Jabbe 17.08.2004 17:15:50 | |
---|
Tuntuu, että hyvinkin pitkälle riittäisi kun tietokoneessa olisi sujuvasti käytössä 10 hyvää saundia muuntelumahdollisuuksineen. - piano - rhodes - B4 Hammond ohjelma - klavinetti - vibrafoni - jouset - yksi hyvä syntetisaattoria muistuttava softasyntetisaattori - kontrabasso - sähköbasso - perkussiosaundeja 20 hyvää saundia olisikin jo yhtä juhlaa. No hemmetti. NI:n Kontakt koneeseen ja siihen sit laadukkaita samplekirjastoja. Ainoastaan Hammond ja analogisyna on vähän heikompia sämpleinä, mut ottaa vaikka NI B4, Absynth ja Arturian Minimoog V niin tarvinneeko muuta? Tietty hintaahan noille tulee, mutta jos hardismaailmasta lähtisi vastaavaa pakettia kasaamaan niin vielä hintavammaksi tulisi. Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita. |
Juho L 17.08.2004 17:38:43 | |
---|
Kyllä sellaisella läppäri-setupilla ihan huoletta voi vaikka keikkailla, jos pistää koneeseen XP:n, eikä mitään 98:n ruppanaa. XP ei kaadu, ellei sitä kaadeta. Kun ei asentele siihen käyttikseen miljoonaa taustalla pyörivää ohjelmaa, niin ei ole mitään hätää. Rahaahan tuollainen läppärisysteemi kyllä syö ison työaseman verran, mutta onpahan sitten ainakin biljardi kertaa paremman soundit ja joustavuus + kaupan päälle moniraitanauhuri ja sekvensseri. Golf on tosimiesten peli... *rehevää naurua*
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #2. Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
musamies 17.08.2004 22:24:29 | |
---|
Seuraava ohjelmahankinta saattaa kohdallani olla sellainen, josta saa parhaan mahdollisen tietokonepohjaisen pianosaundin. En tiedä mistä ohjelmassa on tällä hetkellä parhaiten makuuni oleva pianosaundi. Onko kukaan kokeillut esim. Steinbergin tekemää The grand nimistä ohjelmaa? http://www.vintagesynth.org/misc/thegrand.shtml Käyttökelpoiselta vaikuttavia saundeja lähtee syntikkasaundejen osalta esim. Reasonista, sähköpianosaundejen osalta Lounge Lizardista, jonkinlaisia basso- ja pianosaundeja Edirol Super Quartet:ista ja ilmeisesti Edirol Orchestralkin sisältää jotain käyttökelpoista. |
teppotulppu 18.08.2004 00:28:25 | |
---|
Jees- miten noi toimii käytännössä livetilanteessa? Mä vedin joskus tommosella läppärisysteemillä nii se kaatu yhen setin aikana varmaan 15kertaa.. Jäi huonot fiilikset softasynista Juu tottahan tuo on, että voi tulla h-e-l-v-e-t-i-n ikäviä yllätyksiä live-käytössä: Hima-, treeni ja livekäytössä aiemmin täysin stabiilit NI:n instrumentit rupesivat viime vuonna kenkkuilemaan yhdessä itä-stadin kuppilassa ihan prkleesti. Itse sain tietysti parilla jipolla homman toimimaan omassa soitossani jouhevasti, mutta ennen meitä samoilla kamoilla soittaneen bändin (todella kovan tason) kiipparisti kärsi aivan törkeesti tosta ongelmasta jota ei osannut itse korjata. V*tutti hieman. Sitä ennen, eikä sen jälkeen ole missään tilanteessa ollut mitään ongelmia. Viisastuin tapauksesta kuitenkin sen verran, että ostin kohtuullisen uuden hardissyntikan ja pari moduulia "taustapiruiksi", jos homma leviää taas käsiin. Ystävien kanssa mietittiin sitten pidempäänkin tuota ongelman syytä ja mahdollisia syitä löytyi pari: 1) viruksia löytyi läppäristä "muutama" 2) kyseisessä paikassa on ollut ennenkin sähköongelmia, eli jopa kitaravahvistimissa oli tullut joskus aiemmin ongelmia sulakkeiden palamisessa. Tarkkaa selvyyttä ongelman syystä ei kuitenkaan löytynyt, joten softasynien livekäyttäjän kannattaa ainakin huolehtia koneidensa "puhtaudesta" riittävän usein ja hankkia jonkunlainen turva jänniteongelmien tasaamiseksi. Kuitenkin, NI:n analogimallintajat ovat saundiltaan niin omaa luokkaansa, että ne tulevat jatkossakin olemaan ensisijaiset soittovehkeeni, ja uskon luotettavuudenkin olevan nyt riittavän hyvä em. turvatoimiin ryhdyttyäni. |
mr.muzak 18.08.2004 00:28:27 | |
---|
Onko kukaan kokeillut esim. Steinbergin tekemää The grand nimistä ohjelmaa? http://www.vintagesynth.org/misc/thegrand.shtml Testattu on, ei puhutellut mua niin paljoa, vähän turhan "kova", ei yön pikkutuntejen fiilistelyyn. Mutta oikeastaan näissä läppäri+kiippari yhdistelmissä pianosoundeista puhuttaessa pitää muistaa, että yhtä tärkeää itse soundin kanssa on sen soitettavuus. Jo ihan pelkkä huono velocity curve tekee hyvästäkin soundista huonon soitettavan, eli lähes aina joutuu alkaa säätämään -> perus motifit/fantomit/tritonit soundaa paremmalta ja soittotuntuma on parempi. Tosin tietenkin softasämplereillä päästään askelta lähemmäs kun muistia (=samplejä) on enemmän käytössä, pitää vaan jaksaa säätää itse enemmän. |
1) viruksia löytyi läppäristä "muutama" No eipä tarvitse ihmetellä jos ei toimi. Yleensäkin jos lähdetään tuollaista keikkaläppäriä hankkimaan, niin joko tehdään niin, että pidetään se kone erossa internetistä ja asennellaan siihen vain softaa minkä tiedetään olevan täysin virusvapaata tai sitten pistetään koneeseen päivitetty anti-virussofta (ja nettiyhteyden kanssa palomuuri). Ja yleensäkin asennetaan siihen koneeseen vain ne softat mitä tarvitaan, ei mitään muuta. Ja Windowsin asennuksesta karsitaan turhat pois tyyliin pelit, Messenger, selain, jne. Jos itse kasaisin tuollaisen läppärisysteemin, niin se koostuisi kohtuutehokkaasta läppäristä, johon jokin FW-äänikortti ja softaksi riittäisi Nativen B4, Kontakt ja Absynth + ehkä vielä Arturia Minimoog V. Päälle vielä joku Fatarin kiippari ja pari sample-CD:tä tarpeen mukaan. Tähän palaisi tuohta ehkä jotain 3000. Vähän suolainen hinta, mutta ainakin kaikki toimii ja soundeja ei tarvitse itkeä. Kelpaisi minulle, jos olisin rahamies ja keikkailisin. Golf on tosimiesten peli... *rehevää naurua*
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #2. Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
musamies 18.08.2004 09:27:11 | |
---|
Sehän lienee aika selvä asia, että keikkatietokone täytyy olla aika hyvässä kondiksessa esim. virusten suhteen. Suurin osa puhuu täällä kannettavasta koneesta. Omasta mielestäni kannettava ei ole tarpeen, vaan kohtuullisen kokoisen pöytämallin kotelen voi laittaa räkkiin. litteän näytön kanssa. Tietenkin jos kannettava on tullut muutenkin hankittu, niin sitä kannattaa ajatella. Kaksi kiintolevyä kiintolevykelkkoihin. Molempiin käyttis. Toinen pelkästään musakäyttöön ja musakäytössä olevalle levylle ei asennella mitään ylimääräistä. Pieni UPS:i räkkiin, niin kone ei esim. sammu pienestä sähkökatkosta. Hiireksi valohiiri, joka toimii monenlaisella pinnalla. Näppäimistö ei ole välttämätön mukana. |
musamies 18.08.2004 10:02:19 | |
---|
Testattu on, ei puhutellut mua niin paljoa, vähän turhan "kova", ei yön pikkutuntejen fiilistelyyn. Kokeilin Edirolin Super Quartettia. Jos sieltä valitsee pianosaundiksi "St. Concert", "Mellow Piano" tai "Soft Piano" ja vasemmalle kädelle bassosaundiksi kontrabasso, niin minun mielestä ollaan jo ihan menettelevillä linjoilla ja kelpaisi yön pikkutunteina säestää jotain laulajaa... muutakin kuin omaa laulua. Ei tule liian syntikkamaista fiilistä. Sähköpiano-ohjelmista Lounge Lizard on sellainen, että siitä voi nimenomaan säätämällä saada omaa korvaa miellyttävän. Samoin myös B4 edellyttää, otta tekee itselleen mieluisia saundeja ja omiin käyttötarkoituksiin sopivia. Mutta oikeastaan näissä läppäri+kiippari yhdistelmissä pianosoundeista puhuttaessa pitää muistaa, että yhtä tärkeää itse soundin kanssa on sen soitettavuus. Jo ihan pelkkä huono velocity curve tekee hyvästäkin soundista huonon soitettavan Ihmettelen niitä soittajia, jotka vetelevät urkusaundeja jostain syntikoista, mutta eivät käytä "paisutinpoljinta" kuten Hammondeissa on tapana. Se minun mielestä saa soiton hengittämään ja elämään kun hieman harjoittelee. Ainakin B4 ohjelman kanssa midipaisutin toimii hyvin. Vähän sama kuin soittaisi pianosaundeilla ilman kosketusherkkyyttä... |
Jabbe 18.08.2004 21:49:41 | |
---|
"paisutinpoljinta" Göö... Swell? Leslieswitch? Jälkimmäisellä ainakin itse eloistan soittoani.. :) Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita. |
Rantsu 18.08.2004 22:26:41 | |
---|
Paisutinpoljinta juu. Nimitys tulee pilliuruista, joissa yleensä vähintään yksi pillistöistä on rakennettu paisutuskaappiin, jonka luukut voidaan avata ja sulkea paisutinpolkimella. Jos uruissa on vain yksi tällainen pillistö, sen nimi on yleensä paisutuspillistö, engl. "Swell". Tätä nimitystähän käytetään myös Hammondin yläsormiosta, alasormio on nimeltään "Great" eli suomeksi pääsormio (pääpillistö). Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn. |
Snowblind 18.08.2004 22:27:12 | |
---|
Kyllä sellaisella läppäri-setupilla ihan huoletta voi vaikka keikkailla, jos pistää koneeseen XP:n, eikä mitään 98:n ruppanaa. XP ei kaadu, ellei sitä kaadeta. Kun ei asentele siihen käyttikseen miljoonaa taustalla pyörivää ohjelmaa, niin ei ole mitään hätää. Rahaahan tuollainen läppärisysteemi kyllä syö ison työaseman verran, mutta onpahan sitten ainakin biljardi kertaa paremman soundit ja joustavuus + kaupan päälle moniraitanauhuri ja sekvensseri. Gösh... Kukas se vasta sen Pulsarin kanssa kiroili vähän aikaa sitten. "You can take the man out of the 80's, but you can't take the 80's out of the man." |
Juho L 18.08.2004 22:40:35 | |
---|
Gösh... Kukas se vasta sen Pulsarin kanssa kiroili vähän aikaa sitten. Creamware on perseestä. Golf on tosimiesten peli... *rehevää naurua*
musamies 18.08.2004 22:40:43 | |
---|
Hammondin luonteeseen ei jotenkaan sovi puhuminen pelkästä voimakkuuspolkimesta kun Hammondin voimakkuuspoljinta yleisesti käytetään huomattavasti luovemmin kuin siihen kuinka kovalla urut on. Sillä säädetään esim. särön määrää ja voi tehdä ovelia vivahteita soittoon. Expression pedalista puhuminen taas olisi jotenkin epäsuomalaista. Todellakin monet pilliuruilla soittavat konserttiurkurit hallitsevat hyvin sen tarkoittamani pedaalin käytön. Hammondejen kanssa käyttö muistuttaa kuitenkin enemmän haitarin soittoa, jossa koko ajan säädetään voimakkuutta. |
Notefix 19.08.2004 22:32:37 (muokattu 20.08.2004 20:19:23) | |
---|
Mä kokeilin tänään tota EastWestin Bösendorfer290 samplepianoa ja olipas muuten hyvänkuuloinen. Kaupat tuli heti! My name is Baron, Notefix Baron " |
musamies 19.08.2004 22:58:19 | |
---|
Mä kokeilin tänään tota EastWestin Bösendorfer360 samplepianoa ja olipas muuten hyvänkuuloinen. Kaupat tuli heti! Mikäs piru se on... kerro lisää? :-)) Mistä saa ostaa? Onko saundinäytteitä netissä? |
Notefix 20.08.2004 08:52:32 | |
---|
Mikäs piru se on... kerro lisää? :-)) Mistä saa ostaa? Onko saundinäytteitä netissä? Se on sellanen VSTi. Kävin carbonmusicissa ja demosin :) My name is Baron, Notefix Baron " |
Jabbe 20.08.2004 18:01:40 | |
---|
Mä kokeilin tänään tota EastWestin Bösendorfer360 samplepianoa ja olipas muuten hyvänkuuloinen. Kaupat tuli heti! Tota on kans kehuttu. Eiks perustu Kompaktiin vai onko se ihan oma VSTi:nsä? Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita. |
Notefix 20.08.2004 20:20:04 | |
---|
Tota on kans kehuttu. Eiks perustu Kompaktiin vai onko se ihan oma VSTi:nsä? Kompaktiin, niinkun kaikki nuo Eastwestin uudet VSTi:t. My name is Baron, Notefix Baron " |