Aihe: Soittajan elämä on yhtä juhlaa
1 2 3 4 5 6
baron
13.08.2004 10:23:28

1. Vanhami, apuun!

2. Kirjoitinpa laskun (siviiliduunin) parin sivun A-nelosesta. Tilaaja oli määrännyt hinnan etukäteen: 323,36

Siinä saa pikkuisen pianoa koota ja purkaa ja ympäri Suur-Helsinkiä kuljetella ennen kuin soittamalla samaan.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
Fuzzy Boner
13.08.2004 10:25:15 (muokattu 13.08.2004 10:50:09)
syntax error
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
baron
13.08.2004 10:30:02 (muokattu 13.08.2004 10:46:59)

Virhe
Voxauttaja
13.08.2004 13:03:07

Mä pidän soittamisesta,jos sille on luotu esmes ravintolan puolesta edes kohtuulliset puitteet,vaan näin ei usein ole,ensimmäisenä on tää että joutuu sillä triolla raksuttaan ja pitäs vielä olla monipuolinnen!

Ja yksi asia mikä tässä ammatissa mättää,on ainainen epävarmuus töistä,neuroottinen solisti saattaa antaa kenkälaatikon yhtäkkiä,jopa koko bändille,keikat "elävät"eli niitä peruuntuu tai paikat muuttuu yms.!

Kapakkasoitto triolla ei ole kummosta hommaa,mieluummin olisin lavabändissä,paremmat liksat,lyhyempi soitto,isommat bändit,ihan toisenlaiset mahdollisuudet itseään tyydyttävään lopputulokseen!

Kokeilin Trio-hommia vuoden verran, ja täytyy sanoa, että vaikka ohjelmistokin miellytti itseäni, niin kyllä se vuosi trio-osastoa riitti varmaan loppuelämäksi.
Kunnia niille, joita soittaminen kiinnostaa niin paljon, että triollakin jaksaa painaa keikkaa.

Itseäni siinä syletti eniten se, että "nimetön" trio oli aina se orkesteri, joka tilattiin soittamaan silloin, kun ei edes odotettu yleisöä saapuvan paikalle.
Useimmiten sai raksuttaa illan niin että yleisöä oli 1-30, ja tuo 30 oli jo paljon.

Tällaisia kivoja paikkoja kuin Nokiotta, Kyröskosken Isabella, Kangasalan Urku-hotellin alakerran baari...
Välillä oli ihan komeat puitteet, mutta sitten puuttui se yleisö.
Maksetuiksi harjoituksiksi me usein noita keikkoja sanottiin. Mieluummin sitä vaan reenaisi sitten kämpillä, kun ei tarvitsisi roudata.
Aina muusissa
poppamies
13.08.2004 13:24:00

... Kirjoitinpa laskun (siviiliduunin) parin sivun A-nelosesta. Tilaaja oli määrännyt hinnan etukäteen: 323,36

Siinä saa pikkuisen pianoa koota ja purkaa ja ympäri Suur-Helsinkiä kuljetella ennen kuin soittamalla samaan.

No mutta kun me laskutamme kympin soitosta markan niin kyllä se loppupäässä menee tasaan kuitenkin...
"G-strings are for strippers"
hiltsi
13.08.2004 13:53:39
Eikös ne synahaitari aina kuulosta hirveältä ;)

Pitäiskö tehdä taas plakaatti "Liitto kieltää synahaitarit!" Tai jopa mennä niinkin pitkälle että "Liitto kieltää haitarit tai niiden ääntä jäljittelevien soittopelien käytön!".

hrrrr.. synähaitarit kieltoon!
poppamies
13.08.2004 14:01:55 (muokattu 13.08.2004 14:03:53)

... niinkin pitkälle että "Liitto kieltää haitarit tai niiden ääntä jäljittelevien soittopelien käytön!".

No eikö kaikissa tanssiravintoloissa jo ole kyltti missä sanotaan
"Kaikenlaisten vetopelien käyttö ihmisten aikaan ankarasti kielletty sakon uhalla"
(EU direktiivi 00.52.294.11)
"G-strings are for strippers"
musamies
14.08.2004 22:31:30
"Kiva keskustella itsensä kanssa"

Tällä palstalla jotkut teistä (tai jos arvon kolleegat sallivat "meistä") ovat ilmaisseet, että eivät tykkää

1. Kännisille soittamisesta

2. Kalja-pubi-"räkälöissä" soittamisesta

3. "Tausta/tapetti/hissi"musiikin soittamisesta.

Nää on juuri niitä, joista mä eniten tykkään. Oonks mä erilainen "nuori"? Kuitenkin kaikille näille on sosiaalinen tilaus ja mä hirveän mielelläni toteutan ne.

1. Kännisille soittamaton on välttämätön paha koska erilaisissa juhla- ja vapaa-ajantilaisuuksissa ihmiset saattavat olla kännissä. Kysymys on lähinnä siitä kummat on enemmän kännissä, soittajat vai yleisö.

2. Eri paikoissa toimii erilainen musiikki. Rento meininki on toivottava.

3. Tausta-/tapetti ja hissimusiikki on suosikkimusiikkiani.
pekkajau
18.08.2004 13:03:59
Miksi muuten kosketinhemmot ovat viiiiiiiiiitun hitaita roudaamaan?

Soitin 80-luvulla kahden Made in Poland-muusikon kanssa. Toinen oli rumpali ja toinen pianisti. Tuskin oli keretty kunnolla lopettamaan vika biisiä, kun niillä oli kamat jo kasassa ja ne oli kiirehtimässä poislähtöä. Ei pojat paljo venytelleet eikä tupakoineet keikan jälkeen saati heittäneet huulta tai tsiikailleet pimuja! Kun soitto loppui niin ne oli kun työmuurahaiset joilla on kiire munineen kuningattaren luo! Ne oli virittäneet "äkkilähdön" huippunsa. Oli muuten vittumaisen stresaavaa touhua kokonaisuudessaan niiden hevelien kanssa touhuaminen muutenkin. Siinä ei paljon kaskuja kerrottu!
Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä!
isojussi
18.08.2004 14:32:05
...Onko sellanen multikaapeli, jossa samalla vedolla kulkee useampi piuha soittimista/ mikeistä mikseriin hyvä ratkaisu kosketinhemmolle....

Mä kytän kiipparikeikoilla omaa apumikseriä, mistä sitten kaikki mun "hengentuotteeni" menee yhtä stereoparia myöten bändin päämikseriin.

Vähentää jonniin verran pihahässäkkää lavalla.

Se mitä sanoit "epäsiosiaalisesta roudaamisesta", pitää monien kohdalla paikkansa.

Mutta soittimesta riippumatta.

Olen nähny, miten bassokamoillakin saa tehokkaasti tukittua koko stagen.

Saatikka sitten rummuilla.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
R.Syke
18.08.2004 14:45:05 (muokattu 18.08.2004 14:45:30)
Olen nähny, miten bassokamoillakin saa tehokkaasti tukittua koko stagen.

-Ja yhellä alttofonilla tykötarpeineen + yhellä laulusolistilla tykötarpeineen ja yhellä...
WanhaWetäjä
18.08.2004 18:57:32 (muokattu 18.08.2004 18:59:51)

Matkustus on alkanut vituuttaan yhtä paljon ellei enemmänkin kuin roudaus. Miksi muuten kosketinhemmot ovat viiiiiiiiiitun hitaita roudaamaan?

Sama vika,varsinkin pimeellä ja liukkailla keleillä jos sattuu vielä oleen sellanen "huoleton",aivan liian itsevarma kuski puikoissa,mä tunnustan itseni vähän pelkuriksi tässä suhteessa,koska ajan hyvin hillitysti eli pääosin rajotusten mukaan ja muita ihmisiä/liikennettä varoen/kunnioittaen kuten myös niitä kyydissäni kulloinkin matkustavia ajatellen,eli mun mottoni on maltti on valttia,turha kiire ja erityisesti turhat,vaaralliset ohitukset/riskinotot poies!Yks karseimpia tapoja mitä on tullut vastaan on se että tyttöystävälle lähetetään lemmenlurituksia ajon aikana textarilla,vauhtia reilut sata,kamat kärryssä perässä ja rekan perse siinä 10 metrin päässä edessä...ei voi käsittää moista välinpitämättömyyttä,mutta kun on niin hyvä/kokenut kuski niin joku sokeus on iskenyt ilmeisesti ajamiseen ja se on sellasta ajelua,välillä on kahvikuppi toisessa kädessä,kännykkä toisessa,tupakka suussa ja jalalla sitten ohjaillaan ja vauhtia on se sata ja rekkaa tulee vastaan...huh,no tää on toivon mukaan ihan ääriesimerkki mitä kännykkäriippuvuus voi olla!

