytöstä, kun plugi on DC-liittimessä). Eli toisin sanoen liitin tulee laitteen ja pariston väliin niin, että se katkaisee yhteyden paristoon, jos virta otetaan seinästä.

EDIT: Onnistuu mattimeikäläiseltä, pitää vain katsoa että napaisuus menee oikein, eli et mene kääntämään pariston punaista ja mustaa johtoa siinä vaiheessa kun irroitat ne. Tarvitset hommaan luonnollisesti kolvin, tinaa ja ehkä poran ja/tai rautasahan, jolla saat liittimelle reiän.

Vielä hieman tarkennusta, jos saan pyytää.
Kävin ostamassa tuollaisen oikeanlaisen dc-liittimen. Pitäisi suorittaa hieman porailuja pedaaliin seuraavaksi.
Mutta asiaan:
voinko tehdä itse kytkennän niin, että katkaisen patterijohdon (joka on toisesta päästä kiinni patterissa, toisesta pedaalin piirilevyssä, luonnollisesti) ja laitan siihen väliin tuon dc-liittimen? Toisin sanoen varmistan vain että tämä on juurikin tuo sama asia, minkä kuvailit yllä.

DIT: ja kuinka siihen kolmikantaiseen dc-naaraaseen tulee ne piuhat, jos sitä liitintä katsotaan takaa päin siten, että yksi kanta on vasemmalla, alhaalla ja oikealla? Vitsit että menee rautalangan vääntämiseksi...
"Ei poika ole tyhmä, poika ei vain ymmärrä!" -Muuan opettaja
zepeteus
20.08.2004 22:41:09
Kävin ostamassa tuollaisen oikeanlaisen dc-liittimen.

Eli eristetyn jakin 2.1mm keskitapilla? Koolla sinällään ei ole väliä, tarvitset tietenkin vain sopivan pluginkin siihen jakkiin. Mutta tuo 2.1mm reikäinen plugi on jonkinmoinen standardi nykyään, joten mahdollisimman hyvän yhteensopivuuden vuoksi se olisi hyvä olla samanlainen.

Jakin eristyksen puolesta taas, tuo samainen nykystandardi näyttää olevan että positiivinen tulee runkoon (sleeve) ja negatiivinen keskitappiin. Jos jakki ei ole eristetty efektin rungosta, tämä järjestely ei tietenkään sovi, ellei efekti satu olemaan "positiivinen maa"-toteutus.

Tokihan eristämättömän jakin voi piuhoittaa toisinpäin, eli positiivinen keskitappiin ja negatiivinen runkoon. Silloin täytyy vain muistaa varmistaa että virtalähteen plugissa on myös sama napaisuus.

voinko tehdä itse kytkennän niin, että katkaisen patterijohdon (joka on toisesta päästä kiinni patterissa, toisesta pedaalin piirilevyssä, luonnollisesti) ja laitan siihen väliin tuon dc-liittimen?

Kyllä. Positiivinen johdin patterilta tuolle virtalähteen jakille, ja siitä toinen positiivinen johdin itse piirille. Nyt vain riippuu taas hieman siitäkin, millainen jakki sinulla on ja miten sen piuhoitat. Monissa jakeissa se on nimenomaan tuo rungon kontakti, joka katkeaa kun adapteriplugi työnnetään sisälle. Mutta jos sinulla menee jakin runko eristämättömänä pedaalin runkoon (eli maahan), ei ole hyvä yhdistää positiivista johdinta siihen...
Keke Urlaub
21.08.2004 10:13:43

Eli eristetyn jakin 2.1mm keskitapilla? Koolla sinällään ei ole väliä, tarvitset tietenkin vain sopivan pluginkin siihen jakkiin. Mutta tuo 2.1mm reikäinen plugi on jonkinmoinen standardi nykyään, joten mahdollisimman hyvän yhteensopivuuden vuoksi se olisi hyvä olla samanlainen.

Miltäs tuollainen eristetty jakki näyttää? Onko se sellainen mustan muovin suojaama? tuo ostamani on sellainen metallinen, kierteellä varustettu (helpottaa kiinnittämistä).
Kumiankka
21.08.2004 20:37:08
Eipä ole tullut tehtyä koskaan, mutta ainahan voi neuvoa muita...

Pari linkkiä jotka on mielestäni tosi hyödyllisiä kun paneudutaan aiheeseen tosissaan

http://www.geofex.com/Article_Folders/wrapper/wrapper.htm

jossain loppupuolella on mielestäni kytkis jossa näkyy periaate miten kytkimellä varustettu DC-liitin johdotetaan

sekä aina hyödyllinen väärän polariteetin suojaus

http://www.geofex.com/Article_Folders/cheapgoodprot.htm

Bossin ja Ibanezin kytkikset löytyy aika kattavasti netistä, kun osaa hakea, löytyisköhän niistä infoa
Kumiankka
21.08.2004 20:54:27
Kaikkea hauskaa netillä voi tehdä, vaikka hakea infoa. Olisikohan näissä linkeissä sopivia kuvia ja muuta infoa tarpeeksi. Voihan tästä olla vaikka itselle hyötyä kun tulee näiden kytkisten kanssa puuhasteltua työssä ja kotona...

http://www.smallbearelec.com/Ordering/Stocklist.htm

http://www.smallbearelec.com/Ordering/DCjack.jpg

http://www.smallbearelec.com/Ordering/DCjacmetal.jpg

http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/35.pdf
Keke Urlaub
22.08.2004 11:36:53

http://www.smallbearelec.com/Ordering/DCjacmetal.jpg

Tuollainen minulla on. Pitäisi vain saada tietää, mitenkä saan tuon eristettyä pedaalin rungosta. Pitäisi saada bossin tyyliin miinus keskelle ja plussa ulkopuolelle.
Olisi mahtavaa, jos joku, jolla on tällainen modaus, voisi ottaa viritelmästään kuvan ja laittaa siihen nuolilla vaikka vähän lisäinfoa, eli mikä minkäkin johdon tarkoitus on jne.
Dr. Muff
23.08.2004 18:15:58
Tuollainen minulla on. Pitäisi vain saada tietää, mitenkä saan tuon eristettyä pedaalin rungosta. Pitäisi saada bossin tyyliin miinus keskelle ja plussa ulkopuolelle.
Olisi mahtavaa, jos joku, jolla on tällainen modaus, voisi ottaa viritelmästään kuvan ja laittaa siihen nuolilla vaikka vähän lisäinfoa, eli mikä minkäkin johdon tarkoitus on jne.

Osta sellainen muovisella rungolla oleva. Tota metallista ei ole ollenkaan kiva eristellä pedaalin kuoresta, säästyy siltä vaivalta. Mulla on ihan sama projekti työn alla. Tohon olis ihan järkevä kehitellä joku diodiviritys mikä estää väärän polaarisuuden tuhot.

Jos sulla ei ole tarvetta saada samalaista kytkentää kuin tehdaspedaaleissa on, eli patterista virtaa ellei dc-plugi ole paikalla, voisit ostaa samanlaisen patterineppariläpyskän kuin siinä on jo valmiina. Tämän kytket dc-jakkiin ja kytket vaan pedaalin samanmoiseen kiinni, ikäänkuin patterin konsanaan. Voi silti käyttää patteria, tosin ei samanaikaisesti. Jos siis et välttämättä halua piuhoja katkoa.

Oletkos silti Voxiin päätynyt? Oletko koittanut muita modeja?
I Smell Urine
Keke Urlaub
23.08.2004 18:46:27

Osta sellainen muovisella rungolla oleva. Tota metallista ei ole ollenkaan kiva eristellä pedaalin kuoresta, säästyy siltä vaivalta. Mulla on ihan sama projekti työn alla. Tohon olis ihan järkevä kehitellä joku diodiviritys mikä estää väärän polaarisuuden tuhot.

Jos sulla ei ole tarvetta saada samalaista kytkentää kuin tehdaspedaaleissa on, eli patterista virtaa ellei dc-plugi ole paikalla, voisit ostaa samanlaisen patterineppariläpyskän kuin siinä on jo valmiina. Tämän kytket dc-jakkiin ja kytket vaan pedaalin samanmoiseen kiinni, ikäänkuin patterin konsanaan. Voi silti käyttää patteria, tosin ei samanaikaisesti. Jos siis et välttämättä halua piuhoja katkoa.

Oletkos silti Voxiin päätynyt? Oletko koittanut muita modeja?

Kiitti vinkeistä.

Voxiin päädyin, kivan kuuloinen waakku tuo on. Siihen oli aiempi omistaja tehnyt tbp-modin, mikä ei minua luonnollisesti haittaa pätkääkään :).
Saa nähdä, jos joskus testailisi sitä hammasvekotinta vähän treblemmässä/bassommassa asennossa, mitään isompaa en näillä näkymin ole kaavaillut.
Sinulla vissiin on jotain muitakin modeja siinä? Millaisia ovat?
Dr. Muff
23.08.2004 19:28:32
Kiitti vinkeistä.

Voxiin päädyin, kivan kuuloinen waakku tuo on. Siihen oli aiempi omistaja tehnyt tbp-modin, mikä ei minua luonnollisesti haittaa pätkääkään :).
Saa nähdä, jos joskus testailisi sitä hammasvekotinta vähän treblemmässä/bassommassa asennossa, mitään isompaa en näillä näkymin ole kaavaillut.
Sinulla vissiin on jotain muitakin modeja siinä? Millaisia ovat?

Se on kivan kuuloinen, varsinkin puhtailla. Ilman tbp:ia se munsta oli aika tonesucker. Volahan siinä vähän tippuu tpbin myötä. Se on oikeastaan ainut vika mikä mua vähän vaivaa, pienemmät säröt menee vähän muhjuiksi. Tähän ongelmaan mä koitin volamodia. Vaihdoin 68k vastuksen (ensimmäinen, kun katsoo miten se signaali sielä kulkee) 47kiloiseksi. Ei munsta mitään huomattavaa ero. Sitten loppuskin vastukset kesken, jatkan myöhemmin.

Vocal modin tein. Eli heitin suoraan suurimman suositellun (68k) vastuksen. En oikein pitänyt. Soundista tuli puhtailla terävä, kova. Säröillä vouvas oikein kivasti. Nyt siinä on 39k.

Koitin lisätä gainia, just ton volaongelman takia. Harmi vaan että samalla lisääntyi basso. Sain samanlaisia ongelmia aikaiseksi kuin sillä 535lla mistä joskus kauppaa hiottiin. Eli sellainen ärsyttävä hooooonk kun kantapää on pohjassa. Ei hyvä, alkuperäinen vastus takaisin.

Midrange modin tein. Hiukan ehkä tasoittui toi sweeppi. Ihan ok. Jätin 1,8k vastuksen.

Multa on edellinen omistaja repinyt siitä astinlaudasta ne kumit pois, eli liikerata on kohtuu paljon suurempi. Ehkä toi on osasyy miksi mun gain+bass modi ei toiminut, menee jo muutenkin tummemmaksi. Mutta ehkä toi kuitenkin on kivampi toi isompi liikerata. Kamalastihan se kolisi kun oli metalli metallia vasten, pistin sellaista liimapinnalla olevaan jäykkää vaahtomuoviteippiä, nyt se on siltä osin kunnossa.

Ainahan vois ostaa faselin kelan ja jonkun kermapersepotikan, mutta vielä en ole siihen leikkiin lähtenyt.

Kyttäiles tuolta:
http://home-wrecker.com/wahmods.html
I Smell Urine
Keke Urlaub
23.08.2004 22:06:15

Multa on edellinen omistaja repinyt siitä astinlaudasta ne kumit pois, eli liikerata on kohtuu paljon suurempi. Ehkä toi on osasyy miksi mun gain+bass modi ei toiminut, menee jo muutenkin tummemmaksi. Mutta ehkä toi kuitenkin on kivampi toi isompi liikerata. Kamalastihan se kolisi kun oli metalli metallia vasten, pistin sellaista liimapinnalla olevaan jäykkää vaahtomuoviteippiä, nyt se on siltä osin kunnossa.

Kyttäiles tuolta:
http://home-wrecker.com/wahmods.html

Haa, nämä ovat mahtavia juttuja!
Mitä olet mieltä, kannattaisiko minun repiä siitä astinlaudasta ne kumit pois? Kieltämättä tuo liikerata on pienehkö ja ko. modaus kävi jo mielessä.

Itsellänikin hieman vaivaa tuo jonkinasteinen volan pudotus, mutta ei se maatakaatavaa ole. Ehkä modaan joskus jotain sen eteen.
Dr. Muff
23.08.2004 22:21:15
Haa, nämä ovat mahtavia juttuja!
Mitä olet mieltä, kannattaisiko minun repiä siitä astinlaudasta ne kumit pois? Kieltämättä tuo liikerata on pienehkö ja ko. modaus kävi jo mielessä.

Itsellänikin hieman vaivaa tuo jonkinasteinen volan pudotus, mutta ei se maatakaatavaa ole. Ehkä modaan joskus jotain sen eteen.

Kyllä mä tykkään tosta hieman(itseasiassa aika paljon) laajemmasta liikeradasta. Nirhaa vaikka aluksi vain osa pois. Itse en ole niitä kaipaillut, kun pistin pehmikettä, ettei kolise. Tohon volumepudotukseen olisi kiva kokeilla sellaista ratkaisua mitä esim. Keeley tarjoaa. Eli pistäis potikan millä pystyy kontrolloimaan sen ekan vastuksen arvoa, olis sitten juuri eikä melkein. Saishan tohon tehtyä myös siitä dunlopin 535sta tutun alueenvalinnan, mutta sitä en oikeestaan kaipaa. Yksi hyvä riittää.
I Smell Urine
zepeteus
23.08.2004 23:38:01
Dipshit, sinulla näyttää olevan lähes täsmälleen samat modit wahissasi kuin minullakin! Tuo gain säätö minulla on kyllä edelleenkin, oikein ulkoisella potikalla, mutta kyllähän se soundi menee aika ruvelle kantapää-asennossa.

Taidan nostaa sen pohjavastuksen arvon takaisin aiempaan 270 ohmiin nykyisestä 120:stä. Saa sitten potikalla säädettyä siitä aina tuonne 470:een, eli ihan alkuperäiseen arvoon saakka.

Jos muuten kiinnostusta riittää, niin suosittelen kokeilemaan myös sweeppi-konkalle eri arvoja ja koettamaan erilaisia trankkuja. Omassani on tällä hetkellä BC109:t, joissa on gainia noin puolet originaalien MPSA18:n arvoista. Jos nyt jotenkin voisi muutosta kuvata, niin enemmän "vintage" soundi, omasta mielestäni ainakin. Sehän on tietenkin eri asia, mistä kukin tykkää...
Dr. Muff
28.08.2004 14:28:25
Dipshit, sinulla näyttää olevan lähes täsmälleen samat modit wahissasi kuin minullakin! Tuo gain säätö minulla on kyllä edelleenkin, oikein ulkoisella potikalla, mutta kyllähän se soundi menee aika ruvelle kantapää-asennossa.

Minulla, sinulla ja parilla miljoonalla muulla :)

Sitä ekaa vastusta voisi kanssa kokeilla ohjata potikalla, jos vaikka saisi pelkkää volaa säädettyä. Toi gain-mod ei ollut kyllä mun mieleen.

Jos muuten kiinnostusta riittää, niin suosittelen kokeilemaan myös sweeppi-konkalle eri arvoja ja koettamaan erilaisia trankkuja. Omassani on tällä hetkellä BC109:t, joissa on gainia noin puolet originaalien MPSA18:n arvoista. Jos nyt jotenkin voisi muutosta kuvata, niin enemmän "vintage" soundi, omasta mielestäni ainakin. Sehän on tietenkin eri asia, mistä kukin tykkää...

Ostin kyllä konkkiakin, mutta en ole jaksanut niitä kokeilla. Niillähän saa sweeppiä säädettyä vaikka alemmas. Mulla on ne kumitassut poistettu niin sitäkautta se muljaisee hieman alempaa.

Pidän kyllä itse noista wanhoista wahisoundeista enemmän. Esim SRV:llä oli hieno wahisoundi. Hendrixin Live At Fillmore East(ihan vaan esimerkkinä) levyllä on kanssa hieno wahisoundi. Kiinnostaisikin tietää mitä Roger Mayer on sille Voxille tehnyt..

Eri trankkuja voisi tosiaan kokeilla joskus kun on ylimääräistä aikaa.
I Smell Urine
zepeteus
29.08.2004 03:16:20
Minulla, sinulla ja parilla miljoonalla muulla :)

Hehe, pitänee paikkansa.

Sitä ekaa vastusta voisi kanssa kokeilla ohjata potikalla, jos vaikka saisi pelkkää volaa säädettyä.

Tätä pähkäsin päissäni myös...toisaalta taas, jos tekisi ulostulon puolelle bufferin, niin sinne päähän saisi oikein kunnollisen volume-säädön.

Ostin kyllä konkkiakin, mutta en ole jaksanut niitä kokeilla. Niillähän saa sweeppiä säädettyä vaikka alemmas.

Jep, itse laitoin ensin 33nF:n, mutta tiputin myöhemmin 21nF:iin.

Mulla on ne kumitassut poistettu niin sitäkautta se muljaisee hieman alempaa.

Näinpä, minulla on poistunut "luonnollista" tietä aikojen saatossa, tosin sieltä yläpäästä...mutta tassut poistamalla saa tosiaan sitä keinutteluvaraa lisää.

Pidän kyllä itse noista wanhoista wahisoundeista enemmän. Esim SRV:llä oli hieno wahisoundi. Hendrixin Live At Fillmore East(ihan vaan esimerkkinä) levyllä on kanssa hieno wahisoundi. Kiinnostaisikin tietää mitä Roger Mayer on sille Voxille tehnyt..

Daadukatarallaa..jossakin näin artikkelin tuosta, vaikka eipä tainnut tulla ihan kaikki "salaisuudet". Jimillä oli itselläänkin hauskoja maneereja. Olet varmaan kuullut, kuinka hän saattoi esim. soundcheckissä testitellä useitakin waheja...ja kun roudari sitten viimein tarjosi sitä ensimmäiseksi koitettua uudestaan, Jimi saattoi sanoa; "miksi et tarjonnut tätä minulle heti lähdössä?"

Eri trankkuja voisi tosiaan kokeilla joskus kun on ylimääräistä aikaa.

Tuota suosittelen, etenkin kun wahi-makusi on tuonne perinneosastoon kallellaan. Ainakin omassa wahissani nimenomaan tuo trankkujen vaihto viimeistään kitkautti soundia siihen suuntaan. Nyt kun vielä saisi vaikkapa punaisen Faselin, niin siinäpä se taitaa sitten olla...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)