Wil-J 19.08.2004 20:24:40 | |
---|
Ajauduin vahingossa bändissämme myös laulajaksi kun edellinen lähti. Nyt on ongelmana (laulamisen lisäksi) se, että mun aivoilla on vaikea soittaa ja laulaa samaan aikaan. Soitamme tällä hetkellä Jimi Hendrixin ja SRVn (ja Pink Floydinkin) musiikkia. Onnistuu laulaminen joten kuten jos soitan vaan perussäveliä. Miten siis saan sen toimimaan yhteen? Onko se paras tapa että opettelee laulu osuuden niin hyvin ulkoa ettei sitä enää tarvitse miettiä? Apuuva.. |
Teijo K. 19.08.2004 20:34:19 | |
---|
Ajauduin vahingossa bändissämme myös laulajaksi kun edellinen lähti. Nyt on ongelmana (laulamisen lisäksi) se, että mun aivoilla on vaikea soittaa ja laulaa samaan aikaan. Soitamme tällä hetkellä Jimi Hendrixin ja SRVn (ja Pink Floydinkin) musiikkia. Onnistuu laulaminen joten kuten jos soitan vaan perussäveliä. Miten siis saan sen toimimaan yhteen? Onko se paras tapa että opettelee laulu osuuden niin hyvin ulkoa ettei sitä enää tarvitse miettiä? Apuuva.. Näin minä toimin aina, kun joudun tuohon tilanteeseen. Opettelen sanat ulkoa ihan ensin. Sitten opettelen ne bassokuviot niin, että sujuu ilman miettimistä. Siten vain yhdistää nämä asiat. |
Wil-J 19.08.2004 20:36:46 | |
---|
Näin mäkin ajattelin että ois paras toimia. Hirvee homma ku yleensä tekee niin et kattoo "jahas tällanen sointukierto" ja improvisoimalla soittaa joka kerta eri tavalla ni nyt joutuu hinkkaa niin tarkasti. No ei kai siinä muutakaan voi :) |
Teijo K. 19.08.2004 20:59:13 | |
---|
Näin mäkin ajattelin että ois paras toimia. Hirvee homma ku yleensä tekee niin et kattoo "jahas tällanen sointukierto" ja improvisoimalla soittaa joka kerta eri tavalla ni nyt joutuu hinkkaa niin tarkasti. No ei kai siinä muutakaan voi :) Se on kyllä hieno fiilis kun saa homman toimimaan kunnolla. Tulee oudon jakomielitautinen olo. :) Varsinkin, jos basson ja laulun rytmit kovin poikkeavat toisistaan. Ja sitten ne molemmat kuulee samaan aikaan. Vaikea selittää, ehkä huomaat sitten itse. Elikkäs mitä yritin sanoa, niin kannattaa nähdä vaivaa. Minä aloitin jurikin basistilaulajana. Laulu sitten jäi pois aikanaan, mutta kyllä siitä jotain jäi soittoon itämään. Omaa juttua. Sanoisin että hyvinkin palkitsevaa puuhaa. |
Wil-J 19.08.2004 21:01:11 | |
---|
Selvä peli. Uskon kyllä että hyvät kicksit tulee kun saa sen homman toimii niin ku pitää! Eiköhän tässä pidä sitten alkaa treenailee oikein tosissaan :D |
tammina 19.08.2004 21:57:52 | |
---|
Sama kai missä järjestyksessä asiat opettelee, mutta itse hinkkaan bassokuvioni niin hyvin selkäytimeen ettei bassonsoittoa tarvitse miettiä. Ei se laulaminen töki vaan se soitto..jos tökkii. Puhun nyt lähinnä omien biisieni tekemisestä; usein laulumelodian rytmitys noudattelee vielä sävellysvaiheessa bassolaineja(siis se siansaksa) mutta kun sitten koittaa varsinaisen sanoituksen tekeminen, homma muuttuu vielä moneen kertaan. Siinä vaiheessa on hyvä että bassolainit ovat automaatiossa. Treeniä, treeniä! Harva tosin säveltää bassolla.. |
käki 19.08.2004 22:15:06 | |
---|
Jos mulle tulee hankalammat laulu-/bassolinjat, niin harjottelen silleen, että opettelen ensin molemmat erikseen. Sitten lasken tempoa(metronomi tai sisäinen kello) sen verran, että pystyn analysoimaan, miten sormet liikkuvat laulun aikana. Eli kun sisäistää, miten sormet menevät missäkin laulun sävelten ja sanojen kohdassa, ollaan vahvoilla. Pirun hankalaa se kyllä on. Jotkut osaavat sen enemmän luonnostaan. |
Varaani 20.08.2004 08:05:42 | |
---|