Ite soitan tällä hetkellä kiippareita ja roudaan nopsasti omat kamat ja osan PA:sta,mutta useinhan k-esoilla on eniten roudattavaa??Stagepiano,pari syntsaa,ehkä moduleitakin,apumikseri lautaa,moduleita,apumikseri yms...

Tonttiajattelu toimii roudauksessa eli kun kamat tuodaan lavalle mikään ei ole kenenkään muun tontilla,yks fiksu rumpali esmes kasas aina settinsa tanssilattian puolella jos oli pieni lava,toinen ääripää oli rumpali joka lähes poikkeuksetta toi tavaransa sikin sokin siihen mihin mun piti oma kioskini laittaa,eikä asiasta voinut edes mainita herkälle kalvotaiteilijalle,pinttynyt tapa,ei mitään muuta...

Roudaus pitäs olla yhteispeliä koska se on se pakollisin osa soittoa,kuten matkatkin,jos ne tökkii niin tunnelma saattaa olla pilalla...mutta tosiaan,laiskin roudaaja mikä mun kohdalle on sattunut oli just kiipparisti,mutta se oli niin kännissä aina siinä vaiheessa kun piti kamoja kantaa että se vaan seiso nyppyhanskat käsissä idioottimainen hymy kasvoilla keskellä lavaa eikä mitään tapahtunut ;-)
R.Syke
18.08.2004 19:29:17 (muokattu 18.08.2004 19:33:28)
...laiskin roudaaja mikä mun kohdalle on sattunut oli just kiipparisti,mutta se oli niin kännissä aina siinä vaiheessa kun piti kamoja kantaa että se vaan seiso nyppyhanskat käsissä idioottimainen hymy kasvoilla keskellä lavaa eikä mitään tapahtunut...

-Ennen keikkaa vai jälkeen?

Edit: Jos on iso poppoo, niin aina on joku joka tulee esim. harjoituksiin aina hieman myöhässä ja lähtee tärkeän näköisenä kelloaan vilkuillen sopivasti juuri ennen lopetusta...

Näin, mikäli ei kerta kaikkiaan istuta perseelleen vähäksi aikaa ja sovita säännöt ja vaikkapa sakot roudaamisesta lintsauksesta...
Eddy
18.08.2004 19:34:00
...mutta tosiaan,laiskin roudaaja mikä mun kohdalle on sattunut oli just kiipparisti,mutta se oli niin kännissä aina siinä vaiheessa kun piti kamoja kantaa että se vaan seiso nyppyhanskat käsissä idioottimainen hymy kasvoilla keskellä lavaa eikä mitään tapahtunut ;-)

Veikkasin jo,että oon käynyt tuuraamassa teidän bändissä,mut,nyppylähanskat sotki kuvion...
Koskettelen soittimia...
WanhaWetäjä
18.08.2004 21:11:10

-Ennen keikkaa vai jälkeen?

Edit: Jos on iso poppoo, niin aina on joku joka tulee esim. harjoituksiin aina hieman myöhässä ja lähtee tärkeän näköisenä kelloaan vilkuillen sopivasti juuri ennen lopetusta...

Näin, mikäli ei kerta kaikkiaan istuta perseelleen vähäksi aikaa ja sovita säännöt ja vaikkapa sakot roudaamisesta lintsauksesta...

No onneks keikan jälkeen...

Joo on noita lintsareita aina sillon tällön tullut vastaan,joku höpöttää jonkun paistin kaa kun pitäs kamoja kasata,jollekkin tulee se kuuluisa paskahätä,mutta yks combo oli kyllä tosi pro ton roudaamisen suhteen;puoli tuntia paikasta riippumatta ja oltiin jo tienpäällä,no joo,se oli sitä aikaa kun tanssit loppu 00.30 ja oli kiirus yökerhoon ;-))
baron
18.08.2004 21:32:14

No onneks keikan jälkeen...

Joo on noita lintsareita aina sillon tällön tullut vastaan,joku höpöttää jonkun paistin kaa kun pitäs kamoja kasata,jollekkin tulee se kuuluisa paskahätä,mutta yks combo oli kyllä tosi pro ton roudaamisen suhteen;puoli tuntia paikasta riippumatta ja oltiin jo tienpäällä,no joo,se oli sitä aikaa kun tanssit loppu 00.30 ja oli kiirus yökerhoon ;-))

Sama kiirus, teen vain (pääasiassa) lähikeikkoja ja lähikapakan valomerkki tulee 2.30 ja kiva mennä sinne smokki päällä ämmiä skotaamaan.
("Mä oon muuten muusikko")
v_m_kangas
19.08.2004 09:20:57

Roudauskin on taitolaji, joiltakin se käy luontaisesti paremmin kuin toisilta. Täytyy myöntää, että monesti meinaa päreet palaa kun homma ei toimi kuten haluaisi. Kokemuksen myötä on mahdollisuus oppia siihenkin jos vain vanhemmat ja kokeneemmat jaksavat neuvoa nuorempia soittajan alkuja.

Joskus on käynyt mielessä, että pitäisi piirtää lavakartta ja numeroida laatikot, jotta ne olisivat oikeassa paikassa kasausta varten. Aikaa kuluu siihen kun pitää jokaista nippeliä pyöriskellä katselemassa sieltä sun täältä.

Vaikka sivullisesta saattaa tuntua mukavalta auttaa kamppeiden kantamisessa, niin enempi siitä on yleensä haittaa. Kaikki kun ei mahdu kyytiin, jos ne on väärässä järjestyksessä ja mikään ei ole tympeämpää kuin purkaa kuormaa ja lastata uudelleen.

Itselläni on räkissä modulit ja linjamikseri kiippareille. Kaikki piuhat on niputettu sinne kiinni, ei muuta kuin kannet auki ja piuhat kiippareille ja mikseriin. Noissa nykyajan syntikoissa kun tuppaa olemaan vielä erilliset virtalähteet, on se yhtä turaamista irtokamppeista kytkeä. Sitten ne ohuet muuntajan piuhat tahtoivat nirhaantua poikki.

Joillakin 'isoilla' kokoonpanoilla roudaus käy todella sutjakasti, kaikilla on oma tonttinsa ja ennalta sovittu rooli PA:n pystyttämisessä.
Humppaa tai soita humppaa
Kukko
19.08.2004 09:32:44

Sama vika,varsinkin pimeellä ja liukkailla keleillä jos sattuu vielä oleen sellanen "huoleton",aivan liian itsevarma kuski puikoissa,mä tunnustan itseni vähän pelkuriksi tässä suhteessa,koska ajan hyvin hillitysti eli pääosin rajotusten mukaan ja muita ihmisiä/liikennettä varoen/kunnioittaen kuten myös niitä kyydissäni kulloinkin matkustavia ajatellen

Meillä oli aiemmassa bändissä juuri kuvailemasi kaltainen kuski;nuori jannu jolla oli ollu kortti noin 1v. ja ajotyyli oli aivan kammottavaa.Kaikkein liukkaimmilla keleillä ja hiace niin v*tun täynnä kun vaan kamaa mahtuu,silti pakko ajaa 120km/h ja puhua kännykkään, voi vittu että vitutti..
Yksi syy miksi vaihdoin bändiä.
Nykyisessä poppoossa on kaksi rekkamiestä, joiden kyydissä uskaltaa nukkuakin...
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
Rämppy
19.08.2004 10:01:40
Meijän kiippari/laulu-kitara/basso-rumpu -trio on vuosien varrella jalostunut suht. nopeaksi roudaajaksi, tosin alkuaikoina oli aikamoista sähläystäkin. Meillä on sanattomalla sopimuksella vakiintunut perus lava-asetelma, johon järjestäydytään ellei esiintymistila muuta vaadi. Jokainen kantaa omat kamansa lavan eteen/viereen eikä keskelle lavaa (paitsi meikän (kitaristi/basisti) backline tuupataan sinne takaseinustalle). Jos aikaa jää kannetaan toisten kamoja. Sitten jokainen kasaa ja virittää nenät tuhisten vehkeistönsä toisten varpaille astumatta (yllättävän hyvin on sujunut). Meitsi on meidän bändin hitain roudaaja johtuen kitarasta ja bassosta, jotka pitää virittää. Sitten lyhyt saundtsekki jos aika suo (aina ei suo ainakaan hääkeikoilla, joilla usein kysytään "riittääks´10 minuuttia kamojen pystytykseen?"). Keikan jälkeen kamojen purku ja pakkaus sujuu yleensä nopeammin. Noh, ei meillä olekaan hirmukalustoa.
..., kuten meillä musiikkikorporaatiossa on tapana sanoa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)