Ihmepoika 19.08.2004 14:53:57 | |
---|
Aihetta sivuttiin eräässä keskustelussa jo hieman, ja kävin aprikoimaan. Musiikissa, jota soitan, käytän tuplia lähinnä "maustamiseen"; en "tupu-hupu-lupu"-komppeihin. Oon alusta asti pitänyt tuplia soittaessa kantapäät pedaalissa kiinni, en siis soita päkiöillä. Mietinkin, josko tekniikkaa kannattaisi lähteä muuttamaan. Onko tekniikalla mitään väliä jos nyt ei hirvittävän nopeita ralleja tarvitse pyörittää? Jos et muuta voi, derivoi. |
ddrum54 19.08.2004 15:06:21 | |
---|
Suosittelen kantapäät lattiassa soittoa, koska basarin soundi muuttuu oleellisesti päkiöillä soitettaessa. Eli päkiöillä tuppaa tuo nuija jäämään kalvoon kiinni dempaten rummun soinnin. Toki hevipoljennossa asialla ei liene kovin suurta merkitystä, koska ko. hemmoilla tuntuu olevan kalvot likimain soinnittomassa tilassa ( PLÄTS vs. BOOOM ). Normaalissa ( = oikeassa ) virityksessä myös bassarin pitää soida. Bassariin hyvät kalvot ja kaikki vaimennusmateriaalit pois + kantapäät lattiaan. |
Mazah 19.08.2004 17:03:46 (muokattu 19.08.2004 17:05:39) | |
---|
Itse vaihdoin kun piti alkaa tosiaan sitä tupuhupulupu hommaa vetämään eli nostin kantapäät ilmaan. Nykyään soittelen vielä välillä vähän funkimmissa jutuissa kantapää maassa. Huomasin että tuplaiskut onnistuu paremmin kantapää maassa mutta ääni on aina hiljaisempi. Päkiällä saa enemmän voimaa ja tarkkuutta pitkissä tasaisissa poljennoissa. Ja tosiaan nuija jää kalvoon kiinni niinkuin joku ilmiselvä jazzpuristi tuossa kävi mainitsemassa... : ) Eli kun tarvii soittaa kovaa ja tasaisesti niin päkiällä, muuten kantapää maassa. Niin ja kantapää maassa tekniikan opettelussa kestää kauemmin koska siinä lihakset tarvitsevat enemmän treeniä. Mutta minä olen Kissanainen? |
DrmBug 19.08.2004 18:35:59 | |
---|
Itse soitan aina ja kaikkialla kantapää ilmassa. Saa paremman "potkun" komppiin, ja se groove löytyy helpommin. Hiljaisempikin soitto luonnistuu aivan hyvin kantapää ilmassa. Näin olen soittanut alusta alkaen, ja siksi en ole sitä sen kummemmin miettinyt. Ja mitä tulee tuohon, että soundi demppaantuu nuijan jäädessä kalvoon...en ole kokenut tätä mitenkään ongelmaksi. P.S. Juuri katsoin Chambersin "Serious Moves" videon, ja kyllä se nuija hänelläkin jää siihen kalvoon ;) ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA |
DimensionZ 19.08.2004 19:29:52 | |
---|
Itse yleensä soitan kantapää ylhäällä koska siihen opin alussa ja muutenkin juuri tarkkuuden takia tykkään tuosta tyylistä. Jonkun verran tulee vedettyä keikkojakin tai pieniä esiintymisiä joissa rummut ei ole mikitetty mutta missä niiden pitäisi olla. Näissä tilanteessa basari yleensä hukkuu sinne muun bändin sekaan joten sitä täytyy mättää aika lujaa, jota kantapää ylhäällä soitto helpottaa. En minäkään paljoa siitä soundista välitä kun nuija 'demppaa' sen kalvon varsinkaan rockissa etc jossa kaikkien soundien kuuluu muutenkin olla lyhyitä ja ytimekkäitä. Mutta sitten kun alotin jazz komppien treenauksen joissa basaria täytyy soittaa todella hiljaa, rupesin käytännöllisistä syistä soittamaan kantapää alhaalla ja huomasin että myös se soiva soundi sopii noihin komppeihin todella hyvin. Eli näin. Kai se riippuu enimmäkseen siitä mitä soittaa. ''He jumped right out of a building!!'' |
e r s k i 19.08.2004 19:30:09 | |
---|
Oon alusta asti pitänyt tuplia soittaessa kantapäät pedaalissa kiinni, en siis soita päkiöillä. Ittelläni sama tilanne joskus. Pähkäilin siinä sitten, että soitanko "oikein"? Nykyään tulee soiteltua vieläkin kantapäät pedaalilla, jos on kyseessä esim. fillit tai muut nopeat ja lyhyet rypistykset. Tietoisesti olen kyllä yrittänyt soittaa vähitellen enemmän päkiöillä. Säästää ainakin pohkeita, kun homma painottuu enemmän reisiin. Tietysti tuohon vaikuttaa ehkä soittokorkeuskin. |
dictatorsh*t 19.08.2004 19:42:32 | |
---|
Toki hevipoljennossa asialla ei liene kovin suurta merkitystä, koska ko. hemmoilla tuntuu olevan kalvot likimain soinnittomassa tilassa ( PLÄTS vs. BOOOM ). Normaalissa ( = oikeassa ) virityksessä myös bassarin pitää soida. Vaikka soitan heviä ym. raskasta mättöä niin kyllä mun basarini soi ihan "normaali" virityksen mukaisesti. Niin ja ite en paljoakaan vedä suoraa tupulupua, vaan "höystän" muunlaisilla sydeemeillä soittoani. Ja poljen kantapäät ilmassa. Jotenkin se vaan tuntuu paremmalta. Melkein unohtu, jos soittelen big bandin tai jonkun vastaavan kanssa jaskaa niin kyllä sillon on yleensä kantapää maassa. Myrikles!
"Kun Slayeriä soittaa takaperin, niin kuulee Jumalaa ylistäviä tekstejä..." - rc |
Viceroy 19.08.2004 19:46:41 | |
---|
DimensionZ:n kanssa ollaan samoilla linjoilla. Lisäksi omassa soitossani on lähes pakko pitää kantapäät ilmassa, koska huopanuijaiset Gibraltar-pedaalini ovat sen verran raskaspolkuiset. Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren! |
hgr 19.08.2004 21:28:08 | |
---|
Ei nuijan tarvitse jäädä kalvoa vasten vaikka soittaisikin kantapäät ilmassa. Itse soitan niin että kantapää(t, vaikka vasurin tekniikassa vielä onkin hiomista...) liikkuu dynaamisesti, siis nousee ilmaan iskuissa ja putoaa takaisin pedaalille sen jälkeen. Nuija ei jää demppaamaan kalvoa lainkaan. |
Groovi 19.08.2004 22:03:57 | |
---|
aina kantapäät irti pedaalista. paljon parempi kontrolli ja voima. mitä soundiin tulee, niin kyllä keikalla mikitetty bassari on yleensä aina geitattu, eli se siitä äänen pituus asiasta. ja yleensäkkin, soiton tiukkuus ja homman hanskaaminen on paljon tärkeämpää kuin yksittäinen soundi. Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et. |
Qud 20.08.2004 19:59:45 | |
---|
Toti, eka viesti tääl.. elikkäs sain tos pari kuukautta sitten Pearlin eliminator tuplapedali setin, elikkäs laadusta ei pitäisi olla kiini nytte.... pari kuukaut oon tahkonu noil päivittäin, mut en oo kovin paljoa kehittänyt, oon koittanu soittaa kanatapäät ilmas ja lattias kii, ja pyrin hakemaan tota tätätätätätätätätätä power metal komppii.. :D mut ei oikei mee tahtii... jotai vinkkei pedaleitte asentoon, ja viritykseen? pystyn soittaa tota tätätätä juttuu aina kolmesta viitee sekuntii ja menee si rytmi sekasi siinä.. VINKKEI piis :D - vai onks vaa liia vähä soittoaikaa noil? :O |
Paas 20.08.2004 20:09:46 (muokattu 20.08.2004 20:11:53) | |
---|
Toti, eka viesti tääl.. elikkäs sain tos pari kuukautta sitten Pearlin eliminator tuplapedali setin, elikkäs laadusta ei pitäisi olla kiini nytte.... pari kuukaut oon tahkonu noil päivittäin, mut en oo kovin paljoa kehittänyt, oon koittanu soittaa kanatapäät ilmas ja lattias kii, ja pyrin hakemaan tota tätätätätätätätätätä power metal komppii.. :D mut ei oikei mee tahtii... jotai vinkkei pedaleitte asentoon, ja viritykseen? pystyn soittaa tota tätätätä juttuu aina kolmesta viitee sekuntii ja menee si rytmi sekasi siinä.. VINKKEI piis :D - vai onks vaa liia vähä soittoaikaa noil? :O No kyllä minulla ainakin meni joitakin kuukausia ennen kuin tuo alkoi sujumaan edes välttävästi. Tuossa sinun tapauksessasi taitaa vielä toistaiseksi olla kyse ihan siitä vaan että homma on sinulle vielä niin uusi etkä ole ehtinyt treenamaan tarpeeksi. Ei yhdessä yössä opita polkemaan sujuvasti. Kyllä se vaatii hieman enemmän aikaa ja kärsivällisyyttä. Mutta ei kannata luovuttaa. Kyllä se ajan mittaan alkaa lähtemään. Itse soittelin alkuaikoina paljon sellaisia muutaman iskun "ryppäitä" ja pikku hiljaa pystyinkin sitten jo soittamaan yhtäjaksoista tuku-tukua pidempään ja pidempään. Nykyistä jalkatyöskentelyäni voi kuunnella mp3:sta joita löytyy omakuvaukseni linkin kautta(mm. tuku-tukua :)). Edit: niin siis "jäsenkuvauksesta" löytyy se linkki. The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/ |
Youni 20.08.2004 20:11:12 | |
---|
Luultavasti olet alkanut harjoitella liian nopeasti, siis liian nopeassa temmossa. Itse, kun vielä oli tuplapedaali, aloitin hitaasti. Sitten tajusin, etten hyödy mitään tupuhupulupun opettelusta, kun en sellaista musiikkia soita. Myin spedut pois. Pakkanen kesyttää nudistin. |
Qud 20.08.2004 20:13:07 | |
---|
Ouke, tänks, pitää treenata kovemmi :D ittekki soittelen nykyää aika paljo sillee että tulee aina sitä tätätä, tätätätä, vuoronohjaa kompin yhteydes, se menee jo sujuvasti :D Tänks btw ^^ samal kysyn täs, että kannattakos noi jousitukset olla pedaleis miten? kireel vai löysäl, vai siin keskel? entäs polkimen asento, sivuttain ja korkeuttain? miten itsepidätte? :) -Qud |
Youni 20.08.2004 20:15:58 (muokattu 20.08.2004 20:16:28) | |
---|
No kirjoitimme Paasin kanssa samaan aikaan :D. Kuuntele sitä. Se tietää näistä enemmän... Se vaan piti sanoa, että ovatko tuplapedaalit tulleet jotenkin muotiin, vai mikä tässä villityksessä on takana? Joka topikissa on vaan sitä tuplapedaalia...ei siinä mitään. Jonkun fiksun pitäisi tehdä Tuplapedaali FAQ! Pakkanen kesyttää nudistin. |
Paas 20.08.2004 20:17:23 | |
---|
samal kysyn täs, että kannattakos noi jousitukset olla pedaleis miten? kireel vai löysäl, vai siin keskel? entäs polkimen asento, sivuttain ja korkeuttain? miten itsepidätte? :) No nuo on ihan omista mieltymyksistä kiinni. Itse pidän jousia melko löysällä koska pedaalit ovat silloin kevyesti poljettavissa. The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/ |
Juu no itte kuuntelen oikeestaan 99% Power Metalia (aika yksikertane musamaku) ja ku kuuntelee niit rumpui, niis on aika usein toi "tupuhupulupu" komppi.. hieno sanoa, just opin teiltä.... Koitan laititaa huomenis vähä löysemmälle noita, ja kattoo onnistuukos sillo mite hyvi toi :) -Qud |
Qud 20.08.2004 20:19:22 (muokattu 20.08.2004 20:20:26) | |
---|
Hups, meni kahesti sama.. muokkaan tän toisen päälle jotai kummaa.. :D -Qud |
Paas 20.08.2004 20:23:39 | |
---|
Juu no itte kuuntelen oikeestaan 99% Power Metalia... No sittenhän sun on suorastaan pakko kuunnella noita biisejä joista mainitsin. ;) The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/ |
anstir 20.08.2004 20:58:58 | |
---|
Sitten tajusin, etten hyödy mitään tupuhupulupun opettelusta, kun en sellaista musiikkia soita. Myin spedut pois. Se vaan piti sanoa, että ovatko tuplapedaalit tulleet jotenkin muotiin, vai mikä tässä villityksessä on takana? Joka topikissa on vaan sitä tuplapedaalia...ei siinä mitään. Jonkun fiksun pitäisi tehdä Tuplapedaali FAQ!
Asiaa! Single kunniaan! |