Jep, molemmat erikseen. siis harjoitella. Itsellä ainakin suuria vaikeuksia laulaa ja soittaa samaan aikaan jos jompaa kumpaa joutuu enämpi miettimään. On muuten vaikeampaa soittaa spassoa ja lauleskella kun soitella kitaraa ja lauleskella |
poppamies 20.08.2004 09:53:50 (muokattu 20.08.2004 12:18:31) | |
---|
...On muuten vaikeampaa soittaa spassoa ja lauleskella kun soitella kitaraa ja lauleskella No näinhän se on. Laulavia kitaristejä on pilvin pimein. Hyviä laulaja basisteja on kyllä huomattavasti vähemmän. Paul McCartney, Sting, Jack Bruce, Philip Lynott, Jason Scheff (Chicago) esim. Laulavia rumpaleitakaan ei ole ylenmäärin. Joitakin kyllä kuten esim. Phil Collins ja Mark Lavon Helm (The Band) "G-strings are for strippers" |
mr.bungle 20.08.2004 10:44:25 | |
---|
On muuten vaikeampaa soittaa spassoa ja lauleskella kun soitella kitaraa ja lauleskella Ja hyvää treeniä molemmat. Mun mielestä pitäis ainakin pystyä puhumaan sujuvasti soiton aikana. Perstuntumalta voisi heittää, että soitto helpottuu kummasti kun opettelee tekemään jotain muutakin samalla. Tuntee melkein päässä kun synapsit paukkuu, kun ekoja kertoja soittaa ja laulaa samaan aikaan. ja tämä on siis totuus |
handegunnar 20.08.2004 10:46:09 | |
---|
Laulavia rumpaleitakaan ei ole ylenmäärin. Joitakin kyllä kuten esim. Phil Collins ja Mark Lavon Helm (The Band) Remu Aaltonen :-) ''You don't have to be a musician to play rock and roll.
You've just got to love it and want to play it.''
LEE BRILLEAUX |
Wil-J 20.08.2004 11:15:24 | |
---|
Tuntee melkein päässä kun synapsit paukkuu, kun ekoja kertoja soittaa ja laulaa samaan aikaan. Kertakaikkisen hieno kuvaus tuosta mystiikkaa tihkuvasta hetkestä :D |
Listen 20.08.2004 11:58:53 (muokattu 20.08.2004 12:00:05) | |
---|
Aikoinaan bändikisoissa erään - sittemmin singlenkin tehneen - yläasteikäisten punkbändin basistilaulaja hoiti homman näin: soitti bassoa vain silloin kun ei laulanut ... The secret of creativity is knowing how to hide your sources." - Albert Einstein |
Teme007 20.08.2004 12:09:29 | |
---|
Geddy Leeltä vaan kysymään vinkkiä miten laulun saa kulkeen vähän hankalemmissakin bassokuvioissa =0) PERKELE!!! |
trippe 20.08.2004 12:10:42 | |
---|
Ajauduin vahingossa bändissämme myös laulajaksi kun edellinen lähti. Nyt on ongelmana (laulamisen lisäksi) se, että mun aivoilla on vaikea soittaa ja laulaa samaan aikaan. Soitamme tällä hetkellä Jimi Hendrixin ja SRVn (ja Pink Floydinkin) musiikkia. Onnistuu laulaminen joten kuten jos soitan vaan perussäveliä. Miten siis saan sen toimimaan yhteen? Onko se paras tapa että opettelee laulu osuuden niin hyvin ulkoa ettei sitä enää tarvitse miettiä? Apuuva.. Mulla on tapana reenata basso kuviot aivan ulkoo (et ei tartte miettiä Sitä) sit vään vetää laulun päälle. Kyl se aluksi tuntuu pöljältä mut sen oppii nopeesti "Liike lähtee lantiosta" |
Geddy Leeltä vaan kysymään vinkkiä miten laulun saa kulkeen vähän hankalemmissakin bassokuvioissa =0) Tai Les Claypoolilta. En pysy perässä sen papatuksessa, vaikka pitäis vetää pelkästään basso- tai vokaaliryöpytyksiä. ja tämä on siis totuus |
käki 20.08.2004 15:30:35 | |
---|
Mun oma suosikki soiton ja laulun yhdistämisessä on James Hetfield. Ne herran veivaamat jutut ovat välillä aika haastavan kuuloisia. |
L.Ruoska 21.08.2004 21:15:33 | |
---|
Goatse Tung. |
onde 21.08.2004 22:31:22 | |
---|
Geddy Leeltä vaan kysymään vinkkiä miten laulun saa kulkeen vähän hankalemmissakin bassokuvioissa =0) Näin on! Kyllä Geddy on mestari tossa homassa ja onneks pääsen ihmettelemään kyseistä miestä livenä ens kuussa Frankfurtissa!! But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever |