Aihe: Mikkien teippaus
1 2 3
Basshunter
17.08.2004 21:53:58
Kuulinpa tuolta maailmalta tällaisen kikan kitaran mikkien hurinan vähentämiseksi: pyöräyttää mikin kelan ympärille pari kolme kierrosta kupari- tai alumiiniteippiä. Vähentää kuulemma mikin käämin indusoitumista, jolloin häiriötä viereiseen mikkiin ei tule. Onkohan väite totta vai oluthuuruisten hippien jorinaa..? Vähän kyllä epäilyttää, että noinkohan olisi kitaramikeissä niin voimakkaat induktanssit. Kommentteja ?
skebajaba
17.08.2004 22:28:23
Kuulinpa tuolta maailmalta tällaisen kikan kitaran mikkien hurinan vähentämiseksi: pyöräyttää mikin kelan ympärille pari kolme kierrosta kupari- tai alumiiniteippiä. Vähentää kuulemma mikin käämin indusoitumista, jolloin häiriötä viereiseen mikkiin ei tule. Onkohan väite totta vai oluthuuruisten hippien jorinaa..? Vähän kyllä epäilyttää, että noinkohan olisi kitaramikeissä niin voimakkaat induktanssit. Kommentteja ?

no toi selittäisi miksi skittani mikkeihin oli pyöritelty teippiä ympärille kun sen käytettynä ostin...ei se hurise, mutta mikkien pitäisi muutenkin olla hurinattomat??!!

pitäisiköhän ottaa teipit veke ja kokeilla, jos jaksaa niin vois ehkä kokeillakkin.
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitus?-
Spez
17.08.2004 23:11:01
mikkien pitäisi muutenkin olla hurinattomat??!!

Joo, mutta kun eivät ole. Etenkään yksikelaiset.
Jason Becker.
kulmahiomakone
17.08.2004 23:55:10 (muokattu 17.08.2004 23:56:06)

Tuo on jokseenkin sama asia kuin onkaloiden vuoraus aluteipillä, vaan että omien kokemusten mukaan tehokkaampi. Itse olen tehnyt niin, että olen kiertänyt aluteppiä mikin ympärille (useimmissa kyllä on valmiina, mutta itse käämittyjen ja joidenkin halppisten) ja kolvannut teipin maahan.

En sitten tiedä ehkäiseekö tuo "mikin indusoitumista", mutta häiriöitä se ehkäisee mielestäni tehokkaasti.

Foxia odotellessa...
zepeteus
18.08.2004 00:43:26
Itse olen tehnyt niin, että olen kiertänyt aluteppiä mikin ympärille (useimmissa kyllä on valmiina, mutta itse käämittyjen ja joidenkin halppisten) ja kolvannut teipin maahan.

Tuossa lienee hyvä pointti, eli että myös maadoitetaan se suojateippaus.

Mitenkähän mahtaa olla noiden suojauksien ja mikin soundin laita? Sellaistakin on väitetty että saattaa se mikin sointi muuttua hieman, riippuen luultavasti siitäkin kuinka tuo suoja on tehty?
kulmahiomakone
18.08.2004 00:51:04
Mitenkähän mahtaa olla noiden suojauksien ja mikin soundin laita? Sellaistakin on väitetty että saattaa se mikin sointi muuttua hieman, riippuen luultavasti siitäkin kuinka tuo suoja on tehty?

Niin, kyllähän ne metalliset mikinkuoretkin muuttavat saundia ja syövät yläpäätä, mutta onneksi minä en sitä sokkotestissä kuulisi.
fox
18.08.2004 01:36:42

Niin, kyllähän ne metalliset mikinkuoretkin muuttavat saundia ja syövät yläpäätä, mutta onneksi minä en sitä sokkotestissä kuulisi.

Täällä ollaa... Ei sitä kyllä kukaan kuule..Joskus tuosta on ollu huikeitakin vääntöjä. Totuushan on, että ne kuoret toimii suurinpiirtein niinkuin tuo kupariteippi tahi aluteippi, mutta ilman muuta se teippikin kannattaa sinne maadoituspisteeseen vetää. Onnistuu seuraavasti: otetaan johdonpätkä ja pistetään se kuorittuna kelan suojateippiä vasten ja tähän päälle vaan kiedotaan se johtava teippi/folio/mikähyvänsä.. On niitä keloja paksulla tinapaperilla ja pakkausteipilläkin lisämaadoiteltu, eikä siitä mitään haittaa ainakaan ole. Vähän niinku Faradayn häkkiä, niinku..=)

Kuorista ainoa haitta on se, että huikean kovilla vahvistustasoilla saattaa ohuemmasta pellistä prässätyt kuoret joillain taajuuksilla intoutua värähtelemään, mikäli eivät ole kunnolla kiinni.
Gypsy
18.08.2004 02:49:28 (muokattu 18.08.2004 02:52:19)
Ei sitä kyllä kukaan kuule..

Jaa kukaan ei kuule eroo mikissä kuorellisena tai kuorettomana? Kyllä kuulee. Sitä en tiedä mitä sokkokuuntelussa vieraalla mikillä tapahtuis, mutta ite kuitenkin otin kuoret pois mikistä millä olin vuosia soittanu.
Dr. Muff
18.08.2004 06:11:29
Tuo on jokseenkin sama asia kuin onkaloiden vuoraus aluteipillä, vaan että omien kokemusten mukaan tehokkaampi.

Tohon en uskalla sanoa mitään. Sama perustelu fysiikan pohjalta tohon pätee kun routtausten vuoraamille (ks. omakuva). Mutta häiriösignaali indusoituu myös piuhoista ja potikoista, joten ehkä ei ton varaan kannata ainoastaan jäädä.
I Smell Urine
Listen
18.08.2004 09:12:31
pyöräyttää mikin kelan ympärille pari kolme kierrosta kupari- tai alumiiniteippiä.

Tyhmä kysymys: mistä saa kupari- tai alumiiniteippiä, plajonko maksaa?
"If it weren't for electricity we'd all be watching television by candlelight." -George Gobol
pwallin
18.08.2004 09:59:52

Täällä ollaa... Ei sitä kyllä kukaan kuule..

Huomautan että nimimerkki "lucifer" ei väittänyt tuollaista. Hän mainitsi ettei ITSE kuule eroa.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
fox
18.08.2004 10:03:16

Jaa kukaan ei kuule eroo mikissä kuorellisena tai kuorettomana? Kyllä kuulee. Sitä en tiedä mitä sokkokuuntelussa vieraalla mikillä tapahtuis, mutta ite kuitenkin otin kuoret pois mikistä millä olin vuosia soittanu.

No joo, sä kuulet eron kun tiedät ottanees ne kuoret pois, itsehän sanoit, että sokkokuuntelussa vieraalla mikillä voi olla hissua sen eron kuuleminen...=)
No joo, kitaran soundi pohjautuu myös "psykofysiikkaan" eikä kylmiin mittatuloksiin...
Kaikkein kummallisinta on se, että joku mikki saattaa kuulostaa kitarassa aivan loistavalta, mutta kun sen vaihtaa toiseen runkoon, soundi ei juuri korvaa miellytä..se on semmosta hakemista ja hienosäätöä, eiksvaan..
Kyllähän sitä kokeilla voi, tosin en lähtis niitä kuoria poistelemaan mistään vintage-kepistä. Ei siinä menetä muuta kuin sen kelojen mekaanisen suojuksen ja tuon faradayn häkki-häiriösuojan. Jos ei poistaessa riko mitään ja pitää kuoret tallessa siten että ovat takaisin laitettavissa, en näe mitään estettä kokeiluille, jos siltä tuntuu että oma kitara tuosta jotenkin kovin kummemmaksi eli paremmaksi muuttuu... ;)
kulmahiomakone
18.08.2004 10:06:30

Näkö on vahva aisti. Jos yläpäätä puuttuu, niin helposti vikaa etsii ensin mikinkuorista ynnä muista teknisistä yksityiskohdista kuin tone -potikasta... Mulla "straton saundi parani" huomattavasti, kun vaihdoin plektrasuojan helmeilevästä valkoisesta kolmikerrosmustaan... Uuden plexin myötä kitara on paljon parempi soitin ja maailma paljon parempi paikka elää. Hymiö.

Tyhmä kysymys: mistä saa kupari- tai alumiiniteippiä, plajonko maksaa?

Itse maksoin sellaisesta jeesusteippirullan kokoisesta alurullasta muistaakseni 5 euroa. Sillä teippaa arviolta kymmeniä kitaroita ja mikkejä.
fox
18.08.2004 10:09:43

Huomautan että nimimerkki "lucifer" ei väittänyt tuollaista. Hän mainitsi ettei ITSE kuule eroa.

Ja lähinnä minä väitin etten minäkään niissä eroja kuule... :)
Jos se mikki olis ollu kymmenen kertaa parempi ilman kuoria, tokkopa Seth Lover olis siihen ekaankaan humbukkeriin niitä laittanut, säästöähän tuosta olis muodostunut. Ja muuten viittaan edelliseen kirjoitukseeni, saahan ne poistaa, jos mikki on sellainen että ne ovat poistettavissa. Epoksivaletuista mikeistä ei juuri kuoria pois saa, tsäänssit on 50-60 että jotain muutakin irtoo... :)
Niiden kuorien pääasiallinen toimenkuva on suojata mikin keloja mekaanisesti ja samalla antaa tuota häiriösuojausta . Toki jos haluaa optimoida kaiken, täytyis käyttää Switchcraftin suojattua jakkia ja potikat ja kytkimet tulis ympäröidä jollain metallisuojuksella joka on myös maadoitettu. Ja kaikki johdotukset suojatulla piuhalla. Tuommosia on tullu tehtyä muutama.
fox
18.08.2004 10:14:13

Näkö on vahva aisti. Jos yläpäätä puuttuu, niin helposti vikaa etsii ensin mikinkuorista ynnä muista teknisistä yksityiskohdista kuin tone -potikasta....

Tone-konkan vaihto pienempään lisää yläpäätä kymmenkertaisesti johonkin kuorten poistoon nähden. Tää on kylmää faktaa tämä. Kokeilkaapa vaihtaa esim. vakio .022 eli 22nF konkka kymppiin...
Tuo kuortenirrottelu lähti liikkeelle kun piti katsoa oliko ne PAFfit seeprat vai mustat vai double creamit.. Sitä mukaa kun tuo "coolness-factor" suureni ja yleistyi, sitämukaa tuli avokelat muotiin. Noita kuoria oli muinoin mullakin irrallaan kai useita pareja, verstaan nurkkaan jääneitä... =)
skebajaba
18.08.2004 11:39:21
Joo, mutta kun eivät ole. Etenkään yksikelaiset.

tarkoitin että ovat duncanin "hurinattomat" mikit.
en yleistänyt kaikkia mikkejä, vaikka niin saattoikin päätellä tuosta tekstin pätkästä.
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitus?-
Gypsy
18.08.2004 12:57:50 (muokattu 18.08.2004 13:12:09)
Ja lähinnä minä väitin etten minäkään niissä eroja kuule... :)

Lähinnä kyllä ihan sanatarkasti väitit että ei sitä kyllä kukaan kuule.

No joo, sä kuulet eron kun tiedät ottanees ne kuoret pois,

Paskanmarjat ja hevon vitut. Aivan turha ruveta väittään tämmösiä.

itsehän sanoit, että sokkokuuntelussa vieraalla mikillä voi olla hissua sen eron kuuleminen...=)

Nimenomaan, koska ero ei ole mikään älytön. Mutta niinkun sanoin, mikki oli semmonen millä olin vuosia soitellu joten mä tiesin tasan tarkkaan miten se käyttäytyy ja soi ja varmasti kuulen semmosessa mikissä pienenkin eron.

No joo, kitaran soundi pohjautuu myös "psykofysiikkaan" eikä kylmiin mittatuloksiin...

No joopa joo, ei johdu tästä. Onko muuten mitään semmosta mittaustulosta näyttää, että sillä ei oo _mitään_ vaikutusta.

Jos se mikki olis ollu kymmenen kertaa parempi ilman kuoria, tokkopa Seth Lover olis siihen ekaankaan humbukkeriin niitä laittanut, säästöähän tuosta olis muodostunut.

Niin ja kukahan on puhunu kymmenen kertaa paremmasta? Oli kyse kuultavasta erosta. Ja ite kyllä laittaisin kuoret heti takasin, mutta kun se on parempi noin.

Siinä on ero
Gypsy
18.08.2004 13:11:15
Mulla "straton saundi parani" huomattavasti, kun vaihdoin plektrasuojan helmeilevästä valkoisesta kolmikerrosmustaan...

Mulla ei straton pleksin vaihto vaikuttanu milläänlailla saundiin.
kulmahiomakone
18.08.2004 13:40:46
Mulla ei straton pleksin vaihto vaikuttanu milläänlailla saundiin.

Ehkä ne olivat samansaundiset pleksit?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)