Aihe: Ernie Ball Skinny top Heavy Bottom -kielisarja
1
shamino
17.08.2004 11:44:34
Investoin muutama päivä sitten tuollaisiin lankoihin. Tivasin myyjältä jotta vaatiiko nämä jotain muita toimenpiteitä kuten esim satulan vaihtoa tai kaularaudan kiristystä, tämä ei oikein osannu sanoa juuta ei jaata, tuumas vain että kyllä niitä on myyty paljo. Ajattelin että ne nyt kuitenkin on 10-sarjaa(10-13-17-30-42-52) joten tuskin vaatii ja menin ja ostin.
Nyt sitten luin EB forumista että ilmeisesti vaatiis kaularaudan kiristystä koska kolme alinta kieltä kuuluu 12-sarjaan
Kysytään nyt vielä kuitenkin täältäkin. eli pitääkö kiristää ja paljoki?

Lisäksi, pystyykö ko. kielisarja sitten kuinka mataliin vireisiin? katsoin että Caparison HGS (Heavy Gauge Strings) -kitaroissa on vastaavan paksuiset kielet mutta valmistaja Dean Marley ja spekseissä mainitaan jotta vireeksi on tehtaalla asetettu B.
Kaulan skaala on kuitenki normi 25.5" eikä baritoni..

jotta sellaista..
D-Kay
17.08.2004 11:52:42

Kaularautaa kiristetään jos tarvetta siihen ilmenee. Kitaroiden kaulat on hyvinkin erilaisia, toiset taipuvat helpommin kuin toiset. Satulanuria voi joutua viilailemaan, jos kielet ottaa kiinni. Itse olen soittanut 10-52-setillä normivireessä ja dropped-C#:ssä ja hyvin on toiminut, alemmilla voi mennä mun makuun turhan spagetiksi.
Jucciz
17.08.2004 12:02:07 (muokattu 17.08.2004 12:02:53)
Ai kuuluu .052"-paksuinen E-kieli jo 12-sarjaan? Tämäpä mielenkiintoista.. mulle "normaali kymppisetti", silloin kun vielä niitä satunnaisesti käytin, oli nimen omaan 10-52. Aina oppii. :)

Nykyään kuluu lähinnä 11-52 -settejä. Eipä paljon eroa, mitä nyt hieman parempi tatsi, kympit tuntuu rimpuloilta monesti. Käytössä on normaali EADGBe-vire.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Ben_D
17.08.2004 12:10:12

Ai kuuluu .052"-paksuinen E-kieli jo 12-sarjaan? Tämäpä mielenkiintoista.. mulle "normaali kymppisetti", silloin kun vielä niitä satunnaisesti käytin, oli nimen omaan 10-52. Aina oppii. :)

Nykyään kuluu lähinnä 11-52 -settejä. Eipä paljon eroa, mitä nyt hieman parempi tatsi, kympit tuntuu rimpuloilta monesti. Käytössä on normaali EADGBe-vire.

Paksuhan toi .052 on verrattuna meikäläisen D'addarion kymppisettiin, joka on .10-.46. Vire Eb.
http://www.jatkoaika.com
shamino
17.08.2004 12:24:04
nyt kun tsekkasin EB:n sivuilta niin Not Even Slinky-sarjassa joka on 12-sarjaa ala-E on 56. Beefy Slinky 11-sarjassa 54.
nuota custom settejä varmaan lie vaikka minkälaisia, EB:llä ne on nuon.. muistaisin että Zakk Wylde käyttää jotain GHS:n 10-sarjaa jossa ala-E on .060

No pitää tarkkailla alkaako kaula mitenkää temppuilemaan...
Ben_D
18.08.2004 00:02:58

muistaisin että Zakk Wylde käyttää jotain GHS:n 10-sarjaa jossa ala-E on .060

Niin tekee. Mulla oli Les Paulissa (kun omistin sellaisen) toi 10-setti jossa ala-E oli .060. Aivan hirveä. Ei sopinu meikäläiselle pikametallin soittoon sitten yhtään.
http://www.jatkoaika.com
tunkki
18.08.2004 00:14:36

Käytän molemmissa kitaroissa Elixirin 10-52 -settiä enkä ole sen kummemmin kajonnut kaulan jne. säätöihin.

Tosin säädöt olisi aina paikallaan kun paksumpiin kieliin mennään. Hameriin tuo setti on kuin luotu eikä mitään ongelmia. Tuossa vara-Squierissa 52 on hieman raskaampi soittaa, mutta kun tuo mun soittaminen on enimmäkseen komppaamista dropped-d:stä niin hienosti pyyhkii.
Tuhannen megawatin totuus!
LaXu
18.08.2004 01:31:19
Les Paul kopiossani käytän 10-52 settia, 10-60 settiäkin olen kokeillut (ja todennut, että ei toimi hyvin). Satulan viilaus on mielestäni tuolla setillä tarpeellinen, varsinkin tuon ala-E:n kohdalla. Siis olettaen, että satula on normaali eikä sellainen, jossa on puolen metrin urat joka kielellä. Kaularaudan säätöä en nähnyt tarpeelliseksi, ehkä hyvin vähän sitä voi joutua kiristämään.
alphamale
18.08.2004 08:29:57

10-52 satsia käyttänyt ties missä vireissä (nyttemmin aikalailla aina C#) ja tuntuu ihan hyvältä, kun noihin spagettiyläkieliin on tottunut.

Tuosta D'Addarion 10-46 satsista sen verran että saahan em. valmistajaltakin light top heavy bottom settiä joka on taas 10-52. Vaihdoin äskettäin kokeilumielessä D'Addario 10-52 setistä GHS:n vastaavaan ja tuntuu että soisi paremmin, tai sitten se on mun päässä - veikkaisin jälkimmäistä :)
Lahtelaista, totta kai
Erotic Support
Juunsku
21.08.2004 17:36:53

justiinsa sillon tarvii säätää kaularautaa kun kielet alkaa säriseen ilkeäst.. joo Zakk Wyldie setti on 10-60.. Jouduin tänään ostaa sen setin ku ei ollu mitään muuta hyvää, miten kävikään.. kaikki punomattomat kielet on niin stanan spakettia et HYI.. Jouduin sit patentoimaan 13 sarjan setistä ohuimmat kielet siihen ja nyt on hjuva fjiilis :D
Huumori on yksi elämän elin ehdoista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)