Aihe: Soittajan unelmasetti vs. turakaisen unelmasetti
1
aces
20.08.2004 07:56:10
Kerätääpä taas galluppia:

1. Millainen olisi unelma setti soittajan mielestä(niin siis huttukeikalla --> ei stadionin konsertissa)

2. Millainen on tanssijoiden unelmasetti(myös tanssijat saa kommentoida)

Jos pelkkien kappaleiden luetteleminen tuntuu hankalalta niin --> saapi yrittää pistää vain tahtilajit..
baron
20.08.2004 09:21:17

Kerätääpä taas galluppia:

1. Millainen olisi unelma setti soittajan mielestä(niin siis huttukeikalla --> ei stadionin konsertissa)

2. Millainen on tanssijoiden unelmasetti(myös tanssijat saa kommentoida)

Jos pelkkien kappaleiden luetteleminen tuntuu hankalalta niin --> saapi yrittää pistää vain tahtilajit..

Ihan yleisesti: Mitä mä oon yrittänyt tanssijoiden kanssa keskustella ja jopa "konsulttina" käyttää, ei siinä mitään eroa ole.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
WanhaWetäjä
20.08.2004 10:57:23 (muokattu 20.08.2004 11:00:22)

Ihan yleisesti: Mitä mä oon yrittänyt tanssijoiden kanssa keskustella ja jopa "konsulttina" käyttää, ei siinä mitään eroa ole.

No kapakkakuvioissa on niin monta eri muuttujaa keikasta riippuen...esmes : miten voit palvella yleisöä jos paikan omistaja sanoo"ei sitten soiteta humppaa ellei joku ihan kurkusta kuristaen vaadi"ja osa jengistä pyytää/vaatii sitä ja jenkkaa,hidasta valssia yms.,yleisön keski-ikä on. n 50 v,ja pitäs vetää "nuorekasta"musaa???

Toki tälläsessä paikassa soittajan unelmasetti ois helppo rakentaa,eikä se sisältäis näitä huttuja ollenkaan eli varmaan
se rakentuisi hidas/nopea- beat /lattari/rock&roll/suamipop-painotteiseksi eli tanssimusaa talon imagon tapaan,yleisöstä viis...

Mutta veemäistä tälläsissä mestoissa on vetää,varsinkin jos bändin biisivastaavalla(en minä!)ei ole ns. pelisilmää asian suhteen...yhdessäkin mestassa jopa portsaritkin sanoivat että "soittakaa vaan ihan sitä mitä jengi haluaa,ei siitä toimitusjohtajasta kannata välittää,eihän se edes käy täällä iltaisin"kuitenkaan ei juurikaan vedettu toivomusosastoa...

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä kun joku tulee asiallisesti jotain toivoon niin sanotaan "mennään ensin..."kun bändi vois kerätä pointsit itelleen ihan yksinkertasesti toteuttamalla toiveen,en tarkoita yksittäistä biisiä,vaan nimenomaan jotain tanssilajia jota ei ole kenties kertaakaan illan aikana tullut?!Eli ei mitään jukebox-osastoa voi alkaa vetään,mutta vähän pitäs osata haistella mitä jengi haluaa ja mennä sen mukaan,JOS se on mahdollista,aina ei ole:-)

Olis kiva saada vaikka 60 eri tanssijan(1/3 miehiä,1/3 naisia,1/3 vakipareja) ihannesetti ERI puolelta Suomea,varmasti siinä olis jo isojakin eroja saati sitten kun otettais isompi otanta...

EDIT nää on kuitenkin myös makuasioita melko pitkälle...
pekkajau
20.08.2004 11:37:00
Oikein kun sattuu koko bändin biorytmit kohallen keikalla niin ne biisit vaan tulevat jostain ihan kun turkin hihasta just oikeaan paikkaan ja aikaan. Ei tarvii paljo eeltäkäsin listoja tehdä. Se on varsin helppo tehdä huttukeikan käsikirjotus siinä lennossa ihan vaan kattelemalla mikä menee " turkulaisilla" himaan!
Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä!
Timi
20.08.2004 13:14:45
Kyllä se menee suurinpiirtein niin,että minä seurailen tanssiyleisöä ja sanon mitä seuraavaksi soitetaan.Se on aina pelattava tilanteen mukaan.
clave
20.08.2004 13:20:09 (muokattu 20.08.2004 13:21:44)

Erittäin tärkeätä on myös unelmasetin kesto ja ajankohta. Jos on normaalikehää niinkuin varmaan useimmalla meistä on eli 5½ h soittoa 21-03 välillä se tappaa tehokkaasti (talossa kun talossa) jo kaikenlaisen orastavan innon. Itse jaksaisin hyvällä intensiteetillä & panostuksella vetää 3 settiä, loput sitten hoituis CD:ltä. Sopiva aika vois olla 22-01. Substanssina setissä monipuolinen musiikki.

Paljolti WW:n ajatuksin, jotenkin kompromissina finaalissa mullakin se, että yleisö tykkää. Niitä "uuden ilmeen luoja-johtajia" on aivan tarpeeksi nähty. Kyllähän se ottaa pattiin kuunnella jengiä toivomuksineen ja "toteuttaa" sitten jonkun kuhilaan laatimia ohjeita. Näin on saatu Sillankorvat ja Maestrot sun muut lukuisat mestat pystyyn.
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
baron
20.08.2004 13:37:14

Kyllä se menee suurinpiirtein niin,että minä seurailen tanssiyleisöä ja sanon mitä seuraavaksi soitetaan.Se on aina pelattava tilanteen mukaan.

Tää pitää kyllä paikkansa, mutta pelisilmän pitää olla tarkka.
Jos tietynlainen musiikki riehuttaa osaa jengiä, niin salin takaosassa saattaa istua suuri hiljainen vähemmistö mieli myrtsinä, vakaasti päättäneenä, että näin huonon bändin keikalle ei enää koskaan tulla.
aces
20.08.2004 13:38:31
Totta turisee koko porukka... paitsi että kukaan ei ole heittänyt listaa mitä biisejä itse haluaisi soittaa siinä 45 setin pätkässä ;-)
Siis riippumatta täysin siitä mitä yleisö haluaa kuulla --> ts. Mikä on teidän/meidän näkemys siitä mikä on parasta viihdettä tanssiyleisölle?
Tanssijoiden näkemys on taatusti jotain muuta ja yleensä keikalla sitä vedetään jotain muuta kuin sitä "omaa" unelma settiä....
baron
20.08.2004 14:10:15

Jollei kappaleiden nimiä niin lajit eli seuraavat parit:

Valssi
Jive
Tango
Humppa
Lattari
Slovari
Rokki

Siinähän 14 kappaletta ja kolme varttia meni
Janatuinen
20.08.2004 14:17:26
Totta turisee koko porukka... paitsi että kukaan ei ole heittänyt listaa mitä biisejä itse haluaisi soittaa siinä 45 setin pätkässä ;-)

Käännetäänpäs asia hetkeksi toisin päin... Mitä ei halua soittaa.

Tälläkin palstalla monesti ruodittu asia, mutta yleisöön uppoaa monesti sellaiset ikivihreät biisit, jotka nyt ei soittajan näkökulmasta niin ihmeellisiä ole. Heitetään nyt esimerkkinä vaikkapa Tähti ja meripoika, Tulipunaruusut, Metsäkukkia... Yleensäki biisit, jotka ovat melodialtaan ja soinnutukseltaa tasapaksuja sekä biisit, joita on soitettu tähänkin ikään mennessä niin paljon, että huh huh...

Olen monesti ihmetellyt tuota beatin suosiota/epäsuosiota. Kun räkäisessä kuppilassa vetää miehekkään beatin, porukkaa on lattialla, mutta tanssilavalla sama beat ei kumma kyllä vedä porukkaa. Tietysti ne kauneimmat tytöt tulee silti haetuksi, joten onpahan ainakin soittajille helpompi löytää nuo dorikset ;) Eipä kyllä tuo beat soittajanakaan paljoa kiinnosta. Korkeintaan kaksi paria illassa, korkeintaan. Monipuolisuuden nimissä.

Mutta nyt on kyllä pakko heittää muutama biisi, joita haluais soittaa, kun aces niitä pyyteli:

1.Veikko Nieminen, hyvä foksi, menoa ja meininkiä
2.Ei kukaan toinen, loistava tango, mahtavat lirutukset haetarille
3.Yön kulkija, kts kohta 2.
4.Kunnon bugg (tanssipaikoilla), niitä ei meidän pumpulta vielä löydy, monipuolisuuden nimissä. Ei silti ehkä mitään kovaa haitarikamaa, mutta pelimies voi katsella sen aikaa vaikka niitä tyttäriä!!

Vai mitä, aces? ;)
Have
20.08.2004 16:17:29
Jollei kappaleiden nimiä niin lajit eli seuraavat parit:

Valssi
Jive
Tango
Humppa
Lattari
Slovari
Rokki

Siinähän 14 kappaletta ja kolme varttia meni

Mahdatkos spiikata ollenkaan. Kyllä mä oon saanu 45 min menemään viidellä parilla ja jos on näyttäby tiukalta, niin jokunen kertaus sopivaan väliin bänditovereille lennosta huutamalla on ainakin auttanut
Ukko
20.08.2004 16:33:06

Mahdatkos spiikata ollenkaan. Kyllä mä oon saanu 45 min menemään viidellä parilla ja jos on näyttäby tiukalta, niin jokunen kertaus sopivaan väliin bänditovereille lennosta huutamalla on ainakin auttanut
Velipoika seitkyt luvulla harrasti monesti piiiitkiiiä sooloja biiseissä ja niin ei tarvinnut setissä montaa biisiä soittaa ;)
baron
20.08.2004 18:17:58

Mä oon aatellut tanssijan käytännön kannalta.

Kyllä sä muutamassa minuutissa saat selville, onko ämmä skotaamisen arvoinen ja jos on, tanssit seuraavatkin ja jos ei, pääset äkkiä uutta yrittämään.

3min/piisi * 14 = 42.

Silloin kun mä itse oon ollut tanssimassa (epätoivoissaan sitäkin kokeiltu) niin mua aina vitutti ylipitkät kappaleet ja nyt kun vaihtanut leiriä, en halua pistää vahinkoa kiertämään.

Kyllä mäkin tykkään pitkistä sooloista, mutta jätän ne esiintyvä/jazz puolelle.
Ami
20.08.2004 18:35:57
Mieleiseni unelmasetti tanssin harrastajana:
- hidas valssi
- jive (ei nopea)
- cha-cha
- humppa
- tango
- jenkka
- foksi
baron
20.08.2004 19:06:39

Mieleiseni unelmasetti tanssin harrastajana:
- hidas valssi
- jive (ei nopea)
- cha-cha
- humppa
- tango
- jenkka
- foksi

Kyllähän me tollainenkin illan mittaan soitetaan eli setteihin mahtuu sekä sun että mun suosikki!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)