Kukko 12.08.2004 00:10:00 (muokattu 12.08.2004 00:10:26) | |
---|
Oletteko törmänneet moiseen kauhistukseen nimeltä humppafox? Tulipa tuossa kollegoiden kanssa puhetta ja ajattelinkin täältä varmistaa oltiinko aiheesta kaukana. Onko fox niin sanottu humppafox, kun komppi menee ;tsii-tsa-tsa-tsii-tsaa jne..? mulla on levyllä dallapen irja joka svengaa aivan vitun hienosti ja perässä lukee että fox.Mä oon aina kuvitellu että irja olis humppa.Tajusitteko? Foxilla ja foxillahan on eroa. Esim vaikkapa everstin ronski-riitta on erimoinen kun eeva-eivät sovi ihan luontoaan pareiksi?siis kappaleet;) Kertokaahan esimerkki humppafox kappaleesta jos olen pihalla.. "Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää"
-Irwin- |
isojussi 12.08.2004 00:19:20 | |
---|
...mulla on levyllä dallapen irja joka svengaa aivan vitun hienosti ja perässä lukee että fox...Kertokaahan esimerkki humppafox kappaleesta jos olen pihalla... No et oikeestaan oo. Moni humppabiisihän on alunperin ollut fox, kun silloin, kun Dallapé sai alkunsa, ei humppaa ollut olemassakaan. Sehän keksiitiin vartan vasten parodiana "Kankkulan kaivolla" - radio-ohjelmaan. Eiköös toi Irja oo ihan hyvä esimerkki. Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
baron 12.08.2004 04:06:06 | |
---|
Kertokaahan esimerkki humppafox kappaleesta jos olen pihalla.. Humppahan on periaatteessa suora ja foksi kolmimuunteinen. Jos yritetäään tehdä joku välimuoto, niin se kai sitten on humppafox. Toinen esimerkki mun mielestä on "Pieni polku" tai sitten Brita Koivusen versio Katinkasta. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
KoskPaavo 12.08.2004 14:43:25 | |
---|
Katsotteko muutkin joilla on "merkonomivehkeet" käytössä että mikä esim. tuon "Irja-foxin" tempo on. Väittäisin että se välillä 100-110. Myös silloin kun tämä parodiaohjelma "Kankkulan kaivolla" tuli radiosta , tempot olivat samoissa raameissa . Vasta 1970- luvulla "Jätkän humpasta" alkanut humppabuumi nosti nämä tempot taivaisiin vrt esim. "Solistiyhtye Suomi". Nää Dallapeen ja Humppa-Veikkojen tuotokset olivat aivan eri planeetalta tempoiltaan ja sovituksiltaan kuin nämä nykyiset Souvari-Yölintu päästöt. Vai olenko erilainen nuori.... Soittaja selviää aina. |
mack the knife 12.08.2004 15:20:01 | |
---|
Humppahan on periaatteessa suora ja foksi kolmimuunteinen. Jos yritetäään tehdä joku välimuoto, niin se kai sitten on humppafox. Toinen esimerkki mun mielestä on "Pieni polku" tai sitten Brita Koivusen versio Katinkasta. Ei se niin monimutkaista ole. Sitä kun ei ennen vain ollut humppaa. Alaskan, Keltaisten banaanien jne. alkuperäisissä lapuissa lukee ylälaidassa foxtrot. Hannu Suolaset ja muut toimittajatkin spiikkaavat radiossa tyylinmukaisesti sen ajan humppabiiseistä, että foxtrot. Ehkäpä siinä olikin kolmimuunteisuutta mukana reilummin kuin nykyään, mutta tempo kyllä oli ihan normaali. "Normaali ja normaali", monet nykybändit soittaa humppaa ihan perkeleen nopeasti. Johtuu näistä nimeltämainitsemattomista nuorten poikien orkestereista... no sieltähän se meinas lipsahtaa ihan nimen kanssa. Eli älkää turhaan mitään välimuotoja miettikö, kyllä se on sitä samaa. :) Maj7:stä saa turpaan, 11:sta ja 13:sta tapetaan... (K.Tapio) |
rahvas 12.08.2004 15:27:44 | |
---|
Hmm. Tämä on mielipide ja kehitelty puhtaasti ilman teoria / mitään muitakaan kursseja. Eli ihan käytännössä vääntämällä tullut käsitys... Basistin näkökulmasta kutsun humppafokseiksi sellaisia, jotka soitan vaihtobassolla periaatteessa samalla tavalla kuin humpatkin, eri tempolla tietenkin (jos vain rumpali suo). Humppafoksina menevät esimerkiksi "Pieni Polku", "Vanha Kulkuri" yms. vanhan ajan foksit ja jopa "Maruzzellan" soitan aika humppamaisesti... eli omasta ja instrumenttini näkökulmasta foksin ja humpan suurin ero on usein vain tempossa. Ja tietysti joissain juoksutuksissa. Mutta tuo on tosiaan itse kehittelemäni nimitys asialle. En sitten tiedä millaista moinen söhlö on tanssia. Ainakin vanhempi tanssiväki tykkää. Tosin vähitellen olen huomannut liudentuvani aina enemmän kohti "oikeaa" kolmimuunteisempaa foxia... |
Listen 13.08.2004 09:19:43 (muokattu 13.08.2004 09:20:00) | |
---|
Itsekin olen joskus koittanut selvittää humpan ja foxin eroja. Olisko foksi enempi svengaavampaa swing-henkistä, ja humpassa enemmän marssimusiikin töksähtävyyttä? Noin kärjistäen. Sittenhän on vielä perinteinen polkka (ja polska??). Ja joku Olavi Virran "Tie" ("La Strada") on merkitty levynkanteen "slow fox". Miksi lykätä huomiseen sellaista, jonka voi hyvän valheen avulla lykätä ylihuomiseksi tai jättää kokonaan tekemättä. - Seppo Hyrkäs |
baron 13.08.2004 09:29:10 | |
---|
Itsekin olen joskus koittanut selvittää humpan ja foxin eroja. Olisko foksi enempi svengaavampaa swing-henkistä, ja humpassa enemmän marssimusiikin töksähtävyyttä? Noin kärjistäen. Sittenhän on vielä perinteinen polkka (ja polska??). Ja joku Olavi Virran "Tie" ("La Strada") on merkitty levynkanteen "slow fox". Tää nyt ei ole tietoa vaan "sivistynyt arvaus": Mun ymmärtääkseni yhtä Andania botskia lukuunottamatta jenkkitanssimusiikki tuli meille Saksan kautta ja sillä reissulla se menetti luonnettaan, lähinnä kolmimuunteisuutta ja se 30-luvun saksalaisvaikutteinen foksi on humpan esikuva. Myöhemmin foksi tuli myös suoraan jenkeistä ja se on se oikea foksi. Korjatkaa ihmeessä, paremmin tietävät. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
R.Syke 17.08.2004 18:58:52 | |
---|
Korjatkaa ihmeessä, paremmin tietävät. -Humppa kaksi, foksi neljä? |
baron 17.08.2004 21:38:49 (muokattu 17.08.2004 21:39:13) | |
---|
-Humppa kaksi, foksi neljä? Mun aritmetiikan mukaan se menee niin, että humppa yks-kolme, foksi kaks-neljä, mutta ymmärsinköhän mä sua oikein? Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
R.Syke 18.08.2004 06:33:29 (muokattu 19.08.2004 19:24:17) | |
---|
Mun aritmetiikan mukaan se menee niin, että humppa yks-kolme, foksi kaks-neljä, mutta ymmärsinköhän mä sua oikein? -Jos iskuja tarkoitit, yes. Tahtilajeissa humppa kaksi, foksi neljä. Humppa = Deutschland marschiert überalles. edit: verbin muoto korjattu |
-Jos iskuja tarkoitit, yes. Tahtilajeissa humppa kaksi, foksi neljä. Humppa = Deutschland marschieren überalles. Onks humppafoksi sitten kolme? :-) Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
M-Juhana 18.08.2004 08:18:05 | |
---|
Onks humppafoksi sitten kolme? :-) Ei mitään väliä, mut sulla on Mnetin paras omakuva. :-) Raja asiantuntijuuden ja kaikkitietävyyden välillä on hiuksenhieno -Jusstus- |
R.Syke 18.08.2004 14:26:28 (muokattu 18.08.2004 14:29:35) | |
---|
Onks humppafoksi sitten kolme? :-) -No, sehän vois olla sitten valssihumppa. Vallankumouksellista musiikkia! hun-pap-paa hunpavoksi on minusta voksia väärin soitettuna... edit: Hunpa on sellaasta YKS kaks musiikkia, että pois alta. Paitsi turkulainen hunpa, joka on HU-na-JA-ta. |
isojussi 18.08.2004 14:36:02 | |
---|
Mä kyllä lopun perin veikkaan, että humppafox on vaan alkuperäinen nimi humpalle. Koko taidelajihan kehitettiin "Kankkulan Kaivolla" radio-ohjelmaan sillä tavalla, että alettiin soittaa foxeja karrikoidun suoraan sytmiin. Bändihän oli tossa ohjelmassa nimeltään "Pumppuveikot", sittemmin "Humppaveikot". Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |