Aihe: Mikkien teippaus
1 2 3
Kossu
20.08.2004 14:40:02 (muokattu 20.08.2004 14:49:22)
Älkää pojat tapelko. Mutta aiheeseen liittyen: joskus aikanaan väiteltiin jätkien kanssa aiheesta ja teimme tietenkin sokkotestin. Eli äänitettiin samaa kitaraa, saman mikin, saman soittajan ja samojen kamojen kautta Masternauhurille kuorien kanssa ja ilman. Omista korvistani en sano mitään mutta mukana oli sellasiakin joilla on varsin kelpo pari korvia päässä. Kukaan ei kuullut eroa.

Se ei tietenkään todista etteikö eroa olisi, mutta sähkökitaralla ja putkivahvistinmen ero ei ehkä ole kenenkään kuultavissa, mukana on liikaa satunnaisia muuttujia ja tulos hukkuu ns: mittauskohinaan eli putket, näppäilyn voimakkuus, plekin kulma, lyöntikohta, jne... aiheuttavat niinpaljon merkittävämpiä muutoksia ettei suojusten paikallaolo tai puuttuminen ei ole kuultavissa ja mahdollisesti ei edes mitattavissa. Jos jollain asiasta kiinnostuneella on Pro Tools tai jokin muu sopiva audio-softa käytössä niin kokeilkaa siinähän näkee audiospektrin ja vaippakäyränkin, meillä ei silloin ollut käytössämme riittävän hyviä mittavälineitä.

PS: mutta psyko-akustiikkaa ei pidä väheksyä saatikka halveksia!! Jos kuulet jonkin eron se on sinulle olemassa, vaikka se katoaisikin sokkotestissä. Sokkotesti ei ole absoluuttinen totuus. Ihminen on elää aivojensa varassa ja meille kaikille on täyttä totta se minkä aivot meille välittävät. Jos mikin kuorien poiston jälkeen kitarasi soi paremmin - se soi paremmin ja tieto siitä tekee sinulle paremman olon ja soitakin paremmin vaikka minkälainen
tieteellinen totuus väittäisi ettei se ole totta.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
fox
20.08.2004 14:48:13

Eli, mulle saa sanoo, että mä kuvittelen asioita, mutta kun mä sanon tosiasian siitä, että kuulo heikkenee iän myötä, niin aletaan jauhaa paskaa.

Helevetti miäs, mikä sulla nyt oikeen on? Kieltämättä joidenkin kohdalla tosiasioita, mutta kun itsekin uikutat yleistyksistä niin älä ny itte siihen syyllisty. Nimittäin tiedätkös sä esimerkiks mun kuulon tason, häh? Ja tuolle linjalle jos lähtee niin saa varautua siihen että paskaa sataa niskaan.. "Whine whine...MULLE saa sanoo sitä ja tätä, MÄ olen selvillä kaikesta ja MÄ kuulen erot nailonisten ja messinkisten tallapalojenkin välillä", niinkö??? Suuri guru Gypsy, pyydän anteeksi kaikkea ikävää. Pistä ny vielä muokaten omia vastauksias, kuten tapanas on..

Meinaan faktahan se on, että jos mä sulle soitan kaks näytettä, toisen kuorellisella humbukkerilla ja toisen ilman niitä kuoria, niin et kyllä satavarmaan mitään eroa niissa SINÄKÄÄN kuule, ei sulla niin absoluuttinen tuo erottelu ole. Lopun päivää sun kannattais hakee netistä jotain kovaa faktaa joka osoittelee että niissä on merkittävä ero. Mutta elä hyvä mies hae Ed Romanin sivuilta..
Ja vielä: minä EN myy Gibsoneita, en työssä enkä vapaa-aikana, kaveris voi todistaa, että oikeestaan viimeisen vuoden, jos jotain olen "mainostanu", niin se on 95% ollu joku kämänen vanha Ibanetsi. Niissä myös on kyllä paska viimeistely ja jos mahdollista vieläkin paskempi kaulaliitos, tokihan sinä tietäjänä tiedät millainen. Turha mun on sitä sulle kertoa. Menenkin rienailemaan taas tuonne "sisäpiirille" tässä kahvitunnilla. Huonon kuuloni kanssa. Nih!
fox
20.08.2004 15:04:43

Ei kait sillä ole loppupeleissä väliä syntyykö hyvä saundi kuuloaistin perusteella vai muuten, kunhan on siihen itse tyytyväinen.

Haa, olen taipuvainen havaitsemaan kiivaana vellovan keskustelun, joka muuten käsitteli häiriösuojausta muistaakseni, rauhoittamista. =)
Oli menneeks sitten, tämä on näitä toistuvasti esiin vyöryviä kysymyksiä. Aina siitä lähtien kun joku onneton huomas että "Mun PAFfissa on seepra-kelat hei!" poistettuaan kuoren pois poikkee..
Jaa niin lainaus on ihan noin. On sitä tullu laitettua omien mieltymysten vastaisesti TOISEN mielestä hyvin soivia modauksia. Että osaan mä harmaastikin ajatella, en vaan mustavalkosesti.
Eiköhän tää vääntö taas oo tässä, Gypsy?? ;)
Kossu
20.08.2004 15:12:56 (muokattu 20.08.2004 15:14:37)
Niin, pointtihan ei ole siinä, etteikö ihminen kuulisi eroja äänissä. Pointti on jotakuinkin siinä, ettei ihminen _pelkästään_ kuule, ja siksi toisekseen näköaisti on aisteista voimakkain.

Ei kait sillä ole loppupeleissä väliä syntyykö hyvä saundi kuuloaistin perusteella vai muuten, kunhan on siihen itse tyytyväinen.

Jep.... just noin. Kitaristien soundin viilauksesta on aikamoinen- todennäköisesti suurin osa - vain oman hyvän ja rentoutuneen olon hakemista. Yleisölle jopa lopulle bändistä sillä ei ole merkitystä teoriassa, mutta käytännössä kyllä koska se vaikuttaa siihen miten soitat ja sen kuulevat muutkin. Joten ota vain ne kuoret pois vaikka fysiikan Nobel myönnettäsiin tutkijalle, joka todistaa ettei mikin kuorien poiston eroa voi kuulla.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
fox
20.08.2004 15:20:50

Joten ota vain ne kuoret pois vaikka

Osittain...viittaan omakuvassani ilmenevään viritykseen... Tuo vastannee lähinnä sitä kupari-tahi alumiiniteippiä joka on vedetty maadoitukseen, nimittäin häiriösuojauksen kannalta..
kulmahiomakone
20.08.2004 15:41:19
...nimittäin häiriösuojauksen kannalta..

Miten paljon tuolla häiriösuojauksella on ylipäänsä merkitystä humpparissa? Meinaan, että eikö se ole jo toiminnaltaan häiriöitä poistava?

Mulla on kokemusta vain noista 1kelaisista teipattuna ja teippaamattomana, ja niissä ero on kyllä huomattava (varsinkin jos on televiisio tai muu häiriötä tuottava laitos vieressä päällä).
fox
20.08.2004 15:52:24

Miten paljon tuolla häiriösuojauksella on ylipäänsä merkitystä humpparissa? Meinaan, että eikö se ole jo toiminnaltaan häiriöitä poistava?

Onhan se toki, 60-cycle hum-bucking, niinkuin alkuperäinen ilmaus kuuluu. Ei siitä ole todettu mitään haittaakaan olevan, ei edes tuota ylätaajuus-vaimennusta jota väitetään tulevan noista kuorista ja jonka minä väitän tulevan moninkerroin korjattua tone-konkan vaihdolla pienempään, sikäli mikäli siltä tuntuu.. Kasikytluvun alussa tuo mikkien huikea modaaminen oli kovin muodissa, silloin noita bar-magneetteja uudelleen-magnetisoitiin, vaihdettiin keraamisiin, lisättiin jo olemassaolieviin ynnä muuta, ja silloin oli kovin suosittua pistää nuo ekstra-magneetit paikoilleen liimalla ja kupariteipillä. Vielä joskus nykyäänkin näkee, tosin harvoin, kupariteippiä "raakana" kitaranmikissä.
Voitais kutsua toki tuota varmuuden maksimoimiseks, mutta kuten todettua, jos siitä tulee huolettomampi olo ja soitto kulkee sekä mikki kuulostaa paremmalta, niin - mitä väliä.. 8)
Gypsy
20.08.2004 16:33:08 (muokattu 20.08.2004 17:06:58)
Helevetti miäs, mikä sulla nyt oikeen on? Kieltämättä joidenkin kohdalla tosiasioita, mutta kun itsekin uikutat yleistyksistä niin älä ny itte siihen syyllisty. Nimittäin tiedätkös sä esimerkiks mun kuulon tason, häh?

E, mutta tiedätkös sä esimerkiks kuinka taipuvainen mä olen kuvitteleen saundieroja mikin ulkonäön perusteella?

Ja tuolle linjalle jos lähtee niin saa varautua siihen että paskaa sataa niskaan..

Nimenomaan (Lisäys: Viittaan ylempään vastaukseen.)

Koitas nyt rauhottua jos noin koville ossille suunnattu kommentti ottaa, että pitää ruveta off topicissa purkaan.

"Whine whine...MULLE saa sanoo sitä ja tätä, MÄ olen selvillä kaikesta ja MÄ kuulen erot nailonisten ja messinkisten tallapalojenkin välillä", niinkö???

Ei.

Suuri guru Gypsy, pyydän anteeksi kaikkea ikävää. Pistä ny vielä muokaten omia vastauksias, kuten tapanas on..

Eli taas alkaa syyttely muokkaamisesta. Viimeks väitit mun poistaneen sieltä, mutta sitten kun valasin sua editointiajoilla, niin sanoitkin vetänees hatusta koko jutun.

Meinaan faktahan se on, että jos mä sulle soitan kaks näytettä, toisen kuorellisella humbukkerilla ja toisen ilman niitä kuoria, niin et kyllä satavarmaan mitään eroa niissa SINÄKÄÄN kuule, ei sulla niin absoluuttinen tuo erottelu ole.

En ikinä oo ajatellukkaan itteeni kultakorvana. Voi hyvin olla, että en kuule sun näytteissäs mitään, niinkun en kuullu HIENOISSA kaiutinkaapeleissakaan, lampunjohdot toimii mulle ihan yhtä hyvin. Niinkun sanoin, oli kyse mikistä millä olin vuosikaudet soitellu, joten pienenkin eron kuulee helpommin.

Lopun päivää sun kannattais hakee netistä jotain kovaa faktaa joka osoittelee että niissä on merkittävä ero. Mutta elä hyvä mies hae Ed Romanin sivuilta..

Merkittävä? Mä olen sanonu, että kuultava ero. Lisäys: niin viittasit siihen Stewart Macdonald linkkiin. Joo, tais olla ihan ensimmäinen osuma googlella, en sitä niin tarkasti läpi lukenu, siinä vaan oli juttua just tosta kuorijutusta.

Ja vielä: minä EN myy Gibsoneita, en työssä enkä vapaa-aikana, kaveris voi todistaa, että oikeestaan viimeisen vuoden, jos jotain olen "mainostanu", niin se on 95% ollu joku kämänen vanha Ibanetsi. Niissä myös on kyllä paska viimeistely ja jos mahdollista vieläkin paskempi kaulaliitos, tokihan sinä tietäjänä tiedät millainen.

Enhän mä ole väittäny tietäväni, enkä ole väittäny olevani tietäjäkään. Enkä ole.

Mistä kaverista sä muuten puhut?

Eiköhän tää vääntö taas oo tässä, Gypsy?? ;)

Sopii. En mä mielelläni kuluta aikaani näihin pitkiin netissä väittelyihin.
kalkkuna
20.08.2004 20:38:58
En tiedä nyt että mistä kirjoitatte, mutta kun kokeilin omaa teleä että miten kuori vaikuttaa saundiin, niin kyllä se omaan korvaani ainakin yläpäätä söi. En tiedä, voi johtua siitä että kuoressa oli vielä vähän vahaa jäljellä, mutta silti. Yläpää leikkautui mielestäni liikaa, ja päätin jättää kitaran ilman kuorta, vaikka hienommalta kuoren kanssa näyttääkin, mutta saundi on tärkein.
Gypsy
21.08.2004 03:04:40 (muokattu 21.08.2004 03:07:08)
En tiedä nyt että mistä kirjoitatte

Tosta just oli juttua. Mä väitin, että kuulin eron kun poistin kuoret, jotkut taas väittää, että en kuullu vaan kuvittelin kuulevani koska tiesin ottaneeni kuoren pois ja että eroo ei kukaan kuule.

Sen verran täytyy vielä tosta "vanhukset ei kuule" jutusta tunnustaa, että kun sen kirjotin niin mietin muutaman sekkunnin, että pistänkö jotain hymiöö vastaavaa siihen perään, en kuitenkaan pistäny, enkä tule pistään jatkossakaan. Että ei sitä niin pahalla ollu kirjotettu kun se ymmärrettiin.

Mutta niinkun taisin sanoo, mun osalta tää saa olla tässä. Ja ettei kenenkään tarvi yöunia menettää, niin sovitaan vaikka, että en oo koskaan kuullu mitään eroo kun oon irrottanu mikinkuoret.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